FreeCinema

Follow us

12 ΔΥΝΑΤΟΙ (2018)

(12 STRONG)

  • ΕΙΔΟΣ: Πολεμική Περιπέτεια
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Νικολάι Φούγκλσιγκ
  • ΚΑΣΤ: Κρις Χέμσγουορθ, Μάικλ Σάνον, Μάικλ Πένια, Ναβίντ Νεγκαμπάν, Τρεβάντε Ρόουντς, Έλσα Πατάκι, Γουίλιαμ Φίχτνερ, Ρομπ Ριγκλ
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 130'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: TANWEER

Αμέσως μετά το τρομοκρατικό χτύπημα της 11ης Σεπτεμβρίου του 2001 στη Νέα Υόρκη, ο αμερικανικός στρατός οργανώνει την πρώτη απόρρητη αποστολή αντεπίθεσης. Επίλεκτη ομάδα δώδεκα ανδρών των Ειδικών Δυνάμεων προσγειώνεται σε ορεινή περιοχή του Αφγανιστάν, ζητώντας τη βοήθεια τοπικού πολέμαρχου, ώστε να καταλάβουν πόλη – σημαντικό προπύργιο των Ταλιμπάν.

Δεν είναι μια απόλυτα τυπική πολεμική περιπέτεια τούτη εδώ, αφού βασίζεται σε γεγονός αληθινό, το οποίο επιχειρεί να μετατραπεί σε αληθοφανές κινηματογραφικό θέαμα, παραδόξως όχι με τις μεγάλες, εκρηκτικές και πατριωτικές φανφάρες του παραγωγού Τζέρι Μπρουκχάιμερ. Δεν θα δεις ούτε την αμερικανική σημαία να κυματίζει στη μούρη σου στο φινάλε (αντ’ αυτής, μαθαίνουμε ότι ένα γλυπτό που έχει τοποθετηθεί στον τόπο όπου έπεσαν οι Δίδυμοι Πύργοι είναι αφιερωμένο στην ομάδα των «12 Δυνατών»). Θα προβληματιστείς, όμως, για το κατά πόσο μπορεί μια τέτοια αληθινή ιστορία να διαθέτει συναρπαστικές στιγμές (ή συγκινήσεις) και στο σινεμά.

Ο πρωτοεμφανιζόμενος Νικολάι Φούγκλσιγκ λειτουργεί κάπως αμήχανα στον χειρισμό δράσης και ρυθμού και το αποτέλεσμα σίγουρα δεν αγγίζει το σασπένς και την ένταση που είχε καταφέρει να δημιουργήσει ο Πίτερ Μπεργκ στο παρόμοιας θεματικής «Ο Μόνος Επιζών» (2013). Έχει, όμως, με το μέρος του ένα καλό επιτελείο πρωταγωνιστών και επίπεδο παραγωγής (και ουχί ξεπέτας ή μπι-μουβιάς), για να σου εξασφαλίσει ένα τελικό «προϊόν» που δεν σου κλέβει το αντίτιμο του εισιτηρίου αδίκως. Αρκεί να αγαπάς το genre.

Παρά τον αριθμό των δώδεκα ηρώων (του τίτλου), ελάχιστους μαθαίνουμε σαν χαρακτήρες στην πραγματικότητα και είναι κυρίως οικογενειάρχες, απλοί άνθρωποι που φορώντας τη στολή μοιάζουν με κάτι πολύ πιο δυναμικό, φέροντας τη διαβόητη φήμη των «Πρασινοσκούφηδων». Είναι άνθρωποι που αφήνουν πίσω τους γυναίκα και παιδιά, μερικές φορές και τη ζωή τους, επιστρέφοντας σε ένα φέρετρο που κανείς δεν είναι σίγουρος ότι μπορεί να περιέχει ένα ολόκληρο σώμα. Υπάρχει μεγάλη μερίδα κοινού (ή της κριτικής, περισσότερο) που δεν ανέχεται αυτή την «αμερικανιά» στην αφήγηση ταινιών του είδους. Αποτελούν, όμως, μια πραγματικότητα αυτές οι καταστάσεις, άσχετα από το πόσα γνωρίζουμε για τους χαρακτήρες, την ιδεολογία ή τον ψυχισμό των φαντάρων. Οι δώδεκα της ταινίας είναι μια ομάδα «ζυμωμένη» μεταξύ της, που θα θελήσει να αναλάβει την αποστολή και λόγω δουλειάς αλλά και λόγω υπεράσπισης της χώρας, μετά από το (ίσως) πιο τρομακτικό σε μέγεθος χτύπημα μεγαλούπολης στην ιστορία του σύγχρονου πολιτισμού. Δεν θα προλάβουμε να μάθουμε πολλά για την καθημερινότητά τους, καθώς η μεταφορά τους στα εχθρικά εδάφη θα είναι άμεση.

Από εκεί και πέρα, οι «12 Δυνατοί» ασχολούνται με τακτικές πολέμου, την ισορροπία που πρέπει να κρατηθεί απέναντι στους ντόπιους, την αντιμετώπιση ενεδρών και τις απαραίτητες σκηνές μάχης που θα τους «αντρώσουν» όσο πιο σκληρά γίνεται, ώστε να αποκτήσουν όλοι τους το «δολοφονικό βλέμμα», όπως το αποκαλεί ο συνεργαζόμενος μαζί τους τοπικός πολέμαρχος, ο οποίος θέτει ενίοτε και μερικές «σοφίες» γύρω από τα αίτια και τα καθήκοντα που πρέπει να έχει σαν προτεραιότητα ένας πολεμιστής. Δυστυχώς, ο Φούγκλσιγκ δεν επικεντρώνει τόσο στο δραματουργικό μέρος της υπόθεσης, δεν τονίζει τη φρίκη του πεδίου της μάχης, αλλά μεταφέρει το όλο κλίμα σαν μια κατάσταση ρουτίνας, από την οποία οι ήρωες ελπίζουν και έχουν την πεποίθηση ότι θα βγουν αλώβητοι. Ίσως και η ίδια η αποστολή να μην ήταν τόσο συναρπαστική ώστε να μεταφερθεί στο σινεμά ή πρόκειται περί ατολμίας σκηνοθετικής κυρίως. Έτσι, το φιλμ δεν καταφέρνει ποτέ να ανυψωθεί σε κάτι το ανώτερο φιλμικά, αδιαφορώντας ακόμη και για το «αντίβαρο» της προσωποποίησης του κακού, που γίνεται με αφελή και γραφικό τρόπο, φυσικά (ο ηγέτης – στόχος είναι μια μοχθηρή φάτσα που δίνει μονάχα εντολές να πέφτουν ρουκέτες…).

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Δεν είναι δευτεράντζα στο είδος του, αλλά θα μπορούσε να είναι και πιο ψυχαγωγικό και πιο… δυνατό! Όχι τόσο ακραίο ιδεολογικά όσο άλλες παρόμοιες πολεμικές περιπέτειες, πάσχει περισσότερο στο πώς απεικονίζει τον πόλεμο σαν εκτέλεση κινηματογραφικά, χάνοντας πόντους από το μάλλον χαλαρό σασπένς που ακολουθεί τους ήρωες (και το αν θα βγουν ζωντανοί από αυτή την αποστολή). Αν ακούς τις λέξεις «Αμερικάνος» και «φαντάρος» και αλλάζεις χρώμα από νεύρα ή έχεις στομαχικές διαταραχές, ναι, θα ταραχτείς κι εδώ…


MORE REVIEWS

ΜΗΝ ΑΝΟΙΓΕΙΣ ΤΗΝ ΠΟΡΤΑ

Άνδρας που ζει μοναχικά σε ορεινή περιοχή, ανοίγει την πόρτα του σπιτιού του σε άγνωστη κοπέλα που, εν εξάλλω καταστάσει, του ζητά βοήθεια μέσα στη νύχτα, επικαλούμενη επίθεση πλάσματος (;) αγνώστου ταυτότητας και στοιχείων προς την ερευνητική ομάδα βιολόγων στην οποία ανήκει και είχε κατασκηνώσει στο παρακείμενο δάσος.

ΣΟΥΠΕΡ ΜΑΓΚΙ

H ζωή έχει γίνει λίγο πολύ απαιτητική για τη Σούπερ Μάγκι. Καθώς η εγκληματικότητα στην πόλη είναι σε ύφεση, περνά τον χρόνο της βοηθώντας στην απόφραξη αποχετεύσεων και στην υποβολή φορολογικών δηλώσεων, αντί να σώζει τον κόσμο. Σίγουρα δεν είχε επιλέξει κάτι τέτοιο! Όταν μια μοχθηρή ιδιοφυΐα της τεχνολογίας απειλεί να παγιδεύσει ολόκληρη την πόλη σε μια «τέλεια» προσομοίωση metaverse, η Μάγκι και ο Σουίτι πρέπει να συνεργαστούν για να σώσουν την κατάσταση για άλλη μια φορά. Μήπως είναι και η τελευταία περιπέτεια του δυναμικού ντουέτου;

Ο ΤΕΛΕΥΤΑΙΟΣ ΗΡΩΑΣ

Γερμανική πολυεθνική που επιθυμεί ν’ ανοίξει supermarket σε χωριό της Σλοβενίας στέλνει επιτόπου εκπρόσωπό της για αυτοψία. Εκείνη, όμως, πέφτει πάνω σε κάτι φευγάτους τύπους που για hobby τους έχουν… την αναπαράσταση μαχών του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου και ούτε ζωγραφιστούς δεν θέλουν να βλέπουν τους Γερμανούς!

ΟΙ ΑΝΤΙΠΑΛΟΙ

Ο Αρτ και ο Πάτρικ καψουρεύονται την Τάσι. Και οι τρεις τους παίζουν tennis επαγγελματικά. Και θέλουν να κερδίζουν. Αλλά στο… κρεβάτι τρίτος δε χωρεί.

ΖΩΝΤΑΝΟ ΠΝΕΥΜΑ

Κατά τη διάρκεια των καλοκαιρινών της διακοπών, η μικρή Σαλομέ βιώνει τον θάνατο της αγαπημένης της γιαγιάς. Εν μέσω οικογενειακών φιλονικιών περί των διαδικαστικών της κηδείας, το πνεύμα της μακαρίτισσας «στοιχειώνει» την αθώα πιτσιρίκα.