FreeCinema

Follow us

ΠΡΟΣΩΠΙΚΑ ΜΥΣΤΙΚΑ (2016)

(I.T.)

  • ΕΙΔΟΣ: Θρίλερ
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Τζον Μουρ
  • ΚΑΣΤ: Πιρς Μπρόσναν, Τζέιμς Φρέσβιλ, Άννα Φρίελ, Στέφανι Σκοτ
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 95'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: ODEON

Διευθύνων σύμβουλος επίδοξης αεροπορικής Uber σώζεται προ κρίσιμης παρουσίασης από κομπιουτερά του. Του αναθέτει και την «έξυπνη» σπιταρόνα του. Ο τυπάς παίρνει θάρρητα που δεν πρέπει – και πόδι απ’ τον boss. Aόρατος, θ’ αρχίσει κυβερνοεπίθεση και στην επιχείρηση και σ’ αυτόν και στους οικείους του. Ποιος θα κάνει delete ποιον;

Είναι γερό κουμάσι το είδος του θρίλερ παραβίασης εστίας επί προσωπικού. Συνήθως, βέβαια, εξ αυτού προκύπτουν από ανυποληψίες έως κακουργηματικές πράξεις στους τέσσερις τοίχους της Έβδομης Τέχνης. Αλλά ακόμα κι έτσι κάτι λέει για τους ακλόνητους, πρωτόγονα ριζωμένους ή θεμελιωμένους σύγχρονα φόβους μας το ότι ποτέ δεν αφήνει καταρχήν ασυγκίνητα τα βασικά ένστικτά μας (προφανώς τα κατώτερα, συγγενικά εκείνων τα οποία ξυπνάνε και στους ένθεν κακείθεν ήρωες των εν λόγω ταινιών) η μυθοπλασία ενός κολλημένου με κάτι δικό σου εισβολέα στο τσαρδί σου και στη βιοτή σου. Ενός εισβολέα που, αδυνατούντος του νόμου, σε αναγκάζει να πάρεις την υπόθεση στα χέρια σου και, αναπόφευκτα, το αίμα σου πίσω, πληρώνοντας το τίμημα να έχεις γίνει σαν τα μούτρα του.

Κάνοντας cut κάτι απ’ το «Sliver» (το κτιριακά εγκατεστημένο κρυφο-Πανοπτικόν που «δίνει» τους ενοίκους ενός χλιδάτου ενδιαιτήματος), copy «Το Ακρωτήρι του Φόβου» (βαρεμένος σαδιστής την πέφτει στην τριμελή οικογένεια εκείνου που τον χαντάκωσε, με ένα εκ των διακυβευμάτων, στα όρια της ασέλγειας, την έφηβη κόρη) και paste στο αυξανόμενα αυτόνομο ψηφιακό περιβάλλον της μειούμενα αυτοδύναμης (συν)ύπαρξής μας εν μέσω εφαρμογών που ενέχουν τη δυνατότητα να γίνουν ο εφιάλτης μας (το «Firewall: Κωδικός Προστασίας» αρνείται «Friend Request», ένα πράμα), το καλύτερο μέχρι σήμερα σινεπρογραμματάκι του Δουβλινέζου Τζον Μουρ τον βρίσκει, μετά από απανωτά βραχυκυκλώματα επί 15ετία στο Χόλιγουντ (εσχάτως με το «Πολύ Σκληρός για να Πεθάνει Σήμερα»), να κάνει refresh στη γενέτειρά του και μάλιστα με angel investor τον συμπατριώτη του, Πιρς Μπρόσναν. Ατυχώς, όχι τεχνικά αλλά καίρια errors στη δημιουργία του κώδικα εμποδίζουν αυτό το app τους, επάνω στο trend της παραβίασης της ιδιωτικότητας μέσω της μπούκας (και) στη virtual φωλιά μας πλέον, να σπάσει το δίκτυο.

Το στόρι του Νταν Κέι, αναβαθμισμένο απ’ τον Γουίλιαμ Γουίσερ Τζ., παίρνει ADSL γραμμή απ’ το «Ολέθρια Σχέση» και τη ριμπουτάρει επάνω στο ζήτημα του χάσματος γνώσεων και γενεών στην εποχή τού wi-fi. Που σημαίνει ότι θα δεις τους δύο προσεχώς μονομάχους, αρσενικούς πλέον, σε αμοιβαία επιθυμητή κολεγιά σε κοινό εργασιακό χώρο. Το ψυχολογικά μείον και ιοβόλο νεώτερο να υπερβαίνει εσκαμμένα σε ξένο κονάκι. Τον αισθανόμενο απειλή να του το ξεκόβει και να τον βγάζει από τη ζωή του. Τον φτυσμένο να παίρνει βαρεμένος ανάποδες και σε εγκληματικά καταστρεπτικό βαθμό τον έλεγχο επαγγελματικών και προσωπικών κόμβων τού πρώην main man του. Τον πληγέντα να καταφεύγει ανεπιτυχώς (τη απουσία αποδείξεων) στις Αρχές και συνακόλουθα να ψάχνεται στην αυτοδικία. Τον τσίου να το χοντραίνει εισχωρώντας στο φυσικό property του θύματός του και προκαλώντας το τελικό ξεκαθάρισμα λογαριασμών. Και όλ’ αυτά με ειδοποιό διαφορά και όπλο την τεχνητή νοημοσύνη που (μπορεί να) παραπλανά, παρενοχλεί, υποκλέπτει, διαβάλλει, πλαστογραφεί, σαμποτάρει, συνεργεί σε απόπειρα ανθρωποκτονίας μέσω κινητών, CCTV, συστημάτων ασφαλείας και λειτουργίας, κάθε είδους ηλεκτρονικής συσκευής, του «σύννεφου».

Αλλά εάν το σενάριο παίζει στα δάχτυλά του και όχι ακαταλαβίστικα το Η/Υ chic εκμοντερνίζοντας δεόντως τον μύθο, εν προόδω καίει με ατελείς ή κακές συνδέσεις το USB των χαρακτήρων. Η κυματογραμμή του εμμονικού υπαλλήλου παίζει με πολλά… γραφικά ανάμεσα στις άπιαστες χακεριές υπό το κράτος τού coolness και τα μονήρη λαλά (άσε το ότι παρά το ξετρυπωμένο info πως ζει με τη μαμά του δεν βλέπουμε ποτέ αυτήν αλλά το poor minimalist διαμέρισμα ενός techno-εργένη). Το μπρίζωμα του ισχυρού παράγοντα του unicorn των πτήσεων, που πάει από το ένα χουνέρι (και κρίση πανικού) στο άλλο, χτυπάει κάποια συμπεριφορικά ανεδαφικά κόκκινα, ακόμα και αν η γυναίκα και το παιδί του έχουν μπει στο στόχαστρο (άσε το ότι το doc και το layout αρκετών από τις μεταξύ τους στιχομυθίες ήθελε διορθώσεις, και η κράτηση του ανδρός στο αστυνομικό Τμήμα δεν συνοδεύεται από την ανάγνωση των δικαιωμάτων του). Ο μεσόκοπος whitehat (ευφυής διανομή του Μίκαελ Νίκβιστ, νύξη στον ρόλο του ως εργοδότη της Λίσμπετ Σαλάντερ στο «Το Κορίτσι με το Τατουάζ»), που επιστρατεύεται για να αντικρούσει τον δολιοφθορέα στο πεδίο γνώσεών του, το παίζει και φροϋδικός analyst ενώ κατεβάζει για τον πελάτη του (και για πάρτη μας) το πλήρες προφίλ τού ψυχάκια.

Τι το σώζει; Σίγουρα το screensaver του Μουρ, που κάνει scroll lock μεταξύ ατμοσφαιρικών φωτισμών που υποχρωματίζουν, στιλπνών επιφανειών στο γραφείο ή στη wow οικία και, όταν χρειάζεται, flashdrive αλλά όχι υπερβάλλον μοντάζ. Αυτό ακριβώς αναδεικνύει κάποιες έξοχες alt συνθέσεις (στα favorites το κοντινό με το πρόσωπο του αλαλιασμένου, στα αριστερά του κάδρου, και τους δύο μπάτσους να πλησιάζουν, στα δεξιά του) στο μοντάζ και στο mixage νοηματοδότησης (προσέξτε πώς το ποτενσιόμετρο ενώνει τη βροχή, τα έγχορδα του score και στο βάθος-βάθος φωνές στην κορύφωση). Οι ταχύτητες της αφήγησης, επίσης, είναι εξασφαλισμένες και κάνουν το view του déjà-vu web της πλοκής καθ’ όλα άνετο. Ο προπροηγούμενος 007, καθοδηγημένος σε καταστάσεις συναισθηματικής κι εκφραστικής υπερφόρτισης, αναγκάζεται να χρεωθεί κάποια απ’ τα MB μπιμουβίλας τού όλου, όπως και ο φάτσα φόρα φέρων κάτι γκάου Τζέιμς Φρέσβιλ. Όπως και να ‘χει, το «Λουδίτες και Έντουαρντ Σνόουντεν, τώρα δικαιώνεστε» που επεδίωκαν οι δημιουργοί είναι προς το παρόν κινηματογραφικά αδύνατον. Κάνε log on. Και, φευ, μετά log off…

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Πληροφορικάριοι, να μία φορά που μπορείτε να ξεκολλήσετε απ’ το monitor για τη μεγάλη οθόνη – απλώς μην περιμένετε το κάτι άλλο σε input. Οι θιασώτες της συνομοταξίας «home invasion» αξίζει να κάνουν enter. Επιλογή σε safe mode αλλά όχι κακόβουλη για τον απροβλημάτιστο επισκέπτη των θερινών λίγο πριν το shut down. Εσύ που ψάχνεις αυθεντικό software, προσοχή: εδώ αγοράζεις σπασμένο. Δεν (το) τρέχεις αν και μόνο οι λέξεις – κλειδιά «στιλάτο suspenser» & «Πιρς Μπρόσναν» σε πετάνε έξω…


MORE REVIEWS

ΑΔΕΣΠΟΤΑ ΚΟΡΜΙΑ

Ποια είναι τα όρια των δικαιωμάτων μας επάνω στο ίδιο μας το σώμα, σε συνάρτηση με τις ανά την Ευρώπη υπάρχουσες νομοθετικές ρυθμίσεις που ορίζουν το πόσο αυτό μας ανήκει; Ένα έργο τεκμηρίωσης που επιχειρεί να θίξει και να απαντήσει σε πολλά νομικά και ηθικά διλλήματα… ζωής και θανάτου.

ΤΟ ΑΓΟΡΙ ΤΟΥ ΘΕΟΥ

Μπολόνια, 1858. Εξάχρονο αγόρι οικογένειας Εβραίων τίθεται αναγκαστικά υπό την επιμέλεια του Πάπα, προκειμένου να μεγαλώσει σύμφωνα με τις αρχές της Καθολικής Εκκλησίας. Οι γονείς του θα κάνουν τα πάντα για να το πάρουν πίσω, όμως, η κόντρα με την παπική Ρώμη δεν είναι απλή υπόθεση.

Η ΧΙΜΑΙΡΑ

Φυλακόβιος αρχαιοκάπηλος επιστρέφει στον τόπο του εγκλήματος, όπου ξαναβρίσκοντας την παλιοπαρέα των συναδέλφων του, ξηγιέται… παλιά του τέχνη κόσκινο. Ή μήπως κυνηγάει χίμαιρες;

ΚΟΥΚΛΕΣ ΤΗΣ ΔΡΕΣΔΗΣ

Νεαρή δημοσιογράφος ερωτεύεται αιρετικής στάσης ζωγράφο και performance artist. Όταν η δεύτερη πεθαίνει, η πρώτη αγωνίζεται να νικήσει την ελληνική γραφειοκρατία, ζητώντας να παραλάβει τη σορό της αγαπημένης της συντρόφου.

ΑΓΩΝΑΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΟΞΑ

Η ιταλική αυτοκινητοβιομηχανία Lancia θέλει να κερδίσει πάση θυσία το Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Ράλι του 1983, όμως, το μοντέλο της 037 υστερεί σημαντικά έναντι της τετρακίνητης γερμανικής τεχνολογίας του Audi Quattro. Ο εκτελεστικός της Διευθυντής, Τσέζαρε Φιόρι, έχει μερικές πονηρές ιδέες οι οποίες ενδεχομένως μπορούν ν’ αλλάξουν τη διαφαινόμενη πορεία των πραγμάτων. Εμπνευσμένο από αληθινά γεγονότα.