FreeCinema

Follow us

ΧΑΡΤΙΝΕΣ ΠΟΛΕΙΣ (2015)

(PAPER TOWNS)

  • ΕΙΔΟΣ: Δραματική Κομεντί
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Τζέικ Σράιερ
  • ΚΑΣΤ: Νατ Γουλφ, Κάρα Ντελεβίν, Όστιν Έιμπραμς, Τζάστις Σμιθ, Χάλστον Σέιτζ, Τζαζ Σίνκλερ
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 109'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: ODEON

Μετά από ολονύχτια περιπέτεια ευφάνταστης εκδίκησης με τη μυστηριώδη, περίφημη συμμαθήτρια και γειτόνισσά του, Μάργκο, εκείνη εξαφανίζεται και ο nerdy Κουέντιν, ή απλά Κιου, ξεκινά επιχείρηση ανεύρεσής της, αποσαφηνίζοντας τα στοιχεία που του έχει αφήσει.

Συγγραφέας που άλλαξε τα δεδομένα στη λογοτεχνία για εφήβους και νεαρούς ενήλικες, με την κοφτερή, εύστροφη γλώσσα, τους ξεχωριστούς, έξω από καλούπια και κλισέ, κι όμως τόσο αληθινούς χαρακτήρες του, την εύστοχη αμφισβήτηση της ενήλικης εξουσίας και την υποδειγματική ισορροπία ανάμεσα στο δράμα και την κωμωδία, ο Τζον Γκριν, ή πιο σωστά οι ιστορίες του, δεν έχουν ακόμα καταφέρει να αναταράξουν εξίσου γόνιμα και τα νερά της κινηματογραφικής αφήγησης. Ίσως γιατί όσο και αν τόσο οι χαρακτήρες του, συνεπικουρούμενοι από φωτισμένους ηθοποιούς (τη Σεϊλίν Γούντλεϊ, και όχι μόνο στο «Λάθος Αστέρι», τον Γουλφ, και όχι μόνο εδώ), όσο και η με καυστικό χιούμορ αλλά και κατανόηση αποκαθήλωση των «έμπειρων», «σοφών» ενηλίκων, μεταγγίζονται λίγο πολύ ατόφια στο πανί, όλα τα άλλα, και κυρίως ο σπαρακτικός, λυτρωτικός, μεθυστικός, τρανταχτός κλαυσίγελως που μπορούν να σου προκαλέσουν τα βιβλία του από σελίδα σε σελίδα χάνονται στη μετάφραση…

Προηγούμενες κατά 4 χρόνια ως βιβλίο από το παραλίγο αριστουργηματικό πολυβραβευμένο best seller «Το Λάθος Αστέρι», αυτές οι «Χάρτινες Πόλεις» δεν εμπεριέχουν καθόλου το στοιχείο της τραγωδίας, καθώς δεν αφορούν έναν εφηβικό έρωτα στα χρόνια… του καρκίνου, αλλά μια ευφυή, τρυφερή, κατά τι διαφορετική ιστορία ενηλικίωσης. Που ξεκινά με τους καλύτερους οιωνούς καθώς στο πρώτο της μισάωρο περίπου, κατά τη διάρκεια της μεταμεσονύκτιας, αρκούντως ξεκαρδιστικής τιμωρίας (αποτριχωτική κρέμα στο φρύδι, αμέτρητα μέτρα διάφανης μεμβράνης στο αυτοκίνητο) άπιστων φίλων και στοχαστικής περιπλάνησης στους ερημικούς δρόμους και κτήρια της πόλης (με τη σκηνή στον ουρανοξύστη της SunTrust να φέρνει ήσυχα, γλυκά στο θυμικό το φινάλε του «Fight Club»), όταν το πιο δημοφιλές κορίτσι του σχολείου ανοίγει την καρδιά του και παραδίδει μαθήματα ζωής σε έναν από τους πιο… αφανείς nerd του σχολείου, σε κάνει να πιστεύεις πως έχεις να κάνεις με μια εν δυνάμει κλασική ταινία του είδους. Ατυχώς, όμως, μόλις η Μάργκο εξαφανίζεται, εξαφανίζονται μαζί της κι όλη η ορμή, το μπρίο και το υπέροχο θράσος του φιλμ.

Όπως στο «Λάθος Αστέρι» έτσι κι εδώ οι υποδειγματικά καταγεγραμμένες στο χαρτί, θαυμάσια παλλόμενες με… ιδιοφυή (αυτο)σαρκασμό, σκέψεις και εσωτερικοί διάλογοι των ηρώων δεν βρίσκουν τον δρόμο τους δεόντως, συστηματικά, προς τη μεγάλη οθόνη. Και μαζί τους χάνεται ξανά και η χαρακτηριστική τής γραφής του Γκριν τέλεια, ιδανική ισορροπία ανάμεσα στο τραγικό και στο κωμικό, στη συγκίνηση και στο γέλιο. Η συγκίνηση βάραινε λίγο πιο πολύ τη ζυγαριά στο «Αστέρι», το χιούμορ χρίζει ολίγον ανισόρροπες αυτές τις «Πόλεις». Τι κι αν ο Γουλφ και η παρέα του (ακόμα και η μόνο μοντέλα έως τώρα Ντελεβίν) κάνουν αφτιασίδωτα, αθόρυβα θαύματα στους ρόλους τους, ανατρέποντας με περισσή ανθρωπιά κάθε σχολικό (και όχι μόνο) κλισέ. Τι κι αν η σκηνοθεσία του νεοφώτιστου Σράιερ δεν απομακρύνεται ποτέ αυτάρεσκα από τα πρόσωπά τους. Άμα τη φυγή της Μάργκο, όλα εξελίσσονται όπως περίπου φαντάζεσαι. Κάθε άλλο παρά απρόβλεπτα. Ή ιδιαιτέρως πρωτότυπα.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Άλλη μια ταινία που επιβεβαιώνει τον κανόνα που θέλει τα βιβλία πάντα καλύτερα των κινηματογραφικών τους μεταφορών, θα αφήσει ανικανοποίητους τους fan του Γκριν γενικά και τους αναγνώστες τού ομότιτλου βιβλίου ειδικά, αλλά και όσους αναζητούν κάτι παραπάνω από μια λίγο πιο εύστροφη από τις άλλες νεανική dramedy. 16+ πιτσιρίκες και πιτσιρικάδες, πάντως, ενδέχεται να πέσουν στα πατώματα, ειδικά με το πρώτο του, «όλα τα λεφτά» μισάωρο, και ιδιαίτερα αν δεν σκαμπάζουν μια από κλασικά φιλμ του είδους σαν τα «The Breakfast Club» και «Ferris Bueller’s Day Off».


MORE REVIEWS

ΜΗΝ ΑΝΟΙΓΕΙΣ ΤΗΝ ΠΟΡΤΑ

Άνδρας που ζει μοναχικά σε ορεινή περιοχή, ανοίγει την πόρτα του σπιτιού του σε άγνωστη κοπέλα που, εν εξάλλω καταστάσει, του ζητά βοήθεια μέσα στη νύχτα, επικαλούμενη επίθεση πλάσματος (;) αγνώστου ταυτότητας και στοιχείων προς την ερευνητική ομάδα βιολόγων στην οποία ανήκει και είχε κατασκηνώσει στο παρακείμενο δάσος.

Ο ΤΕΛΕΥΤΑΙΟΣ ΗΡΩΑΣ

Γερμανική πολυεθνική που επιθυμεί ν’ ανοίξει supermarket σε χωριό της Σλοβενίας στέλνει επιτόπου εκπρόσωπό της για αυτοψία. Εκείνη, όμως, πέφτει πάνω σε κάτι φευγάτους τύπους που για hobby τους έχουν… την αναπαράσταση μαχών του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου και ούτε ζωγραφιστούς δεν θέλουν να βλέπουν τους Γερμανούς!

ΟΙ ΑΝΤΙΠΑΛΟΙ

Ο Αρτ και ο Πάτρικ καψουρεύονται την Τάσι. Και οι τρεις τους παίζουν tennis επαγγελματικά. Και θέλουν να κερδίζουν. Αλλά στο… κρεβάτι τρίτος δε χωρεί.

ΖΩΝΤΑΝΟ ΠΝΕΥΜΑ

Κατά τη διάρκεια των καλοκαιρινών της διακοπών, η μικρή Σαλομέ βιώνει τον θάνατο της αγαπημένης της γιαγιάς. Εν μέσω οικογενειακών φιλονικιών περί των διαδικαστικών της κηδείας, το πνεύμα της μακαρίτισσας «στοιχειώνει» την αθώα πιτσιρίκα.

ΧΩΡΙΣ ΟΞΥΓΟΝΟ

Στο Μπρούκλιν του 2039, με τη ζωή να έχει σχεδόν εξαφανιστεί εξαιτίας της απώλειας οξυγόνου, μια οικογένεια επιστημόνων έχει βρει τη βιώσιμη λύση να αναπνέει… εντός της οικίας της, για να γίνει στόχος απρόσκλητων επισκεπτών που ή ζητούν τη βοήθειά της για ν’ αναπαράγουν τον τεχνολογικό εξοπλισμό της ή επιδιώκουν να πάρουν τη θέση της.