FreeCinema

Follow us

ΟΧΘΕΣ (2015)

  • ΕΙΔΟΣ: Δράμα
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Πάνος Καρκανεβάτος
  • ΚΑΣΤ: Ανδρέας Κωνσταντίνου, Έλενα Μαυρίδου, Λεβέντ Ουζουμτζού, Γιάννης Καλατζόπουλος
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 96’
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: ODEON

Ψιλοαλαφροΐσκιωτο, χωρίς οικογένεια και προς απόλυση φανταράκι γίνεται γκάου ατραξιόν διμοιρίας εθελοντών ναρκαλιευτών στον Έβρο, ψυχανεμιζόμενο (και παίζοντας με) τον θάνατο σε αχαρτογράφητα παγιδευμένους αγρούς. Τη νύχτα συνεργάτιδα Τούρκων λαθρεμπόρων προσφύγων στο ποτάμι και το πρωί στη λαϊκή θα γνωρίσει και απ’ την ανέσπερη ζωή της θα διεκδικήσει. Όταν αυτή τον ακολουθήσει, ο – πατέρας του μωρού της – chief τής σπείρας θα… σκάσει να την εμποδίσει. Στην απόξω ψάχνεται πιτσιρίκος διασωθείς από πνίξιμο αλλά ορφανεμένος στο πέρασμα, με βαλτή ντρόγκα στον σάκο του. Τις όχθες για το αύριο ποιος τους αβρόχοις ποσί θα διασχίσει;

Όχι ο Πάνος Καρκανεβάτος, πάντως. Που πατάει ως συνήθως σε δύο βάρκες: της με καλλιτεχνική πνοή ιδεο-ποίησης (της αγάπης που σώζει με τίμημα), και της σκληρής γαιώδους πραγματικότητας (της περιφέρειας των ελλείψεων και του μεταναστευτικού κοντραμπάντου). Και, με σταθερές προβληματικές – κουπιά τα αποκεντρωμένα σύνορα που χωρίζουν κι ενώνουν κόσμους (φυσικούς και μεταφορικούς), το παλεμένο απ’ το εγώ και τον Άλλον ταξίδι της ταυτότητας προς μια άλλη ζωή, τα δεσμά των δεσμών (αίματος και καρδιάς) που φυλακίζουν ή ελευθερώνουν και τη νομοτέλεια των άνομων σφαλμάτων & μυστικών, βουλιάζει αθέλητα στο «Χώμα και Νερό» που βαλτώνει το τέταρτο μυθοπλαστικό του «Μεταίχμιο».

Πώς μπορεί ένα crime αντιξοοτήτων, υπαιθρικό, λαϊκό love s(t)o(r)ry αλληλοεπούλωσης σε χακί και υποκόσμου διάκοσμο, που μαζεύει τα κομμάτια του στη no man’s land μεταξύ των «Ευδοκία» κι «Απ’ το Χιόνι» με κάτι από Χόλντεν Κόλφιλντ (!) να στεριώσει; Σίγουρα όχι όταν, επίσης, πρώιμα τα σύντομα συνδετικά κάδρα… νεκρής (σόρι, δεν μπορούσα να αντισταθώ) φύσης Βόρειας Ελλάδας ξεχειλώνουν την αφήγηση εκεί που αυτή θα ‘πρεπε να δένεται προς άγραν έντασης. Όταν, στην πορεία, γενικά πλάνα με φρασαρίσματα «σημασίας» (το) παίζουν «Μεθοριακός Σταθμός» στο πιο arthouse και με έγνοια για το ημεδαπό σκλαβοπάζαρο του τράνζιτου. Όταν οι traffickers που μιλούν φωναχτά στο ξέφωτο μετά την τραγική διέλευση (η οποία… μοιραία, και για την ταινία, μένει στο σκοτάδι ενώ έχουμε γίνει μάρτυρες της προετοιμασίας της στην Πόλη) ή η λεγάμενη που βγαίνει εν πολλοίς στεγνή από το νερό αφήνουν θύματα στον θα ‘θελε ρεαλισμό εξιστόρησης. Όταν προβάλλει στον ορίζοντα ενδιαφέρουσα αλλά υπανάπτυκτη και αβαρώς sotto voce η survivor υποπλοκή τού μεσανατολίτη αγορίνα φυγά, προσώπου – δικαιολογίας της flat καταδίωξης του ζεύγους (πάρ’ τους επιτέλους ενωμένους και σ’ ένα χαμάμ) από τους μαφιόζους και του ό,τι τελεσίδικο για όλους τους εμπλεκόμενους ακολουθεί.

Όταν, τέλος, κάνει τον σχετικό κρότο της κι η αστοχία έμψυχου υλικού διανομής ριψοκίνδυνου, στην περίπτωση της διανομής τού φιλότιμου Κωνσταντίνου και της για άλλα πεδία Μαυρίδου, ή ακατάλληλου, στην περίπτωση του ντιλετάντη (το θέτω κομψά) υπαξιωματικού που «σκοτώνει» μ’ εκείνο το ορθόφωνο «μάνdης». Η Δύναμη FRONTEX κάνει την εμφάνισή της αραιά. Στην εκπέμπουσα (ανέχεια, ενοχή, εγκλεισμό, απόγνωση) λιτά θωριά του λιγομίλητου πατέρα της ηρωίδας. Σε κάποιες πυροτεχνουργικά λυρικές ατάκες (ο συνσεναρίστας μπεστσελερίστας Ισίδωρος Ζουργός πρέπει να ευθύνεται για εκείνο το «Υπάρχουν άνεμοι που τα στραβά δέντρα τα ισιώνουν…») και στην έξοχα στημένη και εκρηγνυόμενη, επιτέλους, ολόκληρη σκηνή της ξέμπαρκης μαυρούλας και της εμπλοκής τού… «The Hurt Locker» μας. Δεν καθαρίζουν, ωστόσο, αυτές οι «Όχθες». Όχι ότι σκορπίζουν τον όλεθρο, αλλά για πάρτη τους μη χάσεις τίποτα ζωτικό…

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Ό,τι ποιοτικό ελληνικό υπάρχει (και στην τηλεόραση), το «χτυπάς»; Δε θα σε χαλάσει περισσότερο από άλλα. Αν είδες το «Αθανασία» τού δημιουργού και σου άρεσε πραγματικά (δύσκολο), αν μη τι άλλο θα σε βρουν κι εδώ θραύσματα – αισθηματία μου εσύ. Αν πας για τον Σπύρο Μαλταμπέ τού «Μικρά Αγγλία», το πολεμάει (αλλά εδώ, λόγω ρόλου, είναι επιεικώς μπίου). Όλοι οι υπόλοιποι, είναι πολύ πιθανό να κάνετε λίγο-πολύ «μπαμ» αν μπουκάρετε εδώ.


MORE REVIEWS

ΜΗΝ ΑΝΟΙΓΕΙΣ ΤΗΝ ΠΟΡΤΑ

Άνδρας που ζει μοναχικά σε ορεινή περιοχή, ανοίγει την πόρτα του σπιτιού του σε άγνωστη κοπέλα που, εν εξάλλω καταστάσει, του ζητά βοήθεια μέσα στη νύχτα, επικαλούμενη επίθεση πλάσματος (;) αγνώστου ταυτότητας και στοιχείων προς την ερευνητική ομάδα βιολόγων στην οποία ανήκει και είχε κατασκηνώσει στο παρακείμενο δάσος.

ΣΟΥΠΕΡ ΜΑΓΚΙ

H ζωή έχει γίνει λίγο πολύ απαιτητική για τη Σούπερ Μάγκι. Καθώς η εγκληματικότητα στην πόλη είναι σε ύφεση, περνά τον χρόνο της βοηθώντας στην απόφραξη αποχετεύσεων και στην υποβολή φορολογικών δηλώσεων, αντί να σώζει τον κόσμο. Σίγουρα δεν είχε επιλέξει κάτι τέτοιο! Όταν μια μοχθηρή ιδιοφυΐα της τεχνολογίας απειλεί να παγιδεύσει ολόκληρη την πόλη σε μια «τέλεια» προσομοίωση metaverse, η Μάγκι και ο Σουίτι πρέπει να συνεργαστούν για να σώσουν την κατάσταση για άλλη μια φορά. Μήπως είναι και η τελευταία περιπέτεια του δυναμικού ντουέτου;

Ο ΤΕΛΕΥΤΑΙΟΣ ΗΡΩΑΣ

Γερμανική πολυεθνική που επιθυμεί ν’ ανοίξει supermarket σε χωριό της Σλοβενίας στέλνει επιτόπου εκπρόσωπό της για αυτοψία. Εκείνη, όμως, πέφτει πάνω σε κάτι φευγάτους τύπους που για hobby τους έχουν… την αναπαράσταση μαχών του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου και ούτε ζωγραφιστούς δεν θέλουν να βλέπουν τους Γερμανούς!

ΟΙ ΑΝΤΙΠΑΛΟΙ

Ο Αρτ και ο Πάτρικ καψουρεύονται την Τάσι. Και οι τρεις τους παίζουν tennis επαγγελματικά. Και θέλουν να κερδίζουν. Αλλά στο… κρεβάτι τρίτος δε χωρεί.

ΖΩΝΤΑΝΟ ΠΝΕΥΜΑ

Κατά τη διάρκεια των καλοκαιρινών της διακοπών, η μικρή Σαλομέ βιώνει τον θάνατο της αγαπημένης της γιαγιάς. Εν μέσω οικογενειακών φιλονικιών περί των διαδικαστικών της κηδείας, το πνεύμα της μακαρίτισσας «στοιχειώνει» την αθώα πιτσιρίκα.

MR KLEIN

MR KLEIN

Κι εκεί που έλεγα να γράψω γι’ αυτό εδώ, άρχισα να τραγουδάω «Και αν γυρίσεις πάλι, ζωή σαν πορτοκάλι…» και ξεχάστηκα. Αχ, Σοφία Αρβανίτη!