FreeCinema

Follow us

ΕΝΑΣ ΠΥΡΓΟΣ ΣΤΗΝ ΙΤΑΛΙΑ (2013)

(UN CHATEAU EN ITALIE)

  • ΕΙΔΟΣ: Δραμεντί
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Βαλέρια Μπρούνι Τεντέσκι
  • ΚΑΣΤ: Βαλέρια Μπρούνι Τεντέσκι, Λουί Γκαρέλ, Φίλιπο Τίμι, Μαρίζα Μπορίνι, Ξαβιέ Μποβουά, Σαλίν Σαλέτ
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 104
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: FEELGOOD

Πρώην ηθοποιός με όχι ακριβώς συνηθισμένο οικογενειακό παρελθόν, αδελφό που πάσχει από AIDS και ερωτική ζωή σε απόγνωση, αναγκάζεται μαζί με την υπόλοιπη φαμίλια να προχωρήσει στην πώληση του οικογενειακού… κάστρου τους στην Ιταλία. Το μόνο σίγουρο είναι ότι δεν πρόκειται να διατηρήσει εύκολα την ψυχραιμία της.

Η Βαλέρια Μπρούνι Τεντέσκι αρέσκεται στο να μπερδεύει τη φαντασία με την πραγματικότητα και την αλήθεια με την μυθοπλασία, κάτι που είχε αποδείξει και στην προηγούμενη σκηνοθετική της απόπειρα (όπου, επίσης, πρωταγωνιστούσε), τις «Θεατρίνες». Εκεί, η κεντρική ηρωίδα ενός θεατρικού έργου στοίχειωνε την πρωταγωνίστρια στις σκέψεις και τις αποφάσεις της, μπερδεύοντας τα όρια ανάμεσα στην αληθινή ζωή και το θεατρικό σανίδι. Στο «Ένας Πύργος στην Ιταλία», όμως, τα όρια μεταξύ του σεναρίου και των πραγματικών καταβολών του γίνονται ακόμα πιο δυσδιάκριτα, καθώς η σκηνοθέτις φαίνεται να αντλεί ολόκληρα κομμάτια της ιστορίας από την ίδια της την προσωπική ζωή.

Τα δύο γεγονότα που προκάλεσαν την ταινία και αποτελούν τους κύριους θεματικούς άξονες είναι ο θάνατος του αδελφού τής Τεντέσκι από AIDS το 2006 και η υιοθεσία του παιδιού της το 2009 με τον τότε σύντροφό της. Σα να μην έφταναν οι θεματικοί παραλληλισμοί τού σεναρίου με την ιδιωτική ζωή της, η Τεντέσκι επιλέγει για το ρόλο του ερωτικού αντικειμένου τού φιλμ (διόρθωση: ένα από τα τρία ερωτικά αντικείμενα της αχαλίνωτης Βαλέρια Μπρούνι Τεντέσκι… Ανδριανού) το Λουί Γκαρέλ, που ήταν ο τότε σύντροφός της και στην πραγματικότητα, και για το ρόλο της μητέρας τού χαρακτήρα της την… πραγματική της μητέρα!

Οι παραπάνω επιλογές δίνουν σαφή προσωπικό ρόλο στο τελικό αποτέλεσμα, που μάλλον αποτελεί και την προσέγγιση που τιμά περισσότερο το φιλμ καθώς, αν κάποιος απομακρύνει από την ιστορία τα αυτοβιογραφικά στοιχεία, απομένει με μια αφήγηση που, παρά την περιστασιακή σπιρτάδα και μερικές έξυπνα κωμικοτραγικές στιγμές, έχει έντονη ροπή προς την υστερία και την εκνευριστική αυτοαναφορικότητα. Σε κάποιες στιγμές, δε, η Τεντέσκι δε φαίνεται απλά να ανοίγεται στο κοινό αλλά να μονολογεί ακατάπαυστα για τον εαυτό της!

Σίγουρα η θεματική παλέτα έχει εντυπωσιακό εύρος: η παρακμή της μπουρζουαζίας, το παρελθόν και το παρόν που ορίζεται από τις συνήθειες του παρελθόντος της, η καθολική εκκλησία και οι τρελές απαιτήσεις, το AIDS, η απώλεια, η προσαρμογή και – φυσικά – η αγωνία της έλευσης ενός παιδιού πριν περάσει η κατάλληλη ηλικία. Κι όμως, ενώ πολλά από τα παραπάνω θέματα η Τεντέσκι τα χειρίζεται ικανά, υπάρχουν στοιχεία που εμφανίζονται από το πουθενά για να εξαφανιστούν το ίδιο απότομα, όπως, για παράδειγμα, η παραπάνω από αδελφική (;) αγάπη της πρωταγωνίστριας προς τον αδελφό της. Και σα να μην έφτανε αυτό, το δεύτερο μέρος ανταλλάζει την αιχμηρότητα της αρχής με γαλλικά κλισέ ρομαντικών μπερδεμάτων, τα οποία συνοδεύονται από τυπικές… γαλλικές φλυαρίες και υστερίες, που όχι μόνο δίνουν στο φιλμ έναν ταυτόχρονα υπερφίαλο και εξομολογητικό τόνο αλλά επιδεικνύουν και άθελα μια πεζή (αλλά πάντα νευρωτική) προσέγγιση, που δε συμβαδίζει με τη φιλόδοξη αφήγηση της αρχής.

Παρά τα ελαττώματά του, όμως, το «Ένας Πύργος στην Ιταλία» έχει στιγμές που προκαλεί αβίαστα το γέλιο και μια συνεχή ευθυμία, ακόμα και όταν τα πράγματα γίνονται πολύ δραματικά. Το σημαντικότερο, ίσως, είναι το γεγονός ότι αποτελεί μια πτυχή τής ίδιας της σεναριογράφου, σκηνοθέτη και πρωταγωνίστριας, αποκτώντας έτσι μια πηγαία, ακατέργαστη δυναμική. Η ενέργεια μπορεί να μη διαρκεί μέχρι το τέλος, όμως κανείς δεν μπορεί να κατηγορήσει την Τεντέσκι ότι δεν προσπάθησε να αντιμετωπίσει τους φόβους της. Τις παράπλευρες απώλειες του κοινού είναι που φοβάμαι.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Αν είσαι συνηθισμένος στο γαλλικό σινεμά, γνωρίζεις τι να περιμένεις και, λογικά, αυτό είναι που θέλεις να δεις από την ταινία, οπότε ξεκίνα να ψάχνεις για αίθουσες προβολής της. Οι κυρίες θα ταυτιστούν σίγουρα περισσότερο με το δράμα της ηρωίδας, οι δε κύριοι συνοδοί τους θα κοιτούν μάλλον νευρικά το ρολόι. Νεαροί και νεαρές, το «Ένας Πύργος στην Ιταλία» δεν είναι η αρχή μιας ακόμα young adult τριλογίας. Μείνετε στα βιβλία σας…


MORE REVIEWS

ΜΗΝ ΑΝΟΙΓΕΙΣ ΤΗΝ ΠΟΡΤΑ

Άνδρας που ζει μοναχικά σε ορεινή περιοχή, ανοίγει την πόρτα του σπιτιού του σε άγνωστη κοπέλα που, εν εξάλλω καταστάσει, του ζητά βοήθεια μέσα στη νύχτα, επικαλούμενη επίθεση πλάσματος (;) αγνώστου ταυτότητας και στοιχείων προς την ερευνητική ομάδα βιολόγων στην οποία ανήκει και είχε κατασκηνώσει στο παρακείμενο δάσος.

ΣΟΥΠΕΡ ΜΑΓΚΙ

H ζωή έχει γίνει λίγο πολύ απαιτητική για τη Σούπερ Μάγκι. Καθώς η εγκληματικότητα στην πόλη είναι σε ύφεση, περνά τον χρόνο της βοηθώντας στην απόφραξη αποχετεύσεων και στην υποβολή φορολογικών δηλώσεων, αντί να σώζει τον κόσμο. Σίγουρα δεν είχε επιλέξει κάτι τέτοιο! Όταν μια μοχθηρή ιδιοφυΐα της τεχνολογίας απειλεί να παγιδεύσει ολόκληρη την πόλη σε μια «τέλεια» προσομοίωση metaverse, η Μάγκι και ο Σουίτι πρέπει να συνεργαστούν για να σώσουν την κατάσταση για άλλη μια φορά. Μήπως είναι και η τελευταία περιπέτεια του δυναμικού ντουέτου;

Ο ΤΕΛΕΥΤΑΙΟΣ ΗΡΩΑΣ

Γερμανική πολυεθνική που επιθυμεί ν’ ανοίξει supermarket σε χωριό της Σλοβενίας στέλνει επιτόπου εκπρόσωπό της για αυτοψία. Εκείνη, όμως, πέφτει πάνω σε κάτι φευγάτους τύπους που για hobby τους έχουν… την αναπαράσταση μαχών του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου και ούτε ζωγραφιστούς δεν θέλουν να βλέπουν τους Γερμανούς!

ΟΙ ΑΝΤΙΠΑΛΟΙ

Ο Αρτ και ο Πάτρικ καψουρεύονται την Τάσι. Και οι τρεις τους παίζουν tennis επαγγελματικά. Και θέλουν να κερδίζουν. Αλλά στο… κρεβάτι τρίτος δε χωρεί.

ΖΩΝΤΑΝΟ ΠΝΕΥΜΑ

Κατά τη διάρκεια των καλοκαιρινών της διακοπών, η μικρή Σαλομέ βιώνει τον θάνατο της αγαπημένης της γιαγιάς. Εν μέσω οικογενειακών φιλονικιών περί των διαδικαστικών της κηδείας, το πνεύμα της μακαρίτισσας «στοιχειώνει» την αθώα πιτσιρίκα.