FreeCinema

Follow us

Η ΤΕΛΙΚΗ ΑΠΟΠΛΗΡΩΜΗ (2013)

  • ΕΙΔΟΣ: Γκανγκστερικό Δράμα
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Αλέξανδρος Λεονταρίτης
  • ΚΑΣΤ: Γρηγόρης Τερζάκης, Χρήστος Θεοφιλάτος, Μαρίνα Τσιγονάκη, Γιώργος Γιαννόπουλος, Γιάννης Μποσταντζόγλου, Ελένη Φιλίνη, Μαρία Καλαγκμπόρ
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 118’
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: FILMBOY PICTURES

Μετρημένο παιδί, γενικών καθηκόντων σε γυμναστήριο αλλά κι εισπράκτορας μπαμπέση αρχιτοκογλύφου, τρώει πακέτο: συνεργάτη και κολλητό επικίνδυνα κυνικό, παρέα με bullied γείτονα μικρό, έλξη για ονειροπόλα σερβιτόρα – ηθοποιό, «Αγοράζω Χρυσό» μαγαζιού και καβάντζας σπιτιού ληστεία, του αφεντικού σκευωρία / μυστικό φονικό / απληστία, πάλιουρα coach του στο box βιονουθεσία. Βαριά η Τελική του Αποπληρωμή – μην υποστείς, όμως, το τίμημα εσύ…

Έχεις μικρομηκάδικο μητρώο. Έχεις κάνει κι «έξω». Ξοφλάς μοχθώντας σε κυπριακά serials. Πας να εκδικηθείς παλικαρίσια για τη μόστρα του «Ο Γιος του Τσάρλι» του Ζωναρά. Παντελονιάζεις τύπου Ψωροκώσταινα από το «Thief» του Μαν ως το «Warrior» του Ο’Κόνορ. Κι αν δε σε βρουν άψυχο σ’ ένα χαντάκι, δε φέρεις αγόγγυστα τα διαμπερή συχνά τραύματα σου, όπως συμβαίνει με τον Αλέξανδρο Λεονταρίτη, που στο πρώτο κακοποιό μεγάλο σχέδιό του μπαίνει κάργα μέσα (δεν εννοώ στον εσώκοσμο ή το μικρόκοσμο των ηρώων του), μ’ ένα δράμα εντάσεων εν υποκόσμω ζοριού αρσενικού σε κλείσιμο πολυλογαριασμού.

Μου είπαν «γράφ’ τα», ιδού τι βρήκα πολύ μείον, το λοιπόν: το φίσκα τεφτέρι των γερασμένων κλισέ crime καταστάσεων (στο πιο light) στο οποίο ανοίγουν κουμπότρυπες τα συχνά καραμπινάτα αντιόπλα λακριντί. Τη σεσημασμένη σπείρα χαρακτήρων, από τα παλιοτόμαρα της αθηναϊκής Μαφίας ως τους τίμιους αγωνιστές της σκληρής ζωής με μπλεγμένους στα διασταυρούμενα πυρά τους παραστρατημένους θύτες που, φυσικά, θα τολμήσουν να ρεφάρουν (όχι πρώτα αλλά κύρια ο λεβέντης μας). Τη ρεαλιστικά σύγχρονη διάσταση, την οποία θα ‘θελαν να σταμπάρουν ένα ηθικό debate περί του ανόμως ζην κι επικριτικές βολές για τα της ελληνικής κρίσης.

Αυτά που θα επικηρύξουμε, όμως, είναι άλλα εγκλήματα. Πάρε να ‘χεις δύο δωρεάν σεκάνς parkour δι’ αρχαρίους (τουλάχιστον είναι το πρώτο made in Greece φιλμ που στήνει στον τοίχο το trend). Κι ένα ασύγχρονο πλεϊμπάκ της mrs. Boss, Ελένης Φιλίνη (που έχει – βεντετίστικα; – άδικα 2nd billing στην αφίσα), σε άσμα από προσωπικό της CD. Και τα low-res panoramique πρωτευούσης που κάνουν μπαμ ως βαλτά στην πεζών αστικών location, άδετη φόρμα λήψεων και καλλιτεχνικής ημιδιεύθυνσης. Και, κυρίως, την εν πολλοίς ακατάλληλη (αλλά αφιλοκερδή;) διανομή σε ανεπαρκών μέσων, συχνά πυροβολημένη υποκριτική, με για σφαίρες το αγοράκι που γελάει και κλεφτοκοιτάζει την κάμερα και την – πιο μούφα δε γίνεται – πάλη τού προκομμένου με έναν τσαντάκια στο έδαφος.

‘Ντάξει να πούμε, του αναγνωρίζεις κάποια ελαφρυντικά. Όψιμα αισθάνεσαι να σου χαϊδεύει το μάγουλο η συγκινησιακή κάννη λαϊκούρας (οι γνωρίζοντες τη Μαρίνα «Ladydust» Τσιγονάκη θα διακρίνουν τις αναλογίες του american dream της περσόνας της με τη «διεθνή» πορεία τής καλλιτέχνιδος) συνοδεύοντος λυρικού πιανακίου κι έτερων eclectic diy τινών, το υφάκι τού κακού φιλάρα Χρήστου Θεοφιλάτου εν προόδω γίνεται acquired taste κι ένας εμψυχωτικός μονόλογος του σε-βρίσκω-στο-φιλότιμο προπονηταρά Μποσταντζόγλου θα «στείλει» τους οπαδούς των πυγμαχικών κοινωνικών μελό (να ξαναχώσουν στο player ένα «Rocky»).

Αλλά, αφής στιγμής κι ένα αίσθημα, ένα κρυμμένο πατρικό τραύμα κι ένας γδικιωμός μπήκαν μπεσαλίδικα μοιραία στο γεμιστήρα της εξιλέωσης, πώς να μην εκπυρσοκροτήσει το «εργαλείο» μετά το τράβηγμα της σκανδάλης στα μούτρα αυτής της εν γένει δυσβάσταχτης άσκησης (προσώρας μη) ύφους στο σάκο τού low budget κοπανήματος; «Δε βλέπεις πια ταινίες. Μόνο σκουπίδια», «γράφει» (τρομάρα της) προκλητικά σε κάποια πρώιμη σκηνή η πένα του auteur μιλώντας με το στόμα του Νονού, ως respect στο εκπέμπον από ένα χαζοκούτι «Bullitt», σ’ ένα… ασυνείδητο ναδίρ αυτογνωσίας. «Η Τελική Αποπληρωμή», είπες; Ε, πάρ’ τα να μη στα χρωστάω…

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Κουλτουριάρη πρόσεχε, θα πάθεις άσχημα. Μουλτιπλεξάκια, κάν’ τα μασούρι για δράση με εφέ, εδώ δεν. Αν πας γυρεύοντας για τα πάντα όλα τού ιθαγενούς κυκλώματος, φάε το κεφάλι σου κι επί της παρούσης. Μόνο αν είσαι headhunter του genre και του τηλεοπτικού διαμετρήματος, έχω κάποιες υποψίες ότι μπορεί σε προχωρημένη φάση να ψιλομπείς στο κόλπο, κουφάλα…


MORE REVIEWS

ΜΗΝ ΑΝΟΙΓΕΙΣ ΤΗΝ ΠΟΡΤΑ

Άνδρας που ζει μοναχικά σε ορεινή περιοχή, ανοίγει την πόρτα του σπιτιού του σε άγνωστη κοπέλα που, εν εξάλλω καταστάσει, του ζητά βοήθεια μέσα στη νύχτα, επικαλούμενη επίθεση πλάσματος (;) αγνώστου ταυτότητας και στοιχείων προς την ερευνητική ομάδα βιολόγων στην οποία ανήκει και είχε κατασκηνώσει στο παρακείμενο δάσος.

Ο ΤΕΛΕΥΤΑΙΟΣ ΗΡΩΑΣ

Γερμανική πολυεθνική που επιθυμεί ν’ ανοίξει supermarket σε χωριό της Σλοβενίας στέλνει επιτόπου εκπρόσωπό της για αυτοψία. Εκείνη, όμως, πέφτει πάνω σε κάτι φευγάτους τύπους που για hobby τους έχουν… την αναπαράσταση μαχών του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου και ούτε ζωγραφιστούς δεν θέλουν να βλέπουν τους Γερμανούς!

ΟΙ ΑΝΤΙΠΑΛΟΙ

Ο Αρτ και ο Πάτρικ καψουρεύονται την Τάσι. Και οι τρεις τους παίζουν tennis επαγγελματικά. Και θέλουν να κερδίζουν. Αλλά στο… κρεβάτι τρίτος δε χωρεί.

ΖΩΝΤΑΝΟ ΠΝΕΥΜΑ

Κατά τη διάρκεια των καλοκαιρινών της διακοπών, η μικρή Σαλομέ βιώνει τον θάνατο της αγαπημένης της γιαγιάς. Εν μέσω οικογενειακών φιλονικιών περί των διαδικαστικών της κηδείας, το πνεύμα της μακαρίτισσας «στοιχειώνει» την αθώα πιτσιρίκα.

ΧΩΡΙΣ ΟΞΥΓΟΝΟ

Στο Μπρούκλιν του 2039, με τη ζωή να έχει σχεδόν εξαφανιστεί εξαιτίας της απώλειας οξυγόνου, μια οικογένεια επιστημόνων έχει βρει τη βιώσιμη λύση να αναπνέει… εντός της οικίας της, για να γίνει στόχος απρόσκλητων επισκεπτών που ή ζητούν τη βοήθειά της για ν’ αναπαράγουν τον τεχνολογικό εξοπλισμό της ή επιδιώκουν να πάρουν τη θέση της.