FreeCinema

Follow us

ΕΝΑΣ ΣΚΙΟΥΡΟΣ ΣΟΥΠΕΡ-ΗΡΩΑΣ (2014)

(THE NUT JOB)

  • ΕΙΔΟΣ: Animation
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Πίτερ Λεπενιότις
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 85’
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: ODEON

Σε μια φανταστική αμερικανική μεγαλούπολη, στα τέλη της δεκαετίας του ‘60, ο Σέρλι επιχειρεί να ολοκληρώσει τη μεγαλύτερη κομπίνα που έχει πραγματοποιήσει ποτέ… σκίουρος, με σκοπό να εξασφαλίσει ένα σεβαστό απόθεμα… φιστικιών για τους επόμενους χειμώνες. Το μόνο πρόβλημα είναι ότι για να τα καταφέρει, πρέπει να εμποδίσει μια… άλλη μεγάλη κομπίνα, για την ακρίβεια, ένα κανονικό ριφιφί, που στόχο έχει να αντικαταστήσει το χρυσό μιας τράπεζας με ένα σωρό σακιά ξηρούς καρπούς!

Ας πούμε τη μεγάλη αλήθεια από την αρχή. Αν μπορείς και διαβάζεις αυτό το κείμενο, μάλλον δε σε αφορά καθόλου ούτε η ταινία ούτε και οι χαρακτήρες της. Το μοναδικό που πραγματικά σε ενδιαφέρει να μάθεις είναι το πόσο… ανώδυνη ή επώδυνη θα είναι η συνοδεία τού παιδιού σου / ανιψιού σου / αδελφού σου στον κινηματογράφο το πρωί της Κυριακής ή νωρίς το απόγευμα μιας καθημερινής, ενώ έχεις σχηματίσει ολόκληρη λίστα με τους εναλλακτικούς τρόπους με τους οποίους θα μπορούσες να αξιοποιήσεις πιο παραγωγικά τον ίδιο χρόνο με τον μικρό σου φίλο. Τα νέα δεν είναι καλά από το μέτωπο, φοβάμαι.

Γιατί το «Ένας Σκίουρος Σούπερ-Ήρωας», πέρα από τον παραπλανητικό ελληνικό τίτλο, δεν έχει να επιδείξει ίχνος πρωτοτυπίας ή έστω μια ιδέα δημιουργικής τρέλας, παρά ακολουθεί σχηματικά για (ευτυχώς) λιγότερο από μιάμιση ώρα έναν αδιάφορο χαρακτήρα που έχουμε ξαναδεί σε ποικίλες παραλλαγές (ο παρεξηγημένος ήρωας, ο μοναχικός χαρακτήρας, ο άτυχος μέσα στις καλές προθέσεις του τύπος), ο οποίος περιτριγυρίζεται από ένα εξίσου γενικευμένο set ρόλων που κυμαίνονται από τον φαφλατά αλλά ουσιαστικά «κενό» γόη και τη μαχητική δεσποινίδα που εξαπατάται παρά τις καλές προθέσεις μέχρι τον καλοκάγαθο – κλώνο τού «Ρατατούη» – φίλο τού πρωταγωνιστή και έναν κακό (Ρακούν) σωστό… μαφιόζο. Η αυτοθυσία τού ήρωα, η σημασία της ομάδας πάνω από το ατομικό συμφέρον και η ύβρις τής ματαιότητας, που ίσως ξεχωρίσεις στην υπόθεση, χάνονται μέσα σε ένα γενικόλογο πλαίσιο και σε εξελίξεις που βλέπεις να διαγράφονται μπροστά στα μάτια σου πριν ακόμα συμβούν (όχι, δεν έχεις το κληρονομικό χάρισμα).

Αν και η ταινία αγχώνεται να κρατά συνεχώς ψηλά τους ρυθμούς μην και «λακίσει» ο μπόμπιρας και εναλλάσσει απελπισμένα σκηνές και ανατροπές τεστάροντας τις αντοχές τού ενήλικου θεατή, το τελειωτικό χτύπημα έρχεται όταν ακούγονται… οι νότες του «Gangnam Style», συνοδευτικό χαλί μιας κεντρικής σκηνής της ταινίας και υπέρτατη απόδειξη της ύπουλης διάθεσης των δημιουργών για… μαζική παιδική αποδοχή. Αυτή είναι η πραγματική τους κομπίνα! Ακόμα και όταν αποφασίσεις να το αγνοήσεις και να κρατήσεις στο μυαλό μερικές επιτυχημένες αναφορές στην «Επικίνδυνη Aποστολή» (με τα ακροβατικά του Σέρλι) ή την πρωτότυπη «Ληστεία… αλά Ιταλικά» (με την αναγκαστική αυτοκινητική καταδίωξη στο φινάλε), η επιστροφή του Psy, σε πλήρη, ψηφιακή εκδοχή να χορεύει το «Gangnam Style» με όλο το καστ στους τίτλους τέλους αναιρεί κάθε καλή πρόθεση.

Ενημερωτικά, η ταινία προβάλλεται στους κινηματογράφους μόνο μεταγλωττισμένη στα ελληνικά. Λογικό μεν λόγω θεματικής και ποιότητας αλλά στενάχωρο, καθώς έτσι χάνουμε ένα από τα λίγα ατού του φιλμ, τη φωνητική ερμηνεία της Μάγια Ρούντολφ στο ρόλο ενός (το μάντεψες) καλοκάγαθου… pug.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Με καμία περίπτωση αλλά ξέρω ότι αν το παιδάκι σου πάρει την απόφαση να το δει, δεν μπορείς να το μεταπείσεις. Εκτός αν… πηγαίνατε σε έναν ζωολογικό κήπο καλύτερα;


MORE REVIEWS

ΣΤΕΝΕΣ ΕΠΑΦΕΣ ΜΕ ΤΟΝ ΔΙΑΒΟΛΟ

Στα 1977, ένα βραδινό τηλεοπτικό talk show με θέμα τον εορτασμό του Halloween και καλεσμένους με ειδίκευση στο μεταφυσικό εξελίσσεται με τον εντελώς λάθος και εκτός προγραμματισμού τρόπο σε ζωντανή μετάδοση.

BACK TO BLACK

Η σύντομη πορεία της μουσικής καριέρας της Έιμι Γουάινχαουζ, παράλληλα με προσωπικές στιγμές που την οδήγησαν σε ένα τόσο απότομο και άδοξο τέλος.

GHOSTBUSTERS: Η ΑΥΤΟΚΡΑΤΟΡΙΑ ΤΟΥ ΠΑΓΟΥ

Δαιμονική οντότητα που (πίσω στα 1904) προσπάθησε να κατακτήσει τον κόσμο με στρατιά από φαντάσματα, τρεφόμενη με αρνητικά συναισθήματα ώστε να μειώσει τις θερμοκρασίες στο απόλυτο μηδέν, επιστρέφει στη Νέα Υόρκη του σήμερα για να… το προσπαθήσει ξανά! Who you gonna call?

ΓΙΑ ΠΑΝΤΑ ΝΕΟΙ

Οι ελπίδες και τα όνειρα μιας χούφτας επίδοξων ηθοποιών του περίφημου Théâtre des Amandiers στο Παρίσι των μέσων της δεκαετίας του ‘80.

Ο ΧΟΡΟΣ ΤΩΝ ΦΑΝΤΑΣΜΑΤΩΝ

Αμερικανική οικογένεια μετακομίζει σε εξοχική αγγλική έπαυλη, δίχως να λογαριάζει τη φήμη πως το νέο τους σπίτι είναι… στοιχειωμένο εδώ και τρεις αιώνες. Και το φάντασμα του Σερ Σάιμον δεν πολυγουστάρει τους απρόσκλητους επισκέπτες!