FreeCinema

Follow us

ΠΕΡΑ ΑΠΟ ΤΗ ΛΟΓΙΚΗ (2012)

(A PERDRE LA RAISON)

  • ΕΙΔΟΣ: Δράμα
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Ζοακίμ Λαφός
  • ΚΑΣΤ: Εμιλί Ντεκέν, Ταχάρ Ραχίμ, Νιλς Άρεστρουπ
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 111’
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: ONE FROM THE HEART

Αγόρι ερωτεύεται κορίτσι. Αγόρι παντρεύεται κορίτσι κι αρχίζουν να σκορπάνε κουτσούβελα. Όλα μοιάζουν ιδανικά, όμως, ο θετός πατέρας του αγοριού, μπλέκεται διαρκώς στα ενδοοικογενειακά τού ζευγαριού, δημιουργώντας προβλήματα. Το όνειρο της επίπλαστης, μικροαστικής ευτυχίας δε θα αργήσει να μετατραπεί σε εφιάλτη.

Ο Βέλγος σκηνοθέτης Ζοακίμ Λαφός βασίζεται σε αληθινή ιστορία που αναστάτωσε το Βέλγιο το 2007 (δεν μπορούμε να προχωρήσουμε σε λεπτομέρειες χωρίς τον κίνδυνο των spoilers, γι’ αυτό σταματάμε εδώ). Για τον ανυποψίαστο θεατή το «Πέρα από τη Λογική» δίνει, στο μεγαλύτερο μέρος του, την αίσθηση – με την εξαίρεση της πρώτης, ανησυχητικής, σκηνής – ενός συνηθισμένου οικογενειακού δράματος. Μέχρι το τελικό, κλιμακούμενο μέσα σ’ ένα ιδιότυπο σασπένς, εικοσάλεπτο, η ταινία ξετυλίγεται με τον τυπικά γαλλικό τρόπο μιας βραδυφλεγούς κοινωνικής καταγγελίας. Αυτό μεταφράζεται σε οικιακές, ως επί το πλείστον, σκηνές, στημένες μινιμαλιστικά και με ελάχιστα να διαδραματίζονται εντός τους, ελλειπτικούς διαλόγους, περιορισμένους στα απολύτως απαραίτητα, κυρίαρχες σιωπές και κοντινά καδραρίσματα που αιχμαλωτίζουν, υποτίθεται, την αλήθεια των προσώπων. Δηλαδή, σε όλα αυτά που, αν δεν είσαι «γυμνασμένος» στην ευρωπαϊκή κινηματογραφική αισθητική, θα σου εξασφαλίσουν έναν ωραιότατο ύπνο μέσα στην αίθουσα.

Η αφήγηση του Λαφός περιορίζεται σε μικροπεριστατικά, υπόκωφους εσωτερικούς κρότους, διάσπαρτες διενέξεις που ανεβάζουν ελάχιστα την ένταση για να σε βυθίσουν, λίγο αργότερα, στη ραστώνη ενός τελματωμένου γάμου. Αν σκοπός τού σκηνοθέτη ήταν να σε αναγκάσει να βιώσεις την υπαρξιακή ασφυξία τής ηρωίδας του, τότε μια χαρά τα καταφέρνει. Οι αντιρρήσεις μας βρίσκονται στον τρόπο με τον οποίο επιλέγει να το κάνει. Γιατί μόνο αν γνωρίζεις την τραγική κατάληξη, υπάρχει περίπτωση να νιώσεις αγωνία ή ενδιαφέρον για τα τεκταινόμενα επί της οθόνης, περιμένοντας να συναντήσεις στο τέρμα αυτής της πληκτικής διαδρομής τον αναπόφευκτο όλεθρο που θα φόρτιζε και την πιο ασήμαντη στιγμή με έναν δυσοίωνο, φαταλιστικό συμβολισμό. Διαφορετικά, αυτή η εκνευριστικά χαμηλότονη, μέχρις εσχάτων, αναμέτρηση με τα στραβά κι ανάποδα ενός ξεπεσμένου θεσμού που υπόσχεται την ευτυχία (μπουρζουάδικες ψευδαισθήσεις) και καταλήγει να συνθλίβει τα άτομα, μοιάζει με σαδιστική επίθεση στις αντοχές και την υπομονή τού κοινού. Ακόμα και οι πολιτικές αναφορές (ο χαρακτήρας του Ταχάρ Ραχίμ, καθότι Μαροκινός, αναγκάζεται να υπομένει τις ταπεινώσεις και τους εξαναγκασμούς τού ευυπόληπτου Γάλλου γιατρού που διασφάλισε τις συνθήκες της απόδρασής του στον δυτικό κόσμο), δεν κατορθώνουν να ταράξουν τα λιμνάζοντα ύδατα της ιστορίας, να της προσδώσουν μια πτυχή που θα την έκανε να λειτουργήσει, τουλάχιστον, στο επίπεδο της αλληγορίας.

Δεν είναι ότι οι ηθοποιοί δεν προσπαθούν. Η, γνωστή από τη «Rosetta» των αδελφών Νταρντέν, Εμιλί Ντεκέν, η οποία βραβεύτηκε στις Κάννες (στο τμήμα Un Certain Regard) για την ερμηνεία της, δε μας αφήνει στιγμή να αμφιβάλουμε για το πόσο πολύ – και πόσο βαθιά – υποφέρει, «αλυσοδεμένη» καθώς είναι από τις κοινωνικές συμβάσεις και το ρόλο της άψογης «μάνας και συζύγου» που το περιβάλλον την υποχρεώνει να παίξει. Το κακό είναι ότι δε μαγνητίζει το βλέμμα, δε μας αναγκάζει να ενδιαφερθούμε πραγματικά για το δράμα της, περισσότερο διασφαλίζει μια «με το στανιό» συναίνεσή μας στο τραγικό, με τον τρόπο που τα δελτία ειδήσεων εγκαλούν τον τηλεθεατή τους. Πράγμα, βέβαια, για το οποίο δεν ευθύνεται η ίδια αλλά οι επιλογές τού σκηνοθέτη της. Οι Ταχάρ Ραχίμ και Νιλς Άρεστρουπ, όσο έλαμψαν στον εξαιρετικό «Προφήτη» του Ζακ Οντιάρ, άλλο τόσο δείχνουν εδώ «υπνωτισμένοι», παρά την αξιέπαινη αφοσίωσή τους στους ρόλους τους. Ο μεν Ραχίμ, αποτυπώνει άψογα τη σταδιακή μεταμόρφωση ενός ερωτοχτυπημένου, ρομαντικού πιτσιρικά σε «τέρας» πατριαρχικής αναλγησίας, με όλες τις ενδιάμεσες αποχρώσεις που προμηνύουν τη μοιραία μετάλλαξη, ενώ ο Άρεστρουπ, δεσποτικός, απειλητικά μειλίχιος και βλοσυρός, ενσαρκώνει μια σκοτεινή φιγούρα, αυταρχικής κηδεμονίας που δε διαφέρει ιδιαίτερα από την γκανγκστερική πατρική μορφή τού «Προφήτη», όντας τελικά και ο πιο ενδιαφέρων χαρακτήρας της ταινίας. Στα θετικά του έργου και η υπέροχη μουσική που χαρίζει αέρινο λυρισμό σε σκηνές, κατά τα άλλα, βαριές απ’ τη νατουραλιστική τους στατικότητα.

Δεν είναι κακή ταινία το «Πέρα από τη Λογική», αν έχεις το κουράγιο να την υποστείς ως το τέλος. Όχι χάρη στην πρωτοτυπία του μηνύματος αλλά στο οικουμενικό των διαπιστώσεών της, διαθέτει μια κάποια δυναμική. Στο φινάλε, η πραγματική ιστορία που διηγείται είναι – με τις συγκεκριμένες ιδιαιτερότητες που ποικίλλουν από τόπο σε τόπο κι από ζωή σε ζωή – η ιστορία πολλών γυναικών, πολλών ζευγαριών, πολλών, με τη θέλησή τους, φυλακισμένων ανθρώπων, ακόμα κι αν η κατάληξη διαφέρει σε κάθε περίπτωση. Ο «γαλλοτραφής» θεατής, ο οποίος απολαμβάνει, ενδεχομένως, τέτοιους ρυθμούς, τέτοιες ασκήσεις στην καθημερινή ασημαντότητα (που προετοιμάζει, βέβαια, σημαντικότατες εκρήξεις), ίσως να το εκτιμήσει για την αφτιασίδωτη αλήθεια του. Οι υπόλοιποι θα παρακαλάνε να τελειώσει, με κάθε κόστος. Σαν την κεντρική ηρωίδα ένα πράγμα.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Ακόμα και για τους εξασκημένους στο αργό, «ψιθυριστό» σινεμά του ρεαλισμού και των απλών ανθρώπων, αυτή εδώ θα είναι μια σκληρή, απαιτητική (όχι πάντα με την καλή έννοια) κινηματογραφική εμπειρία. Όσοι, κοιτάζοντας την αφίσα της, προετοιμάστηκαν για ρομαντική ερωτική ιστορία, ας μην κάνουν το λάθος. Θα ψάχνουν αντικαταθλιπτικά μετά την προβολή. Οι οπαδοί της δράσης και του γρήγορου μοντάζ μόνο αν υποφέρουν από αϋπνίες έχουν λόγο να το κάνουν αυτό στον εαυτό τους.


MORE REVIEWS

ΑΜΠΙΓΚΕΪΛ

Ασύνδετη ομάδα παρανόμων απάγει ανήλικη μπαλαρίνα, με τη φήμη ότι πρόκειται για την κόρη ζάμπλουτου ο οποίος θα δώσει ασυζητητί το τεράστιο ποσό των λύτρων που θα του ζητηθεί. Η μικρή Άμπιγκεϊλ, όμως, δεν είναι ένα κοινό, απροστάτευτο κοριτσάκι…

ΕΜΦΥΛΙΟΣ ΠΟΛΕΜΟΣ

Σε ένα κοντινό, δυστοπικό μέλλον, η Αμερική σπαράσσεται από τον διχασμό ενός Εμφυλίου που έχει μετατρέψει τη χώρα σε αληθινή ζώνη πολέμου. Καθώς μία ισχυρή φατρία ανταρτών κατευθύνεται προς τον Λευκό Οίκο για να σκοτώσει τον Πρόεδρο, μία φωτορεπόρτερ και η ομάδα συνεργατών της αγωνίζεται να προλάβει να φτάσει στη Γουόσινγκτον πριν να είναι αργά.

DEMON SLAYER: KIMETSU NO YAIBA - HASHIRA TRAINING

Ο Τάνζιρο, ο Γκένια και η Νέζουκο καταδιώκουν έναν δαίμονα Ανώτερης Τάξης στα δάση του Χωριού Ξιφασκίας, με τον πρώτο ν’ αντιμετωπίζει ένα θανάσιμο δίλημμα. Βγαίνει κερδισμένος, αλλά δεν πρόκειται να χαρεί τη νίκη του, μιας και ο Άρχοντας Μούζαν θέλει να εκμεταλλευτεί εκείνη της «μολυσμένης» Νέζουκο έναντι του ήλιου!

MIA AND ME: Η ΤΑΙΝΙΑ

Όταν η Μία επιστρέφει στο παλιό εξοχικό σπίτι της οικογένειας με τον παππού της, η πέτρα στο μαγικό της βραχιόλι φωτίζει ξαφνικά - ένα κάλεσμα για βοήθεια! Μέσω μιας αστραφτερής πύλης, μεταφέρεται στον φανταστικό κόσμο των μονόκερων της Σεντοπίας. Εκεί συναντά τον μονόκερο Στόρμι και τον Ίκο, ένα ξωτικό από το Νησί Λώτους, το οποίο χρειάζεται απεγνωσμένα τη βοήθειά της. Ο Τόξορ, ένας αποκρουστικός κακός που μοιάζει με βατράχι, θέλει να κατακτήσει το νησί με μαύρη μαγεία.

ΜΗ ΜΟΥ ΛΕΣ ΨΕΜΑΤΑ

Διάσημος συγγραφέας επιστρέφει στη γενέτειρά του έπειτα από τριανταπέντε χρόνια απουσίας, προκειμένου να παραστεί σε επετειακές εκδηλώσεις. Η τυχαία συνάντηση με τον γιο παλιού συμμαθητή του, ο οποίος υπήρξε ο πρώτος του εφηβικός έρωτας, ξετυλίγει το κουβάρι των αναμνήσεων, αλλά και των συγκρούσεων.