FreeCinema

Follow us

ΔΙΠΛΗ ΖΩΗ (2012)

(ZWEI LEBEN)

  • ΕΙΔΟΣ: Πολιτικό Θρίλερ
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Γκέοργκ Μάας
  • ΚΑΣΤ: Γιουλιάνε Κέλερ, Λιβ Ούλμαν, Σβεν Νορντίν, Ράινερ Μποκ, Κεν Ντούκεν
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 97’
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: STRADA FILMS

Μετά την κατάρρευση του τείχους του Βερολίνου, η κόρη μιας Νορβηγίδας κι ενός Ναζί Γερμανού στρατιώτη βλέπει την ειδυλλιακή ζωή της να διακόπτεται καθώς αρνείται να καταθέσει σε δίκη ενάντια στο νορβηγικό κράτος που διεξάγεται από άλλα «ορφανά τού πολέμου».

Η «Διπλή Ζωή» είναι ένα μοραλιστικό πολιτικό θρίλερ με επιρροές, τόσο από τα κατασκοπικά μυθιστορήματα του Τζον λε Καρέ όσο κι από τον Μπράιαν Ντε Πάλμα. Από τον δεύτερο δανείζεται την ατμόσφαιρα αμφισημίας, τις εναλλαγές ταυτοτήτων και τα ατέλειωτα flashback, κι από τα πρώτα τη συσσώρευση πληροφοριών, μέσα από το ξεκαθάρισμα των οποίων ξετυλίγεται το δράμα. Το πλαίσιο είναι ιστορικό και σχετίζεται με τον ψυχρό πόλεμο, την πτώση του τείχους τού Βερολίνου και τα ναζιστικά εγκλήματα. Η ηρωίδα της ταινίας ξεψαχνίζει το παρελθόν της, συνδέοντας το προσωπικό με το συλλογικό, κι ό,τι αφορά την ατομική δικαίωση δεν είναι παρά μια αφορμή για να φωτιστούν σκοτεινές όψεις της Ιστορίας και να εξεταστεί η αδυναμία των λαών να επουλώσουν τα τραύματά τους. Πρόσφατα είδαμε μια παρόμοια προσέγγιση του θέματος, στην καταπληκτική «Ida» του Πάβελ Παβλικόφσκι.

Στην πραγματικότητα, η ταινία του Γκέοργκ Μάας δε θέλει να είναι ούτε μια ακόμη τραγωδία για το Ολοκαύτωμα, ούτε ένα σχόλιο για την πολύπαθη ιστορία της διχασμένης Γερμανίας. Υιοθετώντας ένα αφηγηματικό στυλ που, επίτηδες θαρρείς, επιδιώκει να αποπροσανατολίσει το θεατή (οι μεταβάσεις από το παρελθόν στο παρόν, παρότι ομαλές, ενδέχεται να μπερδέψουν αρκετούς, στο δεύτερο μισό κυρίως όπου και πολλαπλασιάζονται), ο σκηνοθέτης χρησιμοποιεί το ρεαλιστικό πλαίσιο του θέματος για να φτιάξει, ουσιαστικά, ένα ιδιότυπο κατασκοπικό θρίλερ εκδίκησης. Με τους αργούς του ρυθμούς, το μετρημένο σασπένς και τα μουντά του χρώματα, αυτό εδώ είναι ένα φιλμ μυσταγωγικό που κρατάει το ενδιαφέρον και δε γίνεται ποτέ μπροσούρα καταγγελίας. Χωρίς να σημαίνει αυτό ότι λείπουν οι μεταφορές και τα σύμβολα. Παράλληλα, η «Διπλή Ζωή» είναι και ένα οικογενειακό δράμα (άλλωστε η έννοια της οικογένειας παίζει μεγάλο ρόλο εδώ) που ευλογείται απ’ την παρουσία της μέγιστης Λιβ Ούλμαν (σε ρόλο γιαγιάς).

Τοποθετημένο στις αρχές τις δεκαετίας του ‘90, ένα χρόνο μετά την πτώση τού τείχους, το στόρι συγκεντρώνει ορφανά πολέμου που αναζητούν τις ρίζες και τα δίκια τους, δικηγόρους που θέλουν να μηνύσουν την κυβέρνηση της Νορβηγίας για καλά κρυμμένα σκάνδαλα (τα πάρε-δώσε Νορβηγίας και ναζιστικής Γερμανίας αποκαλύπτονται μέσα από ανθρώπινες σχέσεις και οικείες συναισθηματικές καταστάσεις) και τις αδιανόητες μέριμνες των Ναζί για την ενίσχυση της «Άριας Φυλής». Μέσα από αλλεπάλληλες ανατροπές, υποπλοκές και εναλλαγές τονικότητας, η «Διπλή Ζωή» περνάει «γενεές δεκατέσσερις» την πρόσφατη ευρωπαϊκή ιστορία, χωρίς να το κάνει και τεράστιο θέμα, διατηρώντας το χαμηλό προφίλ μιας σκοτεινής περιπέτειας χαρακτήρων. Πρόκειται για έργο εγκεφαλικό, καλογραμμένο (βασίζεται στη νουβέλα της Χανελόρε Χίπε που αναφέρεται σε αληθινά περιστατικά) και συμπαγές, που μέσα στα 97 λεπτά της διάρκειάς του προλαβαίνει να πει πράγματα σημαντικά χωρίς να χάνει τον μπούσουλα, να παρεκκλίνει απ’ τις ανάγκες τού είδους ή να πλατειάζει στη ρητορική του. Σοβαρό, διανοουμενίστικο σινεμά για – ενημερωμένους – ενήλικες.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Οι αργοί του ρυθμοί, οι πολλές πληροφορίες καθώς και μια κάποια υπερβολική χρήση των χρονικών πηγαιν’έλα ενδέχεται να αποξενώσουν τους ανυπόμονους κι όσους δυσκολεύονται να συγκεντρωθούν για να παρακολουθήσουν μια πολύπλοκη ιστορία. Οι προσηλωμένοι θα ανταμειφθούν, όμως. Όπως επίσης και οι φίλοι των καλών πολιτικών θρίλερ.


MORE REVIEWS

ΓΚΟΤΖΙΛΑ x ΚΟΝΓΚ: Η ΝΕΑ ΑΥΤΟΚΡΑΤΟΡΙΑ

Ένα μυστηριώδες σήμα (κινδύνου;) έρχεται από τα βάθη της Κοίλης Γης και καλεί την ερευνητική ομάδα που προστατεύει τον Κονγκ στη Νήσο του Κρανίου να βρεθεί στα έγκατα αχαρτογράφητων περιοχών, ελπίζοντας να μην αναμειχθεί και ο Γκοτζίλα, προκαλώντας νέες επικές μάχες.

ΑΔΕΣΠΟΤΑ ΚΟΡΜΙΑ

Ποια είναι τα όρια των δικαιωμάτων μας επάνω στο ίδιο μας το σώμα, σε συνάρτηση με τις ανά την Ευρώπη υπάρχουσες νομοθετικές ρυθμίσεις που ορίζουν το πόσο αυτό μας ανήκει; Ένα έργο τεκμηρίωσης που επιχειρεί να θίξει και να απαντήσει σε πολλά νομικά και ηθικά διλλήματα… ζωής και θανάτου.

ΤΟ ΑΓΟΡΙ ΤΟΥ ΘΕΟΥ

Μπολόνια, 1858. Εξάχρονο αγόρι οικογένειας Εβραίων τίθεται αναγκαστικά υπό την επιμέλεια του Πάπα, προκειμένου να μεγαλώσει σύμφωνα με τις αρχές της Καθολικής Εκκλησίας. Οι γονείς του θα κάνουν τα πάντα για να το πάρουν πίσω, όμως, η κόντρα με την παπική Ρώμη δεν είναι απλή υπόθεση.

Η ΧΙΜΑΙΡΑ

Φυλακόβιος αρχαιοκάπηλος επιστρέφει στον τόπο του εγκλήματος, όπου ξαναβρίσκοντας την παλιοπαρέα των συναδέλφων του, ξηγιέται… παλιά του τέχνη κόσκινο. Ή μήπως κυνηγάει χίμαιρες;

ΚΟΥΚΛΕΣ ΤΗΣ ΔΡΕΣΔΗΣ

Νεαρή δημοσιογράφος ερωτεύεται αιρετικής στάσης ζωγράφο και performance artist. Όταν η δεύτερη πεθαίνει, η πρώτη αγωνίζεται να νικήσει την ελληνική γραφειοκρατία, ζητώντας να παραλάβει τη σορό της αγαπημένης της συντρόφου.

MR KLEIN

MR KLEIN

Ένας Ναζί είχε γκαστρώσει μια γκόμενα από τη Νορβηγία και σκάει υπόθεση δικαστική όταν έπεσε το τείχος του Βερολίνου και όλα αυτά τα είχε γράψει σε βιβλίο μια Χανελόρε Χίπε, άρα έχει ελπίδες και η Σταματίνα Τσιμτσιλή…