FreeCinema

Follow us

ΗΝΩΜΕΝΕΣ ΠΟΛΙΤΕΙΕΣ ΤΗΣ ΑΓΑΠΗΣ (2016)

(ZJEDNOCZONE STANY MILOSCI)

  • ΕΙΔΟΣ: Δράμα
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Τομάς Βασιλέφσκι
  • ΚΑΣΤ: Γιούλια Κιγιόφσκα, Μαγκνταλένα Τσιελέτσκα, Ντορότα Κόλακ, Μάρτα Νιεράντκιεβιτς, Αντρζέι Τσίρα
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 106'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: STRADA FILMS / SEVEN FILMS

Μετα-κομμουνιστική Πολωνία, 1990, στην αρχή του δρόμου προς τον καπιταλισμό και την απελευθέρωση από τη σοβιετική επιρροή. Μόλις έχει πέσει το Τείχος του Βερολίνου, η Σοβιετική Ένωση καταρρέει και οι Πολωνοί εισάγουν βιντεοκασέτες, jeans και albums της Γουίτνεϊ Χιούστον. Τέσσερις γυναίκες, διαφορετικές μεταξύ τους, βιώνουν τη μετάβαση της χώρας, ψάχνοντας απελπισμένα την αγάπη σε λάθος μέρος.

Η Αγκάτα, μια νεαρή μητέρα παντρεμένη με τον Γιάτσεκ, καταστρέφει τον γάμο της εξαιτίας μιας μάταιης εμμονής που έχει αναπτύξει για τον καθολικό ιερέα της ενορίας της. Η Ίζα, η ψυχρή διευθύντρια του τοπικού σχολείου, διατηρεί μακροχρόνια σχέση με έναν παντρεμένο γιατρό – πατέρα μιας μαθήτριάς της – και περιμένει να επισημοποιήσουν τη σχέση τους, τώρα που πέθανε η σύζυγός του. Η Ρενάτα, μια δασκάλα ρωσικών, παρακολουθεί με μανία την κατά πολύ μικρότερή της Μαρζένα, πρώην νικήτρια καλλιστείων και νυν δασκάλα χορού (ο άντρας τής οποίας ζει μόνιμα στη Γερμανία), σε μια ανθυγιεινή σχέση με πιθανές λεσβιακές προεκτάσεις.

Το αποστειρωμένο τοπίο, τα νεκρά δέντρα και η παγωμένη σύνθεση των χαρακτήρων του Βασιλέφσκι, δημιουργούν μία διαπεραστική θλίψη για τις ζωές ενός κουαρτέτου γυναικών με δηλητηριώδη συναισθήματα, για τις ίδιες και τους ανθρώπους που τις περιβάλλουν. Παρά τη νέα εποχή αισιοδοξίας που υπόσχεται η κατάρρευση του Soviet, η πραγματικότητα για τις ηρωίδες είναι εντελώς διαφορετική, με τις ίδιες να βυθίζονται όλο και περισσότερο στην εσωτερική καταπίεση και την απελπισία. Προφανώς ο τίτλος της ταινίας είναι ειρωνικός, διότι μόνο αγάπη δεν υπάρχει σε αυτές τις «Ηνωμένες Πολιτείες». Οι τέσσερις αυτές γυναίκες μοιάζουν να είναι ενωμένες από ψυχαναγκασμούς και σεξουαλική τοξικότητα. Στις αριθμητικά αντίστοιχες ερωτικές σκηνές του φιλμ κυριαρχεί η απόγνωση. Η συγκεκριμένη ατμόσφαιρα υποστηρίζεται οπτικά από την πανέμορφα αποχρωματισμένη φωτογραφία του Όλεγκ Μούτου, γνωστού από τα «4 Μήνες, 3 Εβδομάδες & 2 Μέρες» και «Πίσω από τους Λόφους» του Κριστιάν Μουντζίου, με εμφανείς επιρροές από το Ρουμανικό Νέο Ρεύμα.

Σε γραμμική αφήγηση, οι ιστορίες διασταυρώνονται μέσω ενός κτηρίου κλασικής αρχιτεκτονικής της σοσιαλιστικής εποχής όπου διαμένουν οι ηρωίδες. Συνδετικό κρίκο των ιστοριών αποτελεί η Μαρζένα, η οποία είναι αδελφή της Ίζα, φίλη της Αγκάτα και αντικείμενο του όποιου πόθου της Ρενάτα: τέσσερις γυναίκες – θύματα της πολιτικοοικονομικής δυσχέρειας και του θρησκευτικού συντηρητισμού. Δεν είναι τυχαίο ότι οι τρεις σκιαγραφούνται ως stalkers των ψυχικών τους εμμονών: η Αγκάτα κατασκοπεύει τον καυτό παπά, η Ίζα τον χήρο γιατρό και η Ρενάτα τη Μαρζένα, και εκπέμπουν την κακή, ψυχρή κι ανάποδη μορφή της αγάπης. Ακόμα και η Μαρζένα, ίσως η λιγότερο δυστυχισμένη από τις τέσσερις, καταλήγει σε ένα περιστατικό νοσηρής ερωτικής αυτοϊκανοποίησης από τον φωτογράφο της, στην προσπάθειά της να γίνει φωτομοντέλο.

Καμιά σε αυτές τις «Ηνωμένες Πολιτείες» δεν ζει τη ζωή που έχει φανταστεί για τον εαυτό της και η απογοήτευση που νιώθουν γεννά συναισθήματα και συμπεριφορές εκτός ελέγχου, δημιουργώντας ακραίες καταστάσεις. Ειδικά στην περίπτωση της Ίζα, η ιστορία ξεφεύγει από την ίδια και τον εραστή της, και επηρεάζει την κόρη του, με καταστρεπτικές συνέπειες. Είναι το σημείο όπου, το κατά τα άλλα μεστό σενάριο αδυνατεί να διαχειριστεί το μέγεθος της τραγωδίας και με ένα ίσως άκομψο κόψιμο του μοντάζ μας μεταφέρει πίσω στον χρόνο, στην ιστορία της Ρενάτα. Τι είναι αυτό που αγαπούσε η Ρενάτα και το βρίσκει στο πρόσωπο της Μαρζένα; Σε μια από τις πιο δυνατές σκηνές της ταινίας, εκείνη του waltz μεταξύ των δύο γυναικών, συμπυκνώνεται ολόκληρη η απόγνωση στο βλέμμα της Ρενάτα που σε κάθε στροφή του «Γαλάζιου Δούναβη» βυθίζεται περισσότερο στο αδιέξοδο.

Το καλογραμμένο σενάριο, που κέρδισε το αντίστοιχο βραβείο του διαγωνιστικού τμήματος του Φεστιβάλ του Βερολίνου, σε συνδυασμό με την υφολογική λιτότητα της σκηνοθεσίας, την αποστειρωμένη φωτογραφία και τις εξαιρετικές ερμηνείες των ηθοποιών, εντείνουν το αίσθημα της ασφυξίας των χαρακτήρων δημιουργώντας ένα στιβαρό σχόλιο για την ελευθερία και την αγάπη σε καιρούς μετάβασης.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Κοινωνικό, ρεαλιστικό σινεμά για την Πολωνία της περιόδου του 1990, την εποχή της κατάρρευσης του ανατολικού bloc, με τους ανθρώπους να ενθουσιάζονται που αγοράζουν τα πρώτα τους jeans και πίνουν για πρώτη φορά Fanta. Αν βρίσκεις ενδιαφέρον το Νέο Ρουμανικό Ρεύμα, πρόκειται για έναν γνήσιο απόγονό του. Αν τώρα περιμένεις να δεις κι αγάπη, όχι, απ’ αυτό η ταινία δεν έχει.

MORE REVIEWS

Η ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΟΥ HEDI

O Χέντι, ένας χαμηλότονος 25χρονος, ετοιμάζεται να παντρευτεί και δουλεύει σε μια βαρετή, «κουστουμάτη» δουλειά. Καταπιεσμένος από την αυταρχική μητέρα του, ο νεαρός οδεύει σε μια ζωή που δεν θέλει, όμως η γνωριμία του με την ανεξάρτητη Ριμ τα αλλάζει όλα.

ANNABELLE: CREATION

Ο κατασκευαστής της πρωτότυπης κούκλας… του κακού χάνει τη μικρή του κόρη σε τροχαίο. Δώδεκα χρόνια αργότερα, εκείνος και η σύζυγός του θα φιλοξενήσουν στην καλιφορνέζικη φάρμα τους μια καλόγρια και έξι ορφανά κορίτσια, μεταξύ των οποίων και η βασανισμένη από πολιομυελίτιδα Τζάνις, που θα κάνει το λάθος να μπει στο δωμάτιο της εκλιπούσας Άναμπελ.

ΠΙΚΑΔΕΡΟ

Αυτός είναι 20φεύγα πρακτικάριος σε φάμπρικα. Αυτή συνομήλική του άνεργη ιστορικός τέχνης. Μένουν με τους δικούς τους, δεν έχουν αμάξι, δεν έχουν λεφτά, δεν τους χωράει ο τόπος (η επαρχία στη Χώρα των Βάσκων) ούτε για να παρθούν. Μαζί μπορούν ή θα αυτονομηθούν προτού, εν πάση περιπτώσει, τον δρόμο τους βρουν;

ΕΝΑ ΚΑΠΟΙΟ ΤΕΛΟΣ

Ένας μοναχικός, ηλικιωμένος άνδρας θα αναγκαστεί να έρθει αντιμέτωπος με το παρελθόν του, όταν κάποια μέρα λάβει ένα γράμμα που τον πληροφορεί πως είναι ο αποδέκτης ενός αντικειμένου που σχετίζεται με την περίοδο των πανεπιστημιακών του σπουδών και τα χρόνια των πρώτων ερωτικών του σκιρτημάτων.

ΓΥΑΛΙΝΟ ΚΑΣΤΡΟ

Μέθυσος πατέρας και ελαφρόμυαλη μητέρα αναγκάζουν τα τέσσερα παιδιά τους να ζουν σαν νομάδες, περιπλανώμενοι εδώ κι εκεί, εξαιτίας μιας δικής τους ιδιαίτερης θεώρησης των πραγμάτων. Η μία τους κόρη θα καταφέρει να γίνει επιτυχημένη δημοσιογράφος, χωρίς όμως να έχει μπορέσει να «θάψει» εντελώς το παρελθόν. Βασισμένο σε αληθινή ιστορία.