FreeCinema

Follow us

X-MEN: Ο ΜΑΥΡΟΣ ΦΟΙΝΙΚΑΣ (2019)

(DARK PHOENIX)

  • ΕΙΔΟΣ: Περιπέτεια Φαντασίας
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Σάιμον Κίνμπεργκ
  • ΚΑΣΤ: Τζέιμς ΜακΑβόι, Μάικλ Φασμπέντερ, Τζένιφερ Λόρενς, Νίκολας Χολτ, Σόφι Τέρνερ, Τάι Σέρινταν, Αλεξάντρα Σιπ, Έβαν Πίτερς, Κόντι Σμιτ-ΜακΦι, Τζέσικα Τσάστεϊν
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 113'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: ODEON

Έχοντας απορροφήσει μία ισχυρή δόση κοσμικής ενέργειας στο σώμα της, η Τζιν Γκρέι μεταλλάσσεται σταδιακά σε επικίνδυνη για το ανθρώπινο είδος υπερδύναμη, ενώ στο κατόπι της βρίσκεται shapeshifting εξωγήινη φυλή που… μάντεψε τι θέλει να αποκτήσει!

Το πρώτο πράγμα που μου ήρθε να πω μόλις άρχισαν να εμφανίζονται τα end credits του «Μαύρου Φοίνικα» ήταν ένα διόλου διστακτικό… «τι μαλακίες καθόμαστε και βλέπουμε;». Αφορμή, τα τρία πρώτα επεισόδια της mini σειράς του HBO «Chernobyl», τα οποία είχα παρακολουθήσει συγκλονισμένος το προηγούμενο βράδυ. Ποιότητα και τόλμη σε βαθμούς μεγατόνων, απέναντι σε ένα ολοκληρωτικά στείρο σινεμά που ανακυκλώνει κομιξάδικη υπερ-ηρωική μπουρδολογία άνευ ίχνους περιεχομένου, με σεναριακή βάση για… σκληρά ναρκωτικά. Να γιατί η τηλεόραση κερδίζει διαρκώς έδαφος στις ΗΠΑ σήμερα. Όταν το πρώτο σου μέλημα δεν είναι το εμπόριο και η εκμετάλλευση του κάθε franchise, τότε η βιομηχανία του θεάματος μπορεί (ακόμη) να σε αφήνει με το στόμα ανοιχτό. Με άλλα λόγια, η θέαση τούτου του πραγματικά αχρείαστου sequel της φιλμικής σειράς των «XMen» στο μυαλό φάνταζε με κανονική διαρροή πυρηνικών αποβλήτων. Όχι τόσο θανάσιμων όσο του… «Απόκαλιψ» (2016), αλλά εντυπωσιακά πιο πληκτικών!

Παραγωγός και σεναριογράφος διαφόρων τίτλων του συγκεκριμένου genre, ο Σάιμον Κίνμπεργκ κάνει εδώ το σκηνοθετικό του ντεμπούτο, αναλαμβάνοντας ρόλο «αυτόματου πιλότου» δίχως ίχνος καλλιτεχνικής ταυτότητας, για να διεκπεραιώσει ένα υποτυπώδες σενάριο που επικεντρώνει στην ταραγμένη ψυχοσύνθεση της νεαρής Τζιν Γκρέι των αρχών της δεκαετίας του ’90, η οποία παραδόθηκε στην ομώνυμη Ακαδημία μεταλλαγμένων από τον πατέρα της, κατόπιν τροχαίου που κόστισε τη ζωή της μητέρας της στα μέσα του ’70. Ανίκανος να μεγαλώσει ένα «τέρας», ο κύριος Γκρέι χάθηκε από προσώπου γης, αφήνοντας τον καθηγητή Xavier να γίνει ο «κηδεμόνας» της μικρής Τζιν, η οποία ξεπέρασε το τραύμα εκείνης της εμπειρίας μπλοκάροντας αναμνήσεις και συναισθήματα εντός «τείχους» ασφαλείας με… ημερομηνία λήξης. Ο Xavier δεν (θα) μπορούσε να έχει προβλέψει τις εσωτερικές διεργασίες και μεταλλάξεις που θα προκαλέσει μέσα στην έφηβη πια Γκρέι η απορρόφηση μιας μυστηριώδους ηλιακής ενέργειας (μην το ψάχνεις…), που μοιάζει να ανεβάζει το «volume» στο κορμί και τις ικανότητές της πέρα από κάθε φαντασία. Αυτή την ενέργεια φαίνεται να αναζητά μία φυλή εξωγήινων που εμφανίζεται στον πλανήτη μας με (όπως συνήθως) κακές προθέσεις, έστω κι αν ο αρχηγός τους έχει τη σχετικά θελκτική μορφή της Τζέσικα Τσάστεϊν.

Η εξέλιξη της ιστορίας αποτελεί ένα ανέκδοτο της «girl power» λογικής «της μοδός»… από την ανάποδη (η Raven της Τζένιφερ Λόρενς, μάλιστα, διατείνεται πως η ομάδα των μελών της Ακαδημίας θα έπρεπε να μετονομαζόταν σε «X-Women», διότι πάντοτε οι γυναίκες σώζουν την – όποια – κατάσταση), με το παράδειγμα της Τζιν Γκρέι να εκτροχιάζεται τόσο ώστε να απειλεί τους πάντες γύρω της, σε χειρότερο βαθμό και από την απειλή των εξωγήινων κακών. Xavier και Magneto βάζουν στην άκρη νευράκια και αντιπαλότητες από προηγούμενα φιλμ, με τον «Μαύρο Φοίνικα» να επιφυλάσσει μέχρι και «δραματική» απώλεια ενός από τους ήρωες του franchise (την ταυτότητα του οποίου μπορείς να υποψιαστείς από το πόσο βαριεστημένα παίζει πια εδώ…), ώσπου να φτάσουμε στο προφανές τουρλουμπούκι κορύφωσης με σεκάνς δράσης… ξανά μανά.

Σαν μία «ακυβέρνητη» ταινία που δεν είχε λόγο ύπαρξης, χωρίς να γνωρίζει ακόμη και τι μέλλον επιφυλάσσει για τους «X-Men» η καινούργια μαμά εταιρεία τους, η Disney, ο «Μαύρος Φοίνικας» τελειώνει δίχως «κρυμμένη» σκηνή μετά τους τίτλους τέλους (μην περιμένεις κι άδικα…), σαν ένα επεισόδιο τηλεοπτικής σειράς που δεν κατάλαβες αν θα έχει συνέχεια και την επόμενη εβδομάδα ή θα κοπεί απότομα από τους παραγωγούς της. Υπήρξε για μερικά επιπλέον εκατομμύρια δολάρια από τα κινηματογραφικά ταμεία. Και για να μπει σε μία λίστα προσεχούς πλατφόρμας streaming για το home entertainment. Skip στον επόμενο τίτλο…

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Όχι η τεράστια φλόμπα (sic) που ήταν το «Απόκαλιψ», αλλά ούτε και κάτι το απαραίτητα αξιομνημόνευτο για την ιστορία του franchise των «X-Men», ο «Μαύρος Φοίνικας» είναι ένας πονοκέφαλος μη έμπνευσης που περνάει με το που τελειώνει και βγαίνεις από την αίθουσα, δίχως να θυμάσαι τι και γιατί ακριβώς το είδες. Οι fans του genre θα πουν ένα τυπικό «εντάξει, καλό ήταν» απλά γιατί όλα τα φιλμ αυτής της κατηγορίας (πρέπει να) τους αρέσουν, διαφορετικά κινδυνεύουν να χαρακτηριστούν «ιερόσυλοι». Μέχρι να βγει ο επόμενος «Spider-Man» και τούτο εδώ να ξεχαστεί εντελώς…


MORE REVIEWS

ΜΗΝ ΑΝΟΙΓΕΙΣ ΤΗΝ ΠΟΡΤΑ

Άνδρας που ζει μοναχικά σε ορεινή περιοχή, ανοίγει την πόρτα του σπιτιού του σε άγνωστη κοπέλα που, εν εξάλλω καταστάσει, του ζητά βοήθεια μέσα στη νύχτα, επικαλούμενη επίθεση πλάσματος (;) αγνώστου ταυτότητας και στοιχείων προς την ερευνητική ομάδα βιολόγων στην οποία ανήκει και είχε κατασκηνώσει στο παρακείμενο δάσος.

ΣΟΥΠΕΡ ΜΑΓΚΙ

H ζωή έχει γίνει λίγο πολύ απαιτητική για τη Σούπερ Μάγκι. Καθώς η εγκληματικότητα στην πόλη είναι σε ύφεση, περνά τον χρόνο της βοηθώντας στην απόφραξη αποχετεύσεων και στην υποβολή φορολογικών δηλώσεων, αντί να σώζει τον κόσμο. Σίγουρα δεν είχε επιλέξει κάτι τέτοιο! Όταν μια μοχθηρή ιδιοφυΐα της τεχνολογίας απειλεί να παγιδεύσει ολόκληρη την πόλη σε μια «τέλεια» προσομοίωση metaverse, η Μάγκι και ο Σουίτι πρέπει να συνεργαστούν για να σώσουν την κατάσταση για άλλη μια φορά. Μήπως είναι και η τελευταία περιπέτεια του δυναμικού ντουέτου;

Ο ΤΕΛΕΥΤΑΙΟΣ ΗΡΩΑΣ

Γερμανική πολυεθνική που επιθυμεί ν’ ανοίξει supermarket σε χωριό της Σλοβενίας στέλνει επιτόπου εκπρόσωπό της για αυτοψία. Εκείνη, όμως, πέφτει πάνω σε κάτι φευγάτους τύπους που για hobby τους έχουν… την αναπαράσταση μαχών του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου και ούτε ζωγραφιστούς δεν θέλουν να βλέπουν τους Γερμανούς!

ΟΙ ΑΝΤΙΠΑΛΟΙ

Ο Αρτ και ο Πάτρικ καψουρεύονται την Τάσι. Και οι τρεις τους παίζουν tennis επαγγελματικά. Και θέλουν να κερδίζουν. Αλλά στο… κρεβάτι τρίτος δε χωρεί.

ΖΩΝΤΑΝΟ ΠΝΕΥΜΑ

Κατά τη διάρκεια των καλοκαιρινών της διακοπών, η μικρή Σαλομέ βιώνει τον θάνατο της αγαπημένης της γιαγιάς. Εν μέσω οικογενειακών φιλονικιών περί των διαδικαστικών της κηδείας, το πνεύμα της μακαρίτισσας «στοιχειώνει» την αθώα πιτσιρίκα.