FreeCinema

Follow us

ΜΑΡΤΥΡΑΣ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑΣ (1957)

(WITNESS FOR THE PROSECUTION)

  • ΕΙΔΟΣ: Δικαστικό Δράμα Μυστηρίου
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Μπίλι Γουάιλντερ
  • ΚΑΣΤ: Τσαρλς Λότον, Ταϊρόν Πάουερ, Μαρλένε Ντίτριχ, Έλσα Λάντσεστερ
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 116'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: SEVEN FILMS

Θρυλικής φήμης δικηγόρος που είχε πρόσφατη περιπέτεια με την υγεία του αναλαμβάνει υπόθεση φόνου πλούσιας κυρίας. Η σύζυγος του γοητευτικού κατηγορουμένου θα παίξει ρόλο κλειδί στο δικαστήριο.

Οφείλουμε να επαναπροσδιορίζουμε τις έννοιες του κλασικού στο πλαίσιο της θέασης μίας ταινίας στο σύγχρονο παρόν. Ατυχώς, τα περισσότερα κείμενα της ελληνικής κριτικής που αφορούν επανεκδόσεις, επί μονίμου βάσεως, συνοδεύονται από «πεντάστερες» αξιολογήσεις και μία κάποια σχετική ατολμία, λες και κάθε φιλμ του (μακρινού) παρελθόντος αποτελεί ένα είδος «ιερής αγελάδας» την οποία δεν αγγίζουμε. Μέγα λάθος!

Αυτά σκεφτόμουν αφού παρακολούθησα ξανά το «Μάρτυρας Κατηγορίας» του Μπίλι Γουάιλντερ, φιλμ υποψήφιο για έξι Όσκαρ το 1958, με ουκ ολίγα μυθικά ονόματα της μεγάλης οθόνης στη μαρκίζα. Και εκείνο της Άγκαθα Κρίστι, φυσικά, σε θεατρικό έργο της οποίας βασίστηκε τούτη η ταινία. Ακριβώς εκεί εντοπίζεται και το ουσιαστικό της πρόβλημα, πόσω μάλλον για έναν θεατή του σήμερα, ο οποίος θα βρεθεί αντιμέτωπος με ένα θέαμα πραγματικά γερασμένο και διόλου συναρπαστικό κινηματογραφικά. Κάπως έξω από τα νερά του εδώ, ο Γουάιλντερ προσπαθεί να αντλήσει ό,τι καλύτερο μπορεί από το εκλεκτό επιτελείο των ηθοποιών του, αναζητώντας ταυτόχρονα ίχνη χιούμορ που θα αποπειραθούν να «σπάσουν» την πλήξη της προβλέψιμης πλανοθεσίας και του δίχως ιδιαίτερο σασπένς ρυθμού των σκηνών της δίκης. Με άλλα λόγια, αντιλαμβάνεσαι ότι ο σκηνοθέτης νιώθει ελαφρώς «αγκυλωμένος» και παγιδευμένος μέσα στο υλικό του.

Βασικό όπλο του φιλμ, η παρουσία του Τσαρλς Λότον στο ρόλο του ηλικιωμένου δικηγόρου που η κατάσταση της υγείας του δεν του επιτρέπει να καταναλώνει τις επιθυμητές δόσεις αλκοόλ ή να ανάβει τα αγαπημένα του πούρα, υπό το άγρυπνο μάτι της νοσοκόμας Έλσα Λάντσεστερ (η οποία αργότερα θα τυποποιήσει το «καλούπι» της ηρωίδας της για κάμποσες οικογενειακές παραγωγές του studio της Disney). Η οξύθυμη παραξενιά και ο μπαγαπόντικος τρόπος επίλυσης κάθε προβλήματος του χαρακτήρα που υποδύεται με θαυμαστή άνεση ο Λότον έρχεται να συναντήσει μερικές από τις πιο αξιομνημόνευτες φιλμικές στιγμές της Μαρλένε Ντίτριχ, ως συζύγου του κατηγορούμενου, μιας καπάτσας θηλυκιάς που δείχνει ικανή για τα πάντα, όσο και να αποτελεί το μεγαλύτερο θύμα της υπόθεσης την ίδια στιγμή! Δίπλα τους, ο (κυριολεκτικά) καταϊδρωμένος Ταϊρόν Πάουερ φαίνεται λες και κάνει αγώνα δρόμου για να πλησιάσει κάπως την υποκριτική δεινότητα των συμπρωταγωνιστών του.

Είναι προφανές ότι ο «Μάρτυρας Κατηγορίας» επιστρέφει στα ελληνικά θερινά σινεμά κυρίως εξαιτίας της αγάπης τού ντόπιου κοινού για το όνομα της Άγκαθα Κρίστι, όμως τούτο το έργο δεν διαθέτει την πολυπρόσωπη ιστορία μυστηρίου που έχουν συνήθως τα βιβλία της, με τον Γουάιλντερ να αγωνίζεται να κάνει ό,τι πιο έξυπνο μπορεί πατώντας (στην ουσία) επάνω σε μόλις τρεις χαρακτήρες ενός δράματος με προβλέψιμο twist. Αν ρωτάς κι εμένα, σε κάπως παρόμοιο στυλ πλοκής, «Τα Ίχνη Ήταν Ψεύτικα» (1956) του Φριτς Λανγκ στέκουν πολύ καλύτερα από τούτο (έως και) σήμερα. Στον τομέα της κινηματογραφικής ψυχαγωγίας. Άλλοι έχουν τ’ όνομα, όμως…

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Παλαιομοδίτικο δικαστικό θρίλερ που δεν παρακολουθείται σαν κάτι το συναρπαστικό πια, όση αίγλη κι αν του προσδίδουν τα κύρια ονόματα του καστ και οι συμπαγείς ερμηνείες του. Τι άλλο έχει μείνει να δούμε σε Άγκαθα Κρίστι;


MORE REVIEWS

ΜΗΝ ΑΝΟΙΓΕΙΣ ΤΗΝ ΠΟΡΤΑ

Άνδρας που ζει μοναχικά σε ορεινή περιοχή, ανοίγει την πόρτα του σπιτιού του σε άγνωστη κοπέλα που, εν εξάλλω καταστάσει, του ζητά βοήθεια μέσα στη νύχτα, επικαλούμενη επίθεση πλάσματος (;) αγνώστου ταυτότητας και στοιχείων προς την ερευνητική ομάδα βιολόγων στην οποία ανήκει και είχε κατασκηνώσει στο παρακείμενο δάσος.

ΣΟΥΠΕΡ ΜΑΓΚΙ

H ζωή έχει γίνει λίγο πολύ απαιτητική για τη Σούπερ Μάγκι. Καθώς η εγκληματικότητα στην πόλη είναι σε ύφεση, περνά τον χρόνο της βοηθώντας στην απόφραξη αποχετεύσεων και στην υποβολή φορολογικών δηλώσεων, αντί να σώζει τον κόσμο. Σίγουρα δεν είχε επιλέξει κάτι τέτοιο! Όταν μια μοχθηρή ιδιοφυΐα της τεχνολογίας απειλεί να παγιδεύσει ολόκληρη την πόλη σε μια «τέλεια» προσομοίωση metaverse, η Μάγκι και ο Σουίτι πρέπει να συνεργαστούν για να σώσουν την κατάσταση για άλλη μια φορά. Μήπως είναι και η τελευταία περιπέτεια του δυναμικού ντουέτου;

Ο ΤΕΛΕΥΤΑΙΟΣ ΗΡΩΑΣ

Γερμανική πολυεθνική που επιθυμεί ν’ ανοίξει supermarket σε χωριό της Σλοβενίας στέλνει επιτόπου εκπρόσωπό της για αυτοψία. Εκείνη, όμως, πέφτει πάνω σε κάτι φευγάτους τύπους που για hobby τους έχουν… την αναπαράσταση μαχών του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου και ούτε ζωγραφιστούς δεν θέλουν να βλέπουν τους Γερμανούς!

ΟΙ ΑΝΤΙΠΑΛΟΙ

Ο Αρτ και ο Πάτρικ καψουρεύονται την Τάσι. Και οι τρεις τους παίζουν tennis επαγγελματικά. Και θέλουν να κερδίζουν. Αλλά στο… κρεβάτι τρίτος δε χωρεί.

ΖΩΝΤΑΝΟ ΠΝΕΥΜΑ

Κατά τη διάρκεια των καλοκαιρινών της διακοπών, η μικρή Σαλομέ βιώνει τον θάνατο της αγαπημένης της γιαγιάς. Εν μέσω οικογενειακών φιλονικιών περί των διαδικαστικών της κηδείας, το πνεύμα της μακαρίτισσας «στοιχειώνει» την αθώα πιτσιρίκα.