FreeCinema

Follow us

ΤΙ ΑΠΕΓΙΝΕ Η ΜΠΕΪΜΠΙ ΤΖΕΪΝ; (1962)

(WHAT EVER HAPPENED TO BABY JANE?)

  • ΕΙΔΟΣ: Ψυχολογικό Θρίλερ
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Ρόμπερτ Όλντριτζ
  • ΚΑΣΤ: Μπετ Ντέιβις, Τζόαν Κρόφορντ, Βίκτορ Μπουόνο, Άννα Λι
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 134’
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: SEVEN FILMS

Δύο αδελφές, πρώην star – η μια ως παιδούλα, και η άλλη ως νεαρή ενήλικη – των τεχνών του θεάματος, ζουν απομονωμένες. Αναπόφευκτα εξαρτημένη η μια από την άλλη. Στοιχειωμένες από ενοχές, άσβεστες ζήλιες, αρρωστημένο ανταγωνισμό και αβάσταχτη πίκρα.

«Ό,τι με θρέφει με σκοτώνει» λέει μια δημοφιλής λατινική παροιμία, που κάποια «άγρια» νιάτα αρέσκονται να διαβάζουν ως αναφορά στο σεξ και σε κάθε είδους εθιστικές ουσίες, αλλά η (οδυνηρή) αλήθεια είναι πως αποτελεί μια εξόχως εύστοχη (αλληγορική) περιγραφή του τι σημαίνει «συγγένεια αίματος πρώτου βαθμού» – ή αλλιώς «οικογένεια». Και αν αμφιβάλλεις δεν έχεις παρά να δεις αυτό το… δηλητηριώδες θρίλερ δωματίου / δράμα χαρακτήρων, που σε αρπάζει από το λαιμό και δε σε αφήνει σε ησυχία, όχι μόνο μέχρι το τελευταίο, συγκλονιστικό δευτερόλεπτό του, αλλά και για πολύ καιρό μετά…

Σοφά ασπρόμαυρο, αφού γίνεται μάρτυρας της σύγκρουσης δύο άκρων: τουτέστιν, τον αλληλοσπαραγμό δύο αδελφών, που ούτε έτυχε, ούτε μπόρεσαν ποτέ να μοιραστούν κοινό τόπο. Η ξανθιά «Μπέιμπι» Τζέιν της Ντέιβις διέπρεψε ως παιδί θαύμα του χορού και του τραγουδιού, επωμιζόμενη στους τρυφερούς ώμους της όλο το βάρος της ευθύνης της εξασφάλισης των προς το ζην για τον πατέρα, τη μητέρα και τη μεγάλη της αδελφή Μπλανς. Καθώς, όμως, μεγαλώνει, χάνει τη φρεσκάδα, τη χάρη και τη χαριτωμενιά της. Το αστέρι της δύει και η καριέρα της τερματίζει. Αντίθετα, η μελαχρινή Μπλανς της Κρόφορντ (άσπονδης εχθρού της Ντέιβις και εκτός οθόνης), στην αφετηρία της ενηλικίωσης της, ανατέλλει ως ανεπιτήδευτη καλλονή και σθεναρή ηθοποιός και βλέπει την καριέρα της να εκτοξεύεται στη μεγάλη οθόνη του σινεμά. Οι ρόλοι μεταξύ των δύο γυναικών αντιστρέφονται. Ο ανταγωνισμός φουντώνει ανάμεσα τους και αποκτά τραγικές διαστάσεις όταν ένα αυτοκινητικό δυστύχημα θα καθηλώσει την Μπλανς σε αναπηρικό καροτσάκι και θα υποχρεώσει τη Τζέιν να αναλάβει τη φροντίδα της.

Η πικρία και η απογοήτευση καθεμιάς τους για τη ζωή που δεν έζησαν τις πλακώνουν σαν τις γοτθικές σκιές που έρπουν όλο και πιο αποπνικτικές στους τοίχους, στα πατώματα και στις γωνίες της αποκομμένης από τα εγκόσμια καθημερινότητάς τους. Η συθέμελη, μοιραία αποδόμηση της μεταξύ τους σχέσης αντανακλάται στους παραμελημένους, αραχνιασμένους, υπό κατάρρευση χώρους της πάλαι ποτέ μεγαλειώδους χολιγουντιανής κατοικίας τους. Και η ενστικτώδης, αναγκαία, αλλά αδύνατη επιθυμία της Τζέιν να ξαναβρεί τη χαμένη της, ανήλικη αθωότητα και ταυτόχρονα να αναλάβει ξανά το ρόλο της ενήλικης… κολώνας του σπιτιού εκδηλώνεται με εμμονοληπτικά, επικίνδυνα παιχνίδια εξουσίας και ελέγχου, αλλά και – σταδιακά όλο και πιο κοντά στα σύνορα της τρέλας – ξεσπάσματα γκροτέσκου παλιμπαιδισμού.

Αμφότερες μόνο τυπικά σε κόντρα ρόλους, οι – υποψήφια για Όσκαρ – Ντέιβις (ως θύτης) και Κρόφορντ (ως θύμα) αποφεύγουν το σκόπελο της ρηχής καρικατούρας (στον οποίο πολύ εύκολα θα μπορούσαν να στουκάρουν τόσο η Μπλανς, όσο – κυρίως – και η Τζέιν), για να δώσουν ουσιαστική, απτή υπόσταση σε δύο ανεκπλήρωτα ανθρώπινα πλάσματα, που αυτοκαταστρέφονται και αλληλοκαταστρέφονται. Συνειδητά και ασυνείδητα. Δοκιμάζοντας να πάρουν εκδίκηση αν όχι από τη «σκύλα» ζωή που είναι απρόσιτη, τότε η μια από την άλλη: από το ίδιο τους το αίμα, που τους τρέφει και τους σκοτώνει…

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Έχεις δεν έχεις αδέλφια, είσαι δεν είσαι γυναίκα, έχεις δεν έχεις δει ξανά αυτό το περιβόητο φιλμ – εμπειρία του Όλντριτζ, μη χάσεις την ευκαιρία να το βιώσεις στη μεγάλη οθόνη, όπως του πρέπει, ώστε να πάρεις μια ιδέα του πόσο βαθιά και περίπλοκη είναι η άβυσσος της ψυχής.


MORE REVIEWS

ΜΗΝ ΑΝΟΙΓΕΙΣ ΤΗΝ ΠΟΡΤΑ

Άνδρας που ζει μοναχικά σε ορεινή περιοχή, ανοίγει την πόρτα του σπιτιού του σε άγνωστη κοπέλα που, εν εξάλλω καταστάσει, του ζητά βοήθεια μέσα στη νύχτα, επικαλούμενη επίθεση πλάσματος (;) αγνώστου ταυτότητας και στοιχείων προς την ερευνητική ομάδα βιολόγων στην οποία ανήκει και είχε κατασκηνώσει στο παρακείμενο δάσος.

Ο ΤΕΛΕΥΤΑΙΟΣ ΗΡΩΑΣ

Γερμανική πολυεθνική που επιθυμεί ν’ ανοίξει supermarket σε χωριό της Σλοβενίας στέλνει επιτόπου εκπρόσωπό της για αυτοψία. Εκείνη, όμως, πέφτει πάνω σε κάτι φευγάτους τύπους που για hobby τους έχουν… την αναπαράσταση μαχών του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου και ούτε ζωγραφιστούς δεν θέλουν να βλέπουν τους Γερμανούς!

ΟΙ ΑΝΤΙΠΑΛΟΙ

Ο Αρτ και ο Πάτρικ καψουρεύονται την Τάσι. Και οι τρεις τους παίζουν tennis επαγγελματικά. Και θέλουν να κερδίζουν. Αλλά στο… κρεβάτι τρίτος δε χωρεί.

ΖΩΝΤΑΝΟ ΠΝΕΥΜΑ

Κατά τη διάρκεια των καλοκαιρινών της διακοπών, η μικρή Σαλομέ βιώνει τον θάνατο της αγαπημένης της γιαγιάς. Εν μέσω οικογενειακών φιλονικιών περί των διαδικαστικών της κηδείας, το πνεύμα της μακαρίτισσας «στοιχειώνει» την αθώα πιτσιρίκα.

ΧΩΡΙΣ ΟΞΥΓΟΝΟ

Στο Μπρούκλιν του 2039, με τη ζωή να έχει σχεδόν εξαφανιστεί εξαιτίας της απώλειας οξυγόνου, μια οικογένεια επιστημόνων έχει βρει τη βιώσιμη λύση να αναπνέει… εντός της οικίας της, για να γίνει στόχος απρόσκλητων επισκεπτών που ή ζητούν τη βοήθειά της για ν’ αναπαράγουν τον τεχνολογικό εξοπλισμό της ή επιδιώκουν να πάρουν τη θέση της.

MR KLEIN

MR KLEIN

Είναι δύο ΚΑΠΗ και ξεμαλλιάζονται. Το μαυρόασπρο δεν το έπιασα. Μάλλον πήγανε να το πουλήσουνε και σαν ταινία τρόμου, αλλά τώρα που κόβουνε και τις συντάξεις, είναι πασέ…