FreeCinema

Follow us

ΜΗ ΧΑΜΗΛΩΝΕΙΣ ΤΟ ΒΛΕΜΜΑ (2018)

(WERK OHNE AUTOR)

  • ΕΙΔΟΣ: Δράμα
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Φλόριαν Χένκελ φον Ντόνερσμαρκ
  • ΚΑΣΤ: Τομ Σίλινγκ, Σεμπάστιαν Κοχ, Πάουλα Μπερ, Σάσκια Ρόζενταλ
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 189'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: FEELGOOD

Στην ενήλικη ζωή του, ο καλλιτέχνης Κουρτ εξακολουθεί να βασανίζεται από τις αναμνήσεις της παιδικής του ηλικίας, προτού αποδράσει από την Ανατολική Γερμανία, κατά τη διάρκεια της εξουσίας των Ναζί. Όλες οι δυσάρεστες εμπειρίες της ζωής του γίνονται πηγή έμπνευσης για το καλλιτεχνικό του έργο, με το οποίο γίνεται διάσημος.

Στα καλά του επιστρέφει ο Φλόριαν Χένκελ φον Ντόνερσμαρκ, που με την πρώτη του ταινία, τις «Ζωές των Άλλων», κέρδισε τα πάντα (κοινό, κριτική και βραβεία), αλλά με τη δεύτερη, τον «Τουρίστα», που εξελίχθηκε σε… ανέκδοτο, παραλίγο να καταστρέψει την καριέρα του. Το «Μη Χαμηλώνεις το Βλέμμα» είναι μια πιο «παραδοσιακή» ευρωπαϊκή παραγωγή, που συνδυάζει το ιστορικό περιβάλλον, μια καλλιτεχνική βιογραφία και μια ερωτική ιστορία. Είναι ένα πακέτο, που μαζί με την προσεγμένη παραγωγή, απευθύνεται στο ενήλικο κινηματογραφόφιλο κοινό. Με άλλα λόγια, μπορείς να πας και μαζί με τη μαμά σου (καταλαβαίνεις…).

Ως ιστορία, το σενάριο βασίζεται «πολύ ελεύθερα» στη ζωή του καλλιτέχνη Γκέρχαρντ Ρίχτερ, ο οποίος δεν χάρηκε ιδιαίτερα με τις παραπομπές στις λεπτομέρειες της βιογραφίας του. Με λίγα λόγια, έκανε φύλλο και φτερό το φιλμ. Σε κάθε περίπτωση, εφόσον δεν πρόκειται για κανονική βιογραφία του καλλιτέχνη, τα ντεσού είναι δευτερεύοντα. Αυτό που μας αφορά είναι αν η ταινία είναι καλή. Και σε ένα μεγάλο μέρος της, τον στόχο της τον πετυχαίνει.

Το «Μη Χαμηλώνεις το Βλέμμα» παρακολουθεί τους ήρωές του από το 1937 μέχρι το 1966. Μία από τις πρώτες σκηνές είναι η επίσκεψη του νεαρού Κουρτ με τη θεία του Ελίζαμπετ στην έκθεση «Εκφυλισμένη Τέχνη», που είχαν οργανώσει οι Ναζί για να παρουσιάσουν ό,τι θεωρούσαν απαράδεκτο. Στην πραγματικότητα, βέβαια, η έκθεση αυτή περιλάμβανε μερικούς από τους σημαντικότερους καλλιτέχνες του 20ου αιώνα. Η θεία Ελίζαμπετ είναι εκείνη που ενθαρρύνει τον Κουρτ να ασχοληθεί με την τέχνη και να μη χαμηλώνει το βλέμμα όταν βλέπει κάτι που είναι αληθινό, άρα και όμορφο, σε μια σκηνή όπου εκείνος τη βρίσκει να παίζει πιάνο γυμνή. Στη συνέχεια, η Ελίζαμπετ θα οδηγηθεί σε ένα άσυλο ψυχικής υγείας, όπου την περιμένουν χειρότερα βάσανα, όταν ο διευθυντής της κλινικής λάβει εντολές να αδειάσει κρεβάτια ώστε να τα χρησιμοποιήσουν στρατιώτες. Χωρίς πολλές αντιρρήσεις, θα «αδειάσει» αρκετούς ασθενείς στον… θάλαμο αερίων, ανάμεσά τους και την Ελίζαμπετ.

Μερικά χρόνια αργότερα, ενώ σπουδάζει, ο Κουρτ θα γνωρίσει μια άλλη Ελίζαμπετ και θα την ερωτευτεί. Μην αντέχοντας να τη φωνάζει με το όνομα της αδικοχαμένης θείας του, θα αποφασίσει να την αποκαλεί Έλι. Και στη συνέχεια θα αποκαλυφθεί ότι το όνομα δεν είναι το μοναδικό στοιχείο που τις συνδέει. Ο πατέρας της Έλι είναι ο διευθυντής της κλινικής που έστειλε στον θάνατο την Ελίζαμπετ. Από εκεί και πέρα, το στοιχείο της καλλιτεχνικής βιογραφίας μπλέκεται με το οικογενειακό δράμα, με φόντο το βεβαρημένο ιστορικό παρελθόν της Γερμανίας και την προσπάθειά της τα επόμενα χρόνια, μετά τον πόλεμο, να βρει έναν βηματισμό, χωρισμένη στα δύο.

Ο Φλόριαν Χένκελ φον Ντόνερσμπεργκ καταφέρνει να εντάξει όλα αυτά τα στοιχεία στην πέραν της τρίωρης διάρκειας ταινία του, χωρίς το θέαμα να είναι κουραστικό ή ξεχειλωμένο. Σκέφτεσαι, όμως, ότι θα μπορούσε (ακόμη καλύτερα) να είναι μια θαυμάσια mini σειρά, που κάθε επεισόδιο θα έδινε περισσότερο χώρο στους χαρακτήρες να αναπτυχθούν, καθώς και στο ιστορικό πλαίσιο. Σε κάθε περίπτωση, το «Μη Χαμηλώνεις το Βλέμμα» είναι από τις παραγωγές που μπορούν να αγγίξουν ένα ευρύ κοινό, με ενδιαφέρον για τις ευρωπαϊκές ταινίες με ιστορικό background. Από την άλλη, όταν αυτό το τελευταίο τοποθετείται τόσο συχνά στην περίοδο του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου, καταντά ελαφρώς ύποπτο…

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Δεν είναι η πιο πρωτότυπη δραματική ταινία που έχεις δει με φόντο τη Γερμανία πριν και μετά τον πόλεμο. Ο σκηνοθέτης της «Ζωής των Άλλων» (κάνουμε ότι ξεχνάμε τον «Τουρίστα»…), όμως, ξέρει πώς να απευθυνθεί σε ένα ώριμο κοινό που θέλει να δει Ιστορία, έρωτες και την εξέλιξη ενός καλλιτέχνη. Μπορείς άνετα να πας και με τη μαμά σου, θα σε ευχαριστεί.


MORE REVIEWS

ΜΗΝ ΑΝΟΙΓΕΙΣ ΤΗΝ ΠΟΡΤΑ

Άνδρας που ζει μοναχικά σε ορεινή περιοχή, ανοίγει την πόρτα του σπιτιού του σε άγνωστη κοπέλα που, εν εξάλλω καταστάσει, του ζητά βοήθεια μέσα στη νύχτα, επικαλούμενη επίθεση πλάσματος (;) αγνώστου ταυτότητας και στοιχείων προς την ερευνητική ομάδα βιολόγων στην οποία ανήκει και είχε κατασκηνώσει στο παρακείμενο δάσος.

Ο ΤΕΛΕΥΤΑΙΟΣ ΗΡΩΑΣ

Γερμανική πολυεθνική που επιθυμεί ν’ ανοίξει supermarket σε χωριό της Σλοβενίας στέλνει επιτόπου εκπρόσωπό της για αυτοψία. Εκείνη, όμως, πέφτει πάνω σε κάτι φευγάτους τύπους που για hobby τους έχουν… την αναπαράσταση μαχών του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου και ούτε ζωγραφιστούς δεν θέλουν να βλέπουν τους Γερμανούς!

ΟΙ ΑΝΤΙΠΑΛΟΙ

Ο Αρτ και ο Πάτρικ καψουρεύονται την Τάσι. Και οι τρεις τους παίζουν tennis επαγγελματικά. Και θέλουν να κερδίζουν. Αλλά στο… κρεβάτι τρίτος δε χωρεί.

ΖΩΝΤΑΝΟ ΠΝΕΥΜΑ

Κατά τη διάρκεια των καλοκαιρινών της διακοπών, η μικρή Σαλομέ βιώνει τον θάνατο της αγαπημένης της γιαγιάς. Εν μέσω οικογενειακών φιλονικιών περί των διαδικαστικών της κηδείας, το πνεύμα της μακαρίτισσας «στοιχειώνει» την αθώα πιτσιρίκα.

ΧΩΡΙΣ ΟΞΥΓΟΝΟ

Στο Μπρούκλιν του 2039, με τη ζωή να έχει σχεδόν εξαφανιστεί εξαιτίας της απώλειας οξυγόνου, μια οικογένεια επιστημόνων έχει βρει τη βιώσιμη λύση να αναπνέει… εντός της οικίας της, για να γίνει στόχος απρόσκλητων επισκεπτών που ή ζητούν τη βοήθειά της για ν’ αναπαράγουν τον τεχνολογικό εξοπλισμό της ή επιδιώκουν να πάρουν τη θέση της.