FreeCinema

Follow us

WE ARE THE BEST! (2013)

(VI ÄR BÄST!)

  • ΕΙΔΟΣ: Δραμεντί
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Λούκας Μούντισον
  • ΚΑΣΤ: Μίρα Μπαρκχάμαρ, Μίρα Γκρόσιν, Λιβ ΛεΜόινε, Γιόχαν Λίλιεμαρκ, Ματίας Βίμπεργκ
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 102’
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: ONE FROM THE HEART

Στη Στοκχόλμη της δεκαετίας του 1980, τρία κορίτσια αποφασίζουν να σχηματίσουν ένα punk συγκρότημα, να επαναστατήσουν απέναντι στο σχολείο και τις προσταγές των γονιών τους, να ερωτευτούν και, για πρώτη φορά, να λάβουν οι ίδιες τις αποφάσεις που αφορούν τη ζωή τους. Ποιος είπε ότι το punk πέθανε;

Είχαμε ξεχάσει ότι ο Λούκας Μούντισον μπορεί να κάνει κωμωδίες ή, τουλάχιστον, ταινίες που σε κάνουν να νιώθεις καλά, σχηματίζοντας ασυναίσθητα ένα χαμόγελο στο πρόσωπό σου κατά τη διάρκεια της προβολής! Μακριά από την αβάσταχτη θλίψη του «Λίλια για Πάντα» και τη μελαγχολία τού «Μαμούθ», ο Μούντισον με το «We Are the Best!» επιστρέφει στις αρχές της δεκαετίας του ‘80 και τις αρχές της καριέρας του (η ταινία θυμίζει σε ύφος αρκετά το «Fucking Åmål») για να μιλήσει καμουφλαρισμένα περί ενηλικίωσης πίσω από την άρνηση τριών νεαρών αγοροκόριτσων να δεχτούν ότι «το punk πέθανε» και, στην πορεία, να αφηγηθεί μια ιστορία που εξυμνεί τη φιλία, τη διαφορετικότητα και, αναπόφευκτα, τα πρώτα χτυπήματα του ενήλικου κόσμου.

O Μούντισον βάζει τις τρεις μικρές του πρωταγωνίστριες να υποστηρίζουν με πάθος ότι το punk εξακολουθεί να επηρεάζει έντονα τα μουσικά δρώμενα, να κριτικάρουν αρνητικά εκείνους που στράφηκαν στους Joy Division και να προσπαθούν, κόντρα στην προκατάληψη των γύρω τους, να σχηματίσουν ένα συγκρότημα που θα προκαλεί με στίχους υπέρ του ακτιβισμού, ακόμα κι αν είναι οι μόνοι τρεις άνθρωποι στη Στοκχόλμη που αναγνωρίζουν τη σημαντικότητά του! Το γεγονός ότι το φιλμ βασίζεται στο ομώνυμο σουηδικό graphic novel, το οποίο με τη σειρά του βασίζεται στις νεανικές αναμνήσεις της γυναίκας τού Μούντισον, δίνει έναν επιπλέον προσωπικό τόνο στην ταινία, κάνοντάς την τελικά ακαταμάχητη, ακόμα κι αν καταφεύγει σε κλισέ των «ιστοριών ενηλικίωσης» που, φυσικά, περιλαμβάνουν τα πρώτα ερωτικά σκιρτήματα αλλά και τα πρώτα γκρεμισμένα όνειρα.

Παρόλα αυτά, αν και υπερβολικά ανάλαφρο στην προσέγγισή του, το φιλμ παραμένει μέχρι τέλους κοντά στην καρδιά των ηρωίδων του και είναι πηγαία αστείο (χωρίς να χρησιμοποιεί προφανή γκαγκ). Ο Μούντισον, άλλωστε, πάντα ενδιαφερόταν για τις νεανικές ανησυχίες και τις συγκρούσεις που αυτές προκαλούσαν, είτε αυτές οφείλονταν στις πράξεις είτε μόνο στα λόγια των αντιδραστικών πρωταγωνιστών του. Εξάλλου, αν κάποιος κάνει τη σύγκριση, θα συνειδητοποιήσει ότι ο θεματικός άξονας του «We Αre the Βest!» δεν είναι και πολύ διαφορετικός από τον αντίστοιχο του «Fucking Åmål» – μόνο που σε αυτή την περίπτωση, η αντίδραση δεν έρχεται μέσα από τη σεξουαλική επανάσταση αλλά διαμέσου των στίχων των punk (ο Θεός να τα κάνει) τραγουδιών τους.

Το γεγονός ότι η ταινία αποτελείται ουσιαστικά από μια σειρά επεισοδίων τής στερεί την ευκαιρία να προχωρήσει αρκετά κάτω από την επιφάνεια, δημιουργεί, όμως, μια ανάλαφρη ηθογραφία της εποχής, σκιαγραφώντας μια κοινωνία στα πρόθυρα της αλλαγής, ακόμα κι αν οι ηρωίδες της δεν αντιλαμβάνονται τις αλλαγές που έρχονται. Στην τελική, αυτό που «φωνάζει» περισσότερο, είναι η ειλικρινής ιστορία τριών κοριτσιών που απλά αγαπούν το punk, η οποία, αν και μιλάει σουηδικά, είναι ικανή να «μιλήσει» σε πολλούς ανθρώπους. Και αυτό είναι αρκετό για να σου φτιάξει τη διάθεση.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Αν μεγάλωσες κατά τη διάρκεια της δεκαετίας του 1980, μερικά πράγματα θα σου φανούν περισσότερο από οικεία. Αν μεγάλωσες τη δεκαετία του 1990, θα ανακαλύψεις ότι τα κακά κουρέματα δεν ήταν αποκλειστικά δικό σου προνόμιο. Αν μεγάλωσες τη δεκαετία του 2000, κάτι θα σου φανεί… ανεξήγητο στην όλη ιστορία. Σε κάθε περίπτωση, όμως, αν σου αρέσει ο καθαρός, ανθρωποκεντρικός ευρωπαϊκός κινηματογράφος, θα εκτιμήσεις την ελαφρύτητα της ταινίας και τον τρόπο που διαχειρίζεται διακριτικά τα (αναμενόμενα) θέματα της ενηλικίωσης.


MORE REVIEWS

ΑΜΠΙΓΚΕΪΛ

Ασύνδετη ομάδα παρανόμων απάγει ανήλικη μπαλαρίνα, με τη φήμη ότι πρόκειται για την κόρη ζάμπλουτου ο οποίος θα δώσει ασυζητητί το τεράστιο ποσό των λύτρων που θα του ζητηθεί. Η μικρή Άμπιγκεϊλ, όμως, δεν είναι ένα κοινό, απροστάτευτο κοριτσάκι…

ΕΜΦΥΛΙΟΣ ΠΟΛΕΜΟΣ

Σε ένα κοντινό, δυστοπικό μέλλον, η Αμερική σπαράσσεται από τον διχασμό ενός Εμφυλίου που έχει μετατρέψει τη χώρα σε αληθινή ζώνη πολέμου. Καθώς μία ισχυρή φατρία ανταρτών κατευθύνεται προς τον Λευκό Οίκο για να σκοτώσει τον Πρόεδρο, μία φωτορεπόρτερ και η ομάδα συνεργατών της αγωνίζεται να προλάβει να φτάσει στη Γουόσινγκτον πριν να είναι αργά.

DEMON SLAYER: KIMETSU NO YAIBA - HASHIRA TRAINING

Ο Τάνζιρο, ο Γκένια και η Νέζουκο καταδιώκουν έναν δαίμονα Ανώτερης Τάξης στα δάση του Χωριού Ξιφασκίας, με τον πρώτο ν’ αντιμετωπίζει ένα θανάσιμο δίλημμα. Βγαίνει κερδισμένος, αλλά δεν πρόκειται να χαρεί τη νίκη του, μιας και ο Άρχοντας Μούζαν θέλει να εκμεταλλευτεί εκείνη της «μολυσμένης» Νέζουκο έναντι του ήλιου!

MIA AND ME: Η ΤΑΙΝΙΑ

Όταν η Μία επιστρέφει στο παλιό εξοχικό σπίτι της οικογένειας με τον παππού της, η πέτρα στο μαγικό της βραχιόλι φωτίζει ξαφνικά - ένα κάλεσμα για βοήθεια! Μέσω μιας αστραφτερής πύλης, μεταφέρεται στον φανταστικό κόσμο των μονόκερων της Σεντοπίας. Εκεί συναντά τον μονόκερο Στόρμι και τον Ίκο, ένα ξωτικό από το Νησί Λώτους, το οποίο χρειάζεται απεγνωσμένα τη βοήθειά της. Ο Τόξορ, ένας αποκρουστικός κακός που μοιάζει με βατράχι, θέλει να κατακτήσει το νησί με μαύρη μαγεία.

ΜΗ ΜΟΥ ΛΕΣ ΨΕΜΑΤΑ

Διάσημος συγγραφέας επιστρέφει στη γενέτειρά του έπειτα από τριανταπέντε χρόνια απουσίας, προκειμένου να παραστεί σε επετειακές εκδηλώσεις. Η τυχαία συνάντηση με τον γιο παλιού συμμαθητή του, ο οποίος υπήρξε ο πρώτος του εφηβικός έρωτας, ξετυλίγει το κουβάρι των αναμνήσεων, αλλά και των συγκρούσεων.