FreeCinema

Follow us

ΕΝΑΣ ΠΥΡΓΟΣ ΣΤΗΝ ΙΤΑΛΙΑ (2013)

(UN CHATEAU EN ITALIE)

  • ΕΙΔΟΣ: Δραμεντί
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Βαλέρια Μπρούνι Τεντέσκι
  • ΚΑΣΤ: Βαλέρια Μπρούνι Τεντέσκι, Λουί Γκαρέλ, Φίλιπο Τίμι, Μαρίζα Μπορίνι, Ξαβιέ Μποβουά, Σαλίν Σαλέτ
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 104
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: FEELGOOD

Πρώην ηθοποιός με όχι ακριβώς συνηθισμένο οικογενειακό παρελθόν, αδελφό που πάσχει από AIDS και ερωτική ζωή σε απόγνωση, αναγκάζεται μαζί με την υπόλοιπη φαμίλια να προχωρήσει στην πώληση του οικογενειακού… κάστρου τους στην Ιταλία. Το μόνο σίγουρο είναι ότι δεν πρόκειται να διατηρήσει εύκολα την ψυχραιμία της.

Η Βαλέρια Μπρούνι Τεντέσκι αρέσκεται στο να μπερδεύει τη φαντασία με την πραγματικότητα και την αλήθεια με την μυθοπλασία, κάτι που είχε αποδείξει και στην προηγούμενη σκηνοθετική της απόπειρα (όπου, επίσης, πρωταγωνιστούσε), τις «Θεατρίνες». Εκεί, η κεντρική ηρωίδα ενός θεατρικού έργου στοίχειωνε την πρωταγωνίστρια στις σκέψεις και τις αποφάσεις της, μπερδεύοντας τα όρια ανάμεσα στην αληθινή ζωή και το θεατρικό σανίδι. Στο «Ένας Πύργος στην Ιταλία», όμως, τα όρια μεταξύ του σεναρίου και των πραγματικών καταβολών του γίνονται ακόμα πιο δυσδιάκριτα, καθώς η σκηνοθέτις φαίνεται να αντλεί ολόκληρα κομμάτια της ιστορίας από την ίδια της την προσωπική ζωή.

Τα δύο γεγονότα που προκάλεσαν την ταινία και αποτελούν τους κύριους θεματικούς άξονες είναι ο θάνατος του αδελφού τής Τεντέσκι από AIDS το 2006 και η υιοθεσία του παιδιού της το 2009 με τον τότε σύντροφό της. Σα να μην έφταναν οι θεματικοί παραλληλισμοί τού σεναρίου με την ιδιωτική ζωή της, η Τεντέσκι επιλέγει για το ρόλο του ερωτικού αντικειμένου τού φιλμ (διόρθωση: ένα από τα τρία ερωτικά αντικείμενα της αχαλίνωτης Βαλέρια Μπρούνι Τεντέσκι… Ανδριανού) το Λουί Γκαρέλ, που ήταν ο τότε σύντροφός της και στην πραγματικότητα, και για το ρόλο της μητέρας τού χαρακτήρα της την… πραγματική της μητέρα!

Οι παραπάνω επιλογές δίνουν σαφή προσωπικό ρόλο στο τελικό αποτέλεσμα, που μάλλον αποτελεί και την προσέγγιση που τιμά περισσότερο το φιλμ καθώς, αν κάποιος απομακρύνει από την ιστορία τα αυτοβιογραφικά στοιχεία, απομένει με μια αφήγηση που, παρά την περιστασιακή σπιρτάδα και μερικές έξυπνα κωμικοτραγικές στιγμές, έχει έντονη ροπή προς την υστερία και την εκνευριστική αυτοαναφορικότητα. Σε κάποιες στιγμές, δε, η Τεντέσκι δε φαίνεται απλά να ανοίγεται στο κοινό αλλά να μονολογεί ακατάπαυστα για τον εαυτό της!

Σίγουρα η θεματική παλέτα έχει εντυπωσιακό εύρος: η παρακμή της μπουρζουαζίας, το παρελθόν και το παρόν που ορίζεται από τις συνήθειες του παρελθόντος της, η καθολική εκκλησία και οι τρελές απαιτήσεις, το AIDS, η απώλεια, η προσαρμογή και – φυσικά – η αγωνία της έλευσης ενός παιδιού πριν περάσει η κατάλληλη ηλικία. Κι όμως, ενώ πολλά από τα παραπάνω θέματα η Τεντέσκι τα χειρίζεται ικανά, υπάρχουν στοιχεία που εμφανίζονται από το πουθενά για να εξαφανιστούν το ίδιο απότομα, όπως, για παράδειγμα, η παραπάνω από αδελφική (;) αγάπη της πρωταγωνίστριας προς τον αδελφό της. Και σα να μην έφτανε αυτό, το δεύτερο μέρος ανταλλάζει την αιχμηρότητα της αρχής με γαλλικά κλισέ ρομαντικών μπερδεμάτων, τα οποία συνοδεύονται από τυπικές… γαλλικές φλυαρίες και υστερίες, που όχι μόνο δίνουν στο φιλμ έναν ταυτόχρονα υπερφίαλο και εξομολογητικό τόνο αλλά επιδεικνύουν και άθελα μια πεζή (αλλά πάντα νευρωτική) προσέγγιση, που δε συμβαδίζει με τη φιλόδοξη αφήγηση της αρχής.

Παρά τα ελαττώματά του, όμως, το «Ένας Πύργος στην Ιταλία» έχει στιγμές που προκαλεί αβίαστα το γέλιο και μια συνεχή ευθυμία, ακόμα και όταν τα πράγματα γίνονται πολύ δραματικά. Το σημαντικότερο, ίσως, είναι το γεγονός ότι αποτελεί μια πτυχή τής ίδιας της σεναριογράφου, σκηνοθέτη και πρωταγωνίστριας, αποκτώντας έτσι μια πηγαία, ακατέργαστη δυναμική. Η ενέργεια μπορεί να μη διαρκεί μέχρι το τέλος, όμως κανείς δεν μπορεί να κατηγορήσει την Τεντέσκι ότι δεν προσπάθησε να αντιμετωπίσει τους φόβους της. Τις παράπλευρες απώλειες του κοινού είναι που φοβάμαι.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Αν είσαι συνηθισμένος στο γαλλικό σινεμά, γνωρίζεις τι να περιμένεις και, λογικά, αυτό είναι που θέλεις να δεις από την ταινία, οπότε ξεκίνα να ψάχνεις για αίθουσες προβολής της. Οι κυρίες θα ταυτιστούν σίγουρα περισσότερο με το δράμα της ηρωίδας, οι δε κύριοι συνοδοί τους θα κοιτούν μάλλον νευρικά το ρολόι. Νεαροί και νεαρές, το «Ένας Πύργος στην Ιταλία» δεν είναι η αρχή μιας ακόμα young adult τριλογίας. Μείνετε στα βιβλία σας…


MORE REVIEWS

ΑΜΠΙΓΚΕΪΛ

Ασύνδετη ομάδα παρανόμων απάγει ανήλικη μπαλαρίνα, με τη φήμη ότι πρόκειται για την κόρη ζάμπλουτου ο οποίος θα δώσει ασυζητητί το τεράστιο ποσό των λύτρων που θα του ζητηθεί. Η μικρή Άμπιγκεϊλ, όμως, δεν είναι ένα κοινό, απροστάτευτο κοριτσάκι…

ΕΜΦΥΛΙΟΣ ΠΟΛΕΜΟΣ

Σε ένα κοντινό, δυστοπικό μέλλον, η Αμερική σπαράσσεται από τον διχασμό ενός Εμφυλίου που έχει μετατρέψει τη χώρα σε αληθινή ζώνη πολέμου. Καθώς μία ισχυρή φατρία ανταρτών κατευθύνεται προς τον Λευκό Οίκο για να σκοτώσει τον Πρόεδρο, μία φωτορεπόρτερ και η ομάδα συνεργατών της αγωνίζεται να προλάβει να φτάσει στη Γουόσινγκτον πριν να είναι αργά.

DEMON SLAYER: KIMETSU NO YAIBA - HASHIRA TRAINING

Ο Τάνζιρο, ο Γκένια και η Νέζουκο καταδιώκουν έναν δαίμονα Ανώτερης Τάξης στα δάση του Χωριού Ξιφασκίας, με τον πρώτο ν’ αντιμετωπίζει ένα θανάσιμο δίλημμα. Βγαίνει κερδισμένος, αλλά δεν πρόκειται να χαρεί τη νίκη του, μιας και ο Άρχοντας Μούζαν θέλει να εκμεταλλευτεί εκείνη της «μολυσμένης» Νέζουκο έναντι του ήλιου!

MIA AND ME: Η ΤΑΙΝΙΑ

Όταν η Μία επιστρέφει στο παλιό εξοχικό σπίτι της οικογένειας με τον παππού της, η πέτρα στο μαγικό της βραχιόλι φωτίζει ξαφνικά - ένα κάλεσμα για βοήθεια! Μέσω μιας αστραφτερής πύλης, μεταφέρεται στον φανταστικό κόσμο των μονόκερων της Σεντοπίας. Εκεί συναντά τον μονόκερο Στόρμι και τον Ίκο, ένα ξωτικό από το Νησί Λώτους, το οποίο χρειάζεται απεγνωσμένα τη βοήθειά της. Ο Τόξορ, ένας αποκρουστικός κακός που μοιάζει με βατράχι, θέλει να κατακτήσει το νησί με μαύρη μαγεία.

ΜΗ ΜΟΥ ΛΕΣ ΨΕΜΑΤΑ

Διάσημος συγγραφέας επιστρέφει στη γενέτειρά του έπειτα από τριανταπέντε χρόνια απουσίας, προκειμένου να παραστεί σε επετειακές εκδηλώσεις. Η τυχαία συνάντηση με τον γιο παλιού συμμαθητή του, ο οποίος υπήρξε ο πρώτος του εφηβικός έρωτας, ξετυλίγει το κουβάρι των αναμνήσεων, αλλά και των συγκρούσεων.