FreeCinema

Follow us

ΤΟ ΠΑΙΔΙ ΑΠΟ ΤΗ ΓΕΡΜΑΝΙΑ (2013)

(TYSKUNGEN)

  • ΕΙΔΟΣ: Θρίλερ
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Περ Χάνεφιορντ
  • ΚΑΣΤ: Κλάουντια Γκάλι, Ρίχαρντ Ουλφσέτερ, Αμάλια Χολμ Μπιέλκε, Γιάκομπ Όφτεμπρο
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 105’
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: ODEON

Παντρεμένη με αστυνομικό, επιτυχημένη συγγραφέας, η Ερίκα χάνει τους γονείς της σε τροχαίο λίγο μετά τη γέννηση της κόρης της και μετακομίζει στο σπίτι τους. Εκεί άνδρας την επισκέπτεται υποστηρίζοντας πως είναι ο μεγαλύτερος, ετεροθαλής αδελφός της. Η δολοφονία του τελευταίου, καθώς και η ανακάλυψη «ύποπτου» μεταλλίου από τον Δεύτερο Παγκόσμιο Πόλεμο στη σοφίτα, θα τη σπρώξουν σε αναζήτηση λύσης τού μυστηρίου στο παρελθόν της μητέρας της.

Οι Σκανδιναβοί ξέρουν να κάνουν σινεμά. Και από ό,τι φαίνεται, αν κρίνουμε από τη δια χειρός Στιγκ Λάρσον περίφημη τριλογία του «Κοριτσιού με το Τατουάζ» (για την οποία έχω ιδία, θετική, άποψη) και από τη best-seller σειρά βιβλίων της Καμίλα Λέκμπεργ (από την οποία δεν έχω, ακόμα, εμπειρία), όπου ανήκει το μυθιστόρημα που αποτελεί την πηγή αυτού του φιλμ, ξέρουν να κάνουν και λογοτεχνία. Ειδικά όταν πρόκειται για θρίλερ επίλυσης μυστηρίων ή εγκλημάτων, με αιχμηρές κοινωνικοπολιτικές διαστάσεις, γερά θεμέλια στην (ιστορική) πραγματικότητα, καθώς και ενδελεχή εξερεύνηση των χαρακτήρων των ηρώων τους. Εκεί όπου οι Σκανδιναβοί δείχνουν να τα βρίσκουν σκούρα είναι στο συνδυασμό των δύο: μόνο η πρώτη, σκανδιναβική, βασισμένη στην τριλογία του Λάρσον ταινία ήταν και αξιόλογη και τόπους-τόπους καλύτερη από την αντίστοιχη αμερικάνικη του Φίντσερ.

Αυτό το «Παιδί από τη Γερμανία» της επονομαζόμενης και «Σουηδής Άγκαθα Κρίστι» (που, όπως μαθαίνω, επιμένει δικαίως να χαρακτηρίζει τα βιβλία της ψυχολογικά θρίλερ) αποτελεί πρώτη κινηματογραφική μεταφορά δουλειάς της. Έχουν προηγηθεί, πέρυσι και πρόπερσι, δύο εν είδει σειράς τηλεταινίες, με τους ίδιους πρωταγωνιστές, ήρωες και ηθοποιούς (Γκάλι, Ουλφσέτερ), αλλά νέες, διαφορετικές και ανεξάρτητες από εκείνες των βιβλίων ιστορίες. Άτυπο prequel των τελευταίων, λοιπόν, αυτό το «Παιδί» είναι στην όψη ατμοσφαιρικό, υποβλητικό και ακαταμάχητα γοητευτικό. Ουκ ολίγες στιγμές / σκηνές του διαπερνούν το βλέμμα και φτάνουν στο συναίσθημα για να το γρατζουνίσουν έστω και φευγαλέα: το μωρό στη μητρική αγκαλιά, στην αρχή και λίγο πριν από το τέλος, που εξηγεί την αρχική (υπόκωφα σπαρακτική) άρνηση της γιαγιάς να κρατήσει την εγγονή της· δύο γέννες νέας ζωής, μια τώρα, μια τότε (άμα τη επιστροφή από τον Πόλεμο), ακολουθούμενες από έξι θανάτους τώρα και έναν τότε, σε μια απεγνωσμένη προσπάθεια φίμωσης της αλήθειας οι περισσότεροι· το χέρι στο κάγκελο της πόρτας του κήπου / υποδοχή ενός ήρωα στο παρελθόν, το χέρι στο κάγκελο της ίδιας πόρτας / αποπομπή ενός εγκληματία στο παρόν· ένα κρυμμένο τότε γράμμα αποκαλύπτει σήμερα τα μυστικά του συνοδεία συγκινητικών εικόνων ενός μεγάλου, αληθινού και τραγικά αδικοχαμένου έρωτα του χθες.

Ο – κάτοχος σπουδαστικού Όσκαρ – Χάνεφιορντ κινηματογραφεί αυτή τη διαρκή γκέλα τού χρόνου με μαεστρία, ντύνοντας το παρόν με υγρά, γεμάτα, χαρακτηριστικά τού ευρωπαϊκού Βορρά, ανθρώπινα γκρίζα, και το παρελθόν σε μια σέπια, πότε χλωμή, «ένοχη», και πότε γλυκιά, νοσταλγική. Έτσι καταφέρνει να χτίσει κάμποσο σασπένς στην πορεία προς τη λύση τού ποιος τελικά είναι ο πραγματικός κακός τής υπόθεσης. Δυστυχώς για αυτόν, όμως, η ιστορία του είναι τόσο πολυπρόσωπη και ποικιλοτρόπως πολυ-επίπεδη που το φιλμ του δεν προλαβαίνει να προσεγγίσει καταλυτικά την ψυχοσύνθεση κανενός ήρωά του, ούτε καν (ειδικά για όσους αγνοούν τη δουλειά της Λέκμπεργ) της Ερίκα και του συζύγου της, Πάτρικ. Αποτέλεσμα; Ένα χλιαρό, ελάχιστα συναρπαστικό και καθόλου ψυχολογικό θρίλερ.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Είσαι ήδη μύστης των βιβλίων της Λέκμπεργ; Ίσως απογοητευτείς, αλλά ίσως και να αφουγκραστείς κάτι περισσότερο από τους λοιπούς, μέσους θεατές. Είσαι λάτρης του καθετί Στιγκ Λάρσον και του «Κοριτσιού με το Τατουάζ»; Φάρμακο! Τουτέστιν, θα ρίξεις κάτι ύπνους… Αγαπάς σκανδιναβικό σινεμά; Μόνο το βλέμμα σου θα ικανοποιήσεις. Και αυτό ούτε πολύ, ούτε απαραίτητα.


MORE REVIEWS

ΜΗΝ ΑΝΟΙΓΕΙΣ ΤΗΝ ΠΟΡΤΑ

Άνδρας που ζει μοναχικά σε ορεινή περιοχή, ανοίγει την πόρτα του σπιτιού του σε άγνωστη κοπέλα που, εν εξάλλω καταστάσει, του ζητά βοήθεια μέσα στη νύχτα, επικαλούμενη επίθεση πλάσματος (;) αγνώστου ταυτότητας και στοιχείων προς την ερευνητική ομάδα βιολόγων στην οποία ανήκει και είχε κατασκηνώσει στο παρακείμενο δάσος.

ΣΟΥΠΕΡ ΜΑΓΚΙ

H ζωή έχει γίνει λίγο πολύ απαιτητική για τη Σούπερ Μάγκι. Καθώς η εγκληματικότητα στην πόλη είναι σε ύφεση, περνά τον χρόνο της βοηθώντας στην απόφραξη αποχετεύσεων και στην υποβολή φορολογικών δηλώσεων, αντί να σώζει τον κόσμο. Σίγουρα δεν είχε επιλέξει κάτι τέτοιο! Όταν μια μοχθηρή ιδιοφυΐα της τεχνολογίας απειλεί να παγιδεύσει ολόκληρη την πόλη σε μια «τέλεια» προσομοίωση metaverse, η Μάγκι και ο Σουίτι πρέπει να συνεργαστούν για να σώσουν την κατάσταση για άλλη μια φορά. Μήπως είναι και η τελευταία περιπέτεια του δυναμικού ντουέτου;

Ο ΤΕΛΕΥΤΑΙΟΣ ΗΡΩΑΣ

Γερμανική πολυεθνική που επιθυμεί ν’ ανοίξει supermarket σε χωριό της Σλοβενίας στέλνει επιτόπου εκπρόσωπό της για αυτοψία. Εκείνη, όμως, πέφτει πάνω σε κάτι φευγάτους τύπους που για hobby τους έχουν… την αναπαράσταση μαχών του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου και ούτε ζωγραφιστούς δεν θέλουν να βλέπουν τους Γερμανούς!

ΟΙ ΑΝΤΙΠΑΛΟΙ

Ο Αρτ και ο Πάτρικ καψουρεύονται την Τάσι. Και οι τρεις τους παίζουν tennis επαγγελματικά. Και θέλουν να κερδίζουν. Αλλά στο… κρεβάτι τρίτος δε χωρεί.

ΖΩΝΤΑΝΟ ΠΝΕΥΜΑ

Κατά τη διάρκεια των καλοκαιρινών της διακοπών, η μικρή Σαλομέ βιώνει τον θάνατο της αγαπημένης της γιαγιάς. Εν μέσω οικογενειακών φιλονικιών περί των διαδικαστικών της κηδείας, το πνεύμα της μακαρίτισσας «στοιχειώνει» την αθώα πιτσιρίκα.

MR KLEIN

MR KLEIN

Χάνει η μάνα το παιδί κι ο Δεύτερος Παγκόσμιος κάτι ψυχολογικά, θριλερικά του, για κάτι σόγια Σκανδιναβών. Να κάνουνε remake στο Αμέρικα, μπας κι ακούγεται, έστω.