FreeCinema

Follow us

ΤΡΙΣΤΑΝΑ (1970)

(TRISTANA)

  • ΕΙΔΟΣ: Ερωτικό Δράμα
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Λουίς Μπουνιουέλ
  • ΚΑΣΤ: Κατρίν Ντενέβ, Φερνάντο Ρέι, Φράνκο Νέρο
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 99'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: BIBLIOTHEQUE

Έπειτα από τον θάνατο της μητέρας της, η Τριστάνα βρίσκει καταφύγιο και προστασία στο σπίτι ενός μεσήλικου κηδεμόνα, ο οποίος έχει διαφορετικές βλέψεις για τη νεαρή και όμορφη γυναίκα.

Στην υποδειγματικά σουρεαλιστική φιλμογραφία του Λουίς Μπουνιουέλ, η «Τριστάνα» βρίσκεται κάπου στη μέση. Και ως αποτύπωση της σκηνοθετικής του φιλοσοφίας, αλλά και κυριολεκτικά. Λίγο μετά τη «Βιριδιάνα», τον «Εξολοθρευτή Άγγελο», «To Ημερολόγιο μιας Καμαριέρας» και την «Ωραία της Ημέρας», και λίγο πριν από την τελική του τριλογία, την «Κρυφή Γοητεία της Μπουρζουαζίας», το «Φάντασμα της Ελευθερίας» και το «Σκοτεινό Αντικείμενο του Πόθου». Φυσικά, τα δείγματα της γραφής του Ισπανού δημιουργού είναι παρόντα, όμως σε μια περισσότερο ήπια μορφή από εκείνη που χαρακτηρίζει τις σημαντικότερες ταινίες του.

Στην «Τριστάνα», που βασίζεται σε μυθιστόρημα του Μπενίτο Πέρεθ Γάλδο (ένα από τα χειρότερά του, όπως έλεγε ο Μπουνιουέλ!), η νεαρή πρωταγωνίστρια χάνει τα πάντα όταν μένει ορφανή. Ο Δον Λόπε θα της προσφέρει στέγη και προστασία, δεν θα αργήσει όμως να θελήσει ανταλλάγματα. Άλλωστε, αυτός ήταν ο κύριος λόγος της προσφοράς του. Άνθρωπος με παιδεία, αλλά πιεστικός, άθεος που όμως κάνει παρέα με κληρικούς, ο Δον Λόπε είναι μια έντονη προσωπικότητα με αντιφάσεις, που δεν θα αργήσει να υποτάξει την Τριστάνα. Η υποταγή της, ωστόσο, θα είναι προσωρινή. Ο Δον Λόπε ενώ τη δεσμεύει, την ίδια στιγμή της λέει ότι είναι το ίδιο ελεύθερη με αυτόν.

Με μια κίνηση απροσδόκητη για εκείνον, η Τριστάνα θα αξιοποιήσει την ελευθερία της. Θα εγκαταλείψει τον Δον για να παντρευτεί έναν νεαρό ζωγράφο. Λίγο αργότερα, όμως, θα αρρωστήσει και το πόδι της θα ακρωτηριαστεί. Θα επιστρέψει στον Δον Λόπε, με τις ισορροπίες να έχουν αλλάξει. Εκείνη είναι πια η κυρίαρχη, εκείνος είναι πιο αδύναμος, ενώ η Τριστάνα θα επιβάλει τη γοητεία της και σε έναν πιτσιρικά μουγκό υπηρέτη που την επιθυμεί. Τον απωθεί, αλλά ξεγυμνώνεται μπροστά του για να τον προκαλέσει.

Όλη η ταινία περιστρέφεται γύρω από τη σχεδόν σαδομαζοχιστική, κρύα – ζεστή σχέση της Τριστάνα με τα αρσενικά που βρίσκονται κοντά της και κυρίως με τον Δον Λόπε, τον άντρα που εκμεταλλεύτηκε τα νιάτα και την ανάγκη της. Φυσικά, επειδή πρόκειται για ταινία του Μπουνιουέλ, όλα αυτά δεν έχουν ίχνος μελοδραματισμού. Τόσο η εκμετάλλευση από τον Δον Λόπε, όσο και η αποφασισμένη επιστροφή της Τριστάνα, χαρακτηρίζονται από ψυχρότητα και υπολογισμό.

Ο Μπουνιουέλ τοποθετεί τη δράση σε πολύ λίγους, κυρίως εσωτερικούς χώρους, εντείνοντας την κλειστοφοβική, ασφυκτική ατμόσφαιρα. Είναι η καλύτερη ταινία του σκηνοθέτη; Σίγουρα, όχι. Είναι όμως μια ευκαιρία για όσους δεν έχουν επαφή με το έργο του, να αποκτήσουν μια εικόνα χωρίς να πέσουν απευθείας στα βαθιά. Τα βασικά στοιχεία της φιλμογραφίας του υπάρχουν εδώ, άλλωστε. Το σχόλιο για την υποκρισία, τη θρησκεία, την ερωτική χειραγώγηση, τα παιχνίδια του υποσυνείδητου. Όλα στριμώχνονται στο σπίτι του Δον Λόπε, σε ένα παιχνίδι καταπίεσης και υποταγής που εναλλάσσει διαρκώς τους ρόλους νικητή και ηττημένου. Στο τέλος, ένα παράθυρο θα ανοίξει για να μπει παγωμένος φρέσκος αέρας και η ιστορία της Τριστάνα θα γυρίσει μέσα σε δευτερόλεπτα προς τα πίσω, στην αρχή, προτού συμβούν όλα αυτά που άλλαξαν τη ζωή της.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Δεν είναι η καλύτερη, ούτε η πιο αντιπροσωπευτική ταινία της φιλμογραφίας του Λουίς Μπουνιουέλ. Είναι, όμως, ένα φιλμ μέσα στο οποίο μπορείς να βρεις τα βασικά θέματα που τον απασχόλησαν στην προκλητική καριέρα του, με έναν σχετικά πιο soft τρόπο και με την καλύτερη ίσως πρωταγωνίστριά του, την Κατρίν Ντενέβ, έστω και ντουμπλαρισμένη στα ισπανικά.

MORE REVIEWS

Ο ΤΡΙΤΟΣ ΑΝΘΡΩΠΟΣ

Αμερικανός συγγραφέας καταφθάνει στη μεταπολεμική Βιέννη σε αναζήτηση παιδικού φίλου που του είχε προτείνει δουλειά εκεί. Θα τον βρει… στην κηδεία του, και η παραμονή του στην πόλη θα έχει πια σκοπό να αναζητηθούν τα μυστηριώδη αίτια του θανάτου του.

ΜΙΑ ΒΡΟΧΕΡΗ ΜΕΡΑ ΣΤΗ ΝΕΑ ΥΟΡΚΗ

Ένα ανέμελο weekend στη Νέα Υόρκη επιφυλάσσει πολλές «συννεφιές» για το νεαρό ζευγάρι δύο κολεγιόπαιδων με διαφορετικές καταβολές και… IQ.

ΚΑΠΟΤΕ ΣΤΟ... ΧΟΛΙΓΟΥΝΤ

Στο Λος Άντζελες του 1969, ένας τηλεοπτικός αστέρας σειράς γουέστερν του ’50 αγωνίζεται να κρατήσει την καριέρα του στα όρια του αξιοπρεπούς, φροντίζοντας παράλληλα να βρίσκει δουλειά στον stuntman κολλητό του. Λεπτομέρεια: έχει για γείτονες τη Σάρον Τέιτ και τον Ρομάν Πολάσκι.

ΦΘΙΝΟΠΩΡΙΝΗ ΣΟΝΑΤΑ

Έπειτα από επτά χρόνια απόστασης, η διάσημη πιανίστα Σάρλοτ επισκέπτεται την κόρη της, που ζει σε ένα εξοχικό σπίτι με τον ιερέα σύζυγό της και την ανάπηρη αδελφή της. Οι ημέρες που θα ακολουθήσουν θα είναι γεμάτες από πικρία και αντιπαραθέσεις ανάμεσα σε μητέρα και κόρη.

ΜΕΣΟΚΑΛΟΚΑΙΡΟ

Μετά από μία οικογενειακή τραγωδία, η Ντάνι ακολουθεί τον αγαπημένο της και την παρέα του σε ένα ταξίδι μυσταγωγίας στη Σουηδία, παρακολουθώντας ένα ντόπιο, σχεδόν παγανιστικό πανηγύρι που αρχικά δείχνει ειδυλλιακό, μα κρύβει κάτι το αναπάντεχα απειλητικό.

MR KLEIN

MR KLEIN

Ήθελε και υπότιτλο, «Γυναίκα Ανάφτρα». Και λίγες σκηνές σκληρού σεξ. Τότε θα μιλούσαμε για έργο κλασικό και διαχρονικό. Αλλά πού να καταλάβει από καύλα ο «καλλιτέχνης»…