FreeCinema

Follow us

ΣΤΗΝ ΚΟΡΥΦΗ ΤΟΥ ΚΟΣΜΟΥ (2015)

(TOUT EN HAUT DU MONDE)

  • ΕΙΔΟΣ: Animation
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Ρεμί Σαγιέ
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 81'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: WEIRD WAVE

Μια νεαρή κοπέλα ρωσικής αριστοκρατικής οικογένειας, η Σάσα, ζει με την αγωνία της επιστροφής του παππού της, ενός διάσημου εξερευνητή που δεν έχει γυρίσει από την τελευταία του εκστρατεία στον Βόρειο Πόλο. Η Σάσα θα επαναστατήσει και θα αποφασίσει να πάρει τον δρόμο για τον Βορρά, ώστε να τον αναζητήσει.

Μια ταινία animation που δεν βγαίνει σε 3D και είναι γυρισμένη με παραδοσιακή – δηλαδή όχι ψηφιακή – τεχνική, αποτελεί πλέον την εξαίρεση στην κινηματογραφική οικογενειακή ψυχαγωγία. Ίσως και κάτι παράδοξο πια, αφού η μεγάλη πλειονότητα των ταινιών κινουμένων σχεδίων δεν είναι απλώς κατασκευασμένες ψηφιακά, αλλά κάνουν και έντονη επίδειξη της τεχνικής τους εξέλιξης. Το «Στην Κορυφή του Κόσμου» αποτελεί μια από τις εξαιρέσεις του σύγχρονου κανόνα, αφού και σχεδιασμένη σε 2D είναι και μια ιστορία παλιομοδίτικη αφηγείται.

Η ιστορία της Σάσα θα μπορούσε να είναι ένα κλασικό μυθιστόρημα, το οποίο σήμερα, σε μια εποχή που τα περισσότερα animation έχουν φανταστικούς ήρωες με υπερφυσικές ικανότητες έως και… προσωποποιημένα αισθήματα (μην παρεξηγηθώ, οι πιο πολλές φυσικά και είναι εξαιρετικές), ίσως δίνει την εντύπωση του παρωχημένου. Η αλήθεια είναι ότι και τα παιδιά, αλλά και όσοι τα συνοδεύσουν, μπορεί να χρειαστούν λίγο χρόνο για να μπουν στον ρυθμό της ιστορίας, που δεν είναι τόσο «μοντέρνα» ταχύς. Δεν είναι απαραίτητα αρνητικό αυτό, ωστόσο, με την ταχύτητα που αναπτύσσονται οι περισσότερες ιστορίες και με το πλήθος πληροφορίας που περιλαμβάνουν. Τούτη η ιστορία μπορεί αρχικά να ξενίσει, πάντως. Και αυτό πρέπει να το έχετε κατά νου.

Αξίζει να παρακολουθήσει κανείς την αφήγηση της περιπέτειας της Σάσα, που στη βάση της πρόκειται για μια ιστορία ενηλικίωσης, προσωπικού πείσματος και αποφασιστικότητας πέρα από τα στερεότυπα. Η 15χρονη ηρωίδα έχει αυτά τα χαρακτηριστικά έτσι κι αλλιώς, αφού αντιδρά στην αυστηρότητα των γονιών της, ακόμη και για έναν χορό debutante. Πέραν του «επαναστατημένου» χαρακτήρα της, η Σάσα εστιάζει στο ενδιαφέρον της να αποκαταστήσει το όνομα του παππού της, ο οποίος θεωρείται χαμένος κατά την τελευταία του εξερεύνηση στον Βόρειο Πόλο. Έτσι, θα εγκαταλείψει την Αγία Πετρούπολη του 1882 και θα ξεκινήσει το δικό της θαρραλέο ταξίδι, με διάφορα μέσα, με βασικό σταθμό την εύρεση εργασίας σε ένα εστιατόριο στο οποίο θα έρθει σε επαφή με διαφορετικούς, ασυνήθιστους για εκείνη ανθρώπους.

Η δουλειά που έχει γίνει στο animation της «Κορυφής του Κόσμου» είναι αξιοσημείωτη, τόσο για την υπομονή που χρειάζεται το χειροποίητο σχέδιο, όσο και για τις αισθητικές επιλογές των ανοιχτών χρωμάτων που ταιριάζουν με το παγωμένο τοπίο. Διόλου άδικα, το κοινό του Φεστιβάλ του Ανσί (που ασχολείται αποκλειστικά με το animation) του έδωσε το δικό του βραβείο, διάκριση που κάτι έχει να δηλώσει για το πόσο μπορεί να σε κερδίσει το φιλμ αυτό.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Δεν πρόκειται για μια από τις ταινίες που συνοδεύονται από merchandising, έτσι αν έχεις συνηθίσει στον συνδυασμό ταινία – κουκλάκι, μην περιμένεις ότι θα βρεις και… κούκλα Σάσα. Στην αρχή μπορεί να σου φανεί κάπως αργή η ιστορία. Περίμενε, όμως, λίγο και δεν θα αργήσεις να νιώσεις τη γοητεία και την ομορφιά στον σχεδιασμό της.

MORE REVIEWS

ΟΝΤΩΣ ΦΙΛΙΟΥΝΤΑΙ;

Ο Ντάνι τα έχει με τη Στέλλα. Μια μέρα περνάει από το σπίτι ο Αχιλλέας και «κάνουν» ένα τσιγαριλίκι. Και πιάνουν και την κουβέντα.

ΠΑΓΚΟΣΜΙΟΣ ΚΙΝΔΥΝΟΣ: GEOSTORM

Η παγκόσμια κοινότητα ενώνεται για να αντιμετωπίσει τις καταστροφικές συνέπειες της κλιματικής αλλαγής με ένα δίκτυο δορυφόρων που επηρεάζουν τις καιρικές συνθήκες. Όταν αρχίσουν να παρατηρούνται παράξενες δυσλειτουργίες που οδηγούν σε μια μεγάλη καταστροφή, δύο αδέλφια θα προσπαθήσουν να διορθώσουν το πρόβλημα αλλά και τη δύσκολη μεταξύ τους σχέση.

ΜΝΗΜΕΣ

Οι πόλεμοι, οι πολιτικές, ο κοσμάκης, η περιπέτεια της Ελλάδας κατά τα έτη 1936 - 1952, όπως δεν τα έχεις ξαναδεί (περίπου). Να σου γίνει μάθημα;

ΧΩΡΙΣ ΑΓΑΠΗ

Η Ζένια και ο Μπόρις βρίσκονται σε διαδικασία διαζυγίου. Αμφότεροι έχουν προχωρήσει σε καινούργιες αγάπες και δεν μπορούν να πιστέψουν την ευτυχία τους. Συνεχίζουν να τσακώνονται, όμως. Άσχημα. Για τα πάντα. Και για τον ανεπιθύμητο, πια, 12χρονο γιο τους. Μέχρι που ο τελευταίος εξαφανίζεται ξαφνικά.

Η ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΠΙΝΕΛΙΑ

Παρίσι, 1964. Ο Αμερικανός συγγραφέας Τζέιμς Λορντ δέχεται την κολακευτική πρό(σ)κληση του διάσημου γλύπτη και ζωγράφου Αλμπέρτο Τζιακομέτι, να ζωγραφήσει το πορτρέτο του. Και η εμπειρία που αρχικά ήταν να κρατήσει λίγες μέρες, τραβάει για καιρό...