FreeCinema

Follow us

TOM OF FINLAND (2017)

  • ΕΙΔΟΣ: Βιογραφικό Δράμα
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Ντόμε Καρουκόσκι
  • ΚΑΣΤ: Πέκα Στρανγκ, Τζέσικα Γκραμπόβσκι, Λάουρι Τίλκανεν, Τάιστο Όκσανεν
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 115'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: ΤΡΙΑΝΟΝ

Η ιστορία της ζωής και της δουλειάς του Τούκο Βάλιο Λάακσονεν (ή αλλιώς Tom of Finland), του διασημότερου σχεδιαστή gay ερωτικών comics.

Άνδρες με δερμάτινα ρούχα, στρατιωτικές ή αστυνομικές στολές, εργάτες, cowboys και ναύτες με τουρλωτά οπίσθια και τεράστια γεννητικά όργανα, χαμογελαστοί και υπερσεξουαλικοί. Το σύμπαν του Tom of Finland είναι πολύ συγκεκριμένο, φετιχιστικό όσο λίγα και ένα από τα πιο χαρακτηριστικά της gay κουλτούρας. Οι περιπέτειες των butch ηρώων του μπορεί σήμερα να βρίσκονται σε αμέτρητα mainstream προϊόντα (πέρα από τα αναμενόμενα ερωτικά αντικείμενα), από βότκα μέχρι καφέ και από ρούχα μέχρι γραμματόσημα των φινλανδικών ταχυδρομείων (!), ο ίδιος ωστόσο έζησε αρκετά ενοχικά χρόνια μέχρι να αποδεχτεί τον εαυτό του και να φτάσει στο σημείο να δει τη δουλειά του να αναγνωρίζεται πέρα από τον προφανή, στενό κύκλο.

Το σεξ είναι το βασικό στοιχείο στα σκίτσα τού Tom of Finland. Άλλωστε και ο ίδιος έλεγε ότι δεν αισθάνεται πως η δουλειά του είναι επιτυχημένη αν δεν έχει στύση βλέποντας το τελικό αποτέλεσμα. Για τον Τούκο Βάλιο Λάακσονεν (όπως ήταν το πραγματικό του όνομα), όμως, που γεννήθηκε το 1920 σε μια εξαιρετικά συντηρητική Φινλανδία και με την ομοφυλοφιλία εκτός νόμου για πολλές δεκαετίες ακόμη, το σεξ ήταν μια εξαιρετικά δύσκολη υπόθεση που έβρισκε εκτόνωση με νυχτερινές βόλτες στο πάρκο ή σε κάποιο πολύ κλειστό περιβάλλον με συνθηματικούς κώδικες.

Ζώντας με την αδελφή του, με την οποία μοιραζόταν το ενδιαφέρον για το σχέδιο και τους άνδρες (όχι με μεγάλη χαρά από την πλευρά της), ο Τούκο μετά τον Δεύτερο Παγκόσμιο Πόλεμο εργάστηκε ως σχεδιαστής σε διαφημιστική εταιρεία, αλλά το βασικό του ενδιαφέρον ήταν τα ερωτικά comics. Φυσικά, δεν ήταν υλικό που μπορούσε να δημοσιεύσει. Έδειχνε τα σχέδιά του όταν προσπαθούσε να βρει έναν ερωτικό σύντροφο (όχι πάντοτε με επιτυχία) και τον περισσότερο καιρό τα είχε κρυμμένα. Ακόμη και σε μέρη – υποτίθεται – πιο ανοιχτά στη γενετήσια ελευθεριότητα, όπως το Βερολίνο, τα απροκάλυπτα προκλητικά σχέδιά του τον έβαζαν σε μπελάδες. Η απενοχοποίηση και η επιτυχία ήρθε όταν τα σχέδιά του δημοσιεύθηκαν στην Αμερική, τη «land of the free and the home of the brave». Από τα περιοδικά «φυσικής κατάστασης», όπως κυκλοφορούσαν καμουφλαρισμένες οι gay τσόντες της εποχής, οι ήρωες του Τούκο (που εν τω μεταξύ άλλαξε το όνομά του σε Τομ, στο οποίο προστέθηκε σταδιακά και το «of Finland»), έγιναν δημοφιλείς και σημείο αναφοράς της gay κουλτούρας που σταδιακά απελευθερωνόταν και διεκδικούσε μια όλο και πιο ευρύτερα ανοιχτή (και αποδεκτή) έκφραση της σεξουαλικότητας.

Πάντως, για έναν άνθρωπο με τόσο ενδιαφέρον για το σεξ στη ζωή και τη δουλειά του, η ταινία που σκηνοθέτησε ο Ντόμε Καρουκόσκι είναι… ελάχιστα σέξι. Το σεξ παρουσιάζεται κυρίως ως επιθυμία και απωθημένο, ακόμη και την περίοδο που ο Τούκο / Τομ είχε κατακτήσει την επιτυχία, με ξώφαλτσες αναφορές στην επιδημία του AIDS. Φοβήθηκε ο Καρουκόσκι μήπως η ταινία του βγει «τσόντα»; Μπορεί. Αλλά και η επιλογή της συμβατικής (συμβατικότερη δεν γίνεται, σε βαθμό να αποτελεί την πρόταση της Φινλανδίας για το φετινό ξενόγλωσσο Όσκαρ, δίχως να καταφέρνει καν να μπει στην «προκριματική» shortlist, πριν την τελική πεντάδα της κατηγορίας) βιογραφίας δεν είναι και η πιο ταιριαστή για τον κεντρικό χαρακτήρα τού φιλμ. Η καλή παρουσία του Πέκα Στρανγκ στον κεντρικό ρόλο κάνει την ιστορία αρκετά ενδιαφέρουσα στην παρακολούθηση, όχι όμως και συναρπαστική. Ο Τούκο δεν θα είχε στύση.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Εννοείται ότι αν παρακολουθείς φανατικά queer cinema, έχεις δει πολύ χειρότερες ταινίες από αυτήν. Εδώ, τουλάχιστον, έχουμε έναν χαρακτήρα που δικαίως έχει συνδυάσει το όνομά του με την gay σεξουαλικότητα (και κουλτούρα). Θα του ταίριαζε περισσότερο μια ταινία που θα έκανε focus σε αυτήν ακριβώς την πλευρά (που ήταν και η ισχυρότερη της προσωπικότητάς του).


MORE REVIEWS

ΜΗΝ ΑΝΟΙΓΕΙΣ ΤΗΝ ΠΟΡΤΑ

Άνδρας που ζει μοναχικά σε ορεινή περιοχή, ανοίγει την πόρτα του σπιτιού του σε άγνωστη κοπέλα που, εν εξάλλω καταστάσει, του ζητά βοήθεια μέσα στη νύχτα, επικαλούμενη επίθεση πλάσματος (;) αγνώστου ταυτότητας και στοιχείων προς την ερευνητική ομάδα βιολόγων στην οποία ανήκει και είχε κατασκηνώσει στο παρακείμενο δάσος.

ΣΟΥΠΕΡ ΜΑΓΚΙ

H ζωή έχει γίνει λίγο πολύ απαιτητική για τη Σούπερ Μάγκι. Καθώς η εγκληματικότητα στην πόλη είναι σε ύφεση, περνά τον χρόνο της βοηθώντας στην απόφραξη αποχετεύσεων και στην υποβολή φορολογικών δηλώσεων, αντί να σώζει τον κόσμο. Σίγουρα δεν είχε επιλέξει κάτι τέτοιο! Όταν μια μοχθηρή ιδιοφυΐα της τεχνολογίας απειλεί να παγιδεύσει ολόκληρη την πόλη σε μια «τέλεια» προσομοίωση metaverse, η Μάγκι και ο Σουίτι πρέπει να συνεργαστούν για να σώσουν την κατάσταση για άλλη μια φορά. Μήπως είναι και η τελευταία περιπέτεια του δυναμικού ντουέτου;

Ο ΤΕΛΕΥΤΑΙΟΣ ΗΡΩΑΣ

Γερμανική πολυεθνική που επιθυμεί ν’ ανοίξει supermarket σε χωριό της Σλοβενίας στέλνει επιτόπου εκπρόσωπό της για αυτοψία. Εκείνη, όμως, πέφτει πάνω σε κάτι φευγάτους τύπους που για hobby τους έχουν… την αναπαράσταση μαχών του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου και ούτε ζωγραφιστούς δεν θέλουν να βλέπουν τους Γερμανούς!

ΟΙ ΑΝΤΙΠΑΛΟΙ

Ο Αρτ και ο Πάτρικ καψουρεύονται την Τάσι. Και οι τρεις τους παίζουν tennis επαγγελματικά. Και θέλουν να κερδίζουν. Αλλά στο… κρεβάτι τρίτος δε χωρεί.

ΖΩΝΤΑΝΟ ΠΝΕΥΜΑ

Κατά τη διάρκεια των καλοκαιρινών της διακοπών, η μικρή Σαλομέ βιώνει τον θάνατο της αγαπημένης της γιαγιάς. Εν μέσω οικογενειακών φιλονικιών περί των διαδικαστικών της κηδείας, το πνεύμα της μακαρίτισσας «στοιχειώνει» την αθώα πιτσιρίκα.