FreeCinema

Follow us

3 ΜΕΡΕΣ ΤΟΥ ΚΟΝΔΟΡΑ (1975)

(THREE DAYS OF THE CONDOR)

  • ΕΙΔΟΣ: Πολιτικό Θρίλερ Μυστηρίου
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Σίντνεϊ Πόλακ
  • ΚΑΣΤ: Ρόμπερτ Ρέντφορντ, Φέι Ντάναγουεϊ, Κλιφ Ρόμπερτσον, Μαξ φον Σίντοφ, Τζον Χάουζμαν
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 117'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: BIBLIOTHEQUE

Πράκτορας της CIA επιστρέφει από lunch στο γραφείο και βρίσκει όλους τους στενούς συνεργάτες του δολοφονημένους. Μόνος, σε μια πόλη στην οποία δεν ξέρει ποιον να εμπιστευτεί πια, προσπαθεί να ανακαλύψει τους ενόχους αλλά και να παραμείνει ζωντανός.

Λίγα χρόνια μετά το σκάνδαλο του Watergate, το Χόλιγουντ τολμάει και μετατρέπει τις μέχρι πρότινος «θεωρίες συνωμοσίας» σε γνήσια ψυχαγωγικό σινεμά, με βάση τη νουβέλα «Six Days of the Condor» του Τζέιμς Γκρέιντι, ένα υποδειγματικό (και υποψήφιο για Όσκαρ) μοντάζ και πρωταγωνιστές δύο τεράστιους αστέρες της εποχής, που εδώ δεν χρειάζεται να υπερασπιστούν το glamorous προφίλ τους, όντας προσγειωμένοι στους εντελώς γήινους και ευάλωτους χαρακτήρες τους.

Βασικές, «μικρές» λεπτομέρειες που σήμερα νοσταλγούμε σε τέτοιας κατηγορίας ταινίες: ωραία ιστορία, ικανότατος σκηνοθέτης για να την οδηγήσει στην επιτυχία και παίξιμο που μαγνητίζει το βλέμμα. Πράκτορας της CIA που διαφεύγει από εσωτερικό ξεκαθάρισμα, χωρίς να γνωρίζει τα παρασκηνιακά αίτιά του, αναζητά κρησφύγετο στη Νέα Υόρκη, απάγει άγνωστη γυναίκα που κανείς δεν θα υποψιαστεί και εντός της οικίας της θα προσπαθήσει να συνδέσει τα κομμάτια ενός πολιτικού puzzle, με τα πτώματα γύρω του να αυξάνονται διαρκώς. Με μια πλοκή που ενίοτε θυμίζει τα χιτσκοκικά «39 Σκαλοπάτια», ο Σίντνεϊ Πόλακ δουλεύει ρολόι τον ρυθμό του έργου, κατακεραυνώνοντας ταυτόχρονα την ανηθικότητα των κρατικών μυστικών υπηρεσιών, που πλέον δρουν εγκληματικά ακόμη και μέσα στους δρόμους μιας μεγαλούπολης, για να εξυπηρετήσουν τους σκοπούς τους. Ρόμπερτ Ρέντφορντ και Φέι Ντάναγουεϊ λάμπουν από φυσικότητα στην οθόνη, χωρίς να καταπιέζονται να παραστήσουν τους stars του πάλαι ποτέ studio system, με την ασυνήθιστη ερωτική τους υποπλοκή να διαθέτει ψυχαναλυτικούς τόνους που δίνουν παραπανίσιο βάρος στους χαρακτήρες τους.

Όλη η εναρκτήρια σεκάνς της επίθεσης στο «καμουφλαρισμένο» ερευνητικό γραφείο του «Κόνδορα» (το κωδικό όνομα του ήρωα που υποδύεται ο Ρέντφορντ) είναι κομμένη και ραμμένη σε κανόνες σασπένς δίχως περιττά «στολίδια» σε μοντάζ ή μουσική (ιδιαίτερη επισήμανση στο score του Ντέιβ Γκρούζιν, που τονίζει ατμόσφαιρες όταν πρέπει αλλά και δημιουργεί ένα «κόντρα» στο genre κλίμα groove και jazzy συνθέσεων, εντελώς μέσα στο 70s vibe), η εξέλιξη της αφήγησης στήνεται με χαρακτηριστικά κατασκοπευτικής περιπέτειας καταδίωξης που λειτουργεί απολαυστικά και για το σημερινό κοινό, ενώ οι δεύτεροι ρόλοι που την πλαισιώνουν κρατούν καλά κρυμμένα τα μυστικά τους, αφήνοντας πάντα και υπονοούμενα για «πουλημένες» υπηρεσίες που απέχουν από το πατριωτικό καθήκον.

Η αληθοφάνεια της ταινίας του Πόλακ διατηρείται ακόμη και επιτρέπει στις «3 Μέρες του Κόνδορα» να αντέχουν στον χρόνο, χαρίζοντας απολαυστικές στιγμές «λαβυρινθώδους» δράσεις, με το φινάλε να ρίχνει αιχμηρές βολές κατά της υποτιθέμενης «ελευθερίας» του Τύπου, λίγους μόλις μήνες προτού το αμερικανικό κοινό σοκαριστεί παρακολουθώντας το σημαντικότερο (και πιο αποκαλυπτικό σε σχέση με τις τακτικές ενός αληθινού παρακράτους) φιλμ με παρόμοιο θέμα, το «Όλοι οι Άνθρωποι του Προέδρου» του Άλαν Τζ. Πακούλα.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Από το 1975 μέχρι σήμερα, ταινία είδους που βάζει τα γυαλιά χωρίς να την προδίδει ο χρόνος. Πόλακ στη σκηνοθεσία, Ρέντφορντ και Ντάναγουεϊ στην οθόνη. Τρέχα, μπας και αναπτύξεις λιγάκι το κριτήριό σου σε σχέση με τα «θρίλερ» που σου πλασάρουν το καλοκαίρι (κυρίως από ισπανόφωνες χώρες, όπως έχει επιβάλει η «μόδα» εσχάτως…). Σου κάνει «ντεμοντέ» το θέμα των επανεκδόσεων, ακόμη και των λιγότερο «σκουριασμένων»; Κάτσε στο Netflix σου, αγάπη μου, με τη σειρά σου και το κινητό λογκαρισμένο στο Instagram, μη σε ξεβολέψουμε άδικα…

MORE REVIEWS

ΘΑΝΑΤΟΣ ΣΤΗ ΒΕΝΕΤΙΑ

Ηττημένος από τη ζωή και την τέχνη του, ένας μεσήλικας συνθέτης αναζητά πρόσκαιρο καταφύγιο σε μία χολερική Βενετία που σκορπά θάνατο μέσα στην αιώνια ομορφιά της.

ΑΓΡΙΕΣ ΦΡΑΟΥΛΕΣ

Ένας ηλικιωμένος καθηγητής ταξιδεύει μαζί με τη νύφη του για να παραλάβει μια τιμητική διάκριση. Στο δρόμο θα συναντήσουν διάφορους ανθρώπους και ο καθηγητής θα αρχίσει να έχει οράματα για τη ζωή του.

Η ΕΥΤΥΧΙΑ

Η διαρκής ευτυχία του νεαρού οικογενειάρχη ξυλουργού Φρανσουά, παρέα με την γλυκυτάτη σύζυγό του Τερέζ και τα δύο μικρά τους παιδιά, διπλασιάζεται όταν γνωρίζει μια άλλη γυναίκα, την Εμιλί. Η ειδυλλιακή του ζωή άραγε θα συνεχιστεί όταν θελήσει να μοιραστεί τη νέα του μορφή ευτυχίας με την Τερέζ;

ΚΟΚΚΙΝΗ ΕΚΛΕΙΨΗ

Αργεντινή, μέσα δεκαετίας του '70. Ένας φερέγγυος δικηγόρος και αξιοσέβαστος οικογενειάρχης θα βρεθεί μπλεγμένος σε ένα γαϊτανάκι ψεμάτων και μυστικών, όταν ένας διάσημος ντετέκτιβ αρχίσει να διερευνά την ξαφνική και μυστήρια εξαφάνιση ενός ντόπιου νεαρού.

ΜΙΚΡΑ ΑΘΩΑ ΨΕΜΑΤΑ 2

Δέκα περίπου χρόνια μετά τον θάνατο του Λιντό, η παρέα μαζεύεται ξανά στο εξοχικό του Μαξ, με σκοπό να γιορτάσουν όλοι μαζί τα εξηκοστά του γενέθλια. Ο οικοδεσπότης τους, όμως, βρίσκεται στα όρια της κατάθλιψης και δεν παίρνει την καλοπροαίρετη έκπληξη με καλό μάτι. Μικρά αθώα ψέματα βγαίνουν και πάλι στην επιφάνεια.

MR KLEIN

MR KLEIN

Είναι ένας που βγαίνει να πάρει φαγητό για τους συναδέλφους του στο γραφείο κι όταν επιστρέφει, τους βρίσκει όλους τέζα. Μάθημα: πάρε και τα πόδια σου καμία φορά, όχι όλα απ’ τον ντελιβερά!