FreeCinema

Follow us

THE WAITER (2019)

  • ΕΙΔΟΣ: Θρίλερ
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Στηβ Κρικρής
  • ΚΑΣΤ: Άρης Σερβετάλης, Γιάννης Στάνκογλου, Κιάρα Τζενσίνι, Αλέξανδρος Μαυρόπουλος, Μαρία Καλλιμάνη, Αντώνης Μυριαγκός, Γιώργος Γλάστρας, Ελεάνα Φινοκαλιώτη
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 104'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΗ

Ο Ρένος είναι σερβιτόρος σε ένα παλιομοδίτικο ζαχαροπλαστείο της Κηφισιάς. Η ζωή του είναι μια σκέτη ρουτίνα, αλλά αυτό επιθυμεί. Ο μόνος γείτονας που γνωρίζει εξαφανίζεται δίχως ν’ αφήσει ίχνη. Και μια πρόσκληση σε γεύμα θα ανατρέψει τα πάντα στη ζωή του.

Είναι ωραίο να βλέπουμε απόπειρες για σινεμά ειδών στην Ελλάδα, πέραν της (πιο δραματικά) λαϊκής κωμωδίας, της εμπορικών προθέσεων (και συχνότερα τηλεοπτικών προδιαγραφών) νοσταλγίας και της κάθε… «παραξενιάς» με προορισμό τα ξένα κινηματογραφικά φεστιβάλ (εγώ το αποκαλώ και «international τουρισμό»). Δεν είναι ωραίο, όμως, αυτές να αποτελούν κακέκτυπα ξένων φιλμ, με επίδραση από συγκεκριμένους «hyped» σκηνοθέτες, τα οποία μπλέκουν τα μπούτια τους σε προθέσεις πολύ υψηλότερες των… σεναριακών τους δυνατοτήτων (δεν πηγαίνω καν στο θέμα budget, είναι μέγα taboo και αιτία για… χειρότερους καυγάδες!).

Το «The Waiter» αποτελεί ντεμπούτο μεγάλου μήκους στη μυθοπλασία για τον Στηβ Κρικρή και κάποια από τα… προβλήματα που ανέφερα παραπάνω όχι μόνο δεν τα αποφεύγει αλλά μάλλον πιστεύει ότι μπορεί να τα προσδιορίσει με έναν δικό του τρόπο δημιουργικά (ενώ τα «δανεικά κι αγύριστα» φωνάζουν από διαφορετικές αισθητικές πλευρές…). Ο Άρης Σερβετάλης υποδύεται έναν ιδιαίτερα επιμελή (στη ζωή του) και τυπικό (στο επάγγελμά του) σερβιτόρο κλασικού ζαχαροπλαστείου. Δεν έχει ιδιαίτερη επικοινωνία με τους υπόλοιπους ενοίκους του δικού του ορόφου στην πολυκατοικία όπου μένει. Αγαπά και φροντίζει φυτά εσωτερικού χώρου, προσέχει τα παπούτσια του να είναι γυαλισμένα και στη θέση τους, η τσάκιση του παντελονιού σωστά σιδερωμένη και ανθεκτική, η φαβορίτα… στην τρίχα. Τύπος αγνώστων λοιπών στοιχείων, ονόματι Μιλάν, μένει στο απέναντι διαμέρισμα και αν τύχει και συναντηθούν στον διάδρομο θα χαιρετίσουν ο ένας τον άλλον. Μέχρι εκεί. Μια νύχτα, ο σερβιτόρος θα δει έναν άγνωστο άνδρα (Γιάννης Στάνκογλου) να ανοιγοκλείνει την πόρτα τού απέναντι διαμερίσματος, λέγοντάς του πως ο Μιλάν απουσιάζει κι εκείνος φροντίζει τη γάτα του. Ο ήρωας θα βρει το κομμένο χέρι του Μιλάν (το αναγνωρίζει από ένα tattoo) σε κάδο σκουπιδιών, θα σοκαριστεί, αλλά δεν θα καταγγείλει το περιστατικό στην αστυνομία. Ο απέναντι, πλέον, αρχίζει να γίνεται «της προσκολλήσεως» και επιμένει να τον καλέσει σε δείπνο. Έχει μαγειρέψει κρέας…

Αν και ο Κρικρής διαθέτει μια ενδιαφέρουσα ματιά, η πρώτη του ταινία δεν παύει να αποτελεί ένα αγχωμένο mix από άπειρες ιδέες και αναφορές, οι οποίες εμπλουτίζουν την κεντρική ιστορία (εμπνευσμένη από ένα αληθινό περιστατικό εγκλήματος που διαδραματίστηκε στη Νέα Υόρκη στα τέλη της δεκαετίας του ’80). Η φιγούρα τού ήρωα θέλει να είναι κομμάτι τζαρμουσική (η μπλαζέ παρουσία, ο τόνος της φωνής και ο μερικός ναρκισσισμός του Σερβετάλη δεν αρκούν για να καλύψουν τα κενά στη σκιαγράφηση του χαρακτήρα, που έχει «ντυθεί» και αυτοσχέδιος βοτανολόγος, θυμίζοντας ακόμη εντονότερα τους αντικοινωνικά μοναχικούς μελβιλικούς ήρωες με ιδιαίτερα hobby ή συνήθειες), η όλη πλοκή κατά στιγμές παραπέμπει σε «Μπλε Βελούδο» (πόσο άκυρη η σκηνή στο bar με το lip-synch της «Σκλάβας» των Γιαννακόπουλου / Μουζάκη), ενώ η φονική υποπλοκή λες και έχει βγει από επεισόδιο του «Hannibal».

Η σαν φαντασίωση αμφιταλάντευση του σερβιτόρου για το αν έχει όντως διαπραχθεί αυτό το… ανθρωποφαγικό έγκλημα ή όχι σήκωνε καλύτερη διαχείριση από το σενάριο, αλλά εκεί ο Κρικρής το παιχνίδι το έχει χαμένο από νωρίς, με τις κάποιες δόσεις χιούμορ να προκαλούν μονάχα το μειδίαμα αντί να σώζουν την κατάσταση (βλέπε και την εντελώς άστοχη ένθεση του ζευγαριού που συναντιέται στο ζαχαροπλαστείο και παραγγέλνει vodka, μοιάζοντας με ένα ανέκδοτο το οποίο ολοκληρώνεται χωρίς punchline). Το «The Waiter» θα συνεχίζει να ξεχειλώνει την πλοκή του με αμφιλεγόμενο τρόπο, οδηγώντας το φιλμ σε δύο-τρία αμήχανα φινάλε που δεν κατορθώνουν να σε βγάλουν από τη (σταδιακά αυξανόμενη) πλήξη της αφήγησης και τα αδιέξοδα του σεναρίου. Διασώζεται το ωραίο score του Coti K, η σκηνογραφική επιμέλεια του Κώστα Παππά και οι ατμόσφαιρες της φωτογραφίας του Γιώργου Καρβέλα (ειδικά στα εσωτερικά του διαμερίσματος του σερβιτόρου και στη σεκάνς του δάσους). Την επόμενη φορά ο Κρικρής θα πρέπει να βρει τη δική του σκηνοθετική ταυτότητα για να τον αντιμετωπίσουμε πιο σοβαρά.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Κάποια ωραία καδραρίσματα και ένα κάποιο επίπεδο καλλιτεχνικού σχεδιασμού δεν επιτρέπουν σε ένα έργο είδους να επιζήσει των… σεναριακών κακουχιών. Το όνομα του σκηνοθέτη σημειώνεται, πάντως. Οι φανατικοί των θρίλερ ας είναι ενήμεροι από πριν διότι μπορεί και να βγουν από την αίθουσα με επιθετικές διαθέσεις ή την επιθυμία να προκαλέσουν φθορές στο ταμείο…


MORE REVIEWS

ΜΗΝ ΑΝΟΙΓΕΙΣ ΤΗΝ ΠΟΡΤΑ

Άνδρας που ζει μοναχικά σε ορεινή περιοχή, ανοίγει την πόρτα του σπιτιού του σε άγνωστη κοπέλα που, εν εξάλλω καταστάσει, του ζητά βοήθεια μέσα στη νύχτα, επικαλούμενη επίθεση πλάσματος (;) αγνώστου ταυτότητας και στοιχείων προς την ερευνητική ομάδα βιολόγων στην οποία ανήκει και είχε κατασκηνώσει στο παρακείμενο δάσος.

ΣΟΥΠΕΡ ΜΑΓΚΙ

H ζωή έχει γίνει λίγο πολύ απαιτητική για τη Σούπερ Μάγκι. Καθώς η εγκληματικότητα στην πόλη είναι σε ύφεση, περνά τον χρόνο της βοηθώντας στην απόφραξη αποχετεύσεων και στην υποβολή φορολογικών δηλώσεων, αντί να σώζει τον κόσμο. Σίγουρα δεν είχε επιλέξει κάτι τέτοιο! Όταν μια μοχθηρή ιδιοφυΐα της τεχνολογίας απειλεί να παγιδεύσει ολόκληρη την πόλη σε μια «τέλεια» προσομοίωση metaverse, η Μάγκι και ο Σουίτι πρέπει να συνεργαστούν για να σώσουν την κατάσταση για άλλη μια φορά. Μήπως είναι και η τελευταία περιπέτεια του δυναμικού ντουέτου;

Ο ΤΕΛΕΥΤΑΙΟΣ ΗΡΩΑΣ

Γερμανική πολυεθνική που επιθυμεί ν’ ανοίξει supermarket σε χωριό της Σλοβενίας στέλνει επιτόπου εκπρόσωπό της για αυτοψία. Εκείνη, όμως, πέφτει πάνω σε κάτι φευγάτους τύπους που για hobby τους έχουν… την αναπαράσταση μαχών του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου και ούτε ζωγραφιστούς δεν θέλουν να βλέπουν τους Γερμανούς!

ΟΙ ΑΝΤΙΠΑΛΟΙ

Ο Αρτ και ο Πάτρικ καψουρεύονται την Τάσι. Και οι τρεις τους παίζουν tennis επαγγελματικά. Και θέλουν να κερδίζουν. Αλλά στο… κρεβάτι τρίτος δε χωρεί.

ΖΩΝΤΑΝΟ ΠΝΕΥΜΑ

Κατά τη διάρκεια των καλοκαιρινών της διακοπών, η μικρή Σαλομέ βιώνει τον θάνατο της αγαπημένης της γιαγιάς. Εν μέσω οικογενειακών φιλονικιών περί των διαδικαστικών της κηδείας, το πνεύμα της μακαρίτισσας «στοιχειώνει» την αθώα πιτσιρίκα.