FreeCinema

Follow us

Η ΛΕΣΧΗ ΤΗΣ ΚΟΜΨΗΣ ΑΛΗΤΕΙΑΣ (2014)

(THE RIOT CLUB)

  • ΕΙΔΟΣ: Δραματικό Θρίλερ
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Λόνε Σέρφιγκ
  • ΚΑΣΤ: Σαμ Κλάφλιν, Μαξ Άιρονς, Ντάγκλας Μπουθ, Τζέσικα Μπράουν Φίντλεϊ, Σαμ Ριντ, Μπεν Σνέτσερ, Χόλιντεϊ Γκρέιντζερ, Τομ Χολάντερ, Τόνι Γουέι
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 107’
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: ODEON

Δύο εύποροι, αλλά σφόδρα διαφορετικών, ανταγωνιστικών πολιτικών αντιλήψεων πρωτοετείς φοιτητές του περίφημου Πανεπιστημίου της Οξφόρδης γίνονται – μετά αηδιαστικών κόπων και εξευτελιστικών βασάνων – μέλη στο περιβόητο, θρυλικό, ελιτίστικο Riot Club. Το (πολιτικό) μέλλον τους διαγράφεται έτσι λαμπρό, μέχρι που απειλείται να εκτροχιαστεί ανεπιστρεπτί μετά τα έκτροπα που λαμβάνουν χώρα στο παραδοσιακό δείπνο του Club.

Αν και καταπιάνεται με ένα άκρως ιντριγκαδόρικο θέμα, που είναι ελάχιστα έως καθόλου γνωστό εκτός βρετανικών συνόρων, αυτό είναι ένα κάθε άλλο παρά ιντριγκαδόρικο φιλμ. Παρόλο που, όπως και το θεατρικό στο οποίο βασίζεται (το «Posh» της – και σεναριογράφου εδώ – Λόρα Γουέιντ), αντλεί έμπνευση από το πραγματικό, επίσης περιβόητο, θρυλικό και εξωφρενικά ελιτίστικο Bullingdon Club (μέλη τού οποίου υπήρξαν όχι μόνο απανταχού βασιλιάδες, αλλά και οι Ντέιβιντ Κάμερον και Μπόρις Τζόνσον, νυν Πρωθυπουργός του Ηνωμένου Βασιλείου και Δήμαρχος του Λονδίνου, αντίστοιχα), είναι αδιανόητα άνευρο, βαρετά προβλέψιμο, ενοχλητικά κουραστικό και αδικαιολόγητα αντιπαθητικό.

Άνευρο κυρίως κινηματογραφικά, αφού αδυνατεί να κρύψει τις θεατρικές καταβολές του μη διαφοροποιώντας δημιουργικά τους εσωτερικούς – κατά βάση – χώρους στους οποίους κινείται. Είτε βρίσκεται μέσα στα προφανώς παλιά, ασφυκτικά γεμάτα και ουκ ολίγον γοτθικά δωμάτια των ιστορικών κτιρίων του Πανεπιστημίου, είτε στα λίγο πιο λιτά και μοντέρνα των εστιών, είτε έξω στους… μουσειακούς δρόμους της Οξφόρδης, είτε στην παραδοσιακά σκουρόχρωμη, παραφορτωμένη γκραβούρες και αναμνηστικά, κλασική pub (όπου διαδραματίζεται το δείπνο του Club), είναι βουτηγμένο σε ένα διαρκές, εκβιαστικό ημίφως, μια εξουθενωτική, ανεξήγητα μουδιασμένη μουντάδα. Άνευ εξάρσεων ή κορυφώσεων. Σα να βλέπεις παράσταση κατά την οποία τα σκηνικά αλλάζουν κανονικά, αλλά κάποιος έχει ξεχάσει να δουλέψει τα φώτα. Ή σα να έρχεσαι αντιμέτωπος με μια παράλογα επίπεδη γραμμή σε ένα καρδιογράφημα.

Προβλέψιμο, καθώς με περισσή ευκολία αναμασά κλισέ αιώνων. Γιατί όσο κι αν προσπαθεί η σαφώς ταλαντούχα, νεοφώτιστη ερμηνευτική του ομάδα (με επιφανέστερο τον μειλίχια δηλητηριώδη Κλάφλιν), τα μέλη του Riot Club προκύπτουν εξωφρενικά κακομαθημένοι, αλαζόνες, μοχθηροί, ρατσιστές (ακόμα και μεταξύ τους, αφού ο Έλληνας Ντιμίτρι δεν πρόκειται ποτέ να γίνει πρόεδρός τους) και φαλλοκράτες (αντιμετωπίζοντας όλες τις γυναίκες με τον ίδιο υποτιμητικό τρόπο – σαν σεξουαλικά αντικείμενα) βάνδαλοι, που πιστεύουν πως με τα χρήματα μπορούν να αγοράσουν τα πάντα, μόνο και μόνο επειδή είναι γόνοι πλουσίων, νεόπλουτων ή πάλαι ποτέ ευκατάστατων, αριστοκρατικών οικογενειών. Ανάμεσά τους, ο πιο ευσυνείδητος είναι – τι έκπληξη! – αριστερός και ο πιο ασυνείδητος – τυπικά – δεξιόστροφα συντηρητικός. Όλοι τους, προνομιούχοι, είναι οι κακοί, ενώ όλοι όσοι τούς περιβάλλουν, ακαδημαϊκοί ή εκπρόσωποι της μεσαίας και της εργατικής τάξεις (με μια λέξη, οι «φτωχοί» κατά το Riot Club) είναι απλά, ξεκάθαρα οι καλοί. Γιατί; Γιατί έτσι. Ή άσπρο ή μαύρο. Γκρίζο δεν έχει…

Κουραστικό επειδή το μεγαλύτερο κομμάτι του, το δεύτερο μισό του, στην pub, δεν αποτελεί τίποτα περισσότερο από την καταγραφή μιας κραιπάλης. Για τουλάχιστον ένα 30λεπτο, δηλαδή (που μπορεί και να σου φανεί… 5ωρο), δε βλέπεις τίποτα άλλο από ένα τσούρμο κωλόπαιδα να μπεκρουλιάζουν, να ουρλιάζουν, να αναλώνονται σε ασήμαντες, ρηχές συζητήσεις ή ανόητα παιχνίδια (με το φαΐ και το ποτό τους), να εξευτελίζουν αδιακρίτως τρεις γυναίκες (μια εργάτρια του σεξ, το κορίτσι ενός από τα δύο καινούργια τους μέλη και την κόρη τού εστιάτορα), να σπάνε, να σκίζουν και να καταστρέφουν ό,τι βρουν μπροστά τους, άνευ λόγου ή αιτίας.

Και αντιπαθητικό, γιατί σου… κουνάει διδακτικά το δάχτυλο για κάτι (πως οι ισχυροί που κυβερνούν αυτό τον κόσμο ελάχιστη επαφή έχουν συνήθως με την πραγματικότητα του μέσου ανθρώπου) που ίσως ξέρεις, έστω υποψιάζεσαι, και σίγουρα έχεις ξανακούσει (πολύ καλύτερα), χωρίς ίχνος από όσα (χαρακτήρες, πλοκή, σασπένς, χιούμορ) συνηγορούν στην κινηματογραφική διασκέδαση.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

«Μια πραγματικά επαίσχυντη βινιέτα σχεδόν υπεράνθρωπης φοιτητικής αλαζονείας, φιλαρέσκειας και ανοησίας». Έτσι, περιφρονητικά, περιγράφει πια ο νυν Δήμαρχος του Λονδίνου το πραγματικό Bullingdon Club, το οποίο αποτελεί πηγή έμπνευσης γι’ αυτό το μυθοπλαστικό Riot Club. Και αυτό αρκεί. Καθόλου περαιτέρω δε θα σε διαφωτίσει τούτο το φιλμ για το σκοτεινό παρασκήνιο της Οξφόρδης (και όχι μόνο). Δεν το ρίχνεις καλύτερα στην εξωκινηματογραφική μελέτη;


MORE REVIEWS

ΜΗΝ ΑΝΟΙΓΕΙΣ ΤΗΝ ΠΟΡΤΑ

Άνδρας που ζει μοναχικά σε ορεινή περιοχή, ανοίγει την πόρτα του σπιτιού του σε άγνωστη κοπέλα που, εν εξάλλω καταστάσει, του ζητά βοήθεια μέσα στη νύχτα, επικαλούμενη επίθεση πλάσματος (;) αγνώστου ταυτότητας και στοιχείων προς την ερευνητική ομάδα βιολόγων στην οποία ανήκει και είχε κατασκηνώσει στο παρακείμενο δάσος.

ΣΟΥΠΕΡ ΜΑΓΚΙ

H ζωή έχει γίνει λίγο πολύ απαιτητική για τη Σούπερ Μάγκι. Καθώς η εγκληματικότητα στην πόλη είναι σε ύφεση, περνά τον χρόνο της βοηθώντας στην απόφραξη αποχετεύσεων και στην υποβολή φορολογικών δηλώσεων, αντί να σώζει τον κόσμο. Σίγουρα δεν είχε επιλέξει κάτι τέτοιο! Όταν μια μοχθηρή ιδιοφυΐα της τεχνολογίας απειλεί να παγιδεύσει ολόκληρη την πόλη σε μια «τέλεια» προσομοίωση metaverse, η Μάγκι και ο Σουίτι πρέπει να συνεργαστούν για να σώσουν την κατάσταση για άλλη μια φορά. Μήπως είναι και η τελευταία περιπέτεια του δυναμικού ντουέτου;

Ο ΤΕΛΕΥΤΑΙΟΣ ΗΡΩΑΣ

Γερμανική πολυεθνική που επιθυμεί ν’ ανοίξει supermarket σε χωριό της Σλοβενίας στέλνει επιτόπου εκπρόσωπό της για αυτοψία. Εκείνη, όμως, πέφτει πάνω σε κάτι φευγάτους τύπους που για hobby τους έχουν… την αναπαράσταση μαχών του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου και ούτε ζωγραφιστούς δεν θέλουν να βλέπουν τους Γερμανούς!

ΟΙ ΑΝΤΙΠΑΛΟΙ

Ο Αρτ και ο Πάτρικ καψουρεύονται την Τάσι. Και οι τρεις τους παίζουν tennis επαγγελματικά. Και θέλουν να κερδίζουν. Αλλά στο… κρεβάτι τρίτος δε χωρεί.

ΖΩΝΤΑΝΟ ΠΝΕΥΜΑ

Κατά τη διάρκεια των καλοκαιρινών της διακοπών, η μικρή Σαλομέ βιώνει τον θάνατο της αγαπημένης της γιαγιάς. Εν μέσω οικογενειακών φιλονικιών περί των διαδικαστικών της κηδείας, το πνεύμα της μακαρίτισσας «στοιχειώνει» την αθώα πιτσιρίκα.