FreeCinema

Follow us

ΕΝΑΣ ΣΚΙΟΥΡΟΣ ΣΟΥΠΕΡ-ΗΡΩΑΣ (2014)

(THE NUT JOB)

  • ΕΙΔΟΣ: Animation
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Πίτερ Λεπενιότις
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 85’
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: ODEON

Σε μια φανταστική αμερικανική μεγαλούπολη, στα τέλη της δεκαετίας του ‘60, ο Σέρλι επιχειρεί να ολοκληρώσει τη μεγαλύτερη κομπίνα που έχει πραγματοποιήσει ποτέ… σκίουρος, με σκοπό να εξασφαλίσει ένα σεβαστό απόθεμα… φιστικιών για τους επόμενους χειμώνες. Το μόνο πρόβλημα είναι ότι για να τα καταφέρει, πρέπει να εμποδίσει μια… άλλη μεγάλη κομπίνα, για την ακρίβεια, ένα κανονικό ριφιφί, που στόχο έχει να αντικαταστήσει το χρυσό μιας τράπεζας με ένα σωρό σακιά ξηρούς καρπούς!

Ας πούμε τη μεγάλη αλήθεια από την αρχή. Αν μπορείς και διαβάζεις αυτό το κείμενο, μάλλον δε σε αφορά καθόλου ούτε η ταινία ούτε και οι χαρακτήρες της. Το μοναδικό που πραγματικά σε ενδιαφέρει να μάθεις είναι το πόσο… ανώδυνη ή επώδυνη θα είναι η συνοδεία τού παιδιού σου / ανιψιού σου / αδελφού σου στον κινηματογράφο το πρωί της Κυριακής ή νωρίς το απόγευμα μιας καθημερινής, ενώ έχεις σχηματίσει ολόκληρη λίστα με τους εναλλακτικούς τρόπους με τους οποίους θα μπορούσες να αξιοποιήσεις πιο παραγωγικά τον ίδιο χρόνο με τον μικρό σου φίλο. Τα νέα δεν είναι καλά από το μέτωπο, φοβάμαι.

Γιατί το «Ένας Σκίουρος Σούπερ-Ήρωας», πέρα από τον παραπλανητικό ελληνικό τίτλο, δεν έχει να επιδείξει ίχνος πρωτοτυπίας ή έστω μια ιδέα δημιουργικής τρέλας, παρά ακολουθεί σχηματικά για (ευτυχώς) λιγότερο από μιάμιση ώρα έναν αδιάφορο χαρακτήρα που έχουμε ξαναδεί σε ποικίλες παραλλαγές (ο παρεξηγημένος ήρωας, ο μοναχικός χαρακτήρας, ο άτυχος μέσα στις καλές προθέσεις του τύπος), ο οποίος περιτριγυρίζεται από ένα εξίσου γενικευμένο set ρόλων που κυμαίνονται από τον φαφλατά αλλά ουσιαστικά «κενό» γόη και τη μαχητική δεσποινίδα που εξαπατάται παρά τις καλές προθέσεις μέχρι τον καλοκάγαθο – κλώνο τού «Ρατατούη» – φίλο τού πρωταγωνιστή και έναν κακό (Ρακούν) σωστό… μαφιόζο. Η αυτοθυσία τού ήρωα, η σημασία της ομάδας πάνω από το ατομικό συμφέρον και η ύβρις τής ματαιότητας, που ίσως ξεχωρίσεις στην υπόθεση, χάνονται μέσα σε ένα γενικόλογο πλαίσιο και σε εξελίξεις που βλέπεις να διαγράφονται μπροστά στα μάτια σου πριν ακόμα συμβούν (όχι, δεν έχεις το κληρονομικό χάρισμα).

Αν και η ταινία αγχώνεται να κρατά συνεχώς ψηλά τους ρυθμούς μην και «λακίσει» ο μπόμπιρας και εναλλάσσει απελπισμένα σκηνές και ανατροπές τεστάροντας τις αντοχές τού ενήλικου θεατή, το τελειωτικό χτύπημα έρχεται όταν ακούγονται… οι νότες του «Gangnam Style», συνοδευτικό χαλί μιας κεντρικής σκηνής της ταινίας και υπέρτατη απόδειξη της ύπουλης διάθεσης των δημιουργών για… μαζική παιδική αποδοχή. Αυτή είναι η πραγματική τους κομπίνα! Ακόμα και όταν αποφασίσεις να το αγνοήσεις και να κρατήσεις στο μυαλό μερικές επιτυχημένες αναφορές στην «Επικίνδυνη Aποστολή» (με τα ακροβατικά του Σέρλι) ή την πρωτότυπη «Ληστεία… αλά Ιταλικά» (με την αναγκαστική αυτοκινητική καταδίωξη στο φινάλε), η επιστροφή του Psy, σε πλήρη, ψηφιακή εκδοχή να χορεύει το «Gangnam Style» με όλο το καστ στους τίτλους τέλους αναιρεί κάθε καλή πρόθεση.

Ενημερωτικά, η ταινία προβάλλεται στους κινηματογράφους μόνο μεταγλωττισμένη στα ελληνικά. Λογικό μεν λόγω θεματικής και ποιότητας αλλά στενάχωρο, καθώς έτσι χάνουμε ένα από τα λίγα ατού του φιλμ, τη φωνητική ερμηνεία της Μάγια Ρούντολφ στο ρόλο ενός (το μάντεψες) καλοκάγαθου… pug.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Με καμία περίπτωση αλλά ξέρω ότι αν το παιδάκι σου πάρει την απόφαση να το δει, δεν μπορείς να το μεταπείσεις. Εκτός αν… πηγαίνατε σε έναν ζωολογικό κήπο καλύτερα;

MORE REVIEWS

ΔΥΣΚΟΛΕΣ ΩΡΕΣ ΣΤΟ ΕΛ ΡΟΑΓΙΑΛ

Τέλη του ’60, κάπου έξω από την Καλιφόρνια. Επτά άγνωστοι με ξεχωριστά μυστικά και σκοπό βρίσκονται για μια βραδιά σε ένα απομονωμένο motel. Ποιοι θα καταφέρουν να κάνουν check out;

LORO

Τον λένε Σίλβιο. Είναι ο «μεγάλος» της Ιταλίας. Αλλά κάθε αναφορά σε πραγματικά πρόσωπα είναι εντελώς συμπτωματική…

ΚΤΗΝΟΣ

Νεαρή γυναίκα ερωτεύεται γοητευτικό απόκληρο και βασικό ύποπτο σειράς άγριων δολοφονιών που έχουν τρομοκρατήσει τη μικρή, απομονωμένη κοινότητα όπου ζει, μόνο για να έρθει τελικά αντιμέτωπη με το δικό της σκοτεινό παρελθόν.

PEPPERMINT

Χαροκαμένη γυναίκα βλέπει τους δολοφόνους συζύγου και κόρης να τη σκαπουλάρουν, καθώς επίορκοι δικαστές και διεφθαρμένοι αστυνομικοί καθαρίζουν για λογαριασμό τους. Εκείνη κάνει υπομονή, μένει στο παρασκήνιο και όταν κάποια χρόνια μετά νιώθει έτοιμη, αρπάζει τα όπλα γυρεύοντας εκδίκηση. Ο Νόμος τώρα είναι στα χέρια της...

ΠΟΘΟΣ

Πενηντάρης εργένης πληροφορείται από την πρώην σύντροφό του όχι μόνο πως όταν είχαν χωρίσει (είκοσι χρόνια πριν) εκείνη ήταν έγκυος, αλλά και πως ο γιος τους, Άνταμ, έχασε τη ζωή του σε αυτοκινητικό δυστύχημα. Ο νεόκοπος πατέρας ακούει τα νέα βάζοντας σκοπό να γνωρίσει έστω μετά θάνατον τον γιο του, αφού εν ζωή αγνοούσε την ύπαρξή του.