FreeCinema

Follow us

Η ΚΑΛΟΓΡΙΑ (2018)

(THE NUN)

  • ΕΙΔΟΣ: Τρόμου
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Κόριν Χάρντι
  • ΚΑΣΤ: Ντεμιάν Μπιτσίρ, Ταΐσα Φαρμίγκα, Ζονάς Μπλοκέ, Μπόνι Άαρονς, Ίνγκριντ Μπίσου, Σάρλοτ Χόουπ, Σάντρα Τέλες
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 96'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: TANWEER

Ρουμανία, αρχές δεκαετίας του ’50. Νεαρή καλόγρια αυτοκτονεί σε απομονωμένο μοναστήρι. Το Βατικανό θεωρεί πως η υπόθεση πρέπει να ερευνηθεί και στέλνει εκεί ιερέα με τραυματικό παρελθόν (από περίπτωση δαιμονισμένου αγοριού) και ασκούμενη μοναχή. Είναι το σατανικό στοιχειό μιας αγνώστου ταυτότητας καλόγριας το μοναδικό πράγμα που πρέπει να τους τρομάζει ή θα πρέπει να αντιμετωπίσουν και άλλες δυνάμεις του Κακού;

Θησαυρός αποδείχτηκε το project της ταινίας τρόμου «Το Κάλεσμα» (2013), καθώς ακολουθήθηκε από μια σειρά ιδιαίτερα προσοδοφόρων sequel ή spin-off (μαζί με τα φιλμ της κούκλας «Annabelle» (2014). Αναπτύσσοντας ακόμη περισσότερο το backstory της μυθολογίας του franchise (πλέον), οι παραγωγοί του αποφασίζουν εδώ να ρίξουν άπλετο… σκοτάδι στην περίπτωση μιας σατανικής μορφής με το παρουσιαστικό καλόγριας, η οποία εμφανίστηκε ως υποπλοκή με ιδιαίτερα απειλητικές προθέσεις στο «Κάλεσμα 2» (2016), αφήνοντας υπόνοιες ότι θα πρωταγωνιστήσει στο κοντινό μέλλον. Όπως και συνέβη, δηλαδή.

Μια ατμόσφαιρα old-school τρόμου διαπνέει την «Καλόγρια», η οποία με λίγη φροντίδα στη χρωματική παλέτα της θα μπορούσε να φλερτάρει ακόμη περισσότερο με το κλίμα των κλασικών βρετανικών παραγωγών της Hammer (ουκ ολίγες ήταν οι στιγμές στις οποίες το μυαλό μου ταξίδευε μέχρι το «The Gorgon» του 1964!), κάτι που ενδεχομένως σκέφτηκαν και ο Κόριν Χάρντι και ο Τζέιμς Γουάν (συν-σεναριογράφος, σκηνοθέτης στα δύο πρώτα «Καλέσματα» και υπεύθυνος για κάποια εξωτερικά reshoots που έγιναν εδώ), αλλά δεν φέρνουν εις πέρας με συνέπεια ή πραγματικό ενδιαφέρον. Σχεδόν όπως και στο σύνολο του φιλμ, υπάρχει μια αίσθηση κόντρας για τον προσανατολισμό θέματος και αισθητικής, με το σενάριο να περιλαμβάνει πολλές γκρίζες ζώνες στο επεξηγηματικό κομμάτι της παρουσίας της καλόγριας / δαίμονα (που γνωρίζαμε ότι ακούει στο όνομα Βάλακ από το «Κάλεσμα 2» κιόλας).

Μοιραία, η «Καλόγρια» εμφανίζει ακόμη μια υποπλοκή από το παρελθόν, η οποία (έστω) συνδέεται με τον ομώνυμο χαρακτήρα, όμως ποτέ δεν αναλύεται επαρκώς η προϊστορία της, μπλέκοντας την ύπαρξη του μοναστηριού με κάτι ιδιαίτερα εξωπραγματικό και σαφώς δαιμονικό. Η έλλειψη εστίασης σε αυτό το κομμάτι είναι που πλήττει κάπως την αφήγηση, με την κορύφωση του φιλμ να σκορπίζει ανάμεσα σε σκηνές έντασης και… αντιχριστιανικού μένους (με την υποστήριξη στερεοτυπικών συμβόλων). Ο μύθος της φρικαλέας στην όψη μοναχής μένει ασαφής και όχι αρκετός για να στηρίξει το οικοδόμημα της ταινίας, αφήνοντας την υποψία ότι (όπως συνέβη και με την «Annabelle») ίσως πρέπει να περιμένουμε ένα κάπως πιο διαφωτιστικό prequel, πράγμα παράδοξο, αν ρωτάς κι εμένα, αφού η «Καλόγρια» χρονικά τοποθετείται πριν από όλα τα υπόλοιπα κεφάλαια του franchise (κοινώς, πόσο ακόμη θα το μπερδέψουν, πια;).

Όχι ακριβώς αποτυχία, αλλά σίγουρα χαμένη ευκαιρία, η «Καλόγρια» αποτελεί ένα ανομοιογενές υλικό από παλιομοδίτικο τρόμο (χωρίς να τολμάει να ξεφύγει προς την πιο gore πλευρά τού πράγματος) και καλοδεχούμενα ίχνη χιούμορ (ενίοτε ακόμη και ο υποτιτλισμός το υποστηρίζει έξυπνα αυτό) και προσφέρει ένα ψυχαγωγικό, ατμοσφαιρικό αποτέλεσμα για το νεολαιίστικο κοινό που μαθαίνει το horror genre στα multiplex, χωρίς να ζητά κάτι το πραγματικά αξιομνημόνευτο. Τουλάχιστον, δεν κατεβάζεις… Παναγίες και καντήλια όπως στα περισσότερα PG-13 (και ντροπιαστικά παιδιάστικα σε θέαμα) ανοσιουργήματα «τρόμου» του σήμερα (respect για την προσήλωση της παραγωγής τούτου του franchise στο R rating).

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Με πολλούς fans της σειράς ταινιών το «Κάλεσμα» και στην Ελλάδα, αυτή η «Καλόγρια» έχει εξασφαλισμένη επιτυχία. Όσοι απογοητεύτηκαν πικρά με το περσινό «Annabelle: Creation», να ξέρουν ότι τούτο εδώ αναπτερώνει κάπως το ηθικό και προσφέρει ωραίες στιγμές παλιομοδίτικης ατμόσφαιρας τρόμου. Κρίμα που η ιστορία δεν δύναται να χτίσει πιο ουσιαστικά τη μυθολογία της ηρωίδας και της αρχής… όλων των κακών και συμφορών που (στη συνέχεια) ταλαιπώρησαν το ζεύγος των Γουόρεν. Οι purists του genre θα βρουν πολλά πράγματα για να γκρινιάξουν, προφανώς. Εν συνόλω, τίμια το φοράει το ράσο της αυτή η «Καλόγρια».

MORE REVIEWS

ΔΥΣΚΟΛΕΣ ΩΡΕΣ ΣΤΟ ΕΛ ΡΟΑΓΙΑΛ

Τέλη του ’60, κάπου έξω από την Καλιφόρνια. Επτά άγνωστοι με ξεχωριστά μυστικά και σκοπό βρίσκονται για μια βραδιά σε ένα απομονωμένο motel. Ποιοι θα καταφέρουν να κάνουν check out;

LORO

Τον λένε Σίλβιο. Είναι ο «μεγάλος» της Ιταλίας. Αλλά κάθε αναφορά σε πραγματικά πρόσωπα είναι εντελώς συμπτωματική…

ΚΤΗΝΟΣ

Νεαρή γυναίκα ερωτεύεται γοητευτικό απόκληρο και βασικό ύποπτο σειράς άγριων δολοφονιών που έχουν τρομοκρατήσει τη μικρή, απομονωμένη κοινότητα όπου ζει, μόνο για να έρθει τελικά αντιμέτωπη με το δικό της σκοτεινό παρελθόν.

PEPPERMINT

Χαροκαμένη γυναίκα βλέπει τους δολοφόνους συζύγου και κόρης να τη σκαπουλάρουν, καθώς επίορκοι δικαστές και διεφθαρμένοι αστυνομικοί καθαρίζουν για λογαριασμό τους. Εκείνη κάνει υπομονή, μένει στο παρασκήνιο και όταν κάποια χρόνια μετά νιώθει έτοιμη, αρπάζει τα όπλα γυρεύοντας εκδίκηση. Ο Νόμος τώρα είναι στα χέρια της...

ΠΟΘΟΣ

Πενηντάρης εργένης πληροφορείται από την πρώην σύντροφό του όχι μόνο πως όταν είχαν χωρίσει (είκοσι χρόνια πριν) εκείνη ήταν έγκυος, αλλά και πως ο γιος τους, Άνταμ, έχασε τη ζωή του σε αυτοκινητικό δυστύχημα. Ο νεόκοπος πατέρας ακούει τα νέα βάζοντας σκοπό να γνωρίσει έστω μετά θάνατον τον γιο του, αφού εν ζωή αγνοούσε την ύπαρξή του.

MR KLEIN

MR KLEIN

Είναι μια καλόγρια που τρομοκρατεί ένα μοναστήρι και πάνε να της σπάσουν τον τσαμπουκά ένας του Βατικανού και μια πιτσιρίκα που δεν έχει ορκιστεί για το ράσο ακόμα. Σαν τριολέ τσοντούλα θα μας άλλαζε την Πίστη! Κρίμα…