FreeCinema

Follow us

ΚΑΪΡΟ ΕΜΠΙΣΤΕΥΤΙΚΟ (2017)

(THE NILE HILTON INCIDENT)

  • ΕΙΔΟΣ: Αστυνομικό Δράμα
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Τάρεκ Σάλεχ
  • ΚΑΣΤ: Φάρες Φάρες, Μαρί Μαλέκ, Γιάσερ Αλί Μάχερ, Σιλμάν Νταζί, Χάνια Αμάρ
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 106'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: SEVEN FILMS

Πτώμα όμορφης τραγουδίστριας ανακαλύπτεται σε δωμάτιο του ξενοδοχείου Χίλτον στο Κάιρο. Αστυνομικός ντετέκτιβ αναλαμβάνει την εξιχνίαση της υπόθεσης, αντιλαμβάνεται όμως πως οι ανώτεροί του μάλλον δεν καίγονται ιδιαίτερα να ανακαλυφθεί ο πιθανός δολοφόνος.

Τοποθετώντας την πλοκή της ταινίας του τον Ιανουάριο του 2011, τις παραμονές δηλαδή της εξέγερσης του λαού της Αιγύπτου εναντίον του καθεστώτος του Προέδρου Χόσνι Μπουμπάρακ, ο σκηνοθέτης Τάρεκ Σάλεχ δίνει σε αυτό το – καθαρόαιμο κατά τα άλλα – νουάρ φιλμ μια έντονη πολιτική χροιά που λειτουργεί σαν καθρέφτης μιας ολόκληρης εποχής για την πατρίδα του. Το Κάιρο που βλέπουμε, δηλαδή… η Καζαμπλάνκα όπου έγιναν τα γυρίσματα, μιας και οι αιγυπτιακές Αρχές του αρνήθηκαν τη σχετική άδεια, είναι μια βρώμικη πόλη (με όλες τις έννοιες της λέξης), στην οποία συνυπάρχουν η απόλυτη φτώχεια με τον άφθονο πλούτο. Οι δύο αυτοί κόσμοι θα βρεθούν στο διάβα του ντετέκτιβ Νορεντίν, καθώς ξετυλίγει το κουβάρι της υπόθεσης δολοφονίας που έχει λάβει χώρα εντός του πολυτελούς Χίλτον της πρωτεύουσας της χώρας.

Ο Νορεντίν έχει όλα τα χαρακτηριστικά του τυπικού νουάρ ήρωα, όπως τα έχουμε μάθει από τα χρυσά χρόνια του είδους της δεκαετίας του ’40. Είναι καλοντυμένος, αρρενωπός, μοναχικός, καπνίζει αρειμανίως, πίνει, ενώ δεν φαίνεται να έχει καμία απολύτως ηθική αναστολή. Η απροκάλυπτη διαφθορά που κυριαρχεί εντός του αστυνομικού τμήματος στο οποίο υπηρετεί υπό τις διαταγές του θείου του (με τον νεποτισμό να είναι προφανώς ο κανόνας σε όλους τους τομείς της αιγυπτιακής διακυβέρνησης), δεν τον έχει αφήσει ασυγκίνητο. Απέχοντας από το να χαρακτηριστεί ο… Σέρπικο της Βορείου Αφρικής, δεν διστάζει να βουτήξει το πορτοφόλι της νεκρής τραγουδίστριας Λαλένα για να βγάλει ένα extra μεροκάματο, καθώς ο άρρωστος πατέρας του έχει ανάγκη από φροντίδα. «Πες μου απλά πώς τα έκλεψες», του αναφέρει εκείνος καθώς παίρνει τα χρήματα, γνωρίζοντας άριστα τον κόσμο στον οποίο κινείται ο γιος του, προσφέροντας παράλληλα μια από τις πολλές κυνικές ατάκες που έχει γράψει ο Σάλεχ, δείχνοντας πως έχει μελετήσει καλά το είδος που υπηρετεί εδώ.

Ξεκινώντας την έρευνά του γι’ αυτό που αρχικά μοιάζει με έγκλημα πάθους, και με το οποίο οι περισσότεροι φαίνεται να θέλουν να ξεμπερδεύουν στα γρήγορα, ανακαλύπτει την παρουσία πλούσιου βουλευτή, μεγαλοεργολάβου και προσωπικού φίλου του Προέδρου Μπουμπάρακ στο δωμάτιο της δολοφονίας, τον οποίο του υποδεικνύει η πάμφτωχη Σουδανή καθαρίστρια του ξενοδοχείου, που άκουσε αλλά και είδε μέρος του σκηνικού του φόνου ενώ εργαζόταν. Για λόγους που, αρχικά, περισσότερο με περιέργεια έχουν να κάνουν παρά με κάποια ηθική έκλαμψη, ο Νορεντίν αποφασίζει να μην υπακούσει στις άνωθεν διαταγές, έχοντας πλήρη επίγνωση του τι αυτό μπορεί να σημαίνει για την καριέρα του. Σκαλίζοντας την υπόθεση, καταφέρνει και βρίσκει τη φοβισμένη μετανάστρια που εντωμεταξύ έχει εξαφανιστεί από το ξενοδοχείο, ανακρίνει τον πέραν πάσης υποψίας και υπό καθεστώς βουλευτικού ασύλου ύποπτο (ο οποίος συν τοις άλλοις τυγχάνει να είναι ένας εκ των ιδιοκτητών του Χίλτον!), ακολουθεί το νήμα βασικού στοιχείου – κλειδιού που μόνο αυτός έχει στην κατοχή του, με κατάληξη σε ύποπτα στέκια πάντα, ενώ όπως κάθε νουάρ ήρωας που σέβεται τον εαυτό του, μπλέκει με μοιραία γυναίκα και φίλη τού θύματος, κάτι που θα τον οδηγήσει σε περαιτέρω εκπλήξεις, πόσω μάλλον και σε περισσότερα πτώματα.

Ο Σάλεχ καθιστά αδιαμφισβήτητο το γεγονός πως η πολιτική είναι συνυφασμένη με κάθε σχεδόν πτυχή της ζωής, διαπερνώντας το φιλμ του με μια λεπτή ένταση καθώς αυτό καταγράφεται εν είδει ντοκιμαντέρ, μέρα με τη μέρα. Η προσπάθειά του, όμως, να συνδέσει την Επανάσταση της 25ης Ιανουαρίου με μία τυπική υπόθεση φόνου, τον κάνει να χάσει τον βασικό του σεναριακό στόχο, καθώς η αστυνομική πλευρά της ταινίας από ένα σημείο και μετά στερείται ιδιαίτερου μυστηρίου, παρά τα ένα-δύο twists που κρατά σαν άσσους στο μανίκι. Παραλληλίζει την πορεία τού καθεστώτος Μουμπάρακ με αυτήν της καριέρας του αστυνόμου Νορεντίν, ο οποίος μέσω μια σειράς απερίσκεπτων ενεργειών (για τα δεδομένα του περιβάλλοντος στο οποίο κινείται, τουλάχιστον), συνειδητοποιεί εγκαίρως πως έχει μπλέξει σε κάτι πολύ μεγάλο, από το οποίο θα μπορέσει να ξεφύγει χρησιμοποιώντας υπέρ του την οργή που σιγοβράζει στην πόλη του Καΐρου. Κρύβει μια αφέλεια ο επίλογος της ιστορίας που διηγείται ο Σαλέχ, δεν αφαιρεί όμως αυτό κάτι από τη βέβαιη γοητεία της ταινίας του, που στέκει σαν ένας έντιμος φόρος τιμής στο αυθεντικό νουάρ.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Ο αστυνομικός Νορεντίν μπορεί να μιλάει αραβικά, δεν έχει να ζηλέψει όμως και πολλά από τους Αμερικάνους συναδέλφους του που έδρασαν στο σινεμά των δεκαετιών του ’40 και του ’50. Ο συνδυασμός μυστηρίου και πολιτικής δεν φθάνει τα επίπεδα ενός «Chinatown», παρουσιάζει όμως μια τόσο πρόσφατη, κοντινή μας γεωγραφικά πραγματικότητα, που σε κάποια σημεία της δεν διαφέρει και πολύ από τα καθ’ ημάς. Τα γνώριμα στερεότυπα και η συμπαγής αφήγηση καθιστούν το φιλμ προσιτό σε μια ευρεία γκάμα κοινού, η ρημάδα η γλώσσα όμως είναι βέβαιον πως θα αποτρέψει (δυστυχώς) τους νεαρότερους.

MORE REVIEWS

ΔΥΣΚΟΛΕΣ ΩΡΕΣ ΣΤΟ ΕΛ ΡΟΑΓΙΑΛ

Τέλη του ’60, κάπου έξω από την Καλιφόρνια. Επτά άγνωστοι με ξεχωριστά μυστικά και σκοπό βρίσκονται για μια βραδιά σε ένα απομονωμένο motel. Ποιοι θα καταφέρουν να κάνουν check out;

LORO

Τον λένε Σίλβιο. Είναι ο «μεγάλος» της Ιταλίας. Αλλά κάθε αναφορά σε πραγματικά πρόσωπα είναι εντελώς συμπτωματική…

ΚΤΗΝΟΣ

Νεαρή γυναίκα ερωτεύεται γοητευτικό απόκληρο και βασικό ύποπτο σειράς άγριων δολοφονιών που έχουν τρομοκρατήσει τη μικρή, απομονωμένη κοινότητα όπου ζει, μόνο για να έρθει τελικά αντιμέτωπη με το δικό της σκοτεινό παρελθόν.

PEPPERMINT

Χαροκαμένη γυναίκα βλέπει τους δολοφόνους συζύγου και κόρης να τη σκαπουλάρουν, καθώς επίορκοι δικαστές και διεφθαρμένοι αστυνομικοί καθαρίζουν για λογαριασμό τους. Εκείνη κάνει υπομονή, μένει στο παρασκήνιο και όταν κάποια χρόνια μετά νιώθει έτοιμη, αρπάζει τα όπλα γυρεύοντας εκδίκηση. Ο Νόμος τώρα είναι στα χέρια της...

ΠΟΘΟΣ

Πενηντάρης εργένης πληροφορείται από την πρώην σύντροφό του όχι μόνο πως όταν είχαν χωρίσει (είκοσι χρόνια πριν) εκείνη ήταν έγκυος, αλλά και πως ο γιος τους, Άνταμ, έχασε τη ζωή του σε αυτοκινητικό δυστύχημα. Ο νεόκοπος πατέρας ακούει τα νέα βάζοντας σκοπό να γνωρίσει έστω μετά θάνατον τον γιο του, αφού εν ζωή αγνοούσε την ύπαρξή του.