FreeCinema

Follow us

ΤΟ ΣΙΝΙΚΟ ΤΕΙΧΟΣ (2016)

(THE GREAT WALL)

  • ΕΙΔΟΣ: Επική Φαντασία
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Ζανγκ Γιμού
  • ΚΑΣΤ: Ματ Ντέιμον, Πέδρο Πασκάλ, Γουίλεμ Νταφόου, Τιάν Τζινγκ, Άντι Λάου, Λου Χαν
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 104'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: UIP

Δύο τυχοδιώκτες, που αναζητούν την πυρίτιδα στην Κίνα του 1100 μ.Χ., συλλαμβάνονται και φυλακίζονται στο Σινικό Τείχος, για να διαπιστώσουν την ύπαρξη τερατώδους απειλής που αποτελεί και την αιτία για την οποία ο άνθρωπος κατασκεύασε αυτό το γιγάντιο έργο. Δυστυχώς για εκείνους, έπεσαν πάνω στο χειρότερο timing, καθώς τα τέρατα, όπως κάθε 60 έτη, ξυπνούν και βρίσκονται σε θέση μάχης.

Η παράξενη καριέρα (και φιλμογραφία) του Ζανγκ Γιμού, του μάλλον πιο φημισμένου Κινέζου σκηνοθέτη στην ιστορία του σινεμά, μοιράζεται μεταξύ λαϊκών μελοδραμάτων, art-house «μπιμπελό» και περιπετειών πολεμικών τεχνών με την πιο λυρική τετραχρωμία που γνώρισε το είδος. Από το 1991 και το (υποψήφιο για το Όσκαρ καλύτερου ξενόγλωσσου φιλμ) «Σήκωσε τα Κόκκινα Φανάρια», ο Γιμού θα μπορούσε να έχει προσανατολιστεί στη Δύση και να εξελιχθεί σε κάτι πιο… χολιγουντιανό. Παρέμεινε, όμως, στην πατρίδα του, χτίζοντας ένα όνομα σεβαστό, που μέχρι και τελετή έναρξης και λήξης Ολυμπιακών Αγώνων (το 2008, στο Πεκίνο) «υπέγραψε» δημιουργικά.

Μπορεί για μεγάλη μερίδα της κριτικής, το «Σινικό Τείχος» να είναι η μεγαλύτερη… κατρακύλα στην καλλιτεχνική πορεία του Γιμού, όμως το φιλμ αποτελεί ένα σχεδόν υβριδικό και πρωτοφανές παράδειγμα παραγωγής, που δύσκολα συγκρίνεται με οτιδήποτε έχουμε παρακολουθήσει στο είδος της επικής φαντασίας από το παγκόσμιο σινεμά μέχρι σήμερα! Εάν περιμένεις ανάπτυξη ιστορίας ή σενάριο με βάθος εδώ, ατύχησες. Εάν περιμένεις να ανοίξει διάπλατα το μάτι σου, όμως, δεν υπάρχει αντίλογος. Η ταινία αυτή προσφέρει ό,τι υπόσχεται: θέαμα μεγέθους.

Οι δύο κεντρικοί ήρωες (ο Ματ Ντέιμον και ο Πέδρο Πασκάλ του «Game of Thrones») είναι μισθοφόροι που αναλαμβάνουν κάθε δύσκολη αποστολή σε όποιο μέρος του πλανήτη, αρκεί στο τέλος να αμειφθούν πλουσιοπάροχα. Αναζητώντας την πυρίτιδα στην Κίνα, χαμένοι κάπου στην έρημο, θα αναμετρηθούν με μια άγνωστη δύναμη που εξολοθρεύουν (ή τρέπουν σε φυγή;), κρατώντας αντί αναμνηστικού το άκρο ενός μάλλον τερατώδους πλάσματος, το οποίο θα αποτελέσει και το «διαβατήριο» της ελευθερίας τους, αφού συλληφθούν από τη στρατιά του Σινικού Τείχους. Οι Κινέζοι πολεμιστές θα εντυπωσιαστούν από αυτό το αποδεικτικό στοιχείο της πάλης με τα Τάο Τέι, αρχαία τέρατα που γεννήθηκαν από την απληστία του ανθρώπου και κάθε 60 χρόνια κάνουν την εμφάνισή τους πάνω από την επιφάνεια της γης για να τον πολεμήσουν, κάθε επόμενη φορά ακόμη πιο σκληρά και με πιο περίτεχνη στρατηγική.

Μονάχα αυτή είναι η βασική πλοκή της ταινίας, που προσφέρει ασταμάτητες σκηνές μαχών και συγκρούσεων με τα τέρατα, μέσα σε ένα εικαστικό περιβάλλον που δεν μοιάζει με προγενέστερες κινηματογραφικές εμπειρίες, διατηρώντας έντονα το πολιτισμικό στοιχείο της Κίνας και αναμειγνύοντας την ακραία σε μελέτη προσοχή στη λεπτομέρεια της σκηνογραφίας (οι πολεμικές μηχανές που φτιάχτηκαν κανονικότατα είναι ασύλληπτες) με θαυμαστά χορογραφημένους σχηματισμούς επίθεσης του γήινου στρατού, δίπλα στις ψηφιακές ορδές των τεράτων (που φέρνουν στο νου τις τακτικές με τις οποίες σκαρφάλωναν σα μπουλούκι τα ζόμπι του «Παγκόσμιος Πόλεμος Ζ»).

Η κάθε επιτυχημένη αναχαίτιση ακολουθείται από μια πιο ισχυρή επίθεση κατά του Σινικού Τείχους, με τις ανθρώπινες απώλειες να αυξάνονται διαρκώς και τα τέρατα να… διορθώνουν τα λάθη της κάθε προηγούμενης επίθεσης, με σκοπό να προσπεράσουν το απόρθητο τείχος και να προχωρήσουν προς το εσωτερικό της Κίνας και, σταδιακά, να καταλάβουν τα πάντα! Ο Γουίλιαμ (Ντέιμον), φυσικά, θα μετατραπεί σε ηρωικό πρότυπο και συμπολεμιστή των Κινέζων, αφήνοντας πίσω του τα «λάφυρα» της πυρίτιδας που κρύβεται σε μεγάλες ποσότητες σε αποθήκη εντός του τείχους και θα ρισκάρει τα πάντα για την προστασία του ανθρώπινου είδους, σε σκηνές ανθολογίας οι οποίες κορυφώνονται με ένα τεράστιο πανηγύρι συγκρούσεων από γη και ουρανό, τις οποίες δεν θα σχολιάσω εκτενώς προς αποφυγήν… spoilers.

Το «Σινικό Τείχος» υπάρχει (και δημιουργήθηκε) με μοναδικό σκοπό να προσφέρει μεγαλειώδες θέαμα, ασυνήθιστο σε σύλληψη, είναι η αλήθεια, και μάλλον αποτελεί ένα creative breakthrough «πείραμα» για την έναρξη μιας πιο στενής συνεργασίας μεταξύ Χόλιγουντ και Κίνας. Ακόμη κι αν δεν επιτυγχάνει σε κάθε τομέα, δεν ξεγελάει τον θεατή που ζητά να καταναλώσει απίστευτες εικόνες και να βυθιστεί στο κάθισμά του, απολαμβάνοντας επικές μάχες, στο πλαίσιο του φανταστικού πάντοτε. Αν ζητάς πιο ουσιαστικές εξηγήσεις στα ερωτήματα που θα θέτεις κατά τη διάρκεια του φιλμ, σίγουρα δεν είχες τη διάθεση να δεις ένα επικό παραμύθι σε τούτες τις γιορτές…

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Υψηλή αισθητική, όλη η παράδοση θεάματος του κινεζικού σινεμά και επικές μάχες με τρομακτικά, ψηφιακά τέρατα. Αν «φτιάχτηκες» από την περιγραφή, αυτό ακριβώς θα απολαύσεις. Αν το όνομα του Ζανγκ Γιμού σου είναι γνώριμο από τα πιο παραδοσιακά του φιλμ ασιατικών τεχνών ή τα πιο καραμπινάτα μελοδράματά του, εδώ θα πάθεις… Χόλιγουντ! Και μάλλον δεν το έχεις στο να φοράς και το 3D το γυαλί… Σαν ψυχαγωγικό κατασκεύασμα, μετράει. Σαν οτιδήποτε άλλο, σκοντάφτει σε κάμποσα από τα σκαλοπάτια του περίφημου τείχους…

MORE REVIEWS

ΔΕΝ ΕΙΜΑΙ Ο ΝΕΓΡΟΣ ΣΟΥ

Μέσα από κείμενα του συγγραφέα Τζέιμς Μπόλντουιν, τούτο το ντοκιμαντέρ αναλύει την αμερικανική Ιστορία σε συσχετισμό με το ρατσιστικό συναίσθημα και τη βία κατά των μαύρων πολιτών, με άξονες την αντιμετώπιση του φυλετικού ζητήματος από το σινεμά του Χόλιγουντ και τρεις περιπτώσεις δολοφονημένων ηγετικών μορφών της πάλης για ίσα δικαιώματα στις ΗΠΑ.

LINES

Ελλάδα. Μια νύχτα κρίσης. Επτά άτομα, λυγίζοντας, καταφεύγουν στην ίδια hotline βοήθειας - αλλά δεν τους συνδέει μόνο αυτό. Μιλάτε, (δε) σας ακούμε...

ΕΠΙΚΙΝΔΥΝΕΣ ΨΑΡΙΚΕΣ ΑΠΟΣΤΟΛΕΣ

Ένας μικρός καρχαρίας «μπαμπού» θα κάνει τα πάντα προκειμένου να προστατέψει μια ντουζίνα καρχαριάκια από τα χέρια δυο ανήλικων λαθροκυνηγών, επιστρατεύοντας τη βοήθεια των πιστών του φίλων.

HAPPY END

Μεγαλοαστική οικογένεια της Βόρειας Γαλλίας έχει βυθιστεί στην απαθή εσωστρέφεια του πλούσιου βίου της. Αυτοκτονικός παππούς, εργασιομανής κόρη, άπιστος γιος, ανεπρόκοπος εγγονός, ένοχη εγγονή. Happy end; Last year.

ΑΡΔΕΝΝΕΣ

Δύο αδέλφια κακοποιοί χωρίζονται όταν μια ληστεία πάει στραβά και ο ένας καταλήγει στη φυλακή. Μερικά χρόνια μετά, ο άλλος έχει ακολουθήσει έναν «καθαρό» δρόμο, προφανώς και όχι το μοναδικό πράγμα το οποίο θα τους φέρει σε σύγκρουση.