FreeCinema

Follow us

Ο ΑΞΕΧΑΣΤΟΣ ΜΗΝΑΣ (2014)

(THE GRAND SEDUCTION)

  • ΕΙΔΟΣ: Κομεντί
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Ντον ΜακΚέλαρ
  • ΚΑΣΤ: Μπρένταν Γκλίσον, Τέιλορ Κιτς, Γκόρντον Πίνσεντ, Λιάν Μπάλαμπαν
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 113’
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: NEO FILMS

Οι 100 και κάτι νοματαίοι – ντόπιοι ενός παρηκμασμένου ψαροχωριού στο νησί Νιουφάουντλαντ του Καναδά σκαρφίζονται πιθανά και απίθανα τεχνάσματα για να… αποπλανήσουν τον περαστικό, για ένα μηνά στα μέρη τους, νεαρό γιατρό, Πολ Λιούις, να γίνει μόνιμος κάτοικος, ώστε να εξασφαλίσουν συνεργασία με βιομήχανο και να αποφύγουν την οικονομική καταστροφή.

Το θαυμάσιο «Ο Εγγλέζος που Ανέβηκε ένα Λόφο και Κατέβηκε ένα Βουνό» από το 1995 μου καρφώθηκε στο μυαλό από τα πρώτα λεπτά αυτού του καναδέζικου φιλμ (που αποτελεί αγγλόφωνο remake του επίσης καναδέζικου, αλλά γαλλόφωνου, «La Grande Séduction» του 2003). Λες και αυτός «Ο Αξέχαστος Μήνας» αποτελεί ένα ακόμα κομμάτι του puzzle μιας σειράς ταινιών με την ίδια θεματολογία: το πώς δηλαδή σύσσωμοι οι κάτοικοι ενός μικρού χωριού συνεργάζονται για να πετύχουν απίθανα, φαινομενικά αδύνατα εγχειρήματα, ώστε να εξασφαλίσουν ένα καλύτερο αύριο για την ιδιαίτερη πατρίδα τους, την οποία αρνούνται πεισματικά να εγκαταλείψουν.

Έτσι, παρόλο που ο εν λόγω «Εγγλέζος» ανεβαίνει και κατεβαίνει ένα λόφο που έγινε βουνό στην Ουαλία του 1917, ενώ ο Δρ. Λιούις περνάει έναν αξέχαστο μήνα στο λιμανάκι Τικλ Κόουβ του Νιουφάουντλαντ του σήμερα, αμφότερες οι ταινίες σε… αποπλανούν με χαρακτηριστική αμεσότητα. Μια αμεσότητα που ευφραίνει καρδίαν, χάρη στο διακριτικό κι όμως τόσο διαπεραστικό, φλεγματικό χιούμορ της (το οποίο, όπως και οι περισσότεροι νυν κάτοικοι του Νιουφάουντλαντ, κατάγεται από τη Μεγάλη Βρετανία και ειδικά την πιο… προχώ, Βόρεια και μη, αυτόνομη Ιρλανδία), εκφρασμένο από μια ομάδα… γήινων, αφτιασίδωτων ποιητών ήθους, οι οποίοι μπορεί να έχουν περάσει από το Χόλυγουντ, ακούσια ή εκούσια, όμως, δεν επωμίσθηκαν τo – larger than life – σταριλίκι που συχνά συνεπάγεται.

Με πρώτο βιολί (κυριολεκτικά, αφού για μια ακόμη φορά, μετά τα «Επιστροφή στο Cold Mountain» και «Μάικλ Κόλινς, Ο Επαναστάτης», επιδεικνύει τις ικανότητες του στο συγκεκριμένο έγχορδο επί της οθόνης, αλλά και μεταφορικά) τον πάντα αθόρυβα, αλλά ουσιαστικά, από κάθε άποψη γενναιόδωρα πληθωρικό και πολυσχιδή Γκλίσον στο ρόλο του πολυμήχανου Δημάρχου, και απόλυτα εναρμονισμένα δεύτερα τον… ζεν γερο-σοφό του χωριού, Πίνσεντ («Το Υστερόγραφο μιας Σχέσης») και τον σχεδόν αγνώριστο στην εδώ αποτελεσματική, ερμηνευτική λιτότητά του, Κιτς (που έγινε star στις ΗΠΑ χάρη στο τηλεοπτικό «Friday Night Lights», αλλά μετά έφαγε τα μούτρα του στην εξόρμησή του στη μεγάλη οθόνη εξαιτίας των εμπορικά αποτυχημένων «Battleship» και «John Carter»), αυτή η ταινία αποκλείεται να μη σου φτιάξει τη διάθεση. Ειδικά κατά τη διάρκεια ενός από, ή όλων των επεισοδίων της προετοιμασίας και εξέλιξης του πιο… γεια σου παιχνιδιού cricket που είδες ποτέ, της παρακολούθησης των τηλεφωνικών συνομιλιών του γιατρού από τις δύο νοικοκυρές / ορχήστρες / θείτσες για όλες τις δουλειές του χωριού, του παραπλανητικού πήγαιν’ έλα σύσσωμων των κατοίκων ανάμεσα στο bar και την εκκλησία ή του εναλλακτικά αθώου… τριολέ στο κρεβάτι τού Σάιμον – Πίνσεντ, μην ξαφνιαστείς αν πιάσεις τον εαυτό σου να… γουργουρίζει από ευχαρίστηση.

Μ’ αυτά και μ’ αυτά καθημερινοί, οικείοι προβληματισμοί όπως η ανάγκη του να δουλεύεις, του να είσαι και να αισθάνεσαι παραγωγικός, όχι ως προϋπόθεση επιβίωσης, αλλά αυτοεκπλήρωσης και ευτυχίας, καθώς και η – τόσο παρεξηγημένη στη χώρα μας τελευταία – ανάπτυξη, όταν γίνεται ανθρωποκεντρική μέσα στο πλαίσιο μιας ευνομούμενης κοινωνίας, επικοινωνούντα αβίαστα, αποκτούν σημασία και γίνονται τόσο τροφή για τη σκέψη, όσο και ανακουφιστική συμπαράσταση. Δυστυχώς, τίποτα απ’ όλα αυτά δε θα διαρκέσει για πολύ. Γιατί αν και αυτός ο «Μήνας» έπεται σχεδόν μια δεκαετία του προαναφερθέντος «Εγγλέζου», δεν καταφέρνει να ολοκληρώσει την ιστορία του εξίσου απρόοπτα και πρωτότυπα με εκείνον. Η έκβαση του διλήμματος του γιατρού να φύγει ή να μείνει γίνεται από νωρίς αδιανόητα προβλέψιμη, ειδικά από τη στιγμή που το σύμπαν συνωμοτεί, θαρρείς, ώστε να του την κάνει πανεύκολη. Το ρομάντζο του με την ταχυδρόμο του χωριού, Καθλίν (στο ρόλο της οποίας, στη Μπάλαμπαν, οι μύστες του «Supernatural» θα αναγνωρίσουν την αγαπημένη τού Σαμ στον 8ο κύκλο), είναι τόσο απογοητευτικά υποανάπτυκτο και… ουρανοκατέβατο, όσο και αδικαιολόγητα ο χαρακτήρας τής συγκεκριμένης. Και το προκαθορισμένο happy-end, αν και κλείνει χαριτωμένα και ικανοποιητικά τον κύκλο της ιστορίας αυτής της ταινίας, σε αφήνει με μια αίσθηση αποκλιμάκωσης και ουχί αποκορύφωσης.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Θες να περάσεις δύο (παρά κάτι) ευχάριστες ώρες, ενώ ταυτόχρονα όχι μόνο θα ξεφύγεις από τα προβλήματα ης καθημερινότητας, αλλά και θα αισθανθείς συμπαράσταση και κατανόηση για αυτά; Σπεύσε. Θες να δεις μια αναπάντεχη και ασυνήθιστη κινηματογραφική κομεντί υψηλής τέχνης; Θα μείνεις ανικανοποίητος. Είσαι νοσταλγός του «Εγγλέζου που Ανέβηκε ένα Λόφο και Κατέβηκε ένα Βουνό» ή έχεις παρ’ ελπίδα δει το πρωτότυπο, γαλλόφωνο, επίσης καναδέζικο, «La Grande Séduction»; Άσε, το έχεις ξαναδεί το έργο, καλύτερα.


MORE REVIEWS

ΑΜΠΙΓΚΕΪΛ

Ασύνδετη ομάδα παρανόμων απάγει ανήλικη μπαλαρίνα, με τη φήμη ότι πρόκειται για την κόρη ζάμπλουτου ο οποίος θα δώσει ασυζητητί το τεράστιο ποσό των λύτρων που θα του ζητηθεί. Η μικρή Άμπιγκεϊλ, όμως, δεν είναι ένα κοινό, απροστάτευτο κοριτσάκι…

ΕΜΦΥΛΙΟΣ ΠΟΛΕΜΟΣ

Σε ένα κοντινό, δυστοπικό μέλλον, η Αμερική σπαράσσεται από τον διχασμό ενός Εμφυλίου που έχει μετατρέψει τη χώρα σε αληθινή ζώνη πολέμου. Καθώς μία ισχυρή φατρία ανταρτών κατευθύνεται προς τον Λευκό Οίκο για να σκοτώσει τον Πρόεδρο, μία φωτορεπόρτερ και η ομάδα συνεργατών της αγωνίζεται να προλάβει να φτάσει στη Γουόσινγκτον πριν να είναι αργά.

DEMON SLAYER: KIMETSU NO YAIBA - HASHIRA TRAINING

Ο Τάνζιρο, ο Γκένια και η Νέζουκο καταδιώκουν έναν δαίμονα Ανώτερης Τάξης στα δάση του Χωριού Ξιφασκίας, με τον πρώτο ν’ αντιμετωπίζει ένα θανάσιμο δίλημμα. Βγαίνει κερδισμένος, αλλά δεν πρόκειται να χαρεί τη νίκη του, μιας και ο Άρχοντας Μούζαν θέλει να εκμεταλλευτεί εκείνη της «μολυσμένης» Νέζουκο έναντι του ήλιου!

MIA AND ME: Η ΤΑΙΝΙΑ

Όταν η Μία επιστρέφει στο παλιό εξοχικό σπίτι της οικογένειας με τον παππού της, η πέτρα στο μαγικό της βραχιόλι φωτίζει ξαφνικά - ένα κάλεσμα για βοήθεια! Μέσω μιας αστραφτερής πύλης, μεταφέρεται στον φανταστικό κόσμο των μονόκερων της Σεντοπίας. Εκεί συναντά τον μονόκερο Στόρμι και τον Ίκο, ένα ξωτικό από το Νησί Λώτους, το οποίο χρειάζεται απεγνωσμένα τη βοήθειά της. Ο Τόξορ, ένας αποκρουστικός κακός που μοιάζει με βατράχι, θέλει να κατακτήσει το νησί με μαύρη μαγεία.

ΜΗ ΜΟΥ ΛΕΣ ΨΕΜΑΤΑ

Διάσημος συγγραφέας επιστρέφει στη γενέτειρά του έπειτα από τριανταπέντε χρόνια απουσίας, προκειμένου να παραστεί σε επετειακές εκδηλώσεις. Η τυχαία συνάντηση με τον γιο παλιού συμμαθητή του, ο οποίος υπήρξε ο πρώτος του εφηβικός έρωτας, ξετυλίγει το κουβάρι των αναμνήσεων, αλλά και των συγκρούσεων.