FreeCinema

Follow us

Ο ΥΠΟΨΗΦΙΟΣ (2018)

(THE FRONT RUNNER)

  • ΕΙΔΟΣ: Βιογραφικό Πολιτικό Δράμα
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Τζέισον Ράιτμαν
  • ΚΑΣΤ: Χιού Τζάκμαν, Βέρα Φαρμίγκα, Τζ. Κ. Σίμονς, Μαρκ Ο’Μπράιεν, Μόλι Έφρεϊμ, Κρις Κόι, Άλεξ Καρπόφσκι, Σάρα Πάξτον, Τζος Μπρένερ, Τόμι Ντιούι, Όλιβερ Κούπερ, Μαμούντου Άθι, Άλφρεντ Μολίνα, Τζον Μπέντφορντ Λόιντ
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 113'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: FEELGOOD

Στις 13 Απριλίου του 1987, ο Γερουσιαστής Γκάρι Χαρτ ανακοινώνει επίσημα την υποψηφιότητά του για το προεδρικό χρίσμα του Δημοκρατικού κόμματος. Δείχνει να είναι το απόλυτο φαβορί, ίσως και ο επόμενος Πρώτος Πολίτης των ΗΠΑ. Τρεις εβδομάδες αργότερα, παραιτείται. Εξαιτίας ενός μεγάλου σκανδάλου.

Εξαιρετικός ψυχογράφος της αμερικανικής κοινωνίας και του απλού ανθρώπου στο σήμερα, ο Τζέισον Ράιτμαν επιστρέφει μετά το επίσης φετινό (!) και σαφώς υποτιμημένο «Tully» για να μας δώσει… την πιο μέτρια ταινία από το σύνολο της φιλμογραφίας του (εντάξει, μαζί με το «Labor Day» του 2013). Τι πήγε στραβά εδώ; Παραδόξως, το ακόμη μεγαλύτερο ατού του Ράιτμαν: το σενάριο!

Το πρόβλημα με τον «Υποψήφιο» είναι η ανυπαρξία της σεναριακής εστίασης επάνω σε κάτι συγκεκριμένο. Το θέμα της απότομης (ηθικής) πτώσης που οδήγησε τον Γερουσιαστή Γκάρι Χαρτ στην παραίτηση από τη διεκδίκηση του προεδρικού χρίσματος του Δημοκρατικού κόμματος, ενός ανθρώπου που είχε τα φόντα να κατεβεί στις εκλογές του 1988 με σοβαρές πιθανότητες να γίνει ο επόμενος Πρόεδρος της Αμερικής, δίνει μια πολύ ζουμερή «πρώτη ύλη» για προσέγγιση χαρακτήρων όσο και κριτική των δομών μιας ολόκληρης κοινωνίας. Ποιο ήταν το αμάρτημα του Χαρτ; Ήταν παντρεμένος και μοιχός. Και ήταν ίσως η πρώτη περίπτωση μεταστροφής του αμερικανικού Τύπου (πόσω μάλλον του πολιτικού reportage), που από την καθαρή δημοσιογραφία και την ενημέρωση πέρασε στην αντίπερα όχθη των ρυπαρών tabloid, αναζητώντας σκανδαλιστικά στοιχεία, έως και ενοχοποιητικές φωτογραφίες, με μια αδηφάγα όρεξη να μπουκάρει ακόμη και μέσα σε κρεβατοκάμαρες!

Όπως μπορεί να φανταστεί (εύκολα) κανείς, ήδη υπάρχει στο σενάριο μια τριπλέτα από ζητήματα: η πολιτική, τα media και η ανθρώπινη αξιοπρέπεια ή η αδυναμία ενός «κοινού θνητού» να αντισταθεί στους πειρασμούς (της Εύας!). Σταδιακά, ο ρόλος της απατημένης συζύγου του Χαρτ, μαζί με το άλλο «θύμα» της υπόθεσης, την ξανθιά που δεν θέλει να την αποκαλούν «bimbo» επειδή έκανε σεξ με έναν πολιτικό (μια δουλίτσα, ένα ρουσφετάκι ζητούσε στην τελική…), προσθέτουν σε όλους αυτούς τους θεματικούς άξονες του «Υποψηφίου» και μια πιο φεμινιστική ματιά η οποία έχει ενδιαφέρουσες πτυχές (ειδικά στις σκηνές διαλόγου της ξανθιάς με μια νεαρή γυναίκα που συμμετέχει στην ομάδα της καμπάνιας του Χαρτ), όμως μπλέκει τα μπούτια της μεταξύ «politically correct» στερεοτύπων και αμηχανίας να πει τα πράγματα όπως πραγματικά είναι.

Μέσα στην εξέλιξη της αφήγησης, ο Ράιτμαν χάνει τον έλεγχο του φιλμ, που πλέον δεν καταλαβαίνουμε τι θέλει να πει. Πέραν της ρεπορταζιακού χαρακτήρα διαπίστωσης, ότι από τότε οι εφημερίδες έπαψαν να είναι αξιόπιστες και παραδόθηκαν σε ένα κύμα λαϊκισμού και πολέμου εντυπώσεων, μιας «an eye for an eye» κόντρας μεταξύ εκδοτών για να μην πέσουν οι πωλήσεις. Και είναι κρίμα, γιατί όλο αυτό το παρασκήνιο του κόσμου των εφημεριδάδων στην Αμερική το ανέπτυξε τόσο εύστοχα ο Στίβεν Σπίλμπεργκ με το «The Post», μόλις πέρσι. Η δουλειά του Ράιτμαν ήταν να πλησιάσει τον άνθρωπο, όπως τόσο καλά ξέρει να κάνει (σχεδόν πάντα). Και, ατυχώς, από τούτο το φιλμ ο κεντρικός χαρακτήρας είναι σχεδόν… απών! Όπως η κάμερα που δεν τον ακολουθεί ποτέ στη σεξουαλική συνεύρεσή του σ’ εκείνο το yacht, λες και ο Ράιτμαν δεν έχει το δικαίωμα να «κρυφοκοιτάξει» σκανδαλιστικά, αφήνοντας (και) μια λανθάνουσα εντύπωση «μυστηρίου», ότι μπορεί και αν μην είχε συμβεί κάτι. Κουλουβάχατα, δηλαδή…

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Έξυπνες ατάκες, σαρκαστικό χιούμορ, χρήσιμη ματιά παρασκηνίων πολιτικής καμπάνιας και λειτουργίας του Τύπου, αλλά από μια περίοδο που μοιάζει τόσο μακρινή σ’ εμάς, πλέον. Και, ακόμη χειρότερα, γύρω από έναν Αμερικανό πολιτικό που οι περισσότεροι Έλληνες ούτε θυμούνται, ούτε χρειάζεται να τους απασχολεί. Επί μέρους στοιχεία και σκηνές μαρτυρούν σοβαρή δουλειά, αλλά ο κεντρικός ήρωας παραμένει πάντοτε «αχαρτογράφητος» εσωτερικά, αφήνοντας τον θεατή παγερά αδιάφορο να τον αντιμετωπίσει με νοιάξιμο. Ο Χιού Τζάκμαν δεν είναι τόσο ανεπαρκής υποκριτικά, απλά εδώ δεν έχει «βάθρο» χαρακτήρα για να πατήσει και να τον εξελίξει. Ωραίες φιγούρες στους δεύτερους ρόλους. Αν το υπολογίζατε για «οσκαρικό», αλλάξτε δρόμο…

MORE REVIEWS

Ο ΠΑΡΑΛΙΑΣ

Ο Moondog είναι ένα αλάνι του Μαϊάμι που έχει σαν μοναδική έγνοια τη μαστούρα και το πιοτί. Κάθε μέρα. Όλο το 24ωρο.

BRIGHTBURN: ΖΩΝΤΑΝΗ ΚΟΛΑΣΗ

Αγνώστου ταυτότητος αντικείμενο πέφτει από τον ουρανό σε στάβλο αγροικίας ζευγαριού που αγωνίζεται να φέρει στον κόσμο ένα παιδί. Περιέχει μορφή ζωής που μοιάζει με κανονικό μωρό! Το εξωγήινο αγόρι θα μεγαλώσει μαζί τους χωρίς να γνωρίζει το παραμικρό για την προέλευσή του. Ώσπου να εμφανιστούν κάποια περίεργα σημάδια…

ΤΟ ΠΡΟΒΛΗΜΑ ΜΟΥ ΕΙΣΑΙ ΕΣΥ!

Η Ιβόν, χήρα ενός υψηλόβαθμου αστυνομικού που τιμάται για την ανδρεία του, ανακαλύπτει τυχαία πως ό,τι γνώριζε για τη ζωή του ήταν ένα ψέμα. Ανάμεσα στα πολλά που είχε κάνει ο άντρας της, θα μάθει ότι είχε ενοχοποιήσει κι έναν αθώο για να καλύψει δικά του εγκλήματα. Όταν εκείνος βγει από τη φυλακή, η Ιβόν θα προσπαθήσει να διορθώσει τα πράγματα.

ΤΟ ΣΟΥΤΙΕΝ

Μηχανοδηγός εμπορικής αμαξοστοιχίας βρίσκει σφηνωμένο στη μηχανή του ένα... σουτιέν. Πηγαίνοντας πόρτα πόρτα στη γειτονιά απ’ όπου καθημερινά περνά το δρομολόγιό του, αποφασίζει να βρει με κάθε τρόπο την ιδιοκτήτριά του!

ΣΚΟΤΩΣΑ ΤΟ ΑΦΕΝΤΙΚΟ ΜΟΥ

Μια πρώην εστεμμένη και νυν ξεπεσμένη θα αναγκαστεί να επιστρέψει στη γενέτειρά της προς αναζήτηση εργασίας. Εκεί θα βρει δουλειά σε ένα εργοστάσιο κονσερβοποιίας, σύντομα όμως πρόκειται να βρεθεί βαθιά μπλεγμένη όταν κατά λάθος... σκοτώσει το αφεντικό της!