FreeCinema

Follow us

ΚΑΘΑΡΣΗ: Η ΑΡΧΗ (2018)

(THE FIRST PURGE)

  • ΕΙΔΟΣ: Θρίλερ Φαντασίας
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Τζέραρντ ΜακΜάρεϊ
  • ΚΑΣΤ: Γουαϊ’λάν Νοέλ, Λεξ Σκοτ Ντέιβις, Τζοϊβάν Γουέιντ, Μάγγα, Πατς Ντάρα, Μαρίσα Τομέι, Ροτίμι Πολ
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 98'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: UIP

Σε ένα κοντινό μέλλον οικονομικής εξαθλίωσης και τεράστιας ανεργίας, οι New Founding Fathers of America γίνονται Κυβέρνηση και πειραματίζονται για πρώτη φορά με το project «Κάθαρση», αποσκοπώντας στη μείωση του πληθυσμού, κατά προτίμηση από λαϊκές συνοικίες και κατώτερα κοινωνικά στρώματα.

Δεν θυμάμαι ξανά περίπτωση όπου ένα prequel εμπορικά πετυχημένου franchise απομακρύνεται σχεδόν ολοκληρωτικά από το concept και το περιεχόμενο της… πρώτης ταινίας. Όσο κι αν προσπαθεί να παραστήσει την «Αρχή» της «Κάθαρσης», το πρωτότυπο φιλμ του 2013 φαντάζει σαν μια εντελώς άλλη ταινία, κάνοντάς σε σήμερα να απορείς για την ένθεση του «The Purge» σε τούτον τον τίτλο. Τελικά, ο κυρίως συνδετικός κρίκος με τα προηγούμενα είναι το φτηνό κόστος παραγωγής και τα (αδικαιολόγητα) τεράστια έσοδα που (εξακολουθεί να) φέρνει πίσω.

Η πρώτη ταινία του Τζέιμς ΝτεΜόνακο ήταν ένα ενδιαφέρον θρίλερ εγκλεισμού που διατηρούσε καλό ρυθμό στο σασπένς του και περνούσε μερικά προκλητικά κοινωνικά ερωτήματα γύρω από τη χαλιναγώγηση της βίας και μια ενδεχόμενη αντιστροφή των νόμων στην εγκληματικότητα, επιτρέποντας σε κάθε Αμερικανό πολίτη να βγάζει το άχτι του για 12 ώρες, μια φορά τον χρόνο. Η επιτυχία της original «Κάθαρσης» (η οποία περιέργως δεν είχε προβληθεί στη χώρα μας), ειδικά στις ΗΠΑ, μας υποχρέωσε να δούμε την εξέλιξη του ευρήματος… όχι με τα καλύτερα αποτελέσματα, και ο ερχομός ενός prequel, το οποίο θα μας αποκάλυπτε (;) από πού και πώς ξεκίνησαν όλα αυτά, προϊδέαζε για κάτι το υποσχόμενο. Ατυχώς, «Η Αρχή» σε ελάχιστα πράγματα θυμίζει τα προηγούμενα μέρη του franchise, σε βαθμό να μην είσαι σίγουρος ότι… μπήκες στο σωστό έργο!

Το παρασκηνιακό μέρος του στησίματος του project «Κάθαρση» παραμένει θολό και ασαφές, δίχως σεναριακή βαρύτητα, με το μεγαλύτερο μέρος του φιλμ να αναλώνεται στις λαϊκές συνοικίες του Στάτεν Άιλαντ, στο οποίο «φρουρούνται» οι παίκτες (και τα θύματα…) της πρώτης, πειραματικής υλοποίησης ενός ελεύθερου συλλήψεων και έγερσης ευθυνών για εγκλήματα δωδεκάωρου. Αν και στο ξεκίνημα παρακολουθούμε τη «στρατολόγηση» των συμμετεχόντων δολοφόνων σε σχετικά interviews, με βασικό δέλεαρ τις χρηματικές αμοιβές, σταδιακά τον πρώτο ρόλο στην πλοκή παίρνουν μέλη από street gangs μαύρων που σχετίζονται με το οργανωμένο έγκλημα και έχουν έναν άλλο, δικό τους «πόλεμο» να αντιμετωπίσουν, καθώς υπάρχει η προβλέψιμη κόντρα συμμοριών για τον έλεγχο του εμπορίου ναρκωτικών στους δρόμους.

Ξαφνικά, συνειδητοποιείς ότι το ταξικό σχόλιο της original «Κάθαρσης»… έχει πάει περίπατο, για να παρακολουθήσεις σήμερα ένα πιο «hip» σκηνικό μαύρης κοινότητας σε exploitation φιλμικό φόντο που σχεδόν το σκάει ακόμη και από το genre του θρίλερ! Οι διάφορες υποπλοκές (ειδικά εκείνη του Skeletor) έρχονται, χάνονται και επανέρχονται σε ένα περιβάλλον καταδίωξης, στο οποίο ο εστιασμός δεν γίνεται στο εγκληματικό παιχνίδι αλλά στο ποια συμμορία θα βγει αλώβητη και κερδισμένη, δίπλα σε βαλτούς μισθοφόρους που συμπληρώνουν τα κενά της μικρής προσέλευσης «παικτών» για την «Κάθαρση». Με βλακωδώς στερεότυπο τρόπο για φιλμ το οποίο κυριεύεται από την παρουσία μαύρων ηθοποιών, οι ομάδες εκτελεστών σε αποστολή της Κυβέρνησης είναι… λευκοί, ενώ το ενδυματολογικό μέρος παραπέμπει σε Ναζί που νομίζεις ότι έχουν βγει από το νορβηγικό «Død Snø» (2009), με εμβόλιμες παρουσίες κουκουλοφόρων τύπου KKK.

Χωρίς συνέπεια στα βασικά χαρακτηριστικά του franchise, «Η Αρχή» χάνει κάθε μπούσουλα ιστορίας και κάπου κοντά στο τελευταίο ημίωρο προσπαθεί να ανεβάσει τους ρυθμούς της, με μια μεγάλη σεκάνς αναμέτρησης εντός πολυκατοικίας, όπου οι σκοτωμοί γίνονται περισσότερο βίαιοι και τα… πολεμοφόδια φτάνουν και στο μέγεθος ρουκέτας ή άλλων εκρηκτικών μηχανισμών. Δίχως ταύτιση με τους χαρακτήρες ή νοιάξιμο για το ποιοι θα επιζήσουν, όμως, το άκουσμα της σειρήνας που σηματοδοτεί τη λήξη της πρώτης «Κάθαρσης», μόλις που θα σου θυμίσει τι έβλεπες επί μιάμιση ώρα. Πού κολλάει… η συνέχεια του πρώτου φιλμ που παρακολουθήσαμε το 2013; Μονάχα στο ότι ο διωκόμενος ήρωας ήταν μαύρος. Και… τρέχοντας, έφτασε σε πιο σικάτη γειτονιά. Τα υπόλοιπα… μην τα ψάχνεις!

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Με μια κάποια κορύφωση που αγωνίζεται να δικαιολογήσει την ύπαρξη αυτού του prequel, το «Κάθαρση: Η Αρχή» απέχει αρκετά από τα υπόλοιπα μέρη του franchise, αφήνοντας τις εκτελέσεις της «Κάθαρσης» σχεδόν σε… δεύτερη μοίρα (!), με το πολιτικό και κοινωνικό σχόλιο να χάνει την υπόστασή του, πόσω μάλλον και το (ενίοτε) αναρχικό του χιούμορ. Δυστυχώς, όχι μια… καλή «Αρχή». Στο πλαίσιο μιας περιπέτειας καταδίωξης, στέκει σαν μια απλή B-μουβιά δίχως όραμα, με πτωχές καρπεντερικές αναφορές (ή «κλοπές»…).


MORE REVIEWS

ΜΗΝ ΑΝΟΙΓΕΙΣ ΤΗΝ ΠΟΡΤΑ

Άνδρας που ζει μοναχικά σε ορεινή περιοχή, ανοίγει την πόρτα του σπιτιού του σε άγνωστη κοπέλα που, εν εξάλλω καταστάσει, του ζητά βοήθεια μέσα στη νύχτα, επικαλούμενη επίθεση πλάσματος (;) αγνώστου ταυτότητας και στοιχείων προς την ερευνητική ομάδα βιολόγων στην οποία ανήκει και είχε κατασκηνώσει στο παρακείμενο δάσος.

Ο ΤΕΛΕΥΤΑΙΟΣ ΗΡΩΑΣ

Γερμανική πολυεθνική που επιθυμεί ν’ ανοίξει supermarket σε χωριό της Σλοβενίας στέλνει επιτόπου εκπρόσωπό της για αυτοψία. Εκείνη, όμως, πέφτει πάνω σε κάτι φευγάτους τύπους που για hobby τους έχουν… την αναπαράσταση μαχών του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου και ούτε ζωγραφιστούς δεν θέλουν να βλέπουν τους Γερμανούς!

ΟΙ ΑΝΤΙΠΑΛΟΙ

Ο Αρτ και ο Πάτρικ καψουρεύονται την Τάσι. Και οι τρεις τους παίζουν tennis επαγγελματικά. Και θέλουν να κερδίζουν. Αλλά στο… κρεβάτι τρίτος δε χωρεί.

ΖΩΝΤΑΝΟ ΠΝΕΥΜΑ

Κατά τη διάρκεια των καλοκαιρινών της διακοπών, η μικρή Σαλομέ βιώνει τον θάνατο της αγαπημένης της γιαγιάς. Εν μέσω οικογενειακών φιλονικιών περί των διαδικαστικών της κηδείας, το πνεύμα της μακαρίτισσας «στοιχειώνει» την αθώα πιτσιρίκα.

ΧΩΡΙΣ ΟΞΥΓΟΝΟ

Στο Μπρούκλιν του 2039, με τη ζωή να έχει σχεδόν εξαφανιστεί εξαιτίας της απώλειας οξυγόνου, μια οικογένεια επιστημόνων έχει βρει τη βιώσιμη λύση να αναπνέει… εντός της οικίας της, για να γίνει στόχος απρόσκλητων επισκεπτών που ή ζητούν τη βοήθειά της για ν’ αναπαράγουν τον τεχνολογικό εξοπλισμό της ή επιδιώκουν να πάρουν τη θέση της.