FreeCinema

Follow us

ΤΟ ΜΕΓΑΛΟ ΣΟΡΤΑΡΙΣΜΑ (2015)

(THE BIG SHORT)

  • ΕΙΔΟΣ: Δράμα
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Άνταμ ΜακΚέι
  • ΚΑΣΤ: Κρίστιαν Μπέιλ, Στιβ Καρέλ, Ράιαν Γκόσλινγκ, Μπραντ Πιτ, Ρέιφ Σπολ, Χέιμις Λίνκλεϊτερ, Τζέρεμι Στρονγκ, Φιν Γουίτροκ, Τζον Μάγκαρο
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 130'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: UIP

Η ιστορία της «φούσκας» με τις υποθήκες κατοικιών στις ΗΠΑ που οδήγησε στο σκάνδαλο των τιτλοποιημένων ενυπόθηκων ομολόγων, μέχρι την κατάρρευση και τη χρεοκοπία της τράπεζας Lehman Brothers, τον Σεπτέμβριο του 2008.

Φαντάσου έναν φαινομενικά άσχετο τύπο, όπως ο σκηνοθέτης των κωμωδιών… καφρίλας «Anchorman» και «Talladega Nights», Άνταμ ΜακΚέι, να σου εξηγεί καλύτερα κι από… ονόματα ας μην πω και θιγούν οικογένειες, «δημιουργοί» και υποστηρικτές κριτικοί κινηματογράφου, όλο αυτό το ρεαλιστικότατο σκηνικό που περιγράφει η σύνοψη του «Μεγάλου Σορταρίσματος». Και να υπογράφει τη δεύτερη καλύτερη ταινία που μας έδωσε το σύγχρονο αμερικανικό σινεμά για την παγκόσμια οικονομική κρίση (με αφετηρία την Αμερική) μετά το αριστουργηματικό «Ραντεβού στον Αέρα» (2009) του Τζέισον Ράιτμαν! Διάβολε, πώς το έκανε;

Η σπουδαιότερη απάντηση εδώ είναι μια: με χιούμορ. Το χιούμορ έχει τη δύναμη να ξεγυμνώνει με σκληρότητα την όποια πραγματικότητα, έχει τη δύναμη να σε εξοργίζει και μαζί να σε θεραπεύει στο τέλος, να παίρνει κάτι το τρομακτικό ή το στενάχωρο και να σου αλλάζει τις όψεις του με μια άνεση που σου γαμάει την ψυχολογία και σε πνίγει από τα γέλια… εκεί που πονάς! Η ιστορία του «Μεγάλου Σορταρίσματος» είναι τόσο πικρή που οι απώλειές της, μονάχα στην Αμερική, μετρήθηκαν σε πέντε τρισεκατομμύρια δολάρια, με συνέπειες τόσο καταστροφικές και για τον υπόλοιπο πλανήτη, σε βαθμό να ακούς τον Μπραντ Πιτ να ομολογεί πως έτσι καταστράφηκε η οικονομία της Ισλανδίας και της Ελλάδας. Κι όμως, η ταινία στο παρουσιάζει με τρόπο διασκεδαστικό! Ποτέ διδακτικό, ούτε με τη γλώσσα στραμμένη προς το μέρος σου επιδεικτικά. Προσπαθεί να σου το κάνει λιανά, έτσι ώστε να κατανοήσεις την ασημαντότητα της ανθρώπινης ύπαρξης μέσα σε αυτό το πλαίσιο του παγκοσμιοποιημένου καταναλωτισμού και μιας καπιταλιστικής εξουσίας του παραλόγου η οποία «παίζει» με αριθμούς υπέρογκους, εκτός πραγματικότητας, εφικτού ή χειροπιαστού.

Η δομή του σεναρίου προέρχεται από το βιβλίο «The Big Short» του Μάικλ Λιούις, ενός πρώην market expert με πείρα εργασίας στη Wall Street των 80’s, ο οποίος ερεύνησε το θέμα της κατάρρευσης της κτηματομεσιτικής αγοράς σε βάθος. Πρωταγωνιστές του, οι άνθρωποι που κινητοποίησαν όλη αυτή την αγορά, έμπασαν μέσα από Morgan Stanley μέχρι και Deutsche Bank, «φούσκωσαν» τους λογαριασμούς σε ύψη… ανύπαρκτων δισεκατομμυρίων και έκαναν «παιχνίδι» για μερικά χρόνια, ώσπου το όλο κόλπο κατέρρευσε με εκκωφαντικό κρότο… εναντίον ολόκληρης της αμερικανικής οικονομίας (και όχι μόνο). Αν και, στο φινάλε, ο θεατής θα πάρει το πιο ουσιαστικό μήνυμα: αυτός που έχασε δεν ήταν το ίδιο το τραπεζικό σύστημα αλλά ο απλός πολίτης, ο μικροεπενδυτής, ο μετανάστης, ο συνάνθρωπός σου, εσύ. Οι φτωχοί!

Οι κανόνες τού «παιχνιδιού» σίγουρα είναι δύσκολοι για να τους παρακολουθήσει ο οποιοσδήποτε θεατής. Ο ΜακΚέι βρίσκει τη λύση και γι’ αυτό. Η ηθοποιός Μάργκο Ρόμπι (πίνοντας σαμπάνια και κάνοντας το ταπεινό της αφρόλουτρο εντός βιλάρας!), ο chef και τηλεπαρουσιαστής Άντονι Μπουρντέν, η τραγουδίστρια Σελίνα Γκόμεζ και ο συμπεριφορικός οικονομολόγος Δρ. Ρίτσαρντ Θέιλερ (στην πιο αστεία και αποκαλυπτική εκ των παραδειγμάτων σκηνή, σε ένα casino του Λας Βέγκας), αναλύουν με τον πλέον φαρσικό και κατανοητό τρόπο τις μεθοδεύσεις των χαρακτήρων – πρωταγωνιστών της όλης… τραγωδίας, δίνοντας έναν θαρραλέο comic relief τόνο στην απανθρωπιά καταστάσεων όντως αληθινών, οι οποίες άφησαν πίσω τους οκτώ εκατομμύρια άνεργους και έξι εκατομμύρια άστεγους ανθρώπους, ξανά, μονάχα στις ΗΠΑ!

Θα καταλάβεις στ’ αλήθεια πώς κινείται και πώς λειτουργεί ο – καπιταλιστικός – κόσμος βλέποντας «Το Μεγάλο Σορτάρισμα»; Ενδεχομένως… όχι! Αλλά θα ακούς «ανακεφαλαιοποίηση τραπεζών» κι ύστερα θα γκουγκλάρεις τον τρόπο… παρασκευής μολότοφ. Χασκογελώντας οργισμένα. Μέχρι να σκάσει μια ακόμα μεγαλύτερη «φούσκα». Όχι μόνο στην Αμερική, φυσικά. Κι αν σε βρει πάνω από τα χαλάσματα και το επόμενο μεγάλο κακό, θα έχεις να το θυμάσαι και θα γελάς, ξανά. Ακούγεται αντικοινωνικό; Ουδείς από τους χαρακτήρες που θα δεις σε τούτο το φιλμ τιμωρήθηκε, μπήκε στη φυλακή ή έχασε… τη ζωή που έκανε. Για κανένα έγκλημα. Η αηδία αυτής της διαπίστωσης μπορεί να πυροδοτήσει κάτι μέσα σου. Κι ας είναι «αντικοινωνικό».

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Ούτε φτηνός και λαϊκός διδακτισμός, ούτε και στουντιακή «αναμασημένη» τροφή δήθεν κριτικής. Κυνισμός. Άγριος κυνισμός και χαιρέκακη ειρωνεία για το σύστημα που διασκεδάζει κυριολεκτικά πάνω σε ανθρώπινες ζωές παγκοσμίως. Αληθινό πολιτικό σινεμά, που αφηγείται τον σουρεαλισμό μιας «φανταστικής» οικονομίας με χιούμορ, τιμιότητα και έμπνευση. Χωρίς σκηνοθετικές φιγούρες. Ενίοτε αντι-κινηματογραφικό, αλλά καθηλωτικό γι’ αυτά που τολμά να σου πει, με ωραίο καστ και ερμηνείες αστέρων που θα σε μαγνητίσουν να το τολμήσεις και να μπεις στην αίθουσα. Απαιτεί adult, ώριμο και σκεπτόμενο κοινό. Δεν μπορεί να ιδωθεί ως μια κωμωδία. Μοιραία.


MORE REVIEWS

ΜΗΝ ΑΝΟΙΓΕΙΣ ΤΗΝ ΠΟΡΤΑ

Άνδρας που ζει μοναχικά σε ορεινή περιοχή, ανοίγει την πόρτα του σπιτιού του σε άγνωστη κοπέλα που, εν εξάλλω καταστάσει, του ζητά βοήθεια μέσα στη νύχτα, επικαλούμενη επίθεση πλάσματος (;) αγνώστου ταυτότητας και στοιχείων προς την ερευνητική ομάδα βιολόγων στην οποία ανήκει και είχε κατασκηνώσει στο παρακείμενο δάσος.

ΣΟΥΠΕΡ ΜΑΓΚΙ

H ζωή έχει γίνει λίγο πολύ απαιτητική για τη Σούπερ Μάγκι. Καθώς η εγκληματικότητα στην πόλη είναι σε ύφεση, περνά τον χρόνο της βοηθώντας στην απόφραξη αποχετεύσεων και στην υποβολή φορολογικών δηλώσεων, αντί να σώζει τον κόσμο. Σίγουρα δεν είχε επιλέξει κάτι τέτοιο! Όταν μια μοχθηρή ιδιοφυΐα της τεχνολογίας απειλεί να παγιδεύσει ολόκληρη την πόλη σε μια «τέλεια» προσομοίωση metaverse, η Μάγκι και ο Σουίτι πρέπει να συνεργαστούν για να σώσουν την κατάσταση για άλλη μια φορά. Μήπως είναι και η τελευταία περιπέτεια του δυναμικού ντουέτου;

Ο ΤΕΛΕΥΤΑΙΟΣ ΗΡΩΑΣ

Γερμανική πολυεθνική που επιθυμεί ν’ ανοίξει supermarket σε χωριό της Σλοβενίας στέλνει επιτόπου εκπρόσωπό της για αυτοψία. Εκείνη, όμως, πέφτει πάνω σε κάτι φευγάτους τύπους που για hobby τους έχουν… την αναπαράσταση μαχών του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου και ούτε ζωγραφιστούς δεν θέλουν να βλέπουν τους Γερμανούς!

ΟΙ ΑΝΤΙΠΑΛΟΙ

Ο Αρτ και ο Πάτρικ καψουρεύονται την Τάσι. Και οι τρεις τους παίζουν tennis επαγγελματικά. Και θέλουν να κερδίζουν. Αλλά στο… κρεβάτι τρίτος δε χωρεί.

ΖΩΝΤΑΝΟ ΠΝΕΥΜΑ

Κατά τη διάρκεια των καλοκαιρινών της διακοπών, η μικρή Σαλομέ βιώνει τον θάνατο της αγαπημένης της γιαγιάς. Εν μέσω οικογενειακών φιλονικιών περί των διαδικαστικών της κηδείας, το πνεύμα της μακαρίτισσας «στοιχειώνει» την αθώα πιτσιρίκα.