FreeCinema

Follow us

ΓΛΥΚΙΑ ΠΑΤΡΙΔΑ (2018)

(SWEET COUNTRY)

  • ΕΙΔΟΣ: Γουέστερν
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Γουόρικ Θόρντον
  • ΚΑΣΤ: Χάμιλτον Μόρις, Μπράιαν Μπράουν, Γιούεν Λέσλι, Σαμ Νιλ
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 113'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: ONE FROM THE HEART

Στην κεντρική Αυστραλία της δεκαετίας του ’20, οι εύθραυστες ισορροπίες μίας κοινότητας διαταράσσονται βιαίως όταν ο Χάρι, ένας βετεράνος πολέμου, εγκαθίσταται στην περιοχή και έρχεται σε επαφή με τον Σαμ, έναν μεσήλικα Αβορίγινα.

Θα περίμενε κανείς πως, εν έτει 2018, το φιλμικό είδος του γουέστερν θα ήταν κάτι σαν μουσειακό έκθεμα, χαμένο στη λήθη και τα μυαλά των κινηματογραφόφιλων ή οπαδών του genre. Κι όμως, τα πράγματα είναι ολότελα διαφορετικά. Χάρη στη σπουδή και την ανανεωτική ματιά μίας ομάδας δημιουργών, ο 21ος αιώνας έχει ευτυχήσει να διαθέτει μία «αρμάδα» σημαντικών ταινιών του είδους, από το «Αληθινό Θράσος» και το «Τελευταίο Τρένο για τη Γιούμα», μέχρι μερικά sleeper hits όπως τα «Τσεκούρι από Κόκκαλο» και «Slow West». Στην περίπτωση μας, το «Γλυκιά Πατρίδα» του Γουόρικ Θόρντον, έρχεται από έναν τόπο με σπουδαία (παραδόξως) παράδοση στα γουέστερν, χάρη και στην τοπογραφική του ιδιομορφία: την Αυστραλία.

Ο ίδιος ο Θόρντον, καταγόμενος από τη φυλή Κάιτετζ των ιθαγενών της Αυστραλίας, έχει αποδείξει έμπρακτα την ευαισθητοποίησή του για το σινεμά που αφορά τους Αβορίγινες και εν γένει τους αυτόχθονες πληθυσμούς της ηπείρου. Η πρώτη του ταινία, το «Samson & Delilah» του 2009, αφορούσε και πάλι μία κοινότητα στην κεντρική Αυστραλία, μόνο που διαδραματιζόταν στο σήμερα. Το φιλμ βραβεύτηκε με Χρυσή Κάμερα στο Φεστιβάλ Καννών εκείνης της χρονιάς, έλαβε διθυραμβικές κριτικές, αλλά ο Θόρντον επέστρεψε στις μεγάλου μήκους fiction μόλις πέρσι (φεστιβαλικά) με τη «Γλυκιά Πατρίδα», η οποία εντυπωσίασε στη Βενετία, απ’ όπου έφυγε με το βραβείο της Επιτροπής.

Κι ενώ τα αρχέτυπα των γουέστερν διαθέτουν τον καλό και τον κακό, τον ήρωα εναντίον του λήσταρχου και τον καουμπόη εναντίον των outlaws, τα πάντα στη «Γλυκιά Πατρίδα» υπερβαίνουν αυτές τις απλοϊκές συνθήκες. Το φιλμ διέπεται από μία χειμαρρώδη δυναμική, μία λάβα κοινωνικής, φυλετικής και ταξικής αναταραχής που είναι έτοιμη να συμπαρασύρει τα πάντα στο πέρασμά της. Είναι μία απτή απόδειξη της καταστροφικής δύναμης, της αλαζονείας των λευκών απέναντι σε οποιονδήποτε αυτόχθονα πληθυσμό, με το πρόσχημα του εκπολιτισμού, της επιβολής κανόνων, της «οργάνωσης», της τάξης εν γένει, «για να εκπαιδεύσουμε αυτούς τους βαρβάρους». Η μικρή λεπτομέρεια είναι πως οι «βάρβαροι» (και μόνιμα καταπιεσμένοι) είναι οι πρώτοι κάτοικοι της περιοχής, είναι αυτοί που τη σέβονται και, πάνω απ’ όλα, εκείνοι που ποτέ δεν επιτέθηκαν σε κάποιους άλλους επειδή είχαν διαφορετικό χρώμα δέρματος ή επειδή «δεν ταιριάζουν με την αισθητική τους». Όπως οι απανταχού καταπιεσμένοι, όμως, κάποια στιγμή το καζάνι που βράζει θα ξεχειλίσει.

Όλα τα παραπάνω είναι σκέψεις που δημιουργούνται αυθόρμητα στον θεατή με την παρακολούθηση της «Γλυκιάς Πατρίδας», και είναι μια σκέτη ευλογία τα φιλμ που σε κάνουν να θυμώνεις. Δεν είναι μόνο αυτό, όμως. Τούτο το έργο αποτελεί ωδή στον λυρισμό, με τη «βρώμικη», επιτηδευμένα ακατέργαστη φωτογραφία που υπογράφει ο ίδιος ο σκηνοθέτης και τη σχεδόν απούσα μουσική επένδυση, που αφήνει το τοπίο και τα πρόσωπα να μιλήσουν. Και τι πρόσωπα! Ο Χάμιλτον Μόρις στον ρόλο του Σαμ είναι αποκάλυψη στην πρώτη του κινηματογραφική εμφάνιση ever, ενώ, φυσικά, ο Σαμ Νιλ (τον βρίσκουμε σχεδόν σε κάθε παραγωγή που μας έρχεται από την Ωκεανία…) είναι όπως πάντα εξαιρετικός, μία ένεση ποιότητας που γεμίζει την οθόνη. Η «Γλυκιά Πατρίδα», εν συνόλω, είναι μια ταινία ωμή και θυμωμένη. Όπως θα έπρεπε να είναι.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Αν αρέσκεσαι σε συμβατικές, απόλυτα γραμμικής αφήγησης ταινίες, όπου τα πάντα σου δίνονται στο πιάτο, μάλλον θα κουραστείς. Σε κάθε άλλη περίπτωση, είναι μία σπάνια ευκαιρία να ανακαλύψεις την εικαστικότητα και τη διαφορετικότητα, στο τοπίο αλλά και τον ψυχισμό της Αυστραλίας (και του σινεμά της).


MORE REVIEWS

ΑΜΠΙΓΚΕΪΛ

Ασύνδετη ομάδα παρανόμων απάγει ανήλικη μπαλαρίνα, με τη φήμη ότι πρόκειται για την κόρη ζάμπλουτου ο οποίος θα δώσει ασυζητητί το τεράστιο ποσό των λύτρων που θα του ζητηθεί. Η μικρή Άμπιγκεϊλ, όμως, δεν είναι ένα κοινό, απροστάτευτο κοριτσάκι…

ΕΜΦΥΛΙΟΣ ΠΟΛΕΜΟΣ

Σε ένα κοντινό, δυστοπικό μέλλον, η Αμερική σπαράσσεται από τον διχασμό ενός Εμφυλίου που έχει μετατρέψει τη χώρα σε αληθινή ζώνη πολέμου. Καθώς μία ισχυρή φατρία ανταρτών κατευθύνεται προς τον Λευκό Οίκο για να σκοτώσει τον Πρόεδρο, μία φωτορεπόρτερ και η ομάδα συνεργατών της αγωνίζεται να προλάβει να φτάσει στη Γουόσινγκτον πριν να είναι αργά.

DEMON SLAYER: KIMETSU NO YAIBA - HASHIRA TRAINING

Ο Τάνζιρο, ο Γκένια και η Νέζουκο καταδιώκουν έναν δαίμονα Ανώτερης Τάξης στα δάση του Χωριού Ξιφασκίας, με τον πρώτο ν’ αντιμετωπίζει ένα θανάσιμο δίλημμα. Βγαίνει κερδισμένος, αλλά δεν πρόκειται να χαρεί τη νίκη του, μιας και ο Άρχοντας Μούζαν θέλει να εκμεταλλευτεί εκείνη της «μολυσμένης» Νέζουκο έναντι του ήλιου!

MIA AND ME: Η ΤΑΙΝΙΑ

Όταν η Μία επιστρέφει στο παλιό εξοχικό σπίτι της οικογένειας με τον παππού της, η πέτρα στο μαγικό της βραχιόλι φωτίζει ξαφνικά - ένα κάλεσμα για βοήθεια! Μέσω μιας αστραφτερής πύλης, μεταφέρεται στον φανταστικό κόσμο των μονόκερων της Σεντοπίας. Εκεί συναντά τον μονόκερο Στόρμι και τον Ίκο, ένα ξωτικό από το Νησί Λώτους, το οποίο χρειάζεται απεγνωσμένα τη βοήθειά της. Ο Τόξορ, ένας αποκρουστικός κακός που μοιάζει με βατράχι, θέλει να κατακτήσει το νησί με μαύρη μαγεία.

ΕΝΑ ΦΛΙΤΖΑΝΙ ΚΑΦΕ ΚΑΙ ΚΑΙΝΟΥΡΓΙΑ ΠΑΠΟΥΤΣΙΑ

Στα Τίρανα του σήμερα, ο Αγκίμ κι ο Γκεζίμ, κωφά και πανομοιότυπα δίδυμα αδέλφια που μοιράζονται την ίδια στέγη, ανακαλύπτουν πως οδηγούνται σταδιακά στην τύφλωση εξαιτίας μιας γενετικής ασθένειας.

MR KLEIN

MR KLEIN

Είναι κάτι λευκοί και κάτι γύφτοι και πλακώνονται και σκοτώνονται και κυνηγιούνται στην Αυστραλία του ’20. Εγώ δεν μπλέκω σε ξένα χωράφια…