FreeCinema

Follow us

ΔΙΑΚΟΠΕΣ ΣΤΗ ΒΕΝΕΤΙΑ (1955)

(SUMMERTIME)

  • ΕΙΔΟΣ: Ρομαντικό Δράμα
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Ντέιβιντ Λιν
  • ΚΑΣΤ: Κάθριν Χέπμπορν, Ροσάνο Μπράτσι, Ίζα Μιράντα, Γκαετάνο Αουτιέρο, Ντάρεν ΜακΓκάβιν, Μέρι Άλντον
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 100'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: SEVEN FILMS / ΣΠΕΝΤΖΟΣ

Κομψή μα γεροντοκόρη γραμματέας από το Οχάιο κάνει πραγματικότητα τις καλοκαιρινές διακοπές των ονείρων της. Θα παραμείνει προσηλωμένη στη μοναξιά της ή το βενετσιάνικο τοπίο θα την παρασύρει στο ρομάντζο και την περιπέτεια;

Ο ίδιος ο Ντέιβιντ Λιν είχε δηλώσει πως αυτή είναι η αγαπημένη του, από όσες ταινίες γύρισε στην καριέρα του! Ποιοι είμαστε εμείς που θα φέρουμε αντίρρηση, λοιπόν; Το «Summertime» δεν είναι ένα από τα φιλμ τού μεγάλου σκηνοθέτη που λατρεύονται ή ξεχωρίζουν από τους κριτικούς, όμως αποτελεί μια ιδανική περίπτωση για παρατηρήσεις πάνω στο έργο τού Λιν. Για δύο βασικούς και διόλου αμελητέους λόγους: α) είναι η πρώτη φορά που σκηνοθετεί εξολοκλήρου on location σε ξένη χώρα και β) βρίσκεται σε ένα «σημαδιακά» μεταβατικό στάδιο της φιλμογραφίας του, αμέσως πριν από τη «Γέφυρα του Ποταμού Κβάι» (1957) και τα θρυλικά έπη της μεγάλης οθόνης που έπονται αυτής. Για τους περισσότερους, είναι σαφώς κατώτερο της «Σύντομης Συνάντησης» (1945), αλλά εδώ το μερίδιο ευθύνης φέρει το μέτριο θεατρικό έργο στο οποίο βασίστηκε το φιλμ και στα χέρια του Λιν μεταμορφώνεται σε ένα κομψοτέχνημα χαρακτήρων, ανθρώπινων συμπεριφορών και… ταξιδιωτικών οδηγιών.

Μέσα στο φυσικό ντεκόρ της πόλης, όπως δεν την είδαμε ή θα την ξαναδούμε ποτέ στο σινεμά (ο dp Τζακ Χίλντγιαρντ κάνει παπάδες σε μαγικές Technicolor αποχρώσεις, μέρα και νύχτα), η Κάθριν Χέπμπορν στήνει μια ολοκληρωμένη ηρωίδα που κρύβει την οδύνη της μοναξιάς μέσα από την υποτιθέμενα επιθυμητή ανεξαρτησία της, με τον Λιν να υπογραμμίζει στην εντέλεια κάθε λεπτομέρεια επάνω της, από χειρονομίες μέχρι το ενδυματολογικό της, το οποίο σταδιακά «αλλοιώνει» (σε αποκαλυπτικότητα ή χρώματα) την αυτοσυγκράτηση και τον ψυχισμό της. Ποτέ δεν ξεχνά ο Λιν πως το σινεμά του είναι – ακόμη – γνήσια ανθρωποκεντρικό, όσο κι αν παθιάζεται με την αρχιτεκτονική κι έναν σχεδόν «άγνωστο», μυστηριακό αέρα Βενετίας που καταγράφεται ατόφιος στο φιλμ. Και, προς Θεού, ουχί τουριστικά! Τα locations γίνονται κομμάτι τής σκηνογραφίας, τα βενετσιάνικα σοκάκια εμφυσούν την ομορφιά τής ζωής στην κυρία Χάντσον, την οδηγούν σε αυτό που ζητά πραγματικά από τις καλοκαιρινές διακοπές της. Που μπορεί να είναι ένα «κλισέ» για τους περισσότερους από εμάς, όμως για εκείνη είναι μια πραγματική λύτρωση. Κακότυχη ή μη…

Ναι, το ρομάντζο είναι δύσκολο και περιλαμβάνει και ανατρεπτικά σκαμπανεβάσματα, διότι ο Ευρωπαίος έχει και μια τάση να αποπλανά με… ψεύδη, που δεν μένουν για πάντα κρυφά. Το χειρότερο, όμως, είναι πως ο έρωτας μπορεί να προκύψει αληθινός, από αμφότερες πλευρές. Κάτι που, ενδεχομένως, θα αισθανθεί πολύ νωρίτερα και ο σημερινός, απλός θεατής, ο οποίος θα συγκινηθεί με τις «Διακοπές στη Βενετία», όχι (μόνο) από την εξέλιξη της ιστορίας αλλά κι από τη χειροποίητη ποιότητα της δουλειάς, την αγάπη ενός σπουδαίου δημιουργού για την Τέχνη του, ένα σινεμά που κάνει το απλοϊκό να δείχνει τόσο μαεστρικό. Γιατί νοιάζεται για τον άνθρωπο, μπροστά και πίσω από την οθόνη. Με άλλα λόγια… κανένας «Θάνατος στη Βενετία»! Μονάχα Ντέιβιντ Λιν.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Κράτα τις δύο τελευταίες προτάσεις από πάνω. Αν διαφωνείς, περίμενε… μια άλλη επανέκδοση. Αν θέλεις να ζήσεις την ομορφιά τού παλιού, καλού κινηματογράφου, να σε πιάσει ένα… vintage ρίγος χαράς, να σε εμπνεύσει μια αφτιασίδωτη γοητεία «ταξιδιού» πίσω στον χρόνο και το couleur locale (με την καλή έννοια), βγάλε εισιτήριο για εδώ. Θα φύγεις με τα μάτια υγρά. Από την ευχαρίστηση. Για την ιστορία, προτάθηκε για Όσκαρ σκηνοθεσίας και πρώτου γυναικείου ρόλου.


MORE REVIEWS

ΓΚΟΤΖΙΛΑ x ΚΟΝΓΚ: Η ΝΕΑ ΑΥΤΟΚΡΑΤΟΡΙΑ

Ένα μυστηριώδες σήμα (κινδύνου;) έρχεται από τα βάθη της Κοίλης Γης και καλεί την ερευνητική ομάδα που προστατεύει τον Κονγκ στη Νήσο του Κρανίου να βρεθεί στα έγκατα αχαρτογράφητων περιοχών, ελπίζοντας να μην αναμειχθεί και ο Γκοτζίλα, προκαλώντας νέες επικές μάχες.

ΑΔΕΣΠΟΤΑ ΚΟΡΜΙΑ

Ποια είναι τα όρια των δικαιωμάτων μας επάνω στο ίδιο μας το σώμα, σε συνάρτηση με τις ανά την Ευρώπη υπάρχουσες νομοθετικές ρυθμίσεις που ορίζουν το πόσο αυτό μας ανήκει; Ένα έργο τεκμηρίωσης που επιχειρεί να θίξει και να απαντήσει σε πολλά νομικά και ηθικά διλλήματα… ζωής και θανάτου.

ΤΟ ΑΓΟΡΙ ΤΟΥ ΘΕΟΥ

Μπολόνια, 1858. Εξάχρονο αγόρι οικογένειας Εβραίων τίθεται αναγκαστικά υπό την επιμέλεια του Πάπα, προκειμένου να μεγαλώσει σύμφωνα με τις αρχές της Καθολικής Εκκλησίας. Οι γονείς του θα κάνουν τα πάντα για να το πάρουν πίσω, όμως, η κόντρα με την παπική Ρώμη δεν είναι απλή υπόθεση.

Η ΧΙΜΑΙΡΑ

Φυλακόβιος αρχαιοκάπηλος επιστρέφει στον τόπο του εγκλήματος, όπου ξαναβρίσκοντας την παλιοπαρέα των συναδέλφων του, ξηγιέται… παλιά του τέχνη κόσκινο. Ή μήπως κυνηγάει χίμαιρες;

ΚΟΥΚΛΕΣ ΤΗΣ ΔΡΕΣΔΗΣ

Νεαρή δημοσιογράφος ερωτεύεται αιρετικής στάσης ζωγράφο και performance artist. Όταν η δεύτερη πεθαίνει, η πρώτη αγωνίζεται να νικήσει την ελληνική γραφειοκρατία, ζητώντας να παραλάβει τη σορό της αγαπημένης της συντρόφου.

MR KLEIN

MR KLEIN

Είναι μια γεροντοκόρη Αμερικάνα και πάει για διακοπές στη Βενετία και της την πέφτει ένας Ιταλιάνος γόης κι εκείνη τον θέλει αλλά κρατιέται, σιγά μαντάμ, θα μας λιώσει η γρανίτα…