FreeCinema

Follow us

ΓΑΛΛΙΚΗ ΣΟΥΪΤΑ (2015)

(SUITE FRANÇAISE)

  • ΕΙΔΟΣ: Δράμα Εποχής
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Σολ Ντιμπ
  • ΚΑΣΤ: Μισέλ Γουίλιαμς, Ματίας Σχούναρτς, Κριστίν Σκοτ Τόμας, Ρουθ Γουίλσον, Μάργκο Ρόμπι, Σαμ Ράιλι, Λαμπέρ Γουίλσον, Τομ Σίλινγκ
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 107'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: SEVEN FILMS / ΣΠΕΝΤΖΟΣ

Κατά τη διάρκεια του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου, σε μια μικρή αγροτική πόλη της γαλλικής επαρχίας, μία νεαρή κοπέλα της περιοχής και ένας υψηλόβαθμος στρατιωτικός των Ναζί έρχονται πιο κοντά, όσο γύρω τους δημιουργείται η μελωδία μιας μελαγχολικής, γαλλικής σουίτας.

Υπάρχει κάτι ακαταμάχητα (και παλαιομοδίτικα) βρετανικό στη «Γαλλική Σουίτα» του Σολ Ντιμπ. Θες η προσεκτική αναπαράσταση της εποχής; Ο καθωσπρεπισμός που καταπιέζει τους χαρακτήρες και που αναβλύζει από κάθε σκηνή; Οι αργοί, νωχελικοί ρυθμοί που προσπαθούν να συσσωρεύσουν στην ατμόσφαιρα υπόγεια ένταση; Το υποβόσκον συναίσθημα; Η εξερεύνηση των ταξικών, εθνικών και αισθηματικών συγκρούσεων; Ακόμα και το ίδιο το κεντρικό μουσικό θέμα του Αλεξάντρ Ντεσπλά, το οποίο δίνει και τον τίτλο του φιλμ, συνηγορεί με την υπαινικτικότατα και τη μελαγχολία του στη δημιουργία μιας ταινίας για την οποία θα ένιωθε περήφανο το Βρετανικό Ινστιτούτο Κινηματογράφου. Ωστόσο, όχι απαραίτητα και οι υπόλοιποι…

Το παράδοξο είναι ότι η ιστορία δεν έχει βρετανική προέλευση αλλά μοιράζεται περισσότερα αφηγηματικά κοινά με το… «Κοράκι» του Ανρί-Ζορζ Κλουζό, καθώς αποτελεί μεταφορά της λογοτεχνικής αποτύπωσης της ίδιας περιόδου και, ουσιαστικά, της ίδιας κοινωνικής διαστρωμάτωσης από την Ιρέν Νεμιρόφσκι (η οποία οδηγήθηκε στο Άουσβιτς πριν ολοκληρώσει τη συγγραφή ολόκληρης της ιστορίας της). Η αναγκαστική συμβίωση των Ναζί και των ντόπιων χωρικών, τα ανώνυμα γράμματα που ξεμπροστιάζουν τα άπλυτα του γείτονα ή όποιου άλλου τυγχάνει να μπει στο στόχαστρο καθενός, η αντίσταση πίσω από κλειστές πόρτες και οι αναπόφευκτες αλληλεπιδράσεις μεταξύ ανθρώπων διαφορετικού υπόβαθρου, νοοτροπίας και οπτικής, αποτελούν τη βάση για μια σίγουρα περίπλοκη ιστορία (και σαφώς καυστική, όσο περισσότερο επανέρχεται στο μυαλό η σύγκριση με το αριστούργημα του Κλουζό), κάτι που έρχεται σε πλήρη αντίθεση με την χαμηλότονη και κατά στιγμές υποτονική προσέγγιση που επιλέγει να ακολουθήσει ο Ντιμπ.

Αυτό δεν είναι απαραίτητα κακό. Αλλά ο Ντιμπ δεν καταφέρνει να απεγκλωβίσει την υπόκωφη ένταση από το παρασκήνιο, δεν επιτυγχάνει να δημιουργήσει την αίσθηση του επείγοντος πίσω από τα δρώμενα, δεν βρίσκει τον τρόπο να δημιουργήσει την αμεσότητα ανάμεσα στην Μισέλ Γουίλιαμς και τον Ματίας Σχούναρτς (σε ακόμα έναν ρόλο εποχής σε λίγους μήνες, ύστερα από τα «Μακριά από το Πλήθος» και «Ένα Μικρό Χάος»), δεν αξιοποιεί καν την έμφυτα βιτριολική παρουσία της Κριστίν Σκοτ Τόμας για να προσδώσει αιχμή σε ένα υποσχόμενο αρχικό υλικό. Επιπλέον, ακόμα και όταν επιλέγει να επικεντρωθεί σε σιωπές, κλεφτές ματιές και κρυφές οπτικές πίσω από μισάνοιχτες πόρτες γκρεμίζει όλη την υπαινικτικότητα με επεξηγηματικά, λεπτομερή voice-over, τα οποία ουσιαστικά αναιρούν τις όποιες έντιμες προθέσεις και μεταφέρουν τα πάντα στην σφαίρα του προφανούς.

Στο τέλος, παρά τις μικρές εκλάμψεις πραγματικού ενδιαφέροντος (η πλειοψηφία των οποίων περιστρέφονται γύρω από την ομώνυμη σουίτα και την σταδιακή της αποκάλυψη), η ιστορία καταλήγει στην οθόνη ως μια ακόμη ιστορία απαγορευμένου έρωτα, προδοσίας και παρεξηγήσεων, γεμάτη από στερεοτυπικές εξελίξεις και… καμία ανατροπή. Κοιτάζοντας το καλογυαλισμένο περιτύλιγμα, κανείς δεν μπορεί να αμφιβάλει για την επαγγελματική εκτέλεση του εγχειρήματος. Όποιος, όμως, αναζητήσει και την καρδιά της ταινίας, θα βρεθεί προ δυσάρεστων συμπερασμάτων.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Καλοφτιαγμένη βρετανική παραγωγή, ελκυστικοί πρωταγωνιστές, μια αρχετυπική ιστορία απαγορευμένου και νοσταλγική διάθεση για ένα πιο παραδοσιακό τρόπο δημιουργίας σινεμά. Η «Γαλλική Σουίτα» δεν είναι κακή στη βάση της, όμως αποτυγχάνει να δημιουργήσει ένα αποτέλεσμα ικανό να προκαλέσει τον αντίκτυπο που υπόσχεται η ιστορία του, καταλήγοντας μάλλον υποτονική και αργόσυρτη. Το μεγαλύτερο ηλικιακά κοινό θα νιώσει, πάντως, σε πιο ασφαλή κινηματογραφικά νερά.


MORE REVIEWS

ΜΗΝ ΑΝΟΙΓΕΙΣ ΤΗΝ ΠΟΡΤΑ

Άνδρας που ζει μοναχικά σε ορεινή περιοχή, ανοίγει την πόρτα του σπιτιού του σε άγνωστη κοπέλα που, εν εξάλλω καταστάσει, του ζητά βοήθεια μέσα στη νύχτα, επικαλούμενη επίθεση πλάσματος (;) αγνώστου ταυτότητας και στοιχείων προς την ερευνητική ομάδα βιολόγων στην οποία ανήκει και είχε κατασκηνώσει στο παρακείμενο δάσος.

ΣΟΥΠΕΡ ΜΑΓΚΙ

H ζωή έχει γίνει λίγο πολύ απαιτητική για τη Σούπερ Μάγκι. Καθώς η εγκληματικότητα στην πόλη είναι σε ύφεση, περνά τον χρόνο της βοηθώντας στην απόφραξη αποχετεύσεων και στην υποβολή φορολογικών δηλώσεων, αντί να σώζει τον κόσμο. Σίγουρα δεν είχε επιλέξει κάτι τέτοιο! Όταν μια μοχθηρή ιδιοφυΐα της τεχνολογίας απειλεί να παγιδεύσει ολόκληρη την πόλη σε μια «τέλεια» προσομοίωση metaverse, η Μάγκι και ο Σουίτι πρέπει να συνεργαστούν για να σώσουν την κατάσταση για άλλη μια φορά. Μήπως είναι και η τελευταία περιπέτεια του δυναμικού ντουέτου;

Ο ΤΕΛΕΥΤΑΙΟΣ ΗΡΩΑΣ

Γερμανική πολυεθνική που επιθυμεί ν’ ανοίξει supermarket σε χωριό της Σλοβενίας στέλνει επιτόπου εκπρόσωπό της για αυτοψία. Εκείνη, όμως, πέφτει πάνω σε κάτι φευγάτους τύπους που για hobby τους έχουν… την αναπαράσταση μαχών του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου και ούτε ζωγραφιστούς δεν θέλουν να βλέπουν τους Γερμανούς!

ΟΙ ΑΝΤΙΠΑΛΟΙ

Ο Αρτ και ο Πάτρικ καψουρεύονται την Τάσι. Και οι τρεις τους παίζουν tennis επαγγελματικά. Και θέλουν να κερδίζουν. Αλλά στο… κρεβάτι τρίτος δε χωρεί.

ΖΩΝΤΑΝΟ ΠΝΕΥΜΑ

Κατά τη διάρκεια των καλοκαιρινών της διακοπών, η μικρή Σαλομέ βιώνει τον θάνατο της αγαπημένης της γιαγιάς. Εν μέσω οικογενειακών φιλονικιών περί των διαδικαστικών της κηδείας, το πνεύμα της μακαρίτισσας «στοιχειώνει» την αθώα πιτσιρίκα.

MR KLEIN

MR KLEIN

Είναι μια στον πόλεμο, λείπει το στεφάνι της μακριά, η πεθερά την έχει άχτι και σκάει Γερμαναράς guest στο σπιτικό τους, γιατί το χωριό έπεσε σε κατοχή. Βίπερ Νόρα αθάνατο.