FreeCinema

Follow us

ΟΝΕΙΡΕΥΟΜΑΙ ΣΕ ΑΛΛΗ ΓΛΩΣΣΑ (2017)

(SUEÑO EN OTRO IDIOMA)

  • ΕΙΔΟΣ: Δράμα
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Ερνέστο Κοντρέρας
  • ΚΑΣΤ: Ελίχιο Μέντες, Χοσέ Μανουέλ Πονσέλις, Φερνάντο Άλβαρες Ρεμπέιλ
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 103'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: SEVEN FILMS

Νεαρός γλωσσολόγος επισκέπτεται μικρό, απομακρυσμένο χωριό του Μεξικού, στο οποίο η τοπική διάλεκτος ομιλείται πλέον μόνο από δύο γηραιούς άνδρες. Στην πραγματικότητα, όμως, η ντοπολαλιά τους κινδυνεύει να χαθεί διότι αυτοί οι δύο δεν ανταλλάσσουν κουβέντα εδώ και δεκαετίες, αποτέλεσμα μίας διαμάχης που συνεχίζεται μέχρι σήμερα.

Στην τρίτη του μεγάλου μήκους απόπειρα, το ικανό δίδυμο σκηνοθέτη – σεναριογράφου Ερνέστο και Κάρλος Κοντρέρας καταπιάνεται με μία φανταστική αλλά καθ’ όλα επίκαιρη και αληθοφανή ιστορία, σε ένα χωριουδάκι της πατρίδας τους, στο Μεξικό. Το «Ονειρεύομαι σε Άλλη Γλώσσα» είχε εκτενή φεστιβαλική διαδρομή, φτάνοντας μέχρι και το Sundance (κορωνίδα τέτοιων πονημάτων), όπου και απέσπασε το βραβείο Mahindra, που αφορά την αναγνώριση νέων και ανερχόμενων ανεξάρτητων σκηνοθετών ανά τον κόσμο.

Σε έναν κόσμο όπου τα έθιμα, η παράδοση και εν γένει τα στοιχεία που κάνουν έναν τόπο ή λαό ξεχωριστό έχουν εκλείψει σχεδόν χαρακτηριστικά για χάρη μίας ομογενοποιημένης άμορφης μάζας τουριστικής εκμετάλλευσης και «αφομοίωσης» στη διεθνή κοινότητα («η πατρίδα μας, η Ευρώπη», θα μπορούσαν να πουν κάποιοι), το θέμα της ντοπιολαλιάς είναι απόλυτα επίκαιρο. Εκατοντάδες διάλεκτοι έχουν σβήσει από το πρόσωπο της Γης, σε κάποιες περιπτώσεις λόγω άρνησης των νεότερων να τις υιοθετήσουν, και σε άλλες εξαιτίας της εξαφάνισης του εκάστοτε ιθαγενούς πληθυσμού. Στην περίπτωσή μας, τα Ζικρίλ βρίσκονται στο χείλος του αφανισμού, αποτέλεσμα μιας βεντέτας που κρατά μισόν αιώνα και έχει τις ρίζες της σε μία γυναίκα, τη σύζυγο του ενός από τους δύο κεντρικούς χαρακτήρες, την Εβαρίστο.

Παρά τα παραπάνω λόγια για τη διαχείριση της γλωσσικής ποικιλομορφίας και του πολιτισμού γενικότερα, το «Ονειρεύομαι σε Άλλη Γλώσσα» πέφτει από μόνο του σε μία αντίφαση. Το γεγονός πως στις μέρες μας η αγορά του Sundance, ένα κολοσσιαίο εμπορικό πανηγύρι που δίνει έμφαση στη λέξη «ανεξάρτητο» ώστε να καταφέρει να το μετατρέψει στο… εντελώς αντίθετο, μοιάζει να αποτελείται από ταινίες με απόλυτα ομογενοποιημένα συστατικά. Φιλμ για την «ομορφιά της εικόνας», ποιητικά νοήματα, «ελεγείες» και λοιπές ανούσιες φανφάρες είναι πανταχού παρόντα στο πάλαι ποτέ «rad» φεστιβάλ της Γιούτα, έναν θεσμό που στις απαρχές του είχε την ευχέρεια (και τα αρχίδια) να προβάλλει από τις no-budget παραγωγές της Κριστίν Βασόν μέχρι ντοκιμαντέρ όπως το «Paris Is Burning» της Τζένι Λίβινγκστον (που έβαλε τις βάσεις και για το New Queer Cinema).

Προς αποφυγήν παρεξηγήσεων, το πόνημα του Κοντρέρας δεν αποτελεί σε καμία περίπτωση κακό σινεμά. Έχει αρετές, που πηγάζουν κυρίως από τη χρήση του ήχου και τη διεύθυνση φωτογραφίας του Τονάτιου Μαρτίνες. Το σημαντικότερο πρόβλημα εδώ, όμως, είναι το σενάριο, το οποίο δηλώνει αναποφάσιστο ως προς την τροπή και το βάρος της πλοκής (ας αποφευχθούν τα spoilers), με αποκορύφωμα το ανέμπνευστο και ρηχό love story και τα μύρια flashback. Κρατάμε, ωστόσο, τη νότα αυθεντικότητας των πρωταγωνιστών, ανθρώπων που μοιάζουν να μην έχουν την ανάγκη να «παίξουν» τον ρόλο τους, αλλά, αντιθέτως, παρουσιάζουν μια ντοκιμαντερίστικη αληθοφάνεια. Είναι, λοιπόν, μια αξιόλογη προσπάθεια; Μάλλον ναι, και η αναγνώριση του σκηνοθέτη ενδεχομένως να κάνει ένα κάποιο καλό, δίνοντάς του τα μέσα να παρουσιάσει κάτι πιο συμπαγές στο μέλλον. Σε φεστιβάλ…

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Couleur locale και «ωραίες εικόνες» από το σύμπαν του φεστιβαλικού κυκλώματος, με ό,τι συνεπάγεται αυτό. Hate it or love it.


MORE REVIEWS

ΜΗΝ ΑΝΟΙΓΕΙΣ ΤΗΝ ΠΟΡΤΑ

Άνδρας που ζει μοναχικά σε ορεινή περιοχή, ανοίγει την πόρτα του σπιτιού του σε άγνωστη κοπέλα που, εν εξάλλω καταστάσει, του ζητά βοήθεια μέσα στη νύχτα, επικαλούμενη επίθεση πλάσματος (;) αγνώστου ταυτότητας και στοιχείων προς την ερευνητική ομάδα βιολόγων στην οποία ανήκει και είχε κατασκηνώσει στο παρακείμενο δάσος.

ΣΟΥΠΕΡ ΜΑΓΚΙ

H ζωή έχει γίνει λίγο πολύ απαιτητική για τη Σούπερ Μάγκι. Καθώς η εγκληματικότητα στην πόλη είναι σε ύφεση, περνά τον χρόνο της βοηθώντας στην απόφραξη αποχετεύσεων και στην υποβολή φορολογικών δηλώσεων, αντί να σώζει τον κόσμο. Σίγουρα δεν είχε επιλέξει κάτι τέτοιο! Όταν μια μοχθηρή ιδιοφυΐα της τεχνολογίας απειλεί να παγιδεύσει ολόκληρη την πόλη σε μια «τέλεια» προσομοίωση metaverse, η Μάγκι και ο Σουίτι πρέπει να συνεργαστούν για να σώσουν την κατάσταση για άλλη μια φορά. Μήπως είναι και η τελευταία περιπέτεια του δυναμικού ντουέτου;

Ο ΤΕΛΕΥΤΑΙΟΣ ΗΡΩΑΣ

Γερμανική πολυεθνική που επιθυμεί ν’ ανοίξει supermarket σε χωριό της Σλοβενίας στέλνει επιτόπου εκπρόσωπό της για αυτοψία. Εκείνη, όμως, πέφτει πάνω σε κάτι φευγάτους τύπους που για hobby τους έχουν… την αναπαράσταση μαχών του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου και ούτε ζωγραφιστούς δεν θέλουν να βλέπουν τους Γερμανούς!

ΟΙ ΑΝΤΙΠΑΛΟΙ

Ο Αρτ και ο Πάτρικ καψουρεύονται την Τάσι. Και οι τρεις τους παίζουν tennis επαγγελματικά. Και θέλουν να κερδίζουν. Αλλά στο… κρεβάτι τρίτος δε χωρεί.

ΖΩΝΤΑΝΟ ΠΝΕΥΜΑ

Κατά τη διάρκεια των καλοκαιρινών της διακοπών, η μικρή Σαλομέ βιώνει τον θάνατο της αγαπημένης της γιαγιάς. Εν μέσω οικογενειακών φιλονικιών περί των διαδικαστικών της κηδείας, το πνεύμα της μακαρίτισσας «στοιχειώνει» την αθώα πιτσιρίκα.