FreeCinema

Follow us

ΣΤΡΙΓΓΛΕΣ (2018)

(STRINGLESS)

  • ΕΙΔΟΣ: Ντοκιμαντέρ
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Άγγελος Κοβότσος
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 87'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: NEW STAR

Η ασταθής πορεία ενός γυναικείου φωνητικού συγκροτήματος με το αυτοσαρκαστικό όνομα Stringless.

Δυσκολεύομαι κάπως να αντιληφθώ με ποιον τρόπο η προβολή του ντοκιμαντέρ του Άγγελου Κοβότσου χωράει στις νέες ταινίες της εβδομάδας. Έχει ήδη προβληθεί στη δημόσια τηλεόραση (μόλις στις 19 Φεβρουαρίου) και η πρεμιέρα της εντάσσεται στο πρόγραμμα ενός… party για την παρουσίαση της πρώτης πλήρους μουσικής κυκλοφορίας του γκρουπ, με στέγη την παραγωγό εταιρεία του φιλμ! Επομένως, μία κίνηση δισκογραφικού promotion προβάλλεται ως κινηματογραφική πρεμιέρα. Ας κάνουμε τα – έως αλληθωρισμού – στραβά μάτια, αφού αυτή η αφορμή είναι ίσως εκείνη που, τελικά, δικαιολογεί την προβολή της ταινίας σε σκοτεινή αίθουσα.

Οι «Στρίγγλες» κέρδισαν το βραβείο κοινού στο περσινό Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ της Θεσσαλονίκης. Δεν είναι δύσκολο να καταλάβει κανείς το γιατί. Πρωταγωνιστεί ένα συγκρότημα από τη Θεσσαλονίκη, με μέλη γνωστά εκεί, ιδιαίτερους, colorful (όπως αποδίδεται καλύτερα στα αγγλικά) χαρακτήρες και μια σχέση διαρκούς αναταραχής, «φύγε εσύ, έλα εσύ» μεταξύ των μελών, που λίγο πολύ θα είναι γνωστή στον στενό κύκλο της πόλης. Τα κινηματογραφικά ερωτήματα που αιτιολογούν ή όχι τη δημιουργία της ταινίας είναι άλλα. Γιατί να γυριστεί ένα ντοκιμαντέρ / φιλμ για τις Stringless; Επειδή έχουν ένα παιχνιδιάρικο όνομα – λογοπαίγνιο που παραπέμπει στις στρίγγλες; Επειδή είναι ένα γυναικείο a cappella group; Επειδή δεν έχουν σταθερή σύνθεση; Επειδή προσπαθούν να συνεχίζουν να υπάρχουν, αν και έχουν – ή προσπαθούν να βρουν – άλλες δουλειές για βιοποριστικούς λόγους; Ή επειδή έχουν μια πολυσυλλεκτική, πολυεθνική σύνθεση, με μέλη που κατάγονται εκτός από τη Θεσσαλονίκη, από τη Βουλγαρία και την Αλβανία;

Ο Κοβότσος προσπαθεί να απλωθεί σε αυτούς τους λόγους, πηδώντας από σκηνές με πρόβες και ζωντανές εμφανίσεις, σε συνεντεύξεις καταγωγής, προσωπικές ιστορίες (ανάμεσά τους και μια αληθινά δραματική) και μια καταγραφή καθημερινότητας που περιλαμβάνει yoga, μητρότητα, μαθήματα σε σχολεία και εμφανίσεις σε ταβέρνες για να συμπληρωθεί το μεροκάματο. Μέσα σε όλα αυτά, εκείνο που βγαίνει πιο έντονα είναι μια παράξενη σχέση ανάμεσα στις «Στρίγγλες», που κυμαίνεται μεταξύ γυναικείας αλληλεγγύης και γυναικείου ανταγωνισμού, γεγονός που επηρεάζει και τις επιλογές ρεπερτορίου, στο οποίο χωράει… λίγο απ’ όλα, από παραδοσιακά και retro, μέχρι ρεμπέτικα και «χαριτωμένα» τραγούδια. Το τελικό μουσικό αποτέλεσμα βρίσκεται κάπου ανάμεσα στον ημιτελή επαγγελματισμό και τον καλοπροαίρετο ερασιτεχνισμό, και η ταινία με τον ίδιο τρόπο καταγράφει την πορεία ενός συγκροτήματος που δεν έχει βρει ακόμη μια σαφή κατεύθυνση.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Αν απολαμβάνεις τα τραγούδια με λίγο παραπάνω απ’ το κανονικό… shoo be doo be do ή αν έχεις κάνει τη βόλτα σου στις μουσικές σκηνές της Θεσσαλονίκης, είναι πολύ πιθανό να έχεις δει τις Stringless και να θέλεις να παρακολουθήσεις κάτι παραπάνω για τον τρόπο που δουλεύουν και τη ζωή τους. Αυτά.


MORE REVIEWS

ΓΚΟΤΖΙΛΑ x ΚΟΝΓΚ: Η ΝΕΑ ΑΥΤΟΚΡΑΤΟΡΙΑ

Ένα μυστηριώδες σήμα (κινδύνου;) έρχεται από τα βάθη της Κοίλης Γης και καλεί την ερευνητική ομάδα που προστατεύει τον Κονγκ στη Νήσο του Κρανίου να βρεθεί στα έγκατα αχαρτογράφητων περιοχών, ελπίζοντας να μην αναμειχθεί και ο Γκοτζίλα, προκαλώντας νέες επικές μάχες.

ΑΔΕΣΠΟΤΑ ΚΟΡΜΙΑ

Ποια είναι τα όρια των δικαιωμάτων μας επάνω στο ίδιο μας το σώμα, σε συνάρτηση με τις ανά την Ευρώπη υπάρχουσες νομοθετικές ρυθμίσεις που ορίζουν το πόσο αυτό μας ανήκει; Ένα έργο τεκμηρίωσης που επιχειρεί να θίξει και να απαντήσει σε πολλά νομικά και ηθικά διλλήματα… ζωής και θανάτου.

ΤΟ ΑΓΟΡΙ ΤΟΥ ΘΕΟΥ

Μπολόνια, 1858. Εξάχρονο αγόρι οικογένειας Εβραίων τίθεται αναγκαστικά υπό την επιμέλεια του Πάπα, προκειμένου να μεγαλώσει σύμφωνα με τις αρχές της Καθολικής Εκκλησίας. Οι γονείς του θα κάνουν τα πάντα για να το πάρουν πίσω, όμως, η κόντρα με την παπική Ρώμη δεν είναι απλή υπόθεση.

Η ΧΙΜΑΙΡΑ

Φυλακόβιος αρχαιοκάπηλος επιστρέφει στον τόπο του εγκλήματος, όπου ξαναβρίσκοντας την παλιοπαρέα των συναδέλφων του, ξηγιέται… παλιά του τέχνη κόσκινο. Ή μήπως κυνηγάει χίμαιρες;

ΚΟΥΚΛΕΣ ΤΗΣ ΔΡΕΣΔΗΣ

Νεαρή δημοσιογράφος ερωτεύεται αιρετικής στάσης ζωγράφο και performance artist. Όταν η δεύτερη πεθαίνει, η πρώτη αγωνίζεται να νικήσει την ελληνική γραφειοκρατία, ζητώντας να παραλάβει τη σορό της αγαπημένης της συντρόφου.