FreeCinema

Follow us

SOMNIA (2016)

(BEFORE I WAKE)

  • ΕΙΔΟΣ: Μεταφυσικό Θρίλερ
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Μάικ Φλάναγκαν
  • ΚΑΣΤ: Τζέικομπ Τρέμπλεϊ, Κέιτ Μπόσγουορθ, Τόμας Τζέιν, Άναμπεθ Γκις, Ντας Μάιχοκ
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 96'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: TANWEER

Ορφανό αγόρι υιοθετείται από ζευγάρι που έχει χάσει το παιδί του από ατύχημα. Όταν η μητέρα αντιλαμβάνεται ότι ο μικρός επιχειρεί με κάθε τρόπο να κρατηθεί ξύπνιος… διαρκώς (!), θα αναζητήσει την αιτία του φόβου του. Και τότε θα ξεκινήσουν οι πρώτες εμπειρίες των νέων του γονιών με τα όνειρα του Κόντι. Που σχεδόν ζωντανεύουν. Και νεκρούς!

Είναι πολλά τα κλισέ, βρε μάνα μου! Εισαγωγή τύπου flashback στον χρόνο, με άνδρα που οπλοφορεί και, προφανώς, επιχειρεί να πυροβολήσει αγοράκι που κοιμάται. Κακό δικό του, διότι στο σπίτι κυκλοφορεί και μυστηριώδης «οντότητα» (;), που δεν γνωρίζουμε ακόμη τι ρόλο παίζει. Στη συνέχεια, ζευγάρι που δεν έχει συνέλθει από τον χαμό του παιδιού τους αποφασίζει να υιοθετήσει το ανήλικο της εναρκτήριας σκηνής. Μειδιάς χαιρέκακα. Αλλά θα σου κοπεί το γέλιο σταδιακά. Και ουχί διότι θα υπερισχύσει ο τρόμος ή ο φόβος. Μάλλον επειδή ο… Μορφέας θα προσπαθήσει να σε «αγκαλιάσει» με στοργή, για να σε λυτρώσει από τούτο το… ψυχόδραμα που μας ήρθε με αμπαλάζ «φοβιτσιάρικο».

Υπάρχει μια ενδιαφέρουσα «κόντρα» στο «Somnia». Το ρεαλιστικό στοιχείο λειτουργεί πιο σωστά από το μεταφυσικό, ακόμη και όταν φτάνουμε στην τελική και άκρως δραματική επεξήγηση του γιατί ο Κόντι φοβάται να κοιμηθεί, αποκαλύπτοντας μαζί και την ταυτότητα του «μπαμπούλα» που σχεδόν «τρώει» τα θύματά του. Είναι ένα ενδιαφέρον εύρημα, στην τελική. Απλά, δεν έχει καμία λογική όταν καλοσκεφτείς τι ακριβώς σου λέει αυτή η ιστορία, στην οποία αδυνατούν να δέσουν μαζί το πραγματικό με το φανταστικό. Ψυχαναλυτικά, πάντως, σε σχέση με τις μνήμες και τα τραύματα του παιδιού, υπάρχει κάτι πρωτότυπο εδώ. Το οποίο, όμως, δεν αρκεί για να απογειώσει το φιλμ ως ταινία… τρόμου. Και επειδή έτσι πρέπει να πουληθεί, σου πετάγονται κάτι ξεκάρφωτα «μπου», το δαιμονικό (γιατί, αλήθεια;) φάντασμα ενός άλλου παιδιού (όχι εκείνου που έχασαν οι νέοι γονείς του Κόντι) και, ως αποκορύφωμα του όλου «γκάου», κουκούλια από το πουθενά σε μια και μοναδική σκηνή προς το τέλος, η οποία δεν συνδέεται με τίποτε από όσα έχουν προηγηθεί στην ταινία! Μαζί με το τρομακτικό πλάσμα που δυναστεύει τους εφιάλτες του Κόντι. Με τη διαφορά ότι το πιο τρομακτικό πράγμα εδώ καταλήγει να είναι ο ήχος των χασμουρητών σου…

Όλα τα βασικά στοιχεία της εξέλιξης της πλοκής τα έχεις ξαναδεί και σε άλλα φιλμ του είδους: οι έρευνες της μάνας, κλασικά, θα οδηγήσουν σε ένα φρενοκομείο, όπου ένας προηγούμενος πατριός του Κόντι θα φωτίσει λίγο καλύτερα το παρελθόν (εδώ περιέχεται και μια πρώτη νύξη στις «θολές», παιδικές αναμνήσεις, ως αρχική αιτιολόγηση στην απεικόνιση των νεκρών που ονειρεύεται και φέρνει πίσω στον κόσμο μας ο μικρός ήρωας) και η ουσιαστική αναμέτρηση του φινάλε θα ταυτίζεται με το μητρικό ένστικτο, όπως μας δίδαξαν τόσες και τόσες ταινίες, από το «Poltergeist» (1982) μέχρι το «Mama» (2013). Είναι, όμως, «συρραμμένα» πάνω σε μια εντελώς άστοχη απόπειρα να δημιουργηθεί μια ατμόσφαιρα τρόμου που, φαντασιακά, είναι άκομψα αστεία. Το δράμα, από την άλλη, στέκει! Σχιζοφρένεια.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Μοιάζει με ταινία τρόμου. Θα ήθελε να είναι. Αλλά δεν το σώζει με τίποτα. Υπάρχει μια ενδιαφέρουσα σεναριακή ιδέα που βασίζεται πάνω στην παιδική ψυχολογία, ενδεχομένως να ήταν και η αρχική γύρω από την οποία «χτίστηκε» το όλο στόρι. Το οικοδόμημα, πάντως, στο πλαίσιο ενός φιλμ τρόμου καταρρέει ολοκληρωτικά, αφήνοντας το μεταφυσικό στοιχείο να μοιάζει με κακό ανέκδοτο, δίπλα σε ένα δράμα αρκετά ανθρώπινο. Το teen crowd που ακολουθεί το είδος θα τον πάρει τον υπνάκο…


MORE REVIEWS

ΜΗΝ ΑΝΟΙΓΕΙΣ ΤΗΝ ΠΟΡΤΑ

Άνδρας που ζει μοναχικά σε ορεινή περιοχή, ανοίγει την πόρτα του σπιτιού του σε άγνωστη κοπέλα που, εν εξάλλω καταστάσει, του ζητά βοήθεια μέσα στη νύχτα, επικαλούμενη επίθεση πλάσματος (;) αγνώστου ταυτότητας και στοιχείων προς την ερευνητική ομάδα βιολόγων στην οποία ανήκει και είχε κατασκηνώσει στο παρακείμενο δάσος.

ΣΟΥΠΕΡ ΜΑΓΚΙ

H ζωή έχει γίνει λίγο πολύ απαιτητική για τη Σούπερ Μάγκι. Καθώς η εγκληματικότητα στην πόλη είναι σε ύφεση, περνά τον χρόνο της βοηθώντας στην απόφραξη αποχετεύσεων και στην υποβολή φορολογικών δηλώσεων, αντί να σώζει τον κόσμο. Σίγουρα δεν είχε επιλέξει κάτι τέτοιο! Όταν μια μοχθηρή ιδιοφυΐα της τεχνολογίας απειλεί να παγιδεύσει ολόκληρη την πόλη σε μια «τέλεια» προσομοίωση metaverse, η Μάγκι και ο Σουίτι πρέπει να συνεργαστούν για να σώσουν την κατάσταση για άλλη μια φορά. Μήπως είναι και η τελευταία περιπέτεια του δυναμικού ντουέτου;

Ο ΤΕΛΕΥΤΑΙΟΣ ΗΡΩΑΣ

Γερμανική πολυεθνική που επιθυμεί ν’ ανοίξει supermarket σε χωριό της Σλοβενίας στέλνει επιτόπου εκπρόσωπό της για αυτοψία. Εκείνη, όμως, πέφτει πάνω σε κάτι φευγάτους τύπους που για hobby τους έχουν… την αναπαράσταση μαχών του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου και ούτε ζωγραφιστούς δεν θέλουν να βλέπουν τους Γερμανούς!

ΟΙ ΑΝΤΙΠΑΛΟΙ

Ο Αρτ και ο Πάτρικ καψουρεύονται την Τάσι. Και οι τρεις τους παίζουν tennis επαγγελματικά. Και θέλουν να κερδίζουν. Αλλά στο… κρεβάτι τρίτος δε χωρεί.

ΖΩΝΤΑΝΟ ΠΝΕΥΜΑ

Κατά τη διάρκεια των καλοκαιρινών της διακοπών, η μικρή Σαλομέ βιώνει τον θάνατο της αγαπημένης της γιαγιάς. Εν μέσω οικογενειακών φιλονικιών περί των διαδικαστικών της κηδείας, το πνεύμα της μακαρίτισσας «στοιχειώνει» την αθώα πιτσιρίκα.

MR KLEIN

MR KLEIN

Είναι μια ξανθιά παντρεμένη με το Μπον Τζόβι κι έχουνε χάσει το παιδί τους και υιοθετούν… το βλαμμένο από το «Δωμάτιο»! Μα καλά, σινεμά δεν πηγαίνουν;