FreeCinema

Follow us

SELMA (2014)

  • ΕΙΔΟΣ: Βιογραφικό Δράμα
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Έιβα ΝτουΒερνέι
  • ΚΑΣΤ: Ντέιβιντ Ογέλογουο, Κάρμεν Ιτζόγκο, Τομ Γουίλκινσον, Αντρέ Χόλαντ, Τέσα Τόμσον, Στέφαν Τζέιμς, Τζιοβάνι Ριμπίσι, Τιμ Ροθ
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 128'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: ODEON

Το 1965 η ψήφος των μαύρων δεν είναι ακόμη ένα δεδομένο δικαίωμα στην Αμερική και ιδιαίτερα στις Πολιτείες του Νότου. Η μικρή πόλη Σέλμα της Αλαμπάμα γίνεται το επίκεντρο του αγώνα για την επικράτησή της σε όλες τις Ηνωμένες Πολιτείες, με επικεφαλής τον Μάρτιν Λούθερ Κινγκ.

Η «Selma» είναι από τις ταινίες που έχουν χαραγμένο επάνω τους τον χαρακτηρισμό «οσκαρική». Και τι δεν έχει. Ένα ιστορικό γεγονός, μια ιστορική προσωπικότητα, ανθρώπινα δικαιώματα, δικαιώματα μειοψηφίας. Είναι προφανής ο λόγος, πέρα από το ενδιαφέρον της ιστορίας, που έκανε την Plan B του Μπραντ Πιτ και τη Harpo Films της Όπρα Γουίνφρι, να βρεθούν πίσω από την παραγωγή τής ταινίας. «Βρωμάει» βραβεία. Έστω κι αν, τελικά, οι υποψηφιότητες στα Όσκαρ περιορίστηκαν στις εξής δύο, καλύτερης ταινίας και… τραγουδιού.

Πώς εξηγείται αυτό, μόνο τα μέλη της Ακαδημίας μπορούν να δώσουν την απάντηση. Θέλησαν, μάλλον, να επιβραβεύσουν τον γενικότερο χαρακτήρα της ταινίας, χωρίς ωστόσο να βρίσκουν ότι σε κάποια από τις άλλες βασικές κατηγορίες υπάρχει η έννοια του επιτεύγματος. Και κάπως έτσι είναι. Η «Selma» είναι μια φροντισμένη ταινία. Αφηγείται στρωτά την ιστορία. Έχει έναν συνδυασμό ιστορικής καταγραφής και ανθρώπινου δράματος. Έχει καλές ερμηνείες. Θετικό μήνυμα. Δεν ξεχωρίζει, όμως, σε κανένα από αυτά. Είναι «καλή», αλλά δεν είναι «καλύτερη». Γι’ αυτό, παρά το lobbying για την προβολή της, δεν έχει φτάσει σε περισσότερες κατηγορίες.

Είναι χαμένος χρόνος; Όχι, σε καμία περίπτωση. Η «Selma» διαθέτει έναν πολύ καλό πρωταγωνιστή, τον Ντέιβιντ Ογέλογουο, που κρατά πάνω του το μεγαλύτερο μέρος τής ταινίας ως Μάρτιν Λούθερ Κινγκ, στις μαχητικές του αντιπαραθέσεις με τον Πρόεδρο Λίντον Τζόνσον, στις στιγμές που βρίσκεται κοντά στους μαύρους της Αλαμπάμα, την ώρα που αναγκάζεται να αντιμετωπίσει τη γυναίκα του, η οποία μαθαίνει για τις απιστίες του χάρη στο «χεράκι» τού Έντγκαρ Χούβερ και του FBI.

Το πιο δυνατό κομμάτι της ταινίας είναι, πάντως, ο τρόπος που καταγράφονται οι τρεις πορείες από τη Σέλμα προς το Μοντγκόμερι. Το αιματοκύλισμα της πρώτης, η βουβή δύναμη και η οπισθοχώρηση της δεύτερης, ο θρίαμβος της τρίτης. Σε ό,τι αφορά τα υπόλοιπα, η «Selma» προσπαθεί να πιάσει περισσότερα από αυτά που μπορεί να καταφέρει. Και αν και, τελικά, δεν έπιασε στα χέρια του την ταινία, όπως σχεδιαζόταν αρχικά, ο άρχοντας της υπερδραματοποίησης και της αποσπασματικότητας, Λι Ντάνιελς, η Έιβα ΝτουΒερνέι δεν έχει αποφύγει όλες τις παρόμοιες παγίδες, προσθέτοντας πολλούς μικρούς ρόλους, που αποσπούν την προσοχή παρά προσθέτουν (α δες, η Όπρα!).

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Για τους λάτρεις των ιστορικών βιογραφιών και των ιστοριών ανθρωπισμού, η «Selma» μοιάζει ιδανική επιλογή. Για όσους θέλουν κάτι περισσότερο από την «by the book» κινηματογραφική ανάπτυξη, η ταινία της Έιβα ΝτουΒερνέι δεν έχει καταφέρει να… αγωνιστεί αρκετά για να τους κατακτήσει.


MORE REVIEWS

ΜΗΝ ΑΝΟΙΓΕΙΣ ΤΗΝ ΠΟΡΤΑ

Άνδρας που ζει μοναχικά σε ορεινή περιοχή, ανοίγει την πόρτα του σπιτιού του σε άγνωστη κοπέλα που, εν εξάλλω καταστάσει, του ζητά βοήθεια μέσα στη νύχτα, επικαλούμενη επίθεση πλάσματος (;) αγνώστου ταυτότητας και στοιχείων προς την ερευνητική ομάδα βιολόγων στην οποία ανήκει και είχε κατασκηνώσει στο παρακείμενο δάσος.

Ο ΤΕΛΕΥΤΑΙΟΣ ΗΡΩΑΣ

Γερμανική πολυεθνική που επιθυμεί ν’ ανοίξει supermarket σε χωριό της Σλοβενίας στέλνει επιτόπου εκπρόσωπό της για αυτοψία. Εκείνη, όμως, πέφτει πάνω σε κάτι φευγάτους τύπους που για hobby τους έχουν… την αναπαράσταση μαχών του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου και ούτε ζωγραφιστούς δεν θέλουν να βλέπουν τους Γερμανούς!

ΟΙ ΑΝΤΙΠΑΛΟΙ

Ο Αρτ και ο Πάτρικ καψουρεύονται την Τάσι. Και οι τρεις τους παίζουν tennis επαγγελματικά. Και θέλουν να κερδίζουν. Αλλά στο… κρεβάτι τρίτος δε χωρεί.

ΖΩΝΤΑΝΟ ΠΝΕΥΜΑ

Κατά τη διάρκεια των καλοκαιρινών της διακοπών, η μικρή Σαλομέ βιώνει τον θάνατο της αγαπημένης της γιαγιάς. Εν μέσω οικογενειακών φιλονικιών περί των διαδικαστικών της κηδείας, το πνεύμα της μακαρίτισσας «στοιχειώνει» την αθώα πιτσιρίκα.

ΧΩΡΙΣ ΟΞΥΓΟΝΟ

Στο Μπρούκλιν του 2039, με τη ζωή να έχει σχεδόν εξαφανιστεί εξαιτίας της απώλειας οξυγόνου, μια οικογένεια επιστημόνων έχει βρει τη βιώσιμη λύση να αναπνέει… εντός της οικίας της, για να γίνει στόχος απρόσκλητων επισκεπτών που ή ζητούν τη βοήθειά της για ν’ αναπαράγουν τον τεχνολογικό εξοπλισμό της ή επιδιώκουν να πάρουν τη θέση της.

MR KLEIN

MR KLEIN

Είναι κάτι μαύροι και δεν τους αφήνουν να ψηφίσουν και κατεβαίνουν σε πορείες και πέφτουν φάπες και σκοτώνονται κιόλας. (Εγώ Λεβέντη ψήφισα.)