FreeCinema

Follow us

ΑΙΜΑ ΑΠΟ ΤΟ ΑΙΜΑ ΜΟΥ (2015)

(SANGUE DEL MIO SANGUE)

  • ΕΙΔΟΣ: Ιστορικό Δράμα
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Μάρκο Μπελόκιο
  • ΚΑΣΤ: Πιέρ Τζόρτζο Μπελόκιο, Άλμπα Ρορβάκερ, Φάουστο Ρούσο Αλέσι, Ρομπέρτο Ερλίτσκα
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 106'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: AMA FILMS

Δύο ιστορίες με διαφορά αιώνων διαπλέκονται μεταξύ τους σε μια σχέση ανεξίτηλης χρονικότητας, με αφετηρίες την περίοδο της Ιεράς Εξέτασης και τη σύγχρονη εποχή, με επίκεντρο ένα μοναστήρι στη μικρή ιταλική πόλη του Μπόμπιο.

Ακολουθώντας γνώριμα μονοπάτια και μένοντας πιστός στις sui generis δημιουργίες του, ο Ιταλός Μάρκο Μπελόκιο επιστρέφει έστω καθυστερημένα στις ελληνικές οθόνες με την ταινία «Αίμα από το Αίμα μου», ένα ακόμη χαρακτηριστικό δείγμα μιας πολυετούς καριέρας που δεν χωράει σε καλούπια, ούτε και επιδέχεται οριοθετήσεις είδους, ένα σινεμά άμεσα συνυφασμένο με την ανθρώπινη ιστορικότητα και τις αιώνια αλληλένδετες πτυχές του χρόνου.

Το σινεμά του Μπελόκιο είναι ένα σινεμά αισθημάτων με το σενάριο και την αφήγηση να εξυπηρετούν συνήθως «συμβολικούς» σκοπούς, περισσότερο εξυπηρετώντας τον συναισθηματισμό των εικόνων και λιγότερο τη λογική χρονική αλληλουχία των σκηνών, που έτσι κι αλλιώς διακατέχονται από τον ποιητικό αισθαντισμό μιας άλλης εποχής. Δίχως να ξεφεύγει από την ιδιαίτερη φιλμογραφία του Μπελόκιο, τούτο το φιλμ αποτελεί ξεκάθαρα μια ακόμη κατάθεση της… δικής του art-house σχολής.

Η ταινία τοποθετείται χρονικά (και σε πρώτη φάση) στην περίοδο του Μεσαίωνα. Ο Φεντερίκο, ένας νεαρός στρατιώτης, καταφτάνει σε ένα μοναστήρι της ιταλικής πόλης Μπόμπιο προκειμένου να διερευνήσει τους λόγους για τους οποίος ο δίδυμος αδελφός του, ένας αφοσιωμένος και ευσεβής καθολικός ιερέας, αυτοκτόνησε. Στην προσπάθειά του να μεταπείσει τον επικεφαλής του μοναστηριού, Πατέρα Καπουτσιότι, πως ο αδελφός του δεν πρέπει να ταφεί σε ανίερο έδαφος παρά την «ενοχή» του λόγω αυτοχειρίας, ο Φεντερίκο θα γνωρίσει από κοντά την πέτρα του σκανδάλου, μια όμορφη εκπεσούσα καλόγρια που κατηγορείται πως συνεργάστηκε με τον Διάβολο προκειμένου να σαγηνέψει τον άτυχο άνδρα. Με την ίδια να υποβάλλεται σε τρεις «ιερές» δοκιμασίες προκειμένου να αποδειχθεί η αθωότητα (μέσω της ομολογίας) ή η ενοχή της, ο Φεντερίκο θα βρεθεί διχασμένος ανάμεσα στη σωτηρία μιας γυναίκας που ποθεί και στην υστεροφημία του αδελφού του. Άλμα αιώνων (!) ακολουθεί και βρισκόμαστε στο σήμερα. Ένας κρατικός αξιωματούχος αναλαμβάνει να βοηθήσει έναν Ρώσο μεγιστάνα να αγοράσει το ίδιο μοναστήρι (αρχαίο αξιοθέατο πια) προκειμένου να το μετατρέψει σε… πεντάστερο ξενοδοχείο, μόνο για να διαπιστώσει πως αυτό κατοικείται από τον ιδιόρρυθμο Κόμη, έναν ηλικιωμένο ερημίτη που έχει εξαφανιστεί εδώ και οκτώ χρόνια, αλλά ζει απομονωμένος στο πιο κεντρικό σημείο του Μπόμπιο χωρίς κανείς να έχει την παραμικρή ιδέα, με τις φήμες να λένε ότι πρόκειται για… βρικόλακα.

Ξεκινώντας ως ταινία εποχής, το νέο φιλμ του Μπελόκιο δεν αφήνει την πραγματική του ταυτότητα να φανεί παρά μόνο στο δεύτερο μισό, όταν η «μεταφορά» στο παρόν γίνεται ξαφνικά και χωρίς καμία σεναριακή προειδοποίηση. Υπάρχουν στοιχεία που συνδέουν κινηματογραφικά το εγχείρημα του Ιταλού δημιουργού, διαποτίζοντάς το με την ιδέα μιας κοινής χωρικά δράσης, καθιστώντας ξεκάθαρη την προσπάθειά του να συνενώσει τη δράση αυτή μέσα από τη χρήση του χρόνου ως είθισται, δηλαδή ως αφηγηματικό μέσο. Η χωροχρονική ταύτιση των δυο ιστοριών εξυπηρετεί σε μεγάλο βαθμό και μια υποστηρικτική λειτουργία που «απεγκλωβίζει» τον θεατή από το σοκ της παράλειψης αιώνων χάριν αφηγηματικής οικονομίας, με το μοναστήρι να παραμένει κεντρικό σημείο «επαφής», τη στιγμή που η επανεμφάνιση των ίδιων ηθοποιών στο δεύτερο κομμάτι της ταινίας, αλλά και η μουσική επανάληψη της χορωδιακής εκτέλεσης του… «Nothing Else Matters» των Metallica (!), υπερτονίζουν την επιδίωξη του Μπελόκιο για μια ταινία πανανθρώπινου περιεχομένου και οικουμενικών διαστάσεων.

Προσανατολισμένο περισσότερο σε ένα κοινό που δεν αναμένει επιτακτικά απαντήσεις σε σεναριακά ερωτήματα που μπορεί να εγερθούν κατά τη διάρκεια θέασής του, το «Αίμα από το Αίμα μου» είναι ένα φιλμ με σαφή διάθεση για ενδοσκοπική διερώτηση και «ελεύθερη» ανάγνωση, κάτι που ταυτόχρονα αποτελεί το μεγαλύτερο πλεονέκτημα αλλά… και μειονέκτημά του. Αν κάποιος δεν είναι γνώστης του σινεμά του Μπελόκιο, σίγουρα θα «την πατήσει» με τη μη προφανή ένταξή της σε κάποια συγκεκριμένο κινηματογραφικό είδος, αφού η ταινία δεν στέκει ούτε ως «καθαρό» φιλμ εποχής, ούτε ως ιστορικό δράμα. Μπολιασμένο με δόσεις καυστικού χιούμορ και, ανά στιγμές, με μια ανάλαφρη διάθεση καταγραφής της ανθρώπινης Ιστορίας μέσω του πανδαμάτορα χρόνου, το εν λόγω φιλμ αδιαφορεί εντελώς για τις σεναριακές συμβάσεις, επιλέγοντας τοποθεσίες και πρόσωπα – σύμβολα προκειμένου να διηγηθεί κάτι που ξεπερνά τελικά σε διάσταση ακόμα και τον ίδιο τον άνθρωπο. Στην τελική, δεν είναι τυχαίο πως το Μπόμπιο, γενέτειρα του Μπελόκιο, αποτελεί το κέντρο του κόσμου (του), ούτε και το γεγονός πως η «ιδιότητα» του Κόμη ως βαμπίρ συνιστά – μεταφορικά και κυριολεκτικά – μια αποδεκτή συνθήκη μέσω της οποίας το παρελθόν συνδέεται αυτόματα με το παρόν, σαν ο Κόμης Μπάστα να αποτελεί τη συμπύκνωση όλων των ανθρωπίνων γενομένων από απαρχής κόσμου.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Για όσους δεν είναι εξοικειωμένοι με τη φιλμογραφία του Μπελόκιο, η εμπειρία στην αίθουσα μάλλον θα είναι το λιγότερο… παράξενη, αφού αν ανήκεις στην κατηγορία του θεατή που αναζητά «αρχή, μέση και τέλος» στο σινεμά, εδώ θα τα βρεις σκούρα. Αν, πάλι, αποφασίσεις πως ήρθε η ώρα να δοκιμαστείς σε κάτι διαφορετικό, τότε το «Αίμα από το Αίμα μου» ενδέχεται να δοκιμάσει τις… αντοχές σου. Με το μαλακό, όμως, παίζει η «ποιητικότητα» να σε πάρει και λίγο… ξώφαλτσα.

MORE REVIEWS

Going in Style

ΕΚΔΙΚΗΣΗ ΜΕ ΣΤΥΛ

Προ της πιθανής απώλειας των συντάξεών τους και εξαιτίας της εξαγοράς της εταιρείας στην οποία εργάζονταν σχεδόν όλη τους της ζωή από πολυεθνικό κολοσσό, τρεις γηραιοί φίλοι αποφασίζουν να ληστέψουν την τράπεζα που φέρει μερίδιο ευθύνης για την κατάσταση στην οποία κινδυνεύουν να βρεθούν. Η ηλικία μπορεί να μην είναι ο καλύτερος σύμμαχός τους, σε αρκετές περιπτώσεις, όμως, η καρδιά είναι αυτή που χρειάζεται.

Transformers - The Last Knight

TRANSFORMERS 5: Ο ΤΕΛΕΥΤΑΙΟΣ ΙΠΠΟΤΗΣ

Εμείς και οι Transformers έχουμε περισσότερο κι ενδοξότερο παρελθόν απ' ό,τι νομίζαμε. Έφτασε η στιγμή να το (ξανα)βρούμε. Καλά, δε χάθηκε κι ο κόσμος...

Le coeur en braille

ΕΥΑΙΣΘΗΤΕΣ ΧΟΡΔΕΣ

Μαθήτρια σχολείου με πάθος για τη μουσική και το βιολοντσέλο αντιμετωπίζει σπάνια ασθένεια που την κάνει να χάνει σταδιακά την όρασή της. Τσιμπημένος μαζί της αλλά σκράπας στα μαθήματα συμμαθητής τη βοηθάει να κρύψει το μυστικό της ώστε να μπορέσει να συμμετάσχει στις εξετάσεις του ωδείου της, ενώ εκείνη του προσφέρει χείρα βοηθείας για τη βελτίωση των σχολικών επιδόσεών του.

Papa ou maman 2

ΜΕ ΤΟΝ ΜΠΑΜΠΑ Ή ΤΗ ΜΑΜΑ; 2

Ο Βενσάν και η Φλοράνς, χωρισμένοι πλέον, προσπαθούν να ικανοποιήσουν την επιθυμία των παιδιών τους, τα οποία τους θέλουν ξανά μαζί. Εκείνοι, όμως, κάθε άλλο παρά τέτοια πρόθεση έχουν.

Once Upon a Time in Venice

ΚΑΠΟΤΕ ΣΤΗΝ ΚΑΛΙΦΟΡΝΙΑ

Ένας ιδιωτικός ντετέκτιβ με έδρα την ηλιόλουστη Βενετία της Καλιφόρνιας θα βρεθεί μπλεγμένος σε κωμικές καταστάσεις στην προσπάθειά του να εντοπίσει τον... σκύλο της ανιψιάς του, ο οποίος εκλάπη πρόσφατα από την τοπική συμμορία!

MR KLEIN

MR KLEIN

Είναι κάτι τύποι σ’ ένα μοναστήρι άλλου αιώνα και γίνεται ένα «μπραφ» κι έχουμε πάει… σε άλλη ταινία. Βολεύει μόνο αν ήθελες να κόψεις φλέβα με «δύο έργα».

ΝΕΑ