FreeCinema

Follow us

Η ΚΑΤΑΓΩΓΗ ΤΩΝ ΣΑΜΙ (2017)

(SAMEBLOD)

  • ΕΙΔΟΣ: Δράμα
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Αμάντα Κέρνελ
  • ΚΑΣΤ: Λένε Σεσίλια Σπάροκ, Μία Έρικα Σπάροκ, Μάι-Ντόρις Ρίμπι, Χάνα Άλστρεμ, Γιούλιους Φλαϊσάντλερ
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 110'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: SEVEN FILMS

Σουηδία, δεκαετία του 1930. Η έφηβη Έλε Μάργια γνωρίζει από πρώτο χέρι τον ρατσισμό και τις φυλετικές διακρίσεις, καθώς ανήκει στη λαπωνική νομαδική φυλή των Σάμι. Παρ’ όλα αυτά, πηγαίνοντας στο οικοτροφείο της περιοχής, η νεαρή ονειρεύεται να ζήσει τη ζωή των αποικιοκρατών Σουηδών.

Η ταινία ξεκινά σε μια πιο μοντέρνα εποχή, με μια νευρική ηλικιωμένη γυναίκα να ταξιδεύει από την Ουψάλα στη Λαπωνία για να παρευρεθεί στην κηδεία της αδελφής της. Η μουσική που ακούγεται από το ηχοσύστημα του αυτοκινήτου του γιου της είναι yoik, η παραδοσιακή ψαλμωδία των Σάμι, και η ηλικιωμένη Κριστίνα το υπομένει, καθώς είναι δώρο εκείνου και της εγγονής της, προσπαθώντας να κρύψει την ενόχληση και την απέχθεια. Πολύ σύντομα γίνεται κατανοητό πως η Κριστίνα και η νεκρή αδελφή της ανήκουν στη συγκεκριμένη φυλή, όμως η Κριστίνα έχει γυρίσει πεισματικά και επιδεικτικά την πλάτη της στην κοινωνία από την οποία προέρχεται. Όταν αναγκάζεται να περάσει τη νύχτα στην περιοχή και αρνείται τη φιλοξενία των εξ αίματος συγγενών της, προτιμώντας το πλησίον ξενοδοχείο, οι αναμνήσεις του δραματικού ταξιδιού της ζωής της την πηγαίνουν πίσω δεκαετίες, όταν πήρε τη μεγάλη απόφαση στα 14 της χρόνια, και από Έλε Μάργια έγινε Κριστίνα. Η ταινία ακολουθεί αυτές τις αναμνήσεις, κι από εκεί και μετά η υπόθεση διαδραματίζεται σε ένα μεγάλο flashback που αφηγείται όχι μόνο τη μυθοπλαστική ιστορία της Έλε Μάργια / Κριστίνα, αλλά και μια ευρέως άγνωστη (ίσως οπουδήποτε εκτός Σκανδιναβίας), εκείνη ενός ξεχασμένου πολιτισμού και του ιμπεριαλισμού που (όπως και σχεδόν παντού) αλλοίωσε την ιστορία του.

Το τεράστιο δίλημμα στο οποίο βρίσκεται η νεαρή ηρωίδα, το οποίο αποτελεί και την πεμπτουσία ολόκληρης της ταινίας, είναι το κατά πόσον μπορεί να κόψει τους δεσμούς αίματος με την αγαπημένη της οικογένεια (και κυρίως με τη μικρή της αδελφή, της οποίας λειτουργεί και λίγο ως προστάτιδα) και την παραδοσιακή ζωή της ως μέλους μιας «πρωτόγονης» φυλής, και να δημιουργήσει για τον εαυτό της μια νέα, «δυτική» ταυτότητα, που θα της φέρει μεν τις εμπειρίες, τον τρόπο ζωής και (κυρίως) τη γνώση / εκπαίδευση που αποζητά, θα την κάνει όμως μέρος της ίδιας της κοινωνίας που σχεδόν εξαφάνισε τη φυλή της και ευθύνεται για τη συνεχή ρατσιστική συμπεριφορά και τις επιθέσεις απέναντι στους αληθινούς γηγενείς τους οποίους οι αποικιοκράτες θεωρούν πνευματικά και σωματικά υποδεέστερους (κοινή τακτική που σχεδόν αφάνισε Ινδιάνους, Αβορίγινες και άλλες φυλές σε διαφορετικά μέρη του κόσμου). Η ίδια η Έλε Μάργια πέφτει συχνά θύμα αυτών των φυλετικών διακρίσεων, όμως ταυτόχρονα (ή ίσως ακριβώς επειδή την κάνουν να αισθάνεται σαν «νούμερο τσίρκου», όπως λέει η ίδια) αποζητά την αποδοχή και την κοινωνική ανέλιξη στην ίδια την κοινωνία που διαρκώς την απορρίπτει και την ταπεινώνει, ακόμη. Μόνο το αδάμαστο πνεύμα, το πείσμα και η εφευρετικότητά της καταφέρνουν να την ωθήσουν να συνεχίσει το δύσβατο ταξίδι της ανάμεσα στους δύο κόσμους.

Η Αμάντα Κέρνελ κάνει εδώ το σκηνοθετικό της ντεμπούτο (έχουν προηγηθεί αρκετές μικρού μήκους) και ως «ημίαιμο» παιδί Σουηδής μητέρας και Σάμι πατέρα χειρίζεται με μεγάλη ευαισθησία και ειλικρινές συναίσθημα την ιστορία της νεαρής της πρωταγωνίστριας, όσο και το γενικότερο φόντο της κατάστασης των Σάμι ώς τα σήμερα. Σε μια από τις αρχικές σκηνές της ταινίας, η Κριστίνα κάθεται στο bar του ξενοδοχείου μαζί με μια παρέα από Σουηδέζες, οι οποίες διαμαρτύρονται για τη φασαρία που κάνουν οι Σάμι, τόσο κοντά στο σημείο όπου βρίσκονται. Η Κριστίνα αρχικά συμφωνεί, όμως ο συνεχής σνομπισμός των γυναικών γρήγορα την κάνει να σιωπήσει. Αυτή η τόσο υποτονικά δοσμένη, αλλά τόσο συναισθηματικά φορτισμένη σκηνή, δείχνει από νωρίς τη φυσική, ενστικτώδη εσωτερική σύγκρουση της Κριστίνα: από τη μια αρνείται τις ρίζες της, από την άλλη κάτι βαθιά μέσα της την ωθεί να αμυνθεί στις εξακολουθητικές προσβολές απέναντι στη φυλή της.

Η Κέρνελ χρησιμοποιεί τη μουντή φυσική ομορφιά της Λαπωνίας και ως εξωτικό φόντο αλλά και σαν μια αχανή «φυλακή», συμβολίζοντας έτσι τις δύο πλευρές του διλήμματος της Έλε Μάργια / Κριστίνα: την προσήλωση σε έναν αρχαϊκό τρόπο ζωής (ως συνεχιστής της παράδοσης των προγόνων της) ή την απόδραση στη γνώση, τις εμπειρίες, τον έρωτα και την αποδοχή από εκείνους που τη θεωρούν de facto κάτι κατώτερο από ένα έξυπνο… ζώο. Πέραν του φυσικού σκηνικού και της εξαιρετικής κεντρικής ερμηνείας της νεαρής Λένε Σεσίλια Σπάροκ, με το καθάριο βλέμμα και την αγέρωχη στάση, η μεγαλύτερη επιτυχία αυτού του τόσο ενδιαφέροντος δράματος είναι πως η Κέρνελ, σε αυτή την κινηματογραφική της «επιστολή αγάπης» σε αμφότερες τις οικογενειακές της ρίζες, δεν κρίνει την ηρωίδα της και τις δύσκολες επιλογές της – αυτό το αφήνει στην ίδια την Έλε Μάργια / Κριστίνα που μαθαίνει να ζει με τις επιτυχίες της ζωής της αλλά και τα φαντάσματα του παρελθόντος που άφησε από τα 14 κιόλας χρόνια της.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Εντυπωσιακό ντεμπούτο μιας νεαρής σκηνοθέτιδος, ένα φαινομενικά υποτονικό δράμα που τελικά προσφέρει έντονο συναισθηματικό εύρος και μαθήματα ιστορίας, τα οποία το πιθανότερο είναι πως δεν έχετε ξανακούσει αν δεν έχετε ασχοληθεί με τη σκανδιναβική ιστορία. Αξίζει την επίσκεψη στην αίθουσα, αλλά σε περίπτωση που δεν σας συγκινούν τα λαογραφικά στοιχεία ή η γυναικεία ψυχολογία, τούτη η «Καταγωγή» δεν πρόκειται να σας ψυχαγωγήσει.

MORE REVIEWS

ΡΟΜΑ

Στο Μεξικό των αρχών της δεκαετίας του ’70, μια πολυμελής οικογένεια αστών αποχαιρετά τον μπαμπά που φεύγει «ταξίδι για δουλειές», ενώ η αγαπημένη τους υπηρέτρια Κλεό ανακαλύπτει πως έχει μείνει έγκυος από ένα αγόρι που «εξαφανίζεται» με το που μαθαίνει τα νέα.

ΓΥΝΑΙΚΕΣ ΠΟΥ ΠΕΡΑΣΑΤΕ ΑΠΟ ΔΩ

Τσιλιαδόροι αυθαίρετης οικοδομικής εργασίας παριστάνουν για μία μέρα τους κουλουρτζήδες σε δρομάκο. Μέσω απροόπτων, θα διέλθουν η σάρα και η μάρα. Τι θα πει ο στόμας τους; Εεε...

SPIDER-MAN: ΜΕΣΑ ΣΤΟ ΑΡΑΧΝΟ-ΣΥΜΠΑΝ

Έπειτα από τσίμπημα μεταλλαγμένης αράχνης, έφηβος Νεοϋορκέζος μαθητής ανακαλύπτει πως έχει αποκτήσει υπερφυσικές ικανότητες παρόμοιες με αυτές του Spider-Man. Ενώνει τις δυνάμεις του με ένα τσούρμο εναλλακτικών αραχνο-ανθρώπων που καταφθάνουν από άλλες διαστάσεις και μαζί προσπαθούν να εξαλείψουν θανάσιμο κίνδυνο που απειλεί τους πάντες, σε όποια πραγματικότητα κι αν βρίσκονται.

Ο ΑΣΠΡΟΔΟΝΤΗΣ

Οι περιπέτειες του Ασπροδόντη, του μικρού λυκόσκυλου που γνώρισε το σκληρό, αλλά και το ευγενές πρόσωπο των ανθρώπων, σε ένα οπτικά πανέμορφο animation δια χειρός του βραβευμένου με Όσκαρ Αλεξάντρ Εσπιγκάρες.

Ο ΔΙΚΟΣ ΤΗΣ ΠΟΛΕΜΟΣ

Τα δέκα τελευταία χρόνια της ζωής της Αμερικανίδας δημοσιογράφου Μαρί Κόλβιν, η οποία εργαζόταν επί σειρά ετών ως πολεμική ανταποκρίτρια για τους Sunday Times. Ο βομβαρδισμός της πόλης Χομς κατά τον Συριακό Εμφύλιο ήταν το τελευταίο της reportage. Βασισμένο (φυσικά) σε αληθινά γεγονότα.