FreeCinema

Follow us

ΜΑΜΑ, ΓΥΡΙΣΑ! (2016)

(RETOUR CHEZ MA MERE)

  • ΕΙΔΟΣ: Κωμωδία
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Ερίκ Λαβέν
  • ΚΑΣΤ: Ζοζιάν Μπαλασκό, Αλεξαντρά Λαμί, Ματίλντ Σενιέ, Φιλίπ Λεφέμπρ, Ντιντιέ Φλαμάν
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 97'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: SEVEN FILMS

Σαραντάρα αρχιτέκτονας, χωρίς δουλειά και σε οικτρή οικονομική κατάσταση, μετακομίζει στο σπίτι της μητέρας της… «προσωρινά». Οι ζόρικες συνθήκες συγκατοίκησης και οι στενές και προβληματικές συναναστροφές με την υπόλοιπη οικογένεια, πόσο θα δοκιμάσουν την υπομονή και των δυo τους;

Δεν είναι λίγες οι γαλλικές κωμωδίες που καταπιάνονται με τα προβλήματα μιας οικογένειας. Αρκετά συχνά, τουλάχιστον, είναι κάπως πιο ανεκτές ή ενδιαφέρουσες από τις στερεοτυπικές ρομαντικές κομεντί που, όπως δείχνουν τα ντόπια κινηματογραφικά ταμεία, πλέον, έχετε βαρεθεί ακόμη και εσείς. Το «Μαμά, Γύρισα!», όπως αντιλαμβάνεται κανείς και από τον τίτλο, ανήκει στην πρώτη κατηγορία, με ένα προφανές κοινωνικό ζήτημα της σημερινής υφεσιακής Ευρώπης και κυρίως του ρημαγμένου από τη… «μεταρρυθμιστική» κρίση Νότου.

Η Στεφανί χάνει τα πάντα, δουλειά και περιουσιακά στοιχεία, και δεν έχει πουθενά αλλού να απευθυνθεί παρά στη μητέρα της, Ζακλίν, μια εξηντάρα έξω καρδιά και όχι ακριβώς αυτό που λες… πρωτευουσιάνα. Είναι άλλωστε μια αστή της Εξ-Αν-Προβάνς, τύπος «παλαιάς κοπής», με δυσκολία να ακολουθήσει το παρόν, αν και με αποτελεσματική καπατσοσύνη εκεί που πρέπει. Για τη σαραντάρα κόρη είναι μεγάλη ήττα να επιστρέψει στο παιδικό της δωμάτιο, να ξυπνάει… με τις κότες για να πάρει το πρωινό της με τη μαμά και ν’ αρχίζει από νωρίς το κυνήγι των βιογραφικών και των κάθε «τελειωμένων» θέσεων εργασίας που της προσφέρονται σαν ξεροκόμματο. Οι σχέσεις με τα αδέλφια της είναι επίσης διαταραγμένες και όλοι μαζί χάνουν τον μπούσουλα δίχως την παραμικρή αρμονία στη ζωή. Ή μήπως όχι ακριβώς όλοι;

Η αλήθεια είναι πως το σενάριο του φιλμ εξαπλώνεται σε κάμποσες υποπλοκές, θέλοντας να κρύψει την αδυναμία τού βασικού του σκελετού, που θα έπρεπε να επικεντρώνει ξεκάθαρα στη σχέση μητέρας και κόρης. Αυτό θα ήθελε ιδιαίτερα κότσια στο γράψιμο και ένα χτίσιμο σκηνών / διαλόγων που θα απαιτούσαν και τα ανάλογα recital ερμηνειών από τις δύο πρωταγωνίστριες. Τελικά, ο boulevard αχταρμάς του φιλμικού καταστασιακού επιδεικνύει την ευκολία αυτού του mainstream καταναλώσιμου προϊόντος, το οποίο όμως στέκει για δύο βασικούς λόγους: α) η Ζοζιάν Μπαλασκό (στον ρόλο τής Ζακλίν, φυσικά) έχει την τόσο επαγγελματική γνώση και άνεση να σολάρει απολαυστικά διότι υποστηρίζεται και από το β) στοιχείο, της υπερδραστήριας… σεξουαλικής ζωής με παλαιό flirt – γείτονα μερικών ορόφων ψηλότερα, στην ίδια πολυκατοικία! Αυτό το εν κρυπτώ amour fou στήνει μερικές από τις πιο κωμικές στιγμές τού φιλμ, καθώς οι δύο εραστές προσπαθούν να βρεθούν στο διαμέρισμα εκείνου χωρίς να δώσουν δικαιώματα κουτσομπολιού (με τον… ανελκυστήρα να αποτελεί το πειστήριο του «εγκλήματος»!) ή και να έρθουν αντιμέτωποι με αποφάσεις ζωής που θα επισημοποιούσαν τη σχέση τους.

Οι λύσεις στα προβλήματα όλων των χαρακτήρων δεν έχουν ένα ξεχωριστό θράσος ή μια κωμική τρέλα που θα απογείωνε την εξέλιξη του «Μαμά, Γύρισα!», ανήκουν σε ένα bourgeois πλαίσιο και φανερώνουν τους στόχους τού φιλμ, το κοινό και το μέγεθος της επιτυχίας που θέλει να προσεγγίσει περισσότερο. Μέσα στις αρκετές αλήθειές του, ίσως και αυτό να είναι ένα προτέρημα, τελικά.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Αν δεν ήταν μια ευχάριστη γαλλική κωμωδία θα ήταν το… «καλάθι της νοικοκυράς». Είναι λαϊκό θέαμα με αυτό το κατιτίς για τις μάζες, με ισχυρό πιόνι την ταύτιση του θεατή υπέρ της Μπαλασκό, την κατανόηση απέναντι στο βιωμένο από πολλούς Έλληνες «πισωγύρισμα» στο σπίτι των γονιών τα τελευταία χρόνια. Χωρίς να είναι… Σεφερλής (που λέει ο λόγος), αντιλαμβάνεσαι από νωρίς τους στόχους του, δεν σε ξεγελάει σε αυτό και, ενδεχομένως, να σε διασκεδάσει περισσότερο από αυτό που περιμένεις. Σε αντιστοιχία με τα πρόσφατα καλοκαιρινά σουξέ των τελευταίων χρόνων που έφεραν αυτή την ούγια εθνικότητας, τούτο εδώ μοιάζει να είναι το πιο αντιπροσωπευτικό για τη φετινή σεζόν.


MORE REVIEWS

ΜΗΝ ΑΝΟΙΓΕΙΣ ΤΗΝ ΠΟΡΤΑ

Άνδρας που ζει μοναχικά σε ορεινή περιοχή, ανοίγει την πόρτα του σπιτιού του σε άγνωστη κοπέλα που, εν εξάλλω καταστάσει, του ζητά βοήθεια μέσα στη νύχτα, επικαλούμενη επίθεση πλάσματος (;) αγνώστου ταυτότητας και στοιχείων προς την ερευνητική ομάδα βιολόγων στην οποία ανήκει και είχε κατασκηνώσει στο παρακείμενο δάσος.

Ο ΤΕΛΕΥΤΑΙΟΣ ΗΡΩΑΣ

Γερμανική πολυεθνική που επιθυμεί ν’ ανοίξει supermarket σε χωριό της Σλοβενίας στέλνει επιτόπου εκπρόσωπό της για αυτοψία. Εκείνη, όμως, πέφτει πάνω σε κάτι φευγάτους τύπους που για hobby τους έχουν… την αναπαράσταση μαχών του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου και ούτε ζωγραφιστούς δεν θέλουν να βλέπουν τους Γερμανούς!

ΟΙ ΑΝΤΙΠΑΛΟΙ

Ο Αρτ και ο Πάτρικ καψουρεύονται την Τάσι. Και οι τρεις τους παίζουν tennis επαγγελματικά. Και θέλουν να κερδίζουν. Αλλά στο… κρεβάτι τρίτος δε χωρεί.

ΖΩΝΤΑΝΟ ΠΝΕΥΜΑ

Κατά τη διάρκεια των καλοκαιρινών της διακοπών, η μικρή Σαλομέ βιώνει τον θάνατο της αγαπημένης της γιαγιάς. Εν μέσω οικογενειακών φιλονικιών περί των διαδικαστικών της κηδείας, το πνεύμα της μακαρίτισσας «στοιχειώνει» την αθώα πιτσιρίκα.

ΧΩΡΙΣ ΟΞΥΓΟΝΟ

Στο Μπρούκλιν του 2039, με τη ζωή να έχει σχεδόν εξαφανιστεί εξαιτίας της απώλειας οξυγόνου, μια οικογένεια επιστημόνων έχει βρει τη βιώσιμη λύση να αναπνέει… εντός της οικίας της, για να γίνει στόχος απρόσκλητων επισκεπτών που ή ζητούν τη βοήθειά της για ν’ αναπαράγουν τον τεχνολογικό εξοπλισμό της ή επιδιώκουν να πάρουν τη θέση της.