FreeCinema

Follow us

ΠΑΡΑΔΕΙΣΟΣ (2017)

(RAI)

  • ΕΙΔΟΣ: Δράμα
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Αντρέι Κοντσαλόφσκι
  • ΚΑΣΤ: Γιούλια Βισότσκαγια, Κρίστιαν Κλάους, Φιλίπ Ντικέν
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 130'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: SEVEN FILMS

Δεύτερος Παγκόσμιος Πόλεμος. Η Όλγκα, Ρωσίδα μετανάστρια με αριστοκρατικό παρελθόν και μέλος της γαλλικής αντίστασης. Ο Ζιλ, Γάλλος συνεργάτης των Γερμανών. Και ο Χέλμουτ, ανερχόμενος αξιωματικός των SS. Οι ιστορίες τους θα διασταυρωθούν μέσα από προσωπικές εξομολογήσεις τους, υπό μορφή «συνέντευξης». Απέναντι σε ποιον και γιατί, άραγε;

Ένα αιφνιδιαστικό comeback από τον Αντρέι Κοντσαλόφσκι που τιμήθηκε φεστιβαλικά (βραβείο καλύτερης σκηνοθεσίας στη Βενετία), αλλά δεν ακούστηκε γενικά, ίσως επειδή τα τελευταία χρόνια υπήρξαν σαφώς καλύτερα έργα που πραγματεύτηκαν τη φρίκη των Ναζί στα χρόνια του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου, πόσω μάλλον την απανθρωπιά των στρατοπέδων συγκέντρωσης. Όχι, δεν αναφέρομαι στο «Ο Γιος του Σαούλ»!

Από το κατεχόμενο Παρίσι των αρχών του ’40 μέχρι ένα ακατονόμαστο στρατόπεδο εξόντωσης Εβραίων, τα τρία πρόσωπα που έχει επιλέξει για να αφηγηθεί την ιστορία της ταινίας ο Κοντσαλόφσκι δεν συναντιούνται απαραίτητα μαζί, βρίσκουν όμως έναν κοινό «τόπο» στον οποίο στέκουν αντιμέτωποι με μια camera ή το δικό σου υποκειμενικό βλέμμα, αν θέλεις. Το απροσδιόριστο της ταυτότητας του «εξεταστή» είναι και το κύριο αν όχι το μοναδικό εύρημα τούτου του έργου, που κατά τα άλλα ακολουθεί την πεπατημένη της ζοφερής μοίρας αυτών των ανθρώπων στη συγκεκριμένη ιστορική περίοδο.

Έτσι, μοιρασμένος σε μια ατμόσφαιρα ντοκουμέντου αλλά και μιας γριφώδους «αλληγορίας» (που βρίσκει απάντηση στο φινάλε), ο «Παράδεισος» κρίνει τον κάθε χαρακτήρα ξεχωριστά, με βάση τις συνειδητές ή τις εξαναγκασμένες πράξεις του, λες και πρόκειται να βγει ένα είδος ετυμηγορίας για την ίδια του την ύπαρξη, άσχετα από την κατάληξη (που ή βλέπουμε ή φανταζόμαστε ότι είναι η καταδίκη). Η δουλειά που έχει κάνει ο dp Αλεξάντρ Σιμόνοφ στο μαυρόασπρο είναι αξιοσημείωτη, αλλά μαζί με την επιλογή τού κάδρου στο παλιομοδίτικο format του 4:3, μοιραία, βρίσκει απέναντί του τη σύγκριση με την εξαιρετική «Ida» του Πάβελ Παβλικόφσκι. Και εκεί, το φιλμ χάνει τον… Παράδεισο κάτω από τα πόδια του. Για να μην αναγκαστώ να πω ότι οι Πάουελ και Πρεσμπέργκερ το έχουν «τερματίσει» το ζητούμενο του εδώ θέματος από το 1946…

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Προβλέψιμο δράμα ζοφερών ημερών του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου που δεν σε κερδίζει πραγματικά με την ιστορία του, αλλά επιφυλάσσει μια ενδιαφέρουσα αποκάλυψη για το τέλος, έτσι ώστε να σε αφήνει με μια γεύση θετικού ευρήματος. Κατά τα άλλα, δεύτερη ταινία με θέμα τις εξοντώσεις δια χειρός Ναζί στον πόλεμο, αμέσως μετά την «Ομίχλη τον Αύγουστο». Σεπτέμβρη μήνα. Τα θαύματα του ελληνικού κινηματογραφικού προγραμματισμού…

MORE REVIEWS

STAR WARS: ΟΙ ΤΕΛΕΥΤΑΙΟΙ JEDI

Η Ρέι επιχειρεί να πείσει τον Λουκ Σκάιγουοκερ να επιστρέψει στην ενεργό δράση για το καλό της Αντίστασης, καθώς ο Κάιλο Ρεν διχάζεται ανάμεσα στα αντίπαλα μέτωπα της Δύναμης, αν και δείχνει περισσότερο αποφασισμένος να παραμείνει στη σκοτεινή πλευρά της.

ΠΟΛΥ ΞΕΝΗ: ΜΙΑ ΙΣΤΟΡΙΑ ΑΠΟ ΤΗΝ ΠΟΛΗ

Ψυχοκόρη πλούσιας ελληνικής οικογενείας στην Πόλη γίνεται η μοναδική κληρονόμος της μετά τον θάνατο του πατέρα αφέντη. Θα συγκρουστεί με τις κοινωνικές (και ταξικές) συμβάσεις της εποχής, όταν αρχίζει να φλερτάρει με έναν Τούρκο «του δρόμου».

ΧΡΙΣΤΟΥΓΕΝΝΑ & ΣΙΑ

Τέσσερα 24ωρα πριν τη βραδιά-raison d’être τους, ο Σάντα Κλοζ (sic) τρώει άνευ προηγουμένου πακέτο με τα logistics των δώρων γιατί τα 92.000 ξωτικά του πέφτουν κάτω με ίωση. Δασκαλεμένος απ’ την κυρά του πώς να βρει την απαραίτητη αγωγή, κατεβαίνει με τα ζώα του στη Γη, όπου βλάβη τον προσγειώνει στο Moulin Rouge, στο αυτόφωρο, σε καλό Σαμαρείτη δικηγόρο με σύζυγο ανθοκόμο και δίδυμα πιτσιρίκια. Δεν... υπάρχει. Αλλά, για το καλό της γιορτής, θα το σώσει;

ΔΕΝ ΕΙΜΑΙ Η ΜΑΝΤΑΜ ΜΠΟΒΑΡΥ

Μια νεαρή γυναίκα θα τα βάλει με ολόκληρο το νομικό σύστημα της Κίνας, όταν η αρχική της επιδίωξη για βοήθεια σχετικά με το διαζύγιο ανάμεσα στην ίδια και τον σύζυγό της πέσει στο κενό εξαιτίας της επιδεικτικά κωφεύουσας τοπικής ηγεσίας.

Η ΨΥΧΗ ΚΑΙ ΤΟ ΣΩΜΑ

Ο Έντρε και η Μάρια δουλεύουν σε ένα σφαγείο. Εκείνος είναι αυστηρός και μετρημένος, εκείνη έχει ένα σαφές πρόβλημα επικοινωνίας με τους άλλους. Στην κανονική τους ζωή δυσκολεύονται πολύ να κάνουν ακόμη και την πιο απλή συζήτηση. Επικοινωνούν, όμως, στα όνειρά τους!