FreeCinema

Follow us

ΠΑΡΑΔΕΙΣΟΣ (2017)

(RAI)

  • ΕΙΔΟΣ: Δράμα
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Αντρέι Κοντσαλόφσκι
  • ΚΑΣΤ: Γιούλια Βισότσκαγια, Κρίστιαν Κλάους, Φιλίπ Ντικέν
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 130'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: SEVEN FILMS

Δεύτερος Παγκόσμιος Πόλεμος. Η Όλγκα, Ρωσίδα μετανάστρια με αριστοκρατικό παρελθόν και μέλος της γαλλικής αντίστασης. Ο Ζιλ, Γάλλος συνεργάτης των Γερμανών. Και ο Χέλμουτ, ανερχόμενος αξιωματικός των SS. Οι ιστορίες τους θα διασταυρωθούν μέσα από προσωπικές εξομολογήσεις τους, υπό μορφή «συνέντευξης». Απέναντι σε ποιον και γιατί, άραγε;

Ένα αιφνιδιαστικό comeback από τον Αντρέι Κοντσαλόφσκι που τιμήθηκε φεστιβαλικά (βραβείο καλύτερης σκηνοθεσίας στη Βενετία), αλλά δεν ακούστηκε γενικά, ίσως επειδή τα τελευταία χρόνια υπήρξαν σαφώς καλύτερα έργα που πραγματεύτηκαν τη φρίκη των Ναζί στα χρόνια του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου, πόσω μάλλον την απανθρωπιά των στρατοπέδων συγκέντρωσης. Όχι, δεν αναφέρομαι στο «Ο Γιος του Σαούλ»!

Από το κατεχόμενο Παρίσι των αρχών του ’40 μέχρι ένα ακατονόμαστο στρατόπεδο εξόντωσης Εβραίων, τα τρία πρόσωπα που έχει επιλέξει για να αφηγηθεί την ιστορία της ταινίας ο Κοντσαλόφσκι δεν συναντιούνται απαραίτητα μαζί, βρίσκουν όμως έναν κοινό «τόπο» στον οποίο στέκουν αντιμέτωποι με μια camera ή το δικό σου υποκειμενικό βλέμμα, αν θέλεις. Το απροσδιόριστο της ταυτότητας του «εξεταστή» είναι και το κύριο αν όχι το μοναδικό εύρημα τούτου του έργου, που κατά τα άλλα ακολουθεί την πεπατημένη της ζοφερής μοίρας αυτών των ανθρώπων στη συγκεκριμένη ιστορική περίοδο.

Έτσι, μοιρασμένος σε μια ατμόσφαιρα ντοκουμέντου αλλά και μιας γριφώδους «αλληγορίας» (που βρίσκει απάντηση στο φινάλε), ο «Παράδεισος» κρίνει τον κάθε χαρακτήρα ξεχωριστά, με βάση τις συνειδητές ή τις εξαναγκασμένες πράξεις του, λες και πρόκειται να βγει ένα είδος ετυμηγορίας για την ίδια του την ύπαρξη, άσχετα από την κατάληξη (που ή βλέπουμε ή φανταζόμαστε ότι είναι η καταδίκη). Η δουλειά που έχει κάνει ο dp Αλεξάντρ Σιμόνοφ στο μαυρόασπρο είναι αξιοσημείωτη, αλλά μαζί με την επιλογή τού κάδρου στο παλιομοδίτικο format του 4:3, μοιραία, βρίσκει απέναντί του τη σύγκριση με την εξαιρετική «Ida» του Πάβελ Παβλικόφσκι. Και εκεί, το φιλμ χάνει τον… Παράδεισο κάτω από τα πόδια του. Για να μην αναγκαστώ να πω ότι οι Πάουελ και Πρεσμπέργκερ το έχουν «τερματίσει» το ζητούμενο του εδώ θέματος από το 1946…

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Προβλέψιμο δράμα ζοφερών ημερών του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου που δεν σε κερδίζει πραγματικά με την ιστορία του, αλλά επιφυλάσσει μια ενδιαφέρουσα αποκάλυψη για το τέλος, έτσι ώστε να σε αφήνει με μια γεύση θετικού ευρήματος. Κατά τα άλλα, δεύτερη ταινία με θέμα τις εξοντώσεις δια χειρός Ναζί στον πόλεμο, αμέσως μετά την «Ομίχλη τον Αύγουστο». Σεπτέμβρη μήνα. Τα θαύματα του ελληνικού κινηματογραφικού προγραμματισμού…

MORE REVIEWS

ΤΟ ΒΙΒΛΙΟΠΩΛΕΙΟ ΤΗΣ ΚΥΡΙΑΣ ΓΚΡΙΝ

Αγγλία, 1959. Χήρα θέλει ν’ ανοίξει βιβλιοπωλείο σε γραφικό επαρχιακό χωριό, συναντώντας τη σφοδρή αντίδραση των ντόπιων που δεν δείχνουν να ενστερνίζονται την επιθυμία της. Η κυρία Γκριν, όμως, είναι αποφασισμένη να πραγματοποιήσει το όνειρό της όσα εμπόδια κι αν μπουν στο διάβα της.

IL POSTINO: Ο ΤΑΧΥΔΡΟΜΟΣ

Άνεργος λόγω… ναυτίας γιος ψαρά σε απομονωμένο ψαροχώρι της Ιταλίας των 50s, ο Μάριο αναλαμβάνει χρέη ταχυδρόμου του εξόριστου εκεί Χιλιανού, περίφημου ποιητή και κομουνιστή Πάμπλο Νερούδα. Και αφού γίνει φίλος και συνομιλητής του, θα κατακτήσει τα λόγια και τη γυναίκα της ζωής του, που τόσο καιρό του διέφευγαν.

ΜΥΣΤΙΚΟ ΣΥΣΤΑΤΙΚΟ

Υποαμειβόμενος μηχανικός σε αμαξοστάσιο του ΟΣΕ των Σκοπίων βάζει στο χέρι προσωρινά ορφανή ποσότητα χασίς. Ανίκανος να το ξεφορτωθεί, φτιάχνει space cake που ανασταίνει από τους αφόρητους πόνους και την αυτολύπηση τον τερματικά καρκινοπαθή γέρο του, για τον οποίο είχε εγκαταλείψει σπουδές, ώσπου η κατάσταση θα ξεφύγει ιλαροτραγικά. Σε trip θ’ αφήσουν πίσω τα παλιά;

Ο 20ος ΜΟΥ ΑΙΩΝΑΣ

Δύο δίδυμα κορίτσια που ζουν πάμφτωχα, υπό κάκιστες συνθήκες στην Ουγγαρία, χωρίζονται όταν δύο διαφορετικοί άνθρωποι τις παίρνουν μαζί τους. Χρόνια αργότερα, θα βρεθούν στο ίδιο τρένο του Οριάν Εξπρές, χωρίς να έχουν ιδέα η μία για την άλλη.

MAMMA MIA! HERE WE GO AGAIN

Η Ντόνα έχει πεθάνει, η Σόφι είναι έγκυος και ανακαινίζει το παλιό ξενοδοχείο τής… «mamma mia», όλα τα αγαπημένα πρόσωπα της ζωής της βρίσκονται καθ’ οδόν για να το γιορτάσουν μαζί της και οι μνήμες φέρνουν έντονα συναισθήματα.