FreeCinema

Follow us

ΜΙΑ ΖΩΗ ΤΑΛΑΙΠΩΡΙΑ (1984)

(¿QUE HE HECHO YO PARA MERECER ESTO?)

  • ΕΙΔΟΣ: Κωμωδία
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Πέδρο Αλμοδόβαρ
  • ΚΑΣΤ: Κάρμεν Μάουρα, Βερόνικα Φορκέ, Χουάν Μαρτίνεθ, Άνχελ ντε Αντρές Λόπεθ, Τσους Λαμπρεάβε, Κίτι Μάνβερ, Σεσίλια Ροθ
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 101'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: ΤΡΙΑΝΟΝ

Η Γκλόρια, πτωχή καθαρίστρια που δουλεύει 18 ώρες την ημέρα για να συμπληρώνει επαρκώς το σπιτικό εισόδημα, δεν έχει αντιληφθεί ότι τα χάπια που παίρνει για να τη βοηθούν να στέκεται στα πόδια της δεν είναι ακριβώς βιταμίνες αλλά… αμφεταμίνες, στις οποίες πλέον είναι απόλυτα εθισμένη!

Το πέμπτο φιλμ μεγάλου μήκους που σκηνοθέτησε ο Πέδρο Αλμοδόβαρ διανεμήθηκε για πρώτη φορά στην Ελλάδα αρκετά χρόνια μετά την επιτυχία του «Matador» (1986) και παραγνωρίστηκε πλήρως από κοινό και κριτική, σαν ένα άκομψο «πρωτόλειο» λαϊκίζουσας αισθητικής το οποίο δεν είχε θέση στο art-house κύκλωμα, εκεί όπου συνήθως κατέληγαν οι ταινίες του σκηνοθέτη πριν λατρευτεί από το mainstream με τις (πιο glossy, πια) «Γυναίκες στα Πρόθυρα Νευρικής Κρίσης» (1988). Είναι ευκαιρία να το ανακαλύψει κανείς σήμερα και να… ουρλιάξει από τα γέλια, καθώς τούτο εδώ είναι (πραγματικά) το πιο αστείο σενάριο που έγραψε ποτέ στην καριέρα του, πριν χάσει το κέντρο βάρους μεταξύ αναρχικού χιούμορ και «θηλυπρεπούς» μελοδράματος, ακολουθώντας τους κανόνες της… φεστιβαλικής αποδοχής.

Παντρεμένη με έναν ταξιτζή οπαδό των… Ναζί που την κερατώνει σε κάθε ευκαιρία, η Γκλόρια αγωνίζεται να τα φέρει βόλτα και να κρατήσει το σπιτικό της, συγκατοικώντας με δύο γιους και την άκρως συντηρητική «από χωριό» πεθερά της. Εργάζεται νύχτα-μέρα ως καθαρίστρια και για να αντέξει τις κακουχίες κατεβάζει σοβαρές ποσότητες χαπιών που κάποια στιγμή αποδεικνύεται πως δεν είναι καθόλου αθώα, καθώς έχει αποκτήσει εθισμό στις… αμφεταμίνες! Στο όλο σκηνικό προσθέτουμε και την (επαγγελματία) πουτάνα της διπλανής πόρτας, η οποία έχει συχνές «παραγγελιές» και απαιτήσεις από τους γείτονές της, ανάλογα με τα γούστα των πελατών της.

Ο Αλμοδόβαρ στήνει στην ουσία ένα απίστευτης υπερβολής lumpen σύμπαν χαρακτήρων και καταστάσεων, με μία εξέλιξη πλοκής που θα ζήλευε μέχρι και ο Τζον Γουότερς, φλερτάροντας ταυτόχρονα με ένα ύφος που συνορεύει (με σαρκαστικό τρόπο) με τον ιταλικό νεορεαλισμό! Ο αμοραλισμός των χαρακτήρων (η Γκλόρια… πουλάει τον ομοφυλόφιλο γιο της σε έναν παιδεραστή οδοντίατρο και με τα χρήματα ψωνίζει ένα set κομμωτικής για το σπίτι!), η σχεδόν ζωώδης και ελευθέρια ηθών σεξουαλικότητα των περισσότερων ηρώων, τα ψήγματα συναισθήματος για την εργατική τάξη μπερδεύονται με έναν αυθεντικό, ακατέργαστο τρόπο που δεν υποψιάζει απαραίτητα για τη μετέπειτα σκηνοθετική ωρίμανση του Αλμοδόβαρ. Εδώ τον πρώτο ρόλο έχει το αποθεωτικά κανιβαλιστικό χιούμορ που συνθλίβει τα πάντα και παρασέρνει το σύνολο των ηρώων μιας «νοσηρής» καθημερινότητας από την κατάντια της ροπής προς το melo. Όπως κι εκείνος ο καφές του τηλεοπτικού spot που η μεγαλοαστή πρωταγωνίστριά του δεν θα ξεχάσει ποτέ (γελάω όποτε το θυμάμαι εδώ και τόσες δεκαετίες!), το «Μια Ζωή Ταλαιπωρία» παραμένει αγέραστο στη μνήμη, όσο «ερασιτεχνικό» ή «βρώμικο» κι αν φαίνεται στο βλέμμα του σημερινού θεατή.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Αλμοδόβαρ της πρώτης περιόδου της καριέρας του, δίχως λούστρο και μελούρα. Αναμφισβήτητα, η πιο αστεία ταινία από το σύνολο της φιλμογραφίας του! Εάν δεν το έχετε δει ποτέ, ετοιμαστείτε για… βίαιες δόσεις χιούμορ. Με την καμία για συντηρητικούς στο μυαλό θεατές.


MORE REVIEWS

ΜΗΝ ΑΝΟΙΓΕΙΣ ΤΗΝ ΠΟΡΤΑ

Άνδρας που ζει μοναχικά σε ορεινή περιοχή, ανοίγει την πόρτα του σπιτιού του σε άγνωστη κοπέλα που, εν εξάλλω καταστάσει, του ζητά βοήθεια μέσα στη νύχτα, επικαλούμενη επίθεση πλάσματος (;) αγνώστου ταυτότητας και στοιχείων προς την ερευνητική ομάδα βιολόγων στην οποία ανήκει και είχε κατασκηνώσει στο παρακείμενο δάσος.

Ο ΤΕΛΕΥΤΑΙΟΣ ΗΡΩΑΣ

Γερμανική πολυεθνική που επιθυμεί ν’ ανοίξει supermarket σε χωριό της Σλοβενίας στέλνει επιτόπου εκπρόσωπό της για αυτοψία. Εκείνη, όμως, πέφτει πάνω σε κάτι φευγάτους τύπους που για hobby τους έχουν… την αναπαράσταση μαχών του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου και ούτε ζωγραφιστούς δεν θέλουν να βλέπουν τους Γερμανούς!

ΟΙ ΑΝΤΙΠΑΛΟΙ

Ο Αρτ και ο Πάτρικ καψουρεύονται την Τάσι. Και οι τρεις τους παίζουν tennis επαγγελματικά. Και θέλουν να κερδίζουν. Αλλά στο… κρεβάτι τρίτος δε χωρεί.

ΖΩΝΤΑΝΟ ΠΝΕΥΜΑ

Κατά τη διάρκεια των καλοκαιρινών της διακοπών, η μικρή Σαλομέ βιώνει τον θάνατο της αγαπημένης της γιαγιάς. Εν μέσω οικογενειακών φιλονικιών περί των διαδικαστικών της κηδείας, το πνεύμα της μακαρίτισσας «στοιχειώνει» την αθώα πιτσιρίκα.

ΧΩΡΙΣ ΟΞΥΓΟΝΟ

Στο Μπρούκλιν του 2039, με τη ζωή να έχει σχεδόν εξαφανιστεί εξαιτίας της απώλειας οξυγόνου, μια οικογένεια επιστημόνων έχει βρει τη βιώσιμη λύση να αναπνέει… εντός της οικίας της, για να γίνει στόχος απρόσκλητων επισκεπτών που ή ζητούν τη βοήθειά της για ν’ αναπαράγουν τον τεχνολογικό εξοπλισμό της ή επιδιώκουν να πάρουν τη θέση της.