FreeCinema

Follow us

ΜΙΑ ΖΩΗ ΤΑΛΑΙΠΩΡΙΑ (1984)

(¿QUE HE HECHO YO PARA MERECER ESTO?)

  • ΕΙΔΟΣ: Κωμωδία
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Πέδρο Αλμοδόβαρ
  • ΚΑΣΤ: Κάρμεν Μάουρα, Βερόνικα Φορκέ, Χουάν Μαρτίνεθ, Άνχελ ντε Αντρές Λόπεθ, Τσους Λαμπρεάβε, Κίτι Μάνβερ, Σεσίλια Ροθ
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 101'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: ΤΡΙΑΝΟΝ

Η Γκλόρια, πτωχή καθαρίστρια που δουλεύει 18 ώρες την ημέρα για να συμπληρώνει επαρκώς το σπιτικό εισόδημα, δεν έχει αντιληφθεί ότι τα χάπια που παίρνει για να τη βοηθούν να στέκεται στα πόδια της δεν είναι ακριβώς βιταμίνες αλλά… αμφεταμίνες, στις οποίες πλέον είναι απόλυτα εθισμένη!

Το πέμπτο φιλμ μεγάλου μήκους που σκηνοθέτησε ο Πέδρο Αλμοδόβαρ διανεμήθηκε για πρώτη φορά στην Ελλάδα αρκετά χρόνια μετά την επιτυχία του «Matador» (1986) και παραγνωρίστηκε πλήρως από κοινό και κριτική, σαν ένα άκομψο «πρωτόλειο» λαϊκίζουσας αισθητικής το οποίο δεν είχε θέση στο art-house κύκλωμα, εκεί όπου συνήθως κατέληγαν οι ταινίες του σκηνοθέτη πριν λατρευτεί από το mainstream με τις (πιο glossy, πια) «Γυναίκες στα Πρόθυρα Νευρικής Κρίσης» (1988). Είναι ευκαιρία να το ανακαλύψει κανείς σήμερα και να… ουρλιάξει από τα γέλια, καθώς τούτο εδώ είναι (πραγματικά) το πιο αστείο σενάριο που έγραψε ποτέ στην καριέρα του, πριν χάσει το κέντρο βάρους μεταξύ αναρχικού χιούμορ και «θηλυπρεπούς» μελοδράματος, ακολουθώντας τους κανόνες της… φεστιβαλικής αποδοχής.

Παντρεμένη με έναν ταξιτζή οπαδό των… Ναζί που την κερατώνει σε κάθε ευκαιρία, η Γκλόρια αγωνίζεται να τα φέρει βόλτα και να κρατήσει το σπιτικό της, συγκατοικώντας με δύο γιους και την άκρως συντηρητική «από χωριό» πεθερά της. Εργάζεται νύχτα-μέρα ως καθαρίστρια και για να αντέξει τις κακουχίες κατεβάζει σοβαρές ποσότητες χαπιών που κάποια στιγμή αποδεικνύεται πως δεν είναι καθόλου αθώα, καθώς έχει αποκτήσει εθισμό στις… αμφεταμίνες! Στο όλο σκηνικό προσθέτουμε και την (επαγγελματία) πουτάνα της διπλανής πόρτας, η οποία έχει συχνές «παραγγελιές» και απαιτήσεις από τους γείτονές της, ανάλογα με τα γούστα των πελατών της.

Ο Αλμοδόβαρ στήνει στην ουσία ένα απίστευτης υπερβολής lumpen σύμπαν χαρακτήρων και καταστάσεων, με μία εξέλιξη πλοκής που θα ζήλευε μέχρι και ο Τζον Γουότερς, φλερτάροντας ταυτόχρονα με ένα ύφος που συνορεύει (με σαρκαστικό τρόπο) με τον ιταλικό νεορεαλισμό! Ο αμοραλισμός των χαρακτήρων (η Γκλόρια… πουλάει τον ομοφυλόφιλο γιο της σε έναν παιδεραστή οδοντίατρο και με τα χρήματα ψωνίζει ένα set κομμωτικής για το σπίτι!), η σχεδόν ζωώδης και ελευθέρια ηθών σεξουαλικότητα των περισσότερων ηρώων, τα ψήγματα συναισθήματος για την εργατική τάξη μπερδεύονται με έναν αυθεντικό, ακατέργαστο τρόπο που δεν υποψιάζει απαραίτητα για τη μετέπειτα σκηνοθετική ωρίμανση του Αλμοδόβαρ. Εδώ τον πρώτο ρόλο έχει το αποθεωτικά κανιβαλιστικό χιούμορ που συνθλίβει τα πάντα και παρασέρνει το σύνολο των ηρώων μιας «νοσηρής» καθημερινότητας από την κατάντια της ροπής προς το melo. Όπως κι εκείνος ο καφές του τηλεοπτικού spot που η μεγαλοαστή πρωταγωνίστριά του δεν θα ξεχάσει ποτέ (γελάω όποτε το θυμάμαι εδώ και τόσες δεκαετίες!), το «Μια Ζωή Ταλαιπωρία» παραμένει αγέραστο στη μνήμη, όσο «ερασιτεχνικό» ή «βρώμικο» κι αν φαίνεται στο βλέμμα του σημερινού θεατή.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Αλμοδόβαρ της πρώτης περιόδου της καριέρας του, δίχως λούστρο και μελούρα. Αναμφισβήτητα, η πιο αστεία ταινία από το σύνολο της φιλμογραφίας του! Εάν δεν το έχετε δει ποτέ, ετοιμαστείτε για… βίαιες δόσεις χιούμορ. Με την καμία για συντηρητικούς στο μυαλό θεατές.

MORE REVIEWS

ΤΑ ΑΓΡΙΑ ΑΓΟΡΙΑ

Στις αρχές του 20ου αιώνα, πέντε φιλότεχνα αγόρια διαπράττουν ένα αδικαιολόγητο έγκλημα και οι μεγαλοαστοί γονείς τους αποφασίζουν να τα τιμωρήσουν παραδίδοντάς τα σε έναν σκληροτράχηλο καπετάνιο που θα τα «αναμορφώσει» κατά τη διάρκεια ενός περιπετειώδους πλου.

ΛΙΛΙΑΝ

Πεζή, δίχως διαβατήριο και χρήματα, χωρίς να μιλάει αγγλικά, η ρωσικής καταγωγής Λίλιαν επιχειρεί ένα πραγματικό «ομηρικό» ταξίδι, από τη Νέα Υόρκη ώς την Αλάσκα. Το «αμερικάνικο όνειρο» θα την προστατεύσει;

Ο ΜΠΟΥΝΙΟΥΕΛ ΣΤΟ ΛΑΒΥΡΙΝΘΟ ΜΕ ΤΙΣ ΧΕΛΩΝΕΣ

Αδυνατώντας να βρει χρήματα για την επόμενη ταινία του έπειτα από το σκάνδαλο της «Χρυσής Εποχής», ο Λουίς Μπουνιουέλ δέχεται ως μάννα εξ ουρανού την πρόταση του καλού του φίλου Ραμόν Ασίν να χρηματοδοτήσει εκείνος το επόμενό του project. Το ντοκιμαντέρ «Las Hurdes: Tierra Sin Pan», που διακαώς επιθυμούσε να γυρίσει, με θέμα την πάμφτωχη και απομονωμένη περιοχή της Δυτικής Ισπανίας, επιτέλους μπαίνει στις ράγες.

ΤΟ ΧΡΥΣΟ ΓΑΝΤΙ

Η πραγματική ιστορία του κατά συρροήν δολοφόνου Φριτς Χόνκα, που έσπειρε τον τρόμο στις γειτονιές του Αμβούργου στη δεκαετία του ’70, γίνεται ταινία δια χειρός Φατίχ Ακίν και ένα μεγάλο «γιατί;» πλανάται ήδη πάνω από τα κεφάλια μας.

ΔΙΚΤΥΟ ΚΑΤΑΣΚΟΠΩΝ

Ένας ηλικιωμένος πράκτορας της Μοσάντ παίζει το τελευταίο του χαρτί πριν αποσυρθεί (ή μάλλον πριν τον αποσύρουν…) από την ενεργό δράση, επιχειρώντας ν’ ανακαλύψει τι κρύβεται πίσω από τη λειτουργία μιας εταιρείας και, κυρίως, αν προμηθεύει με χημικά όπλα τη Συρία.