FreeCinema

Follow us

ΙΣΤΟΡΙΕΣ ΜΙΑΣ ΝΥΧΤΑΣ (2017)

(POSOKI)

  • ΕΙΔΟΣ: Δράμα
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Στέφαν Κομαντάρεφ
  • ΚΑΣΤ: Βασίλ Μπάνοφ, Ιβάν Μπάρνεφ, Άσεν Μπλατέτσκι, Ντόμπριν Ντόσεφ, Μπορισλάβα Στράτιεβα
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 103'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: AMA FILMS

Ιδιοκτήτης μικρής επιχείρησης στη Σόφια, ο οποίος τα βράδια οδηγεί TAXI προκειμένου να αντεπεξέλθει στις οικονομικές του δυσκολίες, σκοτώνει τον τραπεζίτη που απειλεί να του κατασχέσει το σπίτι, με τον ίδιο εν συνεχεία να αυτοκτονεί. Πέντε ταξιτζήδες ξεκινάνε τα καθημερινά τους νυχτερινά δρομολόγια στους δρόμους της πόλης, με το γεγονός της αυτοδικίας του συναδέλφου τους να έχει γίνει πρώτο θέμα στις ειδήσεις.

Ένας εμφανώς αγχωμένος οδηγός TAXI πηγαίνει την κόρη του στο σχολείο, κανονίζοντας ταυτόχρονα μέσω του τηλεφώνου ένα πολύ σημαντικό ραντεβού με τον άνθρωπο που χειρίζεται το δάνειό του, ευελπιστώντας πως θα βρεθεί λύση στο φάσμα της χρεοκοπίας που τον περιβάλλει. Οι ελπίδες του αποδεικνύονται φρούδες, όταν ακούει από το στόμα της υποτιθέμενης τελευταίας σανίδας σωτηρίας του να απαιτεί όλα τα χρήματα που αυτός απλά δεν έχει, δηλώνοντας μάλιστα με στόμφο πως οι χρηματοπιστωτικοί κανόνες έχουν γίνει για να βολεύονται οι τράπεζες και όχι οι πελάτες. Ο συντετριμμένος πατέρας χάνει το έδαφος κάτω από τα πόδια του, οπότε χωρίς να το σκεφτεί και πολύ… του την ανάβει, με το οικογενειακού τύπου δράμα που διαδραματίζεται υπό το φως της ημέρας να παραχωρεί εξολοκλήρου τη θέση του στις «Ιστορίες της Νύχτας», έχοντας όμως ήδη δώσει ένα σαφές στίγμα. Μια καπιταλιστική πλέον χώρα, που ακολουθεί πιστά τα βήματα της διαφθοράς και της διάβρωσης των αξιών, εκπλήσσεται από το συγκεκριμένο συμβάν, με τη ρουτίνα της καθημερινότητας να μην μπορεί να διακοπεί για τους υπόλοιπους ταξιτζήδες της Σόφιας, οι οποίοι λίγο ή πολύ σε μια παρόμοια θέση με αυτήν του αυτόχειρα βρίσκονται.

Στις δύο προηγούμενες ταινίες του που έτυχαν διανομής στα μέρη μας («Ο Κόσμος Είναι Μεγάλος και η Σωτηρία της Ψυχής Βρίσκεται στη Γωνία» του 2008 και «Το Πέρασμα» του 2014), ο Βούλγαρος σκηνοθέτης Στέφαν Κομαντάρεφ είχε αναπτύξει τον προβληματισμό του σχετικά με το ζήτημα της μετανάστευσης. Σε τούτη, παραμένει σε μια σχετική θεματική, με τη διαφορά πως εδώ καταπιάνεται με τους συμπατριώτες του που, ενώ (μάλλον) θα ήθελαν να έχουν φύγει μακριά, μοιάζουν καταδικασμένοι στη μιζέρια της πατρίδας τους, προσπαθώντας να τα φέρουν κάπως βόλτα. Καταφεύγει, λοιπόν, στη λύση των μικρών αυτοτελών ιστοριών, με «οδηγό» τα TAXI της βουλγάρικης πρωτεύουσας και με (πολύ χαλαρό) σημείο σύνδεσης μεταξύ τους το αρχικό επεισόδιο με τον φαλιρισμένο μικροεπιχειρηματία.

Φέρνοντας ενίοτε στο μυαλό τόσο το ανάλαφρο ύφος του «Μια Νύχτα στον Κόσμο» (1991) του Τζιμ Τζάρμους όσο και την κοινωνική μελέτη του «Ταξί στην Τεχεράνη» (2015) του Τζαφάρ Παναχί, οι νυχτερινές κούρσες του Κομαντάρεφ ξεκινάνε με το πόδι αρκετά σταθερά στο γκάζι. Το παράνομο ζευγάρι που ψάχνει ξενοδοχείο για να περάσει τη βραδιά ή η απελπισία ενός χειρουργού μπροστά στη δυσλειτουργία των θεσμών της χώρας, καθώς ετοιμάζεται για την τελευταία του εγχείρηση πριν φύγει οικογενειακώς για τη Γερμανία, είναι βινιέτες που αποδίδουν η καθεμιά με έναν διαφορετικό, πλην εύστοχο τρόπο, την προσπάθεια των ηρώων να τη βγάλουν καθαρή στα εκ διαμέτρου αντίθετα προβλήματα που αντιμετωπίζουν. Οι μελοδραματισμοί της ιστορίας του πατέρα που δεν μπορεί να ξεπεράσει τον χαμό του γιου του ή ο άσπονδος φίλος από τα παλιά που οδηγεί την κούρσα του από το αεροδρόμιο σε μια τραβηγμένα βίαιη κλιμάκωση, όμως, πατάνε σταδιακά φρένο στη διαδρομή. Η επανάληψη του ίδιου μοτίβου κάνει τη βενζίνη στα ρεζερβουάρ των TAXI να αρχίζει να στερεύει με γοργούς ρυθμούς, συνεπικουρούμενη από την επί παντός επιστητού μεμψιμοιρία των πρωταγωνιστών που η ανάγκη τούς έριξε στο τιμόνι σαν δεύτερο επάγγελμα, μήπως και καταφέρουν να βάλουν μερικά λέβα στην άκρη, κάνοντας αυτές τις «Ιστορίες μιας Νύχτας» να βυθίζονται (από τη μέση και μετά, τουλάχιστον) στη μονοτονία και την έλλειψη ποικιλίας χαρακτήρων.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Ακούς με συγκίνηση τη φιλότιμη ανάλυση του ταξιτζή περί των αιτίων της οικονομικής κρίσης, ενώ κατεβαίνεις την Κηφισίας, σιγοτραγουδώντας Στράτο Διονυσίου; Έφυγες καρφί, κι ας ταλαιπωρηθείς κομματάκι από τη διπλή ταρίφα της ομοιομορφίας. Το μόνο TAXI που παραδέχεσαι ήταν εκείνο του Μάρκου Σεφερλή; Χτύπα ένα app για «ταρίφα» στο κινητό σου, αυτές εδώ οι νυχτερινές κούρσες δεν είναι για σένα.


MORE REVIEWS

ΜΗΝ ΑΝΟΙΓΕΙΣ ΤΗΝ ΠΟΡΤΑ

Άνδρας που ζει μοναχικά σε ορεινή περιοχή, ανοίγει την πόρτα του σπιτιού του σε άγνωστη κοπέλα που, εν εξάλλω καταστάσει, του ζητά βοήθεια μέσα στη νύχτα, επικαλούμενη επίθεση πλάσματος (;) αγνώστου ταυτότητας και στοιχείων προς την ερευνητική ομάδα βιολόγων στην οποία ανήκει και είχε κατασκηνώσει στο παρακείμενο δάσος.

ΣΟΥΠΕΡ ΜΑΓΚΙ

H ζωή έχει γίνει λίγο πολύ απαιτητική για τη Σούπερ Μάγκι. Καθώς η εγκληματικότητα στην πόλη είναι σε ύφεση, περνά τον χρόνο της βοηθώντας στην απόφραξη αποχετεύσεων και στην υποβολή φορολογικών δηλώσεων, αντί να σώζει τον κόσμο. Σίγουρα δεν είχε επιλέξει κάτι τέτοιο! Όταν μια μοχθηρή ιδιοφυΐα της τεχνολογίας απειλεί να παγιδεύσει ολόκληρη την πόλη σε μια «τέλεια» προσομοίωση metaverse, η Μάγκι και ο Σουίτι πρέπει να συνεργαστούν για να σώσουν την κατάσταση για άλλη μια φορά. Μήπως είναι και η τελευταία περιπέτεια του δυναμικού ντουέτου;

Ο ΤΕΛΕΥΤΑΙΟΣ ΗΡΩΑΣ

Γερμανική πολυεθνική που επιθυμεί ν’ ανοίξει supermarket σε χωριό της Σλοβενίας στέλνει επιτόπου εκπρόσωπό της για αυτοψία. Εκείνη, όμως, πέφτει πάνω σε κάτι φευγάτους τύπους που για hobby τους έχουν… την αναπαράσταση μαχών του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου και ούτε ζωγραφιστούς δεν θέλουν να βλέπουν τους Γερμανούς!

ΟΙ ΑΝΤΙΠΑΛΟΙ

Ο Αρτ και ο Πάτρικ καψουρεύονται την Τάσι. Και οι τρεις τους παίζουν tennis επαγγελματικά. Και θέλουν να κερδίζουν. Αλλά στο… κρεβάτι τρίτος δε χωρεί.

ΖΩΝΤΑΝΟ ΠΝΕΥΜΑ

Κατά τη διάρκεια των καλοκαιρινών της διακοπών, η μικρή Σαλομέ βιώνει τον θάνατο της αγαπημένης της γιαγιάς. Εν μέσω οικογενειακών φιλονικιών περί των διαδικαστικών της κηδείας, το πνεύμα της μακαρίτισσας «στοιχειώνει» την αθώα πιτσιρίκα.

MR KLEIN

MR KLEIN

Εντάξει, καλείς ένα ραδιοταξί, έρχεται, του πετάς ένα «πήγαινέ με όπου θέλεις, ταξιτζή» και την περνάς φίνα, βλέπεις ένα αξιοθέατο, μαθαίνεις τα νέα του κόσμου… Μην το συζητάμε, μην αργείς, καλείς!