FreeCinema

Follow us

ΗΡΩΙΚΟΙ ΠΙΟΝΕΡΟΙ (2015)

(PIONERY-GEROI)

  • ΕΙΔΟΣ: Δράμα
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Νατάλια Κουντριάσοβα
  • ΚΑΣΤ: Νατάλια Κουντριάσοβα, Ντάρια Μορόζ, Αλεξέι Μίτιν, Βάρια Σαμπλάκοβα
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 116'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: WEIRD WAVE

Από νεαροί Πιονέροι των 80’s, στις επιταγές του Βλαντίμιρ Ιλίτς Λένιν, η Όλγκα, η Κάτια και ο Αντρέι βιώνουν, 25 χρόνια αργότερα, την έλλειψη ιδανικών και το χάσμα ανάμεσα σε οράματα του χθες και το σήμερα της σύγχρονης Μόσχας. Κανένας ηρωισμός. Μονάχα νευρώσεις, κατάθλιψη, μοναξιά και τα φαντάσματα μιας παιδικότητας που δεν τους ανήκε ποτέ.

Με μια βαθιά αίσθηση πικρίας για το, τελικά, όχι και τόσο ονειρεμένο παρελθόν και το διόλου ιδεαλιστικό παρόν της Ρωσίας, η ηθοποιός Νατάλια Κουντριάσοβα επιδεικνύει ένα δυνατό και συχνά εικαστικό κινηματογραφικό βλέμμα με το ντεμπούτο της πίσω από την κάμερα. Σαν τα παιδιά που θέλουν να πιάσουν υψηλό βαθμό στον έλεγχο χωρίς να έχουν διαβάσει καλά τα μαθήματά τους, όμως, προδίδεται και σκοντάφτει από το υπερφιλόδοξο σενάριό της, το οποίο δεν μπορεί να αφηγηθεί με την ίδια ικανότητα, καθώς αυτό ανασκαλίζει δύο περιόδους βίου με ουκ ολίγους χαρακτήρες που πρέπει να αποκτήσουν ρεαλιστική οντότητα, να ωριμάσουν, να αναλυθούν και να καταλήξουν στο (στενάχωρο) συμπέρασμα που καταδικάζει το (πολιτικό) σύστημα της χώρας στην οποία μεγάλωσε και η ίδια.

Το «τραύμα» προφανώς πονάει τη δημιουργό του φιλμ, γι’ αυτό και θέλει να τα πει όλα μέσα σε μια και μόνο ταινία, ανεβάζοντας τον πήχη δυσκολίας με τις δύο χρονολογικές περιόδους των ηρώων της να εναλλάσσονται διαρκώς στην οθόνη: από την παιδική ηλικία του ιδεολογικού «ιδρυματισμού», κάπου στα μέσα της δεκαετίας του ’80 (υπάρχει μια φευγαλέα αναφορά σε ταξίδι του Γκορμπατσόφ στις ΗΠΑ, το 1987), μέχρι το σήμερα των μέσων του 2000, με τους στα thirties πλέον ενήλικες χαρακτήρες να ζητούν απαντήσεις από ψυχιάτρους, να εγκλωβίζονται στη μοναχικότητά τους, έως και να αποτραβιούνται κυριολεκτικά από τα κοινά.

Πιο απολαυστικοί στα flashback, οι «Ηρωικοί Πιονέροι» βλέπουν την Ιστορία της πρώην Σοβιετίας με χιούμορ ψυχρό, καθώς η προπαγάνδα αποδεκατίζει τον παιδικό αυθορμητισμό, αλλά η κατάληξη στη σύγχρονη εποχή δραματοποιεί κάπως υπερβολικά τη σκιαγράφηση των τριών χαρακτήρων, παρουσιάζοντας πρόσωπα εγωκεντρικά, ψυχολογικά διαλυμένα, που δεν είναι ικανά να σώσουν τίποτα, μέσα τους ή και γύρω τους. Η ματιά της Κουντριάσοβα είναι άριστη, καθώς αναζητά μια ειρωνικά συμβολική «καλαισθησία», η οποία συγκρούεται εύστοχα με την αρχιτεκτονική του περιβάλλοντος. Υπάρχουν και στιγμές που τα όνειρα (ή μάλλον οι εφιάλτες…) αποκτούν ορατές διαστάσεις, με σουρεαλιστικό ή φαντασιακό τρόπο καλοδεχούμενο, για να φτάσουν και στο σημείο μιας πανέμορφης αναφοράς στο «A Matter of Life and Death» (1946) των Πάουελ & Πρεσμπέργκερ! Στην ψυχή του, όμως, το έργο δεν καταφέρνει να δηλώσει κάτι πέρα από το σχηματικό ή τις παλλόμενες κινήσεις της κάμερας που χαρακτηρίζουν την αστάθεια του σήμερα. Μένει ένα ενδιαφέρον και καθόλου δήθεν σκηνοθετικό ντεμπούτο που, ενδεχομένως, θα οδηγήσει σε κάτι πολύ πιο δημιουργικό στο μέλλον.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Μην πάρετε μαζί σας τον Κουτσούμπα! Αν αναζητάτε νέα ταλέντα που ίσως αναρριχηθούν σε κάτι σπουδαίο σύντομα, αξίζει να ρίξει κανείς μια ματιά εδώ, διότι η Κουντριάσοβα αυτήν ακριβώς τη διαθέτει. Οι θιασώτες των πιο hardcore θεαμάτων από το «είδος» του arthouse, μπορεί και να το βρουν κάπως light, δεν (θα) είναι τόσο «ποιητικό» για τα γούστα τους το έργο.


MORE REVIEWS

ΑΜΠΙΓΚΕΪΛ

Ασύνδετη ομάδα παρανόμων απάγει ανήλικη μπαλαρίνα, με τη φήμη ότι πρόκειται για την κόρη ζάμπλουτου ο οποίος θα δώσει ασυζητητί το τεράστιο ποσό των λύτρων που θα του ζητηθεί. Η μικρή Άμπιγκεϊλ, όμως, δεν είναι ένα κοινό, απροστάτευτο κοριτσάκι…

ΕΜΦΥΛΙΟΣ ΠΟΛΕΜΟΣ

Σε ένα κοντινό, δυστοπικό μέλλον, η Αμερική σπαράσσεται από τον διχασμό ενός Εμφυλίου που έχει μετατρέψει τη χώρα σε αληθινή ζώνη πολέμου. Καθώς μία ισχυρή φατρία ανταρτών κατευθύνεται προς τον Λευκό Οίκο για να σκοτώσει τον Πρόεδρο, μία φωτορεπόρτερ και η ομάδα συνεργατών της αγωνίζεται να προλάβει να φτάσει στη Γουόσινγκτον πριν να είναι αργά.

DEMON SLAYER: KIMETSU NO YAIBA - HASHIRA TRAINING

Ο Τάνζιρο, ο Γκένια και η Νέζουκο καταδιώκουν έναν δαίμονα Ανώτερης Τάξης στα δάση του Χωριού Ξιφασκίας, με τον πρώτο ν’ αντιμετωπίζει ένα θανάσιμο δίλημμα. Βγαίνει κερδισμένος, αλλά δεν πρόκειται να χαρεί τη νίκη του, μιας και ο Άρχοντας Μούζαν θέλει να εκμεταλλευτεί εκείνη της «μολυσμένης» Νέζουκο έναντι του ήλιου!

MIA AND ME: Η ΤΑΙΝΙΑ

Όταν η Μία επιστρέφει στο παλιό εξοχικό σπίτι της οικογένειας με τον παππού της, η πέτρα στο μαγικό της βραχιόλι φωτίζει ξαφνικά - ένα κάλεσμα για βοήθεια! Μέσω μιας αστραφτερής πύλης, μεταφέρεται στον φανταστικό κόσμο των μονόκερων της Σεντοπίας. Εκεί συναντά τον μονόκερο Στόρμι και τον Ίκο, ένα ξωτικό από το Νησί Λώτους, το οποίο χρειάζεται απεγνωσμένα τη βοήθειά της. Ο Τόξορ, ένας αποκρουστικός κακός που μοιάζει με βατράχι, θέλει να κατακτήσει το νησί με μαύρη μαγεία.

ΕΝΑ ΦΛΙΤΖΑΝΙ ΚΑΦΕ ΚΑΙ ΚΑΙΝΟΥΡΓΙΑ ΠΑΠΟΥΤΣΙΑ

Στα Τίρανα του σήμερα, ο Αγκίμ κι ο Γκεζίμ, κωφά και πανομοιότυπα δίδυμα αδέλφια που μοιράζονται την ίδια στέγη, ανακαλύπτουν πως οδηγούνται σταδιακά στην τύφλωση εξαιτίας μιας γενετικής ασθένειας.

MR KLEIN

MR KLEIN

Είναι κάτι παιδάκια στη Ρωσία και θέλουνε να τα κάνουνε κουμμούνια. Και μετά τα δείχνει μεγάλα, που έχουνε γίνει «του γιατρού»! Στην ΚΝΕ να τα βλέπουνε αυτά!