FreeCinema

Follow us

PERSONAL SHOPPER: Η ΒΟΗΘΟΣ (2016)

(PERSONAL SHOPPER)

  • ΕΙΔΟΣ: Δραματικό Θρίλερ
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Ολιβιέ Ασαγιάς
  • ΚΑΣΤ: Κρίστεν Στιούαρτ, Λαρς Άιντινγκερ, Σιγκρίντ Μπουαζίζ, Νόρα φον Βαλντστέτεν
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 105'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: STRADA FILMS / SEVEN FILMS

Η Μορίν, Αμερικανίδα που ζει στο Παρίσι, δουλεύει ως personal shopper μιας ιδιότροπης celebrity. Αυτό που την απασχολεί περισσότερο, όμως, είναι να λάβει ένα κάποιο είδος «σήματος» από τον δίδυμο αδελφό της που πέθανε πρόσφατα, καθώς έχει και την ιδιότητα του μέντιουμ.

Ακούγοντας την ιστορία του «Personal Shopper», δεύτερης συνεργασίας του Ολιβιέ Ασαγιάς με την Κρίστεν Στιούαρτ έπειτα από τα «Σύννεφα του Σιλς Μαρία» (2014), δεν μπορεί κανείς παρά να… στραβομουτσουνιάσει λίγο. Αμερικανίδα personal shopper κάποιας απροσδιόριστης ιδιότητας celebrity, που κυκλοφορεί διαρκώς με σακούλες Chanel και Cartier, έχει ένα ζήτημα με τον πρόσφατο θάνατο του δίδυμου αδελφού της, με τον οποίο μοιραζόταν εκτός από την ημερομηνία γέννησης και την ίδια καρδιακή πάθηση, αλλά και το κληρονομικό χάρισμα της επαφής με άλλες οντότητες! Βάλε μέσα σε όλα αυτά και το στοιχείο του θρίλερ με ένα έγκλημα. Πόσο σοβαρή ταινία μπορεί να βγάλει όλη αυτή η απιθανότητα;

Παραδόξως, το «Personal Shopper» δεν είναι καθόλου γελοίο. Αν και θα μπορούσε πολύ εύκολα να γλιστρήσει σε ασταθείς παραδοξότητες, ο Ασαγιάς και η Στιούαρτ φαίνεται ότι έχουν βρει έναν αποτελεσματικό και αποδοτικό κώδικα επικοινωνίας. Σε αυτή τη δεύτερη συνεργασία τους, η Στιούαρτ βρίσκεται σχεδόν σε κάθε πλάνο της ταινίας και καταφέρνει να την κρατήσει πάνω της, παρά το γεγονός ότι (της) συμβαίνουν πολλά… εκκεντρικά πράγματα.

Η Μορίν περνά τη μέρα της γυρνώντας με το μηχανάκι της από μαγαζί σε μαγαζί, αγοράζοντας ή παίρνοντας δανεικά – και σε κάποιες περιπτώσεις αγύριστα – ακριβά ρούχα και αξεσουάρ για λογαριασμό της Κίρα, ενός μοντέλου – ηθοποιού (;), που σχεδόν ποτέ δεν της μιλά απευθείας, αλλά προτιμά να της στέλνει μηνύματα. Όταν δεν είναι «ακτιβιστικά» απασχολημένη με τα δικαιώματα του γορίλα (!). Ένας από τους όρους που έχει επιβάλει η Κίρα στη Μορίν είναι να μη δοκιμάζει ποτέ τα πράγματα που παίρνει για εκείνη, κάτι που στη συνέχεια θα δούμε να παραβαίνει.

Στην αρχή της ιστορίας, πάντως, η Μορίν ενδιαφέρεται περισσότερο να δημιουργήσει μια γραμμή επικοινωνίας με τον αδελφό της, καθώς πιστεύει ότι ίσως κάτι έχει μείνει από εκείνον στο σπίτι όπου ζούσε. Πάσχοντας και οι δύο από την ίδια καρδιακή πάθηση (ένας γιατρός λέει και σε εκείνη ότι ανά πάσα στιγμή θα μπορούσε και η ίδια να «φύγει» από τη ζωή), είχαν κάνει μια συμφωνία: εκείνος που θα πεθάνει πρώτος, να στείλει ένα μήνυμα στον άλλον από το υπερπέραν. Η Μορίν το πιστεύει αυτό και τελικά θα της τύχει μια τέτοια απόκοσμη εμπειρία, αλλά αρκετά διαφορετική από αυτό που περίμενε.

Τα παράξενα γεγονότα θα συνεχιστούν, όταν στο τηλέφωνό της θα αρχίσουν να φτάνουν μυστηριώδη μηνύματα με απόκρυψη, από έναν άγνωστο αποστολέα. Η εμμονή της θα την κάνει να σκεφτεί ότι μπορεί να έρχονται από τον αδελφό της, κάτι που σύντομα αποδεικνύεται ότι δεν ισχύει. Στη συνέχεια, όμως, ένα έγκλημα θα την μπλέξει σε μια ακόμη πιο δυσάρεστη κατάσταση, ενώ παράδοξα «σημάδια», όπως ποτήρια που σπάνε, εξακολουθούν να την κυκλώνουν. Σε άλλες σκηνές, ένα φόρεμα Chanel με παγιέτες που αντανακλούν σε ένα σκοτεινό δωμάτιο ή οι πόρτες του ασανσέρ και της εισόδου ενός ξενοδοχείου που ανοιγοκλείνουν μόνες τους… χωρίς να περνά κανείς (!), μπορεί να έχουν και εναλλακτικές ερμηνείες από τις προφανείς.

Ο Ασαγιάς έχει τολμήσει να συνθέσει μια ιστορία που θα μπορούσε να οδηγήσει στον εξευτελισμό τόσο του ίδιου, όσο και της Στιούαρτ. Σε κάποιες σκηνές η ευαίσθητη ισορροπία γίνεται ακόμη πιο εμφανής. Η Στιούαρτ, όμως, έχει αποδείξει με τις περισσότερες πρόσφατες ταινίες της ότι θέλει να δοκιμάζει, να τολμά και να παίρνει πάνω της ρίσκα. Σκηνοθετικά, ο Ασαγιάς, με το παρελθόν του κριτικού κινηματογράφου, επηρεάζεται από το σινεμά του Άλφρεντ Χίτσκοκ και του Ρομάν Πολάνσκι, αφήνοντας για το φινάλε ανοιχτά μέτωπα που ίσως να μην ικανοποιήσουν όσους θέλουν (ή απαιτούν) καθαρές εξηγήσεις και ένα ξεκάθαρο φινάλε. Το «Personal Shopper» δεν ανήκει σε αυτή την κατηγορία. Είναι, όμως, μια ξεκάθαρα κινηματογραφική ιστορία, που πετυχαίνει να υπνωτίσει «μυστηριακά» τον θεατή της.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Ένα μυστηριώδες θρίλερ με ανοιχτά ενδεχόμενα ίσως και να μην αποτελεί την πιο προσβάσιμη ταινία (πόσω μάλλον του Ασαγιάς) για κάθε θεατή. Αν, όμως, μπεις στην αίθουσα χωρίς προκατάληψη και χωρίς να περιμένεις κάτι πολύ συγκεκριμένο (σε απαντήσεις), θα διαπιστώσεις ότι η «Personal Shopper» καταφέρνει να σε παρασύρει στον ασυνήθιστο αφηγηματικό ρυθμό της.

MORE REVIEWS

BLACK PANTHER

Μετά τον θάνατο του βασιλιά της Wakanda o γιος του, πρίγκιπας T’Challa, ανεβαίνει στον θρόνο της μικρής μεν, τεχνολογικά υπερανεπτυγμένης δε αφρικανικής χώρας. Όταν, όμως, ένας άσπονδος φίλος από τα παλιά καταφθάνει για να διεκδικήσει αυτό που πιστεύει πως του ανήκει, το σκήπτρο του Black Panther αρχίζει να μην στέκει τόσο σταθερά στα χέρια του.

WINCHESTER: ΤΟ ΣΠΙΤΙ ΤΩΝ ΦΑΝΤΑΣΜΑΤΩΝ

Καλιφόρνια, 1906. Ιατρός - ψυχολόγος αναλαμβάνει να εκτιμήσει τη νοητική κατάσταση γηραιάς χήρας, η οποία ισχυρίζεται πως τα πνεύματα αυτών που βρήκαν τον θάνατο από τα τουφέκια που κατασκευάζει η εταιρεία όπλων του μακαρίτη συζύγου της… στοιχειώνουν τη μεγαλοπρεπή έπαυλή της! Η γνωμάτευση μοιάζει να είναι εύκολη για τον επιστήμονα, σύντομα όμως θα βρεθεί προ εκπλήξεων.

Η ΚΟΡΗ ΤΗΣ ΑΠΡΙΛ

17χρονη έγκυος που μένει μαζί με την ετεροθαλή αδελφή της στο παραθαλάσσιο σπίτι της οικογένειας, θα δεχτεί απρόσμενη επίσκεψη από τη μητέρα τους, με την οποία δεν διατηρεί και τις καλύτερες των σχέσεων για έναν πολύ συγκεκριμένο λόγο.

ΤΟ ΓΑΤΟΞΟΡΚΙ

Ο Λίνο είναι ένας νεαρός που όλα του πάνε στραβά. Φορώντας ένα ιδιόχειρο κοστούμι γάτου, δουλεύει ως animateur σε παιδικά party. Είναι μια εργασία που μισεί, αλλά και ο ίδιος παρόμοια μισητή φήμη έχει. Στην απελπισία του να αλλάξει την τύχη του, θα επισκεφτεί έναν μυστηριώδη guru, το ξόρκι του οποίου θα τον μεταμορφώσει… στη γάτα που υποδύεται.

Η ΜΟΡΦΗ ΤΟΥ ΝΕΡΟΥ

Στη δεκαετία του ’60, σε ένα μυστικό κυβερνητικό εργαστήριο υψηλής ασφαλείας, μια μουγκή καθαρίστρια της νυχτερινής βάρδιας θα γνωρίσει τον έρωτα. Έναν… αμφίβιο έρωτα, για την ακρίβεια!