FreeCinema

Follow us

PASSENGERS (2016)

  • ΕΙΔΟΣ: Επιστημονικής Φαντασίας
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Μόρτεν Τίλντουμ
  • ΚΑΣΤ: Τζένιφερ Λόρενς, Κρις Πρατ, Μάικλ Σιν, Λόρενς Φίσμπερν
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 116'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: FEELGOOD

Δύο επιβάτες, σε διαστημόπλοιο που τους μεταφέρει σε άλλον πλανήτη ώστε να ξεκινήσουν εκεί μια καινούργια ζωή, ξυπνάνε από την ύπνωση στην οποία βρίσκονταν, ενενήντα χρόνια πριν την προγραμματισμένη ημερομηνία άφιξης. Μόνοι σε ένα ολόκληρο σκάφος, θα πρέπει να βρουν τρόπο να επιβιώσουν.

Με τη νέα του ταινία, ο σκηνοθέτης Μόρτεν Τίλντουμ γίνεται το ζωντανό παράδειγμα της έκφρασης «από το ζενίθ στο ναδίρ». Μετά το υπερεπιτυχημένο «Παιχνίδι της Μίμησης» (2014), που έφερε τόσο αυτόν όσο και την ταινία στην πεντάδα των Όσκαρ (μετρώντας συνολικά οκτώ υποψηφιότητες), αποφασίζει να δοκιμάσει τις δυνάμεις του στην επιστημονική φαντασία. Το αποτέλεσμα όχι μόνο δεν τον δικαιώνει, αλλά τον θέτει επικεφαλής της άτυπης λίστας με τις απογοητεύσεις της σεζόν.

Ο Τίλντουμ δείχνει πως δεν έχει ένα ξεκάθαρο πλάνο στο μυαλό του για το τι είδους ταινία θέλει να φτιάξει, έτσι αυτό που πετυχαίνει είναι να γυρίσει… τρία διαφορετικά φιλμ σε ένα (ούτε σαμπουάν να ήταν!) Ξεκινάει με κάτι που μοιάζει με τον «Ναυαγό» (2000) αλλά σε διαστημόπλοιο, συνεχίζει με ανάλαφρη ρομαντική κομεντί και τελειώνει με διαστημικό θρίλερ μπλοκμπαστερικών επιδιώξεων, αλλάζοντας ύφος με χειρουργική ακρίβεια, σχεδόν ανά ημίωρο.Το μεγαλύτερο πρόβλημα, ασφαλώς, δεν είναι αυτός καθαυτός ο γαλαξιακός αχταρμάς, που μοιάζει με εισαγωγή σε κινηματογραφικά genre δι’ αρχαρίους, αλλά πρωτίστως το γεγονός πως τίποτα σχεδόν δεν λειτουργεί σωστά ή με τρόπο που θα κατάφερνε, τουλάχιστον, να κεντρίσει το ενδιαφέρον του θεατή, μιας και οι λίγες καλές ιδέες χάνονται κάτω από το γενικότερο «λίγο απ’ όλα» που διαδραματίζεται επί της οθόνης.

Το διαστημόπλοιο Άβαλον μεταφέρει πέντε χιλιάδες ανθρώπους σε έναν νέο πλανήτη – αποικία της Γης. Εξαιτίας μηχανικού προβλήματος της κάψουλας ύπνωσής του, όμως, ένας εξ αυτών ξυπνά ενενήντα ολόκληρα χρόνια πριν την ολοκλήρωση του ταξιδιού. Αντιλαμβανόμενος πολύ γρήγορα πως είναι αδύνατον να διορθώσει το λάθος και… να ξαναπέσει για ύπνο, αρχίζει να ζει τη μοναχική ζωή ενός διαστημοναυαγού, έχοντας για μοναδική του παρέα ένα ανδροειδές – barman, κάτι σαν τη μπάλα Wilson του… κανονικού «Ναυαγού» Τομ Χανκς, με τη διαφορά ότι εδώ ο Μάικλ Σιν, που τον υποδύεται, επικοινωνεί κανονικά με τον μηχανικό Τζιμ του Κρις Πρατ. Αυτός, στον πρωταγωνιστικό ρόλο, όσο τουλάχιστον παίζει ουσιαστικά μόνος του, είναι εντελώς μέσα στο στοιχείο του, σκοτώνοντας τη βαρεμάρα του, παίζοντας interactive ηλεκτρονικά παιχνίδια, δοκιμάζοντας όλες τις spécialité των εστιατορίων του εντυπωσιακού σκάφους Άβαλον, τριγυρνώντας γυμνός στους αχανείς διαδρόμους του ή συνομιλώντας με το προαναφερθέν ανδροειδές, σε μια σκηνή ευθεία αναφορά στο απόκοσμο της «Λάμψης» του Στάνλεϊ Κιούμπρικ (είπαμε, απ’ όλα έχει ο διαστημικός μπαξές).

Από τη στιγμή που καταφθάνει η όμορφη Ορόρα της Τζένιφερ Λόρενς, όμως, ο Τίλντουμ δείχνει να ξεχνάει τη μοναχική ιστορία επιβίωσης, οδηγώντας την ταινία σε ένα πρωτότυπo από μια άποψη διαστημικό rom-com, που χωλαίνει χαρακτηριστικά, μιας και επαναλαμβάνει όλα όσα είχαμε δει, με τη διαφορά ότι τώρα εμπλέκονται δύο άτομα στην υπόθεση και όχι ένα. Είναι σχεδόν αδύνατον να πει κάποιος πάρα πολλά για τη σεναριακή εξέλιξη της ιστορίας χωρίς να παραθέσει μια σειρά από spoilers, αλλά ας πούμε, απλά, ότι το όλο «ζαχαρένιο», ρομαντικό κομμάτι διαρκεί μέχρις ότου αποκαλυφθεί ολοκληρωτικά ποια είναι η ατία της εμφάνισης της Ορόρα, με το φιλμ να κάνει, πια, την τρίτη και τελική στροφή του προς τους δρόμους του περιπετειώδους θρίλερ, επί τη ευκαιρία της άφιξης και του τέταρτου του καστ, Λόρενς Φίσμπερν, σε ρόλο μάλλον αχρείαστο και σίγουρα κακογραμμένο.

Ο σεναριογράφος Τζον Σπάιτς θα είχε κατά νου να γράψει ένα συνδυασμό του «Gravity» (2013), του «Moon» (2009) αλλά και του δικού του «Προμηθέας» (2012), σπαταλώντας όμως την ευκαιρία να παραδώσει μια συναρπαστική ιστορία, αντάξια της αρχικής ιδέας του, που να μιλάει για την απομόνωση και το όρια της ενσυναίσθησης. Ειδικά σε αυτό το δεύτερο στοιχείο που φαίνεται να τον προβληματίζει, αποτυγχάνει πλήρως, μην μπορώντας να δώσει επαρκείς δικαιολογίες για τα αίτια της μετοίκησης των ηρώων του σε άλλον γαλαξία, όσο και για την κατανόηση των κινήτρων που οδηγούν τον Τζιμ και την Ορόρα να προβούν σε αυτά που κάνουν, όταν βρίσκονται εντελώς μόνοι σε ένα διαστημόπλοιο στη μέση του πουθενά, χωρίς μάλιστα ορατή ελπίδα αλλαγής της κατάστασης τους. Η ταινία έτσι, ενώ προσπαθεί να πει κάτι σημαντικό, δεν τα καταφέρνει σε κανένα από τα μέτωπα που ανοίγει. Κοντά σε όλα αυτά, προσθέστε και τον θαρρείς ευρισκόμενο σε rollercoaster αλλαγών ύφους Τίλντουμ, που παρά τις αξιοπρεπείς ερμηνείες των πρωταγωνιστών, αδυνατεί να εκτοξεύσει το όλο εγχείρημα προς… τη σωτηρία.

Έστω, στο οπτικό πεδίο τα πηγαίνει σχετικά καλά, με το Άβαλον να είναι ένα από τα πιο φουτουριστικά αλλά και εντυπωσιακά σκάφη που έχουμε δει ποτέ στον κινηματογράφο, ενώ μερικές σκηνές προσφέρουν καλά ενορχηστρωμένη δράση (όπως η διαστημική βόλτα του Τζιμ) ή είναι πολύ όμορφες στο μάτι, όπως εκείνη όπου η Ορόρα βρίσκεται αντιμέτωπη με την έλλειψη βαρύτητας, ενώ κολυμπά στην πισίνα του διαστημόπλοιου. Μαθαίνουμε, πάντως, σε μια σκηνή στην αρχή του φιλμ, πως ακόμα και στο μακρινό μέλλον, το «Like a Rolling Stone» του Μπομπ Ντίλαν δεν θα έχει χάσει τίποτα από τη σπουδαιότητά του. Κάτι είναι κι αυτό.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Οι φίλοι της επιστημονικής φαντασίας, στους οποίους κυρίως απευθύνεται, δεν θα βρουν κάτι το πολύ φανταστικό εδώ. Σε όσους αρέσει η ασταμάτητη δράση, με εκρήξεις και κυνηγητά, θα βαρεθούν την ώρα και τη στιγμή. Σε ό,τι έχει να κάνει με το ρομάντζο, απλά δεν νομίζω πως αυτό το φιλμ έχει γυριστεί για να προσελκύσει τους φίλους της rom-com. Απτή απόδειξη, πως το «απ’ όλα» είναι νόστιμο μόνο όταν ακούγεται εντός πιτσαρίας και ουχί εντός κινηματογραφικής αιθούσης. Εάν «τσιμπήσετε» από τα ονόματα του καστ, δεν θα πάθετε και καμιά ανεπανόρθωτη ζημιά, αλλά στο τέλος μάλλον θα ευχηθείτε να μην είχατε επιβιβαστεί ποτέ στο ίδιο σκάφος με τούτους τους «Επιβάτες».


MORE REVIEWS

ΑΜΠΙΓΚΕΪΛ

Ασύνδετη ομάδα παρανόμων απάγει ανήλικη μπαλαρίνα, με τη φήμη ότι πρόκειται για την κόρη ζάμπλουτου ο οποίος θα δώσει ασυζητητί το τεράστιο ποσό των λύτρων που θα του ζητηθεί. Η μικρή Άμπιγκεϊλ, όμως, δεν είναι ένα κοινό, απροστάτευτο κοριτσάκι…

ΕΜΦΥΛΙΟΣ ΠΟΛΕΜΟΣ

Σε ένα κοντινό, δυστοπικό μέλλον, η Αμερική σπαράσσεται από τον διχασμό ενός Εμφυλίου που έχει μετατρέψει τη χώρα σε αληθινή ζώνη πολέμου. Καθώς μία ισχυρή φατρία ανταρτών κατευθύνεται προς τον Λευκό Οίκο για να σκοτώσει τον Πρόεδρο, μία φωτορεπόρτερ και η ομάδα συνεργατών της αγωνίζεται να προλάβει να φτάσει στη Γουόσινγκτον πριν να είναι αργά.

DEMON SLAYER: KIMETSU NO YAIBA - HASHIRA TRAINING

Ο Τάνζιρο, ο Γκένια και η Νέζουκο καταδιώκουν έναν δαίμονα Ανώτερης Τάξης στα δάση του Χωριού Ξιφασκίας, με τον πρώτο ν’ αντιμετωπίζει ένα θανάσιμο δίλημμα. Βγαίνει κερδισμένος, αλλά δεν πρόκειται να χαρεί τη νίκη του, μιας και ο Άρχοντας Μούζαν θέλει να εκμεταλλευτεί εκείνη της «μολυσμένης» Νέζουκο έναντι του ήλιου!

MIA AND ME: Η ΤΑΙΝΙΑ

Όταν η Μία επιστρέφει στο παλιό εξοχικό σπίτι της οικογένειας με τον παππού της, η πέτρα στο μαγικό της βραχιόλι φωτίζει ξαφνικά - ένα κάλεσμα για βοήθεια! Μέσω μιας αστραφτερής πύλης, μεταφέρεται στον φανταστικό κόσμο των μονόκερων της Σεντοπίας. Εκεί συναντά τον μονόκερο Στόρμι και τον Ίκο, ένα ξωτικό από το Νησί Λώτους, το οποίο χρειάζεται απεγνωσμένα τη βοήθειά της. Ο Τόξορ, ένας αποκρουστικός κακός που μοιάζει με βατράχι, θέλει να κατακτήσει το νησί με μαύρη μαγεία.

ΜΗ ΜΟΥ ΛΕΣ ΨΕΜΑΤΑ

Διάσημος συγγραφέας επιστρέφει στη γενέτειρά του έπειτα από τριανταπέντε χρόνια απουσίας, προκειμένου να παραστεί σε επετειακές εκδηλώσεις. Η τυχαία συνάντηση με τον γιο παλιού συμμαθητή του, ο οποίος υπήρξε ο πρώτος του εφηβικός έρωτας, ξετυλίγει το κουβάρι των αναμνήσεων, αλλά και των συγκρούσεων.