FreeCinema

Follow us

ΟΧΘΕΣ (2015)

  • ΕΙΔΟΣ: Δράμα
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Πάνος Καρκανεβάτος
  • ΚΑΣΤ: Ανδρέας Κωνσταντίνου, Έλενα Μαυρίδου, Λεβέντ Ουζουμτζού, Γιάννης Καλατζόπουλος
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 96’
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: ODEON

Ψιλοαλαφροΐσκιωτο, χωρίς οικογένεια και προς απόλυση φανταράκι γίνεται γκάου ατραξιόν διμοιρίας εθελοντών ναρκαλιευτών στον Έβρο, ψυχανεμιζόμενο (και παίζοντας με) τον θάνατο σε αχαρτογράφητα παγιδευμένους αγρούς. Τη νύχτα συνεργάτιδα Τούρκων λαθρεμπόρων προσφύγων στο ποτάμι και το πρωί στη λαϊκή θα γνωρίσει και απ’ την ανέσπερη ζωή της θα διεκδικήσει. Όταν αυτή τον ακολουθήσει, ο – πατέρας του μωρού της – chief τής σπείρας θα… σκάσει να την εμποδίσει. Στην απόξω ψάχνεται πιτσιρίκος διασωθείς από πνίξιμο αλλά ορφανεμένος στο πέρασμα, με βαλτή ντρόγκα στον σάκο του. Τις όχθες για το αύριο ποιος τους αβρόχοις ποσί θα διασχίσει;

Όχι ο Πάνος Καρκανεβάτος, πάντως. Που πατάει ως συνήθως σε δύο βάρκες: της με καλλιτεχνική πνοή ιδεο-ποίησης (της αγάπης που σώζει με τίμημα), και της σκληρής γαιώδους πραγματικότητας (της περιφέρειας των ελλείψεων και του μεταναστευτικού κοντραμπάντου). Και, με σταθερές προβληματικές – κουπιά τα αποκεντρωμένα σύνορα που χωρίζουν κι ενώνουν κόσμους (φυσικούς και μεταφορικούς), το παλεμένο απ’ το εγώ και τον Άλλον ταξίδι της ταυτότητας προς μια άλλη ζωή, τα δεσμά των δεσμών (αίματος και καρδιάς) που φυλακίζουν ή ελευθερώνουν και τη νομοτέλεια των άνομων σφαλμάτων & μυστικών, βουλιάζει αθέλητα στο «Χώμα και Νερό» που βαλτώνει το τέταρτο μυθοπλαστικό του «Μεταίχμιο».

Πώς μπορεί ένα crime αντιξοοτήτων, υπαιθρικό, λαϊκό love s(t)o(r)ry αλληλοεπούλωσης σε χακί και υποκόσμου διάκοσμο, που μαζεύει τα κομμάτια του στη no man’s land μεταξύ των «Ευδοκία» κι «Απ’ το Χιόνι» με κάτι από Χόλντεν Κόλφιλντ (!) να στεριώσει; Σίγουρα όχι όταν, επίσης, πρώιμα τα σύντομα συνδετικά κάδρα… νεκρής (σόρι, δεν μπορούσα να αντισταθώ) φύσης Βόρειας Ελλάδας ξεχειλώνουν την αφήγηση εκεί που αυτή θα ‘πρεπε να δένεται προς άγραν έντασης. Όταν, στην πορεία, γενικά πλάνα με φρασαρίσματα «σημασίας» (το) παίζουν «Μεθοριακός Σταθμός» στο πιο arthouse και με έγνοια για το ημεδαπό σκλαβοπάζαρο του τράνζιτου. Όταν οι traffickers που μιλούν φωναχτά στο ξέφωτο μετά την τραγική διέλευση (η οποία… μοιραία, και για την ταινία, μένει στο σκοτάδι ενώ έχουμε γίνει μάρτυρες της προετοιμασίας της στην Πόλη) ή η λεγάμενη που βγαίνει εν πολλοίς στεγνή από το νερό αφήνουν θύματα στον θα ‘θελε ρεαλισμό εξιστόρησης. Όταν προβάλλει στον ορίζοντα ενδιαφέρουσα αλλά υπανάπτυκτη και αβαρώς sotto voce η survivor υποπλοκή τού μεσανατολίτη αγορίνα φυγά, προσώπου – δικαιολογίας της flat καταδίωξης του ζεύγους (πάρ’ τους επιτέλους ενωμένους και σ’ ένα χαμάμ) από τους μαφιόζους και του ό,τι τελεσίδικο για όλους τους εμπλεκόμενους ακολουθεί.

Όταν, τέλος, κάνει τον σχετικό κρότο της κι η αστοχία έμψυχου υλικού διανομής ριψοκίνδυνου, στην περίπτωση της διανομής τού φιλότιμου Κωνσταντίνου και της για άλλα πεδία Μαυρίδου, ή ακατάλληλου, στην περίπτωση του ντιλετάντη (το θέτω κομψά) υπαξιωματικού που «σκοτώνει» μ’ εκείνο το ορθόφωνο «μάνdης». Η Δύναμη FRONTEX κάνει την εμφάνισή της αραιά. Στην εκπέμπουσα (ανέχεια, ενοχή, εγκλεισμό, απόγνωση) λιτά θωριά του λιγομίλητου πατέρα της ηρωίδας. Σε κάποιες πυροτεχνουργικά λυρικές ατάκες (ο συνσεναρίστας μπεστσελερίστας Ισίδωρος Ζουργός πρέπει να ευθύνεται για εκείνο το «Υπάρχουν άνεμοι που τα στραβά δέντρα τα ισιώνουν…») και στην έξοχα στημένη και εκρηγνυόμενη, επιτέλους, ολόκληρη σκηνή της ξέμπαρκης μαυρούλας και της εμπλοκής τού… «The Hurt Locker» μας. Δεν καθαρίζουν, ωστόσο, αυτές οι «Όχθες». Όχι ότι σκορπίζουν τον όλεθρο, αλλά για πάρτη τους μη χάσεις τίποτα ζωτικό…

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Ό,τι ποιοτικό ελληνικό υπάρχει (και στην τηλεόραση), το «χτυπάς»; Δε θα σε χαλάσει περισσότερο από άλλα. Αν είδες το «Αθανασία» τού δημιουργού και σου άρεσε πραγματικά (δύσκολο), αν μη τι άλλο θα σε βρουν κι εδώ θραύσματα – αισθηματία μου εσύ. Αν πας για τον Σπύρο Μαλταμπέ τού «Μικρά Αγγλία», το πολεμάει (αλλά εδώ, λόγω ρόλου, είναι επιεικώς μπίου). Όλοι οι υπόλοιποι, είναι πολύ πιθανό να κάνετε λίγο-πολύ «μπαμ» αν μπουκάρετε εδώ.


MORE REVIEWS

ΑΜΠΙΓΚΕΪΛ

Ασύνδετη ομάδα παρανόμων απάγει ανήλικη μπαλαρίνα, με τη φήμη ότι πρόκειται για την κόρη ζάμπλουτου ο οποίος θα δώσει ασυζητητί το τεράστιο ποσό των λύτρων που θα του ζητηθεί. Η μικρή Άμπιγκεϊλ, όμως, δεν είναι ένα κοινό, απροστάτευτο κοριτσάκι…

ΕΜΦΥΛΙΟΣ ΠΟΛΕΜΟΣ

Σε ένα κοντινό, δυστοπικό μέλλον, η Αμερική σπαράσσεται από τον διχασμό ενός Εμφυλίου που έχει μετατρέψει τη χώρα σε αληθινή ζώνη πολέμου. Καθώς μία ισχυρή φατρία ανταρτών κατευθύνεται προς τον Λευκό Οίκο για να σκοτώσει τον Πρόεδρο, μία φωτορεπόρτερ και η ομάδα συνεργατών της αγωνίζεται να προλάβει να φτάσει στη Γουόσινγκτον πριν να είναι αργά.

DEMON SLAYER: KIMETSU NO YAIBA - HASHIRA TRAINING

Ο Τάνζιρο, ο Γκένια και η Νέζουκο καταδιώκουν έναν δαίμονα Ανώτερης Τάξης στα δάση του Χωριού Ξιφασκίας, με τον πρώτο ν’ αντιμετωπίζει ένα θανάσιμο δίλημμα. Βγαίνει κερδισμένος, αλλά δεν πρόκειται να χαρεί τη νίκη του, μιας και ο Άρχοντας Μούζαν θέλει να εκμεταλλευτεί εκείνη της «μολυσμένης» Νέζουκο έναντι του ήλιου!

MIA AND ME: Η ΤΑΙΝΙΑ

Όταν η Μία επιστρέφει στο παλιό εξοχικό σπίτι της οικογένειας με τον παππού της, η πέτρα στο μαγικό της βραχιόλι φωτίζει ξαφνικά - ένα κάλεσμα για βοήθεια! Μέσω μιας αστραφτερής πύλης, μεταφέρεται στον φανταστικό κόσμο των μονόκερων της Σεντοπίας. Εκεί συναντά τον μονόκερο Στόρμι και τον Ίκο, ένα ξωτικό από το Νησί Λώτους, το οποίο χρειάζεται απεγνωσμένα τη βοήθειά της. Ο Τόξορ, ένας αποκρουστικός κακός που μοιάζει με βατράχι, θέλει να κατακτήσει το νησί με μαύρη μαγεία.

ΜΗ ΜΟΥ ΛΕΣ ΨΕΜΑΤΑ

Διάσημος συγγραφέας επιστρέφει στη γενέτειρά του έπειτα από τριανταπέντε χρόνια απουσίας, προκειμένου να παραστεί σε επετειακές εκδηλώσεις. Η τυχαία συνάντηση με τον γιο παλιού συμμαθητή του, ο οποίος υπήρξε ο πρώτος του εφηβικός έρωτας, ξετυλίγει το κουβάρι των αναμνήσεων, αλλά και των συγκρούσεων.

MR KLEIN

MR KLEIN

Κι εκεί που έλεγα να γράψω γι’ αυτό εδώ, άρχισα να τραγουδάω «Και αν γυρίσεις πάλι, ζωή σαν πορτοκάλι…» και ξεχάστηκα. Αχ, Σοφία Αρβανίτη!