FreeCinema

Follow us

Ο ΠΡΟΦΗΤΗΣ (2016)

  • ΕΙΔΟΣ: Δράμα Μυστηρίου
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Δημήτρης Πούλος
  • ΚΑΣΤ: Γιώργος Χρανιώτης, Μενέλαος Χαζαράκης, Στίβεν Τζ. Κρίστοφερ, Δήμητρα Κούζα, Γιώργος Παπαστυλιανός, Νέιθαν Τόμας
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 105'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: NEW STAR

Σε ένα ακαθόριστο μέλλον και σε καιρό πολέμου, ένας στρατιώτης καταφτάνει σε εγκαταλειμμένο μοναστήρι αναζητώντας τον πατέρα του. Γνωρίζουν κάτι γι’ αυτόν οι πασιφιστές που φιλοξενούνται εκεί; Πέρασε από εκεί; Κρατείται εκεί; Ή απλά βρίσκεται θαμμένος εκεί;

Υπάρχει κάτι πολύ ελπιδοφόρο στην πρώτη μεγάλου μήκους ταινία του Δημήτρη Πούλου, έστω κι αν ο «Προφήτης» του δεν ξεπερνά τις καλές προθέσεις για να δημιουργηθεί κάτι διαφορετικό στο πλαίσιο του ελληνικού σινεμά. Το φιλμ αψηφά την έννοια των κινηματογραφικών ειδών και παίρνει ρίσκα που σπάνια έχουμε δει να υλοποιούνται με επαγγελματισμό σε εγχώρια παραγωγή. Ο ανασταλτικός παράγων, όμως, υπάρχει – και με αυτό το τόσο «κρυπτικό» σενάριο, ο θεατής δεν δύναται να επικοινωνήσει με το φιλμ, το οποίο φαίνεται να είναι υπερβολικά προσωπικό στην ψυχή (τού σκηνοθέτη και σεναριογράφου) του.

Ο Πούλος ονοματίζει ως βασική επιρροή του το βιβλίο «Στο Άδυτο των Ελληνικών Μαντείων» του Δημήτρη Δημόπουλου (κάτι που γίνεται έντονα κατανοητό προς το τέλος της ταινίας), με μικρές «πινελιές» από την «Ασκητική» του Καζαντζάκη και τον «Προφήτη» του Χαλίλ Γκιμπράν. Είναι ήδη υπερβολικά ως σεναριακή έμπνευση όλα αυτά, δίπλα στο θέμα ενός πατρικού «στοιχειού» που μοιάζει να βαραίνει απολογητικά τον δημιουργό.

Υπάρχει μια διάθεση για φιλμική φιλοσοφική αλληγορία, μέσα από την ασάφεια ενός μεγάλου και αιματοβαμμένου ταξικού πολέμου που βρίσκεται σε εξέλιξη εκεί έξω, με μια αποστασιοποίηση χρονικής τοποθέτησης που φέρνει στο νου το «Άλογο του Τορίνο» (2011) του Μπέλα Ταρ, αλλά χωρίς το ψευδοαρτίστικο, φεστιβαλικά παλιακό ύφος εκείνου. Ο Πούλος δείχνει ικανός να υπηρετήσει ένα πιο mainstream, πιο δυναμικό είδος αφήγησης, πράγμα που θα μπορούσε να αποτολμήσει και εδώ εάν παρασυρόταν πιο ανοιχτά προς το σινεμά τού φανταστικού. Όχι με εφεδιές δυστοπίας και προφανή οπτικά μέσα, αλλά με μια μετρημένη αφαίρεση χωροχρονικού «χασίματος» (το «Stake Land» του Τζιμ Μικλ από το 2011 είναι ένα ενδιαφέρον δείγμα, για παράδειγμα). Αντ’ αυτού, οι διάλογοι και η μυθοπλασία έχουν στηθεί επάνω σε ένα όραμα που αναλώνεται χωρίς να επιτρέπει την επαφή με τον έξω κόσμο (αυτόν της αίθουσας…), εμμένοντας στη σημειολογία ενός φανταστικού χρησμού που θα μείνει για πάντα ερμητικά κλειστός σε απόπειρες ερμηνείας.

Καλό θα ήταν μερικές από αυτές τις παρατηρήσεις να της συγκρατήσει για τις μελλοντικές του δουλειές ο Πούλος, εκτός κι αν επιδιώκει να παραμείνει σε ένα είδος κινηματογράφου… λιγότερου προσιτού στο κοινό. Υφολογικά, στον «Προφήτη» αυτό δεν διαφαίνεται, πάντως. Απλά, εδώ συγκρούεται με την όλη φιλοσοφία τού σεναρίου. Δεν ήτανε γραφτό του να ταιριάξουν όλες του οι ιδέες σε τούτη την ταινία. Αλλά θα κρατήσουμε το όνομα.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Μια αρκετά πρωτότυπη για τα ελληνικά δεδομένα απόπειρα, που δεν αυτο-παγιδεύεται στο πλαίσιο μιας τυπικής περιπέτειας «στην άγρια φύση», παρά τα στοιχεία τής ιστορίας, με έναν ενδιαφέροντα ασαφή τόνο φανταστικού στην αφήγηση. Ξεκινά με προσήλωση στο μυστήριο, καταλήγει σε κάτι που μοιάζει πολύ προσωπικό και ενδεχομένως τραυματικό… οικογενειακά. Σε κάθε περίπτωση, οι ιδέες κάπου πελαγοδρομούν προς μια αλληγορία που θέλει να μεταφέρει έναν χρησμό προφητικό αλλά και να δηλώσει σεβασμό προς σύμβολα θρησκευτικής πίστης. Το αποτέλεσμα δεν αποτελεί φιάσκο, αλλά μιλάμε για μια φιλμική εμπειρία μάλλον αφιλόξενη προς το κοινό.


MORE REVIEWS

ΑΜΠΙΓΚΕΪΛ

Ασύνδετη ομάδα παρανόμων απάγει ανήλικη μπαλαρίνα, με τη φήμη ότι πρόκειται για την κόρη ζάμπλουτου ο οποίος θα δώσει ασυζητητί το τεράστιο ποσό των λύτρων που θα του ζητηθεί. Η μικρή Άμπιγκεϊλ, όμως, δεν είναι ένα κοινό, απροστάτευτο κοριτσάκι…

ΕΜΦΥΛΙΟΣ ΠΟΛΕΜΟΣ

Σε ένα κοντινό, δυστοπικό μέλλον, η Αμερική σπαράσσεται από τον διχασμό ενός Εμφυλίου που έχει μετατρέψει τη χώρα σε αληθινή ζώνη πολέμου. Καθώς μία ισχυρή φατρία ανταρτών κατευθύνεται προς τον Λευκό Οίκο για να σκοτώσει τον Πρόεδρο, μία φωτορεπόρτερ και η ομάδα συνεργατών της αγωνίζεται να προλάβει να φτάσει στη Γουόσινγκτον πριν να είναι αργά.

DEMON SLAYER: KIMETSU NO YAIBA - HASHIRA TRAINING

Ο Τάνζιρο, ο Γκένια και η Νέζουκο καταδιώκουν έναν δαίμονα Ανώτερης Τάξης στα δάση του Χωριού Ξιφασκίας, με τον πρώτο ν’ αντιμετωπίζει ένα θανάσιμο δίλημμα. Βγαίνει κερδισμένος, αλλά δεν πρόκειται να χαρεί τη νίκη του, μιας και ο Άρχοντας Μούζαν θέλει να εκμεταλλευτεί εκείνη της «μολυσμένης» Νέζουκο έναντι του ήλιου!

MIA AND ME: Η ΤΑΙΝΙΑ

Όταν η Μία επιστρέφει στο παλιό εξοχικό σπίτι της οικογένειας με τον παππού της, η πέτρα στο μαγικό της βραχιόλι φωτίζει ξαφνικά - ένα κάλεσμα για βοήθεια! Μέσω μιας αστραφτερής πύλης, μεταφέρεται στον φανταστικό κόσμο των μονόκερων της Σεντοπίας. Εκεί συναντά τον μονόκερο Στόρμι και τον Ίκο, ένα ξωτικό από το Νησί Λώτους, το οποίο χρειάζεται απεγνωσμένα τη βοήθειά της. Ο Τόξορ, ένας αποκρουστικός κακός που μοιάζει με βατράχι, θέλει να κατακτήσει το νησί με μαύρη μαγεία.

ΜΗ ΜΟΥ ΛΕΣ ΨΕΜΑΤΑ

Διάσημος συγγραφέας επιστρέφει στη γενέτειρά του έπειτα από τριανταπέντε χρόνια απουσίας, προκειμένου να παραστεί σε επετειακές εκδηλώσεις. Η τυχαία συνάντηση με τον γιο παλιού συμμαθητή του, ο οποίος υπήρξε ο πρώτος του εφηβικός έρωτας, ξετυλίγει το κουβάρι των αναμνήσεων, αλλά και των συγκρούσεων.

MR KLEIN

MR KLEIN

Είναι ένας τύπος και πάει σ’ ένα μοναστήρι και τα πρήζει σε κάτι περίεργους, ότι ψάχνει τον πατέρα του. Να γίνεται έλεγχος οπλοχρησίας στα σινεμά, γιατί μια μέρα θα γίνει το κακό…