FreeCinema

Follow us

Η ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΗΣ NAHID (2016)

(NAHID)

  • ΕΙΔΟΣ: Δράμα
  • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Ίντα Παναχαντέ
  • ΚΑΣΤ: Σαρέ Μπαγιάτ, Πετζμάν Μπαζεγκί, Ναβίντ Μοχαματζαντέ, Μιλάντ Χοσεΐν Πουρ, Πουριά Ραχίμι
  • ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 105'
  • ΔΙΑΝΟΜΗ: STRADA FILMS

Προσφάτως χωρισμένη μητέρα στο σύγχρονο Ιράν προσπαθεί να τα βγάλει πέρα με τις οικονομικές δυσκολίες και την καθημερινότητα, όσο πασχίζει να προχωρήσει μπροστά τη ζωή της μακριά από τις παγίδες που της στήνει ο νόμος, η παράδοση και το παρελθόν της.

Οι προθέσεις της Ίντα Παναχαντέ στο κινηματογραφικό της ντεμπούτο είναι σίγουρα πολύ έντιμες. Στην ιστορία της δεν υπάρχουν αυστηρά καλοί ή κακοί, η ματιά της δεν μένει στην επιφάνεια αλλά προσπαθεί να εξερευνήσει τον ρόλο της κοινωνίας στις αιτίες της αφήγησης και ταυτόχρονα δεν αγιοποιεί κανέναν, ορίζοντας το μερίδιο της ευθύνης που φέρει ο κάθε χαρακτήρας. Επιπλέον, παρουσιάζει μια ιρανική κοινωνία μακριά από το – σύνηθες – επίκεντρο της Τεχεράνης και στήνει την εξιστόρησή της γύρω από ένα έθιμο που δεν έχουμε ξαναδεί στη μεγάλη οθόνη και αφορά τον «προσωρινό» γάμο, μια πρακτική που χρησιμοποιείται στη χώρα για να ξεπερνιούνται νομικές τρύπες ή για να δικαιολογείται η ηθική παράμετρος μερικών πράξεων στα μάτια της παράδοσης. Το «Ένας Χωρισμός» του Ασγκάρ Φαραντί παρουσίασε στο διεθνές κοινό ότι πλέον και το Ιράν έρχεται αντιμέτωπο με καταστάσεις ενδοοικογενειακής κρίσης. Η «Ιστορία της Nahid», ωστόσο, πέραν του ότι μοιράζεται με εκείνη την ταινία μία εκ των ηθοποιών της, επιχειρεί να αποδείξει ότι αυτό μπορεί να είναι μόνο η αρχή της ιστορίας.

Το φιλμ της Παναχαντέ, βέβαια, δεν διαθέτει την πολυπλοκότητα της ταινίας του Φαραντί, ούτε και την ψύχραιμη ματιά της. Συγκριτικά και θεματικά, υστερεί εμφανώς ακόμα και σε σχέση με το πιο πρόσφατο «Διαζύγιο: Η Δίκη της Viviane Amsalem», το οποίο αποφεύγει να κατηγοριοποιηθεί αυστηρά στα τυπικά κινηματογραφικά είδη. Η «Ιστορία της Nahid», αν και καταφέρνει να στοιχειοθετήσει την απόγνωση της ηρωίδας της και να την τοποθετήσει ως χαρακτήρα σε μια σύγχρονη αστική τραγωδία, καταφεύγει περισσότερο συχνά από όσο θα της έκανε καλό στις τεχνικές του μελοδράματος, υπερφορτώνοντας το δράμα ή τις κακουχίες για να κάνει πιο σαφή τον σκοπό της. Ο χωρισμός, ο πρώην που είναι και χρήστης ναρκωτικών ουσιών, ο νέος στωικός δυνάμει σύζυγος, η κόρη του που διεκδικεί τον πατέρα της, το σόι που πιέζει και κρίνει, η γειτονιά που συνεχώς παρατηρεί και γνωρίζει τα πάντα, ο συνεχής κίνδυνος της απώλειας της κηδεμονίας ενός παιδιού, οι οικονομικές δυσκολίες, οι φωνές και οι διαμάχες αποτελούν τον διαρκή καμβά αυτής της δημιουργίας, που ορισμένες φορές καταρρέει κάτω από το ίδιο της το δράμα.

Ωστόσο, δεν μπορεί κανείς να μην της αναγνωρίσει την προσπάθεια να δημιουργηθεί μια πολύπλευρη αντιμετώπιση του διλήμματος και να παρουσιαστεί η ιστορία πέρα από κάθε μεροληπτική μεριά. Η εικονογραφία της αφήγησης, επίσης, εμφανίζεται ιδιαίτερα αναζωογονητική, περιστρεφόμενη γύρω από τα παράλια της Κασπίας Θάλασσας και τον χειμωνιάτικο ουρανό, που επιχειρεί να εξωτερικεύσει την εσωτερική αναταραχή της ηρωίδας. Επιπρόσθετα, το τέλος επιστρέφει σε ρεαλιστικά και χαμηλότονα μονοπάτια, αποχαιρετώντας την ταινία στον σωστό τόνο. Είναι πολύ δύσκολο, όμως, να αγνοήσει κανείς την υπερβολή των ερμηνειών και το retro στήσιμό τους, σαν σε φιλμ από το μελοδραματικό παρελθόν των 50’s, ή να αποκαλύψει πολλές φορές την ουσία πίσω από την υπερβολικά προβεβλημένη μιζέρια. Είναι το ίδιο το πάθος τής ταινίας εκείνο που την εξυψώνει αλλά και, τελικά, την περιορίζει, θέτοντάς την σε πλαίσιο που αρχικά πασχίζει να αποφύγει.

ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΜΕΝΑ;

Αν δεν χάνεις ταινία του ιρανικού σινεμά, μάλλον είσαι πρόθυμος να ακούσεις και την «Ιστορία της Nahid». Έχε υπόψη σου, ωστόσο, ότι η ταινία κινείται σε περισσότερο μελοδραματικά νερά από όσο πιθανόν περιμένεις. Θα σε αποζημιώσει, όμως, η ματιά στη σύγχρονη ιρανική πραγματικότητα, που εξερευνά τη θέση της γυναίκας έξω (και μετά από) τον γάμο. Οι του «arthouse» θα βρείτε θετικά, αλλά και πάλι μάλλον θα σας έρθει βαρύ το κατά στιγμές υπερβολικά φορτισμένο δράμα. Οι υπόλοιποι σαφώς και δεν ανήκετε στο κοινό της ταινίας, ας αφήσουμε τους πειραματισμούς για κάποια άλλη στιγμή.


MORE REVIEWS

ΑΜΠΙΓΚΕΪΛ

Ασύνδετη ομάδα παρανόμων απάγει ανήλικη μπαλαρίνα, με τη φήμη ότι πρόκειται για την κόρη ζάμπλουτου ο οποίος θα δώσει ασυζητητί το τεράστιο ποσό των λύτρων που θα του ζητηθεί. Η μικρή Άμπιγκεϊλ, όμως, δεν είναι ένα κοινό, απροστάτευτο κοριτσάκι…

ΕΜΦΥΛΙΟΣ ΠΟΛΕΜΟΣ

Σε ένα κοντινό, δυστοπικό μέλλον, η Αμερική σπαράσσεται από τον διχασμό ενός Εμφυλίου που έχει μετατρέψει τη χώρα σε αληθινή ζώνη πολέμου. Καθώς μία ισχυρή φατρία ανταρτών κατευθύνεται προς τον Λευκό Οίκο για να σκοτώσει τον Πρόεδρο, μία φωτορεπόρτερ και η ομάδα συνεργατών της αγωνίζεται να προλάβει να φτάσει στη Γουόσινγκτον πριν να είναι αργά.

DEMON SLAYER: KIMETSU NO YAIBA - HASHIRA TRAINING

Ο Τάνζιρο, ο Γκένια και η Νέζουκο καταδιώκουν έναν δαίμονα Ανώτερης Τάξης στα δάση του Χωριού Ξιφασκίας, με τον πρώτο ν’ αντιμετωπίζει ένα θανάσιμο δίλημμα. Βγαίνει κερδισμένος, αλλά δεν πρόκειται να χαρεί τη νίκη του, μιας και ο Άρχοντας Μούζαν θέλει να εκμεταλλευτεί εκείνη της «μολυσμένης» Νέζουκο έναντι του ήλιου!

MIA AND ME: Η ΤΑΙΝΙΑ

Όταν η Μία επιστρέφει στο παλιό εξοχικό σπίτι της οικογένειας με τον παππού της, η πέτρα στο μαγικό της βραχιόλι φωτίζει ξαφνικά - ένα κάλεσμα για βοήθεια! Μέσω μιας αστραφτερής πύλης, μεταφέρεται στον φανταστικό κόσμο των μονόκερων της Σεντοπίας. Εκεί συναντά τον μονόκερο Στόρμι και τον Ίκο, ένα ξωτικό από το Νησί Λώτους, το οποίο χρειάζεται απεγνωσμένα τη βοήθειά της. Ο Τόξορ, ένας αποκρουστικός κακός που μοιάζει με βατράχι, θέλει να κατακτήσει το νησί με μαύρη μαγεία.

ΕΝΑ ΦΛΙΤΖΑΝΙ ΚΑΦΕ ΚΑΙ ΚΑΙΝΟΥΡΓΙΑ ΠΑΠΟΥΤΣΙΑ

Στα Τίρανα του σήμερα, ο Αγκίμ κι ο Γκεζίμ, κωφά και πανομοιότυπα δίδυμα αδέλφια που μοιράζονται την ίδια στέγη, ανακαλύπτουν πως οδηγούνται σταδιακά στην τύφλωση εξαιτίας μιας γενετικής ασθένειας.